Hur gör ni vänsterhänta när ni spelar FPS-spel?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni vänsterhänta när ni spelar FPS-spel?

Det är "Dagen för vänsterhänta" idag och jag kom då att tänka på hur gör vänsterhänta när dom spelar FPS-spel?

Hur gör ni? Mig veterligen finns det väl inget (FPS-)tangentbord för vänsterhänta?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är "Dagen för vänsterhänta" idag och jag kom då att tänka på hur gör vänsterhänta när dom spelar FPS-spel?

Hur gör ni? Mig veterligen finns det väl inget (FPS-)tangentbord för vänsterhänta?

Går alldeles utmärkt, musen med höger hand som de flesta och sen vänsterhanden för att styra med WASD? Det är bara om man är EXTREMT vänsterhänt som man måste ha musen med vänsterhand.

I 99% av fallen kan vänsterhänta använda högerhanden till väldigt mycket, jag kastar med höger osv. Men högerhänta kan inte göra någonting med vänstern (gäller inte alla såklart). Så ser bara fördelar med att vara vänsterhänt

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Mus i höger han som alla andra?

Men dom som har den i vänster hand när dom spelar flyttar bara tangentbordet en bit för WASD, piltangenter eller dom som är mer "extrema" kör med numpaden iaf det jag sett.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att det måste ju kännas oerhört fel? Man måste ju tappa en viss känsla?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag tänkte att det måste ju kännas oerhört fel? Man måste ju tappa en viss känsla?

Hur vet de att det känns fel? Det är ju det de är vana med. Jag tror de som spelar med mus i vänster och tangentbord med höger tycker att tvärt om är "fel". Allt beror på vad man är van vid.

Permalänk

Jag är vänsterhänt och har musen i rätt hand (allså vänster) och fps spel har jag absolut inga problem med. Såklart finns det inga betydliga nackdelar att ha högerhanden på tangentbordet. Man byter bara tangenter på lillfingret och tummen (ctrl på tummen och blanksteg på lillfingret). Dock så brukar jag använda tummen på både mellanslag och ctrl, vilket kan tyckas lite konstigt. Dock så fungerar det förvånadsvärt bra.

Den enda nackdelen är väl att jag flyttar hela tangentbordet några steg åt höger så det ska kännas mer ergonomiskt för handleden. Har man ett tangentbord med numpad så kan man ta en hel del plats på lan.

Visa signatur

www.lanbit.se | i5 4670k | Gigabyte GTX 980 WindForce OC | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS Z87M-PLUS mATX | Samsung SSD 512 gb | Sandisk SSD 128 gb | Fractal Design 1000W | Corsair Obsidian 350D

Permalänk

Lite off topic nu men.
Vad är det som bestämmer om man är höger eller vänsterhänt? Handen man skriver med? Använder i sporter eller andra aktiviteter?

on topic:
Skriver med vänster och har absolut inga problem med att spela/sitta vid datorn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Lite off topic nu men.
Vad är det som bestämmer om man är höger eller vänsterhänt? Handen man skriver med? Använder i sporter eller andra aktiviteter?

Jag skulle nog säga att det som bestämmer om man är vänster/högerhänt är den handen man känner sig bekvämast med att använda generellt. Sen kan man självklart fortfarande använder höger hand om man är vänsterhänt och vice versa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AltUnderCtrl:

Lite off topic nu men.
Vad är det som bestämmer om man är höger eller vänsterhänt? Handen man skriver med? Använder i sporter eller andra aktiviteter?

on topic:
Skriver med vänster och har absolut inga problem med att spela/sitta vid datorn.

Den handen du automatiskt väljer utan att tänka när du ska skriva något är "din hand"

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Lego Master

Själv vänsterhänt (skriver lika illa med båda, men vanemässigt med vänster), och spelar som "vanligt folk" med musen i höger hand och vänster på WASD.

Annars är jag intuitiv högerskytt och kastar med höger. Oklart vad som gör att jag räknas som vänsterhänt egentligen, förmodligen det faktum att jag skriver med den oftast.

