Länsförsäkringar + Moderkort.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar + Moderkort.

Gjorde denna tråden innan ( #13783222 ) och jag ska ta o ringa länsförsäkringar och fråga imorgon hur det går till.

Tänkte däremot höra mer folket här som har länsförsäkringar eller hur ni nu gjort vid tex ett blixtnedslag.

Farsan nämnde att självrisk kan gå på 1500... Men detta tvivlar jag ju på när moderkortet i sig kostar 1800.

Sen ska jag skicka in moderkortet(eller de saker som nu skulle vara sönder i datorn) för att de skulle kolla på de(och jag blir utan dator en tid) eller hur funkar detta?

Moderkortet är ett Asus Maximus VI Hero som jag köpte för knappt 2 veckor sen från Cdon. Och idag när det blixtrade så antar jag att de slog ner i skiten, för Nätverkskortet i moderkortet är kaputt. Eller ja, windows ser det igång, men nätverkskortet känner inte av att där sitter en kabel i.

Permalänk
Medlem

Självrisken har inget med priset på varan att göra och 1500 låter bekant. Så det bästa är nog bara att köpa ett nytt kort även om det blir 300 dyrare.

Permalänk
Medlem

Eller köpa ett löst nic för nån hundralapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Glöm det, finns ingen hemförsäkring utan självrisk, sen finns ju åldersavdrag och dylikt, men även utan det, så ja.
Självrisk på 1500kr är standard om du inte betalar extra för någon special allrisk försäkring.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av TheFuq:

Gjorde denna tråden innan ( #13783222 ) och jag ska ta o ringa länsförsäkringar och fråga imorgon hur det går till.

Tänkte däremot höra mer folket här som har länsförsäkringar eller hur ni nu gjort vid tex ett blixtnedslag.

Farsan nämnde att självrisk kan gå på 1500... Men detta tvivlar jag ju på när moderkortet i sig kostar 1800.

Sen ska jag skicka in moderkortet(eller de saker som nu skulle vara sönder i datorn) för att de skulle kolla på de(och jag blir utan dator en tid) eller hur funkar detta?

Moderkortet är ett Asus Maximus VI Hero som jag köpte för knappt 2 veckor sen från Cdon. Och idag när det blixtrade så antar jag att de slog ner i skiten, för Nätverkskortet i moderkortet är kaputt. Eller ja, windows ser det igång, men nätverkskortet känner inte av att där sitter en kabel i.

Låter rätt att självrisken i er hemförsäkring skulle vara 1500, det var vad jag fick betala när jag använde allriskdelen i vår för att få skärmen till mobilen utbytt... För mig blev det så att jag skulle skicka mobilen till den firma Länsförsäkringar valde så fick de titta på den och komma fram till om det var värt att reparera osv.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Känns lite som att syftet med självrisk är att försäkringsbolagen ska slippa hålla på att jiddra med sådanahär för dem "småsummor".

Permalänk
Medlem

Självrisken för allriskförsäkring hos Länsförsäkringar är som lägst 1500:-. Det kan vara högre beroende på avtal.

I praktiken är det förmodligen lika bra att du köper ett nytt moderkort istället, för du kommer troligen inte få mer än någon hundralapp som bäst, och processen kommer säkerligen dra ut på tiden för det gör det alltid. Eller så köper du ett separat nätverkskort, som föreslagits ovan; det är den billigaste lösningen.

Det är bland annat av denna anledning som det är en bra idé med överspänningsskydd, även om de inte hjälper vid direktnedslag förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det blir garanterat billigare och lättare att köpa ett separat nätverkskort.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Har du PCI plats så har jag ett par Intel GT1000 kort liggandes riktigt billigt om det är av intresse.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det enbart är moderkortet som har tagit skada? Det kanske är andra saker i datorn som har tagit skada av blixtnedslaget som kanske inte märks just nu.

När blixten slog ner några kilometer ifrån mig för några år sen slutade datorn att fungera, moderkortet rebootade direkt efter bios så jag antog att det var det som var mest trasigt. Jag skrev till vårt försäkringsbolag hur det låg till, att datorn var oanvändbar.

Jag fyllde i en blankett på försäkringsbolagets hemsida och bifogade kvitton på alla komponenterna i datorn och även länkar till webbutiker med "nuvarande" pris på samma eller motstvarande komponenter.

Jag behövde aldrig skicka in något utan dom litade väl på mina uppgifter. Dom värderade datorn till cirka 2 tusen kronor under inköpspris vilket jag tycker var rimligt och sen drog de av en liten självrisk på det.

Permalänk
Avstängd

Summan på självrisken har inget att göra med vad moderkortet kostar.

Känns som att köpa en ny vore det lättaste,massa pappersarbete och byråkrati för att du skall få ut 300kr...

Permalänk

Självrisken är minst 1500kr, spelar ingen roll om moderkortet kosta 30kr..
Kanske premien ökar lite när man utnyttjat försäkringen också, någon bolag var så fula.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Brukar inte försäkringsbolag vägra betala ut för saker som gått sönder vid typ blixtnedslag osv? Force majeure eller det kanske inte är medräknat där?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Brukar inte försäkringsbolag vägra betala ut för saker som gått sönder vid typ blixtnedslag osv? Force majeure eller det kanske inte är medräknat där?

Vet att päronen fått en dator ersatt efter blixtnedslag av just länsförsäkringar. Dock är där som redan nämnts 1500 i självrisk och åldersavdrag.
Var en 6 månader gammal dator för ~14k, och om jag inte kommer ihåg fel fick vi välja mellan en "motsvarande" dator eller 10k till en ny.
Med tanke på att c2d processorerna hade lanserats och det hade släppts en ny generation grafikkort under tiden var det ett lätt val då 10k gav en bättre dator än en "motsvarande".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vet att päronen fått en dator ersatt efter blixtnedslag av just länsförsäkringar. Dock är där som redan nämnts 1500 i självrisk och åldersavdrag.
Var en 6 månader gammal dator för ~14k, och om jag inte kommer ihåg fel fick vi välja mellan en "motsvarande" dator eller 10k till en ny.
Med tanke på att c2d processorerna hade lanserats och det hade släppts en ny generation grafikkort under tiden var det ett lätt val då 10k gav en bättre dator än en "motsvarande".

Aah, så kanske det är. Har aldrig fått något större förstört av blixten. kanske en klockradio någon gång. Men inte något som känns värt att ta in försäkringsbolag för.
Kändes bara som en sån sak som de inte godkände.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vanligtvis så ligger självrisken på 1500, har däremot för mig att vissa försäkringsbolag ger mindre självrisk om man betalar mer per månad.

Visa signatur

Det fungerade ju igår?