Lurad på Sweclockers annons?

Permalänk
Avstängd

Lurad på Sweclockers annons?

Hej!

Köpte nyligen en komponent på en annons här på Sweclockers (6e Augusti) förra veckan och skickade pengarna till hans konto samma dag (vi hade inte