Extremvänsterhänta har jag sett spela med musen till vänster och högerhanden på numpaden. Nollan funkar bra att hoppa med har jag hört.
Ser ingen anledning till att man inte skulle kunna binda om tangenterna till tex IJKL eller så för att få tillgång till en bra uppsättning tangenter runt. Alla sätt är bra utom dom dåliga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jag är vänsterhänt och använder vänstern till allting förutom datoranvändande och tycker att det känns helt fel med musen i vänster hand. Jag kan tänka mig att det finns fler vänsterhänta som gör likadant, har själv aldrig sett någon med musen i vänster hand även om de är vänsterhänta.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Brukade använda vänsterhand förut, men blev trött på att flytta datormusen varje gång jag skulle använd datorn hemma. Så blev att man vande sig att använda högerhanden.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Kul tråd!

Själv är jag dubbelhänt och skriver/kastar/sparkar boll med båda (dock inte samtidigt...). Men om jag spelar så faller det mest naturligt att ha musen i höger hand och WASD med vänster. Vänder jag på det så blir det bara omständigt att konfigurera om knapparna.

Nästan hela familjen är dubbelhänta, så det är väl något genetiskt skämt.

...men det var kul som yngre när man spelade fotboll - vilken fot som helst gick att lägga straffar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Själv vänsterhänt (skriver lika illa med båda, men vanemässigt med vänster), och spelar som "vanligt folk" med musen i höger hand och vänster på WASD.

Annars är jag intuitiv högerskytt och kastar med höger. Oklart vad som gör att jag räknas som vänsterhänt egentligen, förmodligen det faktum att jag skriver med den oftast.

Satt och funderade på det där, och jag tror nog som du. Att handen som man oftast skriver med bestämmer om man är höger eller vänsterhänt.
Skulle gissa att det är något man tar med sig från lågstadiet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Det är en ren vanesak med musen, jag har alltid använt musen i högerhanden sen jag var väldigt liten. Däremot skriver jag och allt annat med vänstern. Det går inte att vänja av sig.

Permalänk
Medlem

Jag är högerhänt, men min kusin är vänsterhänt och han har musen i vänster o.s.v. Kom ihåg när man skulle spela pingis emot honom, det var ett rent helvete, backhand blev alltid forehand och han vann.....suck!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är "Dagen för vänsterhänta" idag och jag kom då att tänka på hur gör vänsterhänta när dom spelar FPS-spel?

Hur gör ni? Mig veterligen finns det väl inget (FPS-)tangentbord för vänsterhänta?

Jag använder vänster hand till musen och binder om "gå" till piltangenterna och så alla knappar däromkring till allt annat.. (höger shift , ctrl, delete, end, page up, down, home och numpad)

Jag har svårt för WASD speciellt eftersom det inte finns mycket kvar för tummen att göra för höger hand.
Har testat att binda om till IJKL istället, men är bekvämast med piltangenterna eftersom de har varit standard sedan urminnes tider.. Innan WASD var standard (mig veterligen) .. Ja, jag är gammal...

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk

jag spela aldrig med vänster när jag var mindre och därför så behöver jag inte hitta en gaming mus för vänster handen

Visa signatur

Vi börjar med grunden. -MnM A.K.A Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Kör med högermus.. har också spelat golf med högerklubbor.. vanesak antar jag.. men skriva med högern fungerar inte ^^

Permalänk
Medlem

Jag har en högerhänt kollega som använder musen med vänster hand, på så vis får han höger hand fri för annat.
Prova själva att "lite snabbt" skriva ett mail med en hand och skicka det; vilket gick snabbast, blev bäst? Höger eller vänster...
Ha musen in den andra handen då....

Permalänk
Inaktiv

Att man skulle få förlorad känsla håller jag inte med om. Jag känner mig svårt retarderad om jag skriver med högerhanden, att använda musen har jag dock alltid gjort med höger och det fungerar utmärkt. Har dock inga större problem att anända musen med vänster om det skulle behövas, gör det ibland på jobbet för variationens skull.

Tänker mig att det är samma anledningen som att det känns konstigt att inte trycka WASD på tangtentbordet för de som är högerhänta.

Måste man prompt använda WASD med högerhanden så rekommenderar jag att binda om till IJKL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Själv vänsterhänt (skriver lika illa med båda, men vanemässigt med vänster), och spelar som "vanligt folk" med musen i höger hand och vänster på WASD.

Annars är jag intuitiv högerskytt och kastar med höger. Oklart vad som gör att jag räknas som vänsterhänt egentligen, förmodligen det faktum att jag skriver med den oftast.

Lustigt detta. Jag är högerskytt men kastar med vänster. Skriver alltid med vänster men gör resten med höger (typ använda sax, såg, mejsel, tennisracket etc.)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon81912:

Lustigt detta. Jag är högerskytt men kastar med vänster. Skriver alltid med vänster men gör resten med höger (typ använda sax, såg, mejsel, tennisracket etc.)

Det är väldigt olika det där...jag sågar med båda, skruvar mejsel med båda (en mekanikerpolare är vansinnigt avundsjuk, han blir trött i högern men kan inte byta till vänster och fortsätta), och pistolskytte klarar jag fint med båda. Däremot tvåhandsgrejjor (typ gevärsskytte, golf osv) är jag företrädelsevis högerhänt i. Och som sagt, skrift är lika illa med bägge.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt något man lär sig och vänjer sig vid.
Det är som när du kör bil, känns det inte konstigt att styra med världens största hand?

Jag har en kompis som är högerhänt och klämde fingret rejält (skalade av allt typ) så han blev helt enkelt tvungen att använda vänster hand till allt. Inom någon vecka eller så hade han dock inga problem alls att använda musen med vänster hand, bre en macka eller göra det som tonåringar gör när dem är ensamma

Permalänk

Tror som alla andra, det man är van vid att göra blir automatik. Är man uppväxt med en mus på höger sida så lärde man sig att kontrollera det. Som skitunge visste man knappt att det fanns möss för vänsterhänta.

Är också vänsterhänt och har musen på höger sida, kastar boll med vänster men konstigt nog så sparkar jag boll med höger fot.
Är vänsterskytt men är ok som höger. I jobbet så används vänster hand för finliret.

Permalänk
Medlem

När jag började använda datorer hade jag alltid musen på vänster sida. Men ju mer jag spelade och använde datorn kände jag mig mer bekväm med att ha musen på höger sida och använda vänster hand till tangentbordet istället.

Så idag kör jag också som "normalt folk" aka högerhänta.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Avstängd

Det är extremt ovanligt med folk som använder vänster hand till musen. De flesta vänsterhänta använder höger.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

om man nu håller musen i vänster hand, varför skulle man inte kunna använda högerhanden på ett vanligt tangentbord?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag tror det där har att göra med att datorer är relativt nytt. Så folk sätter sig vid en dator med musen på höger sida och kommer inte på tanken att byta. Har man kastat brännboll med den hand man trivs med så testar man ju inte den andra för baseball senare i livet Jag är extremt vänsterhänt och extremt vänsterfotad.

Men det är ju mycket en träningssak jag tycker mig inte ha svårt att hantera en gaspedal och mus kör jag av någon anledning med höger hand. Jag har testat byta men det är helt omöjligt. Inte att styra givetvis det går lätt men det känns inte rätt. Jag har även försökt köra joysticks med höger hand pga att jag vill köra HOTAS men det gick inte att lära sig heller. Här kände jag mig verkligen handikappad dock. Började för sent helt enkelt nog bara det och är man tillräckligt envis så går det givetvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Kör med högern ändå, hade dock en kompis när jag var liten som körde med vanlig mus fast i vänster hand, på vänster sida, verkade dock obekvämare än att bara vänja sig vid att använda högern.

Är i princip bara skrivandet jag gör med vänster, kastar gör jag med höger, spelar gitarr som högerhänta, använder mus som högerhänta, klippa är vilket som, så kan inte påstå att det är handikappande på något sätt.

Skulle vara för airsoft-skjutande då, där jag håller med vänstern, vilket blir aningen jobbigare för att nå magrelease och slide catch.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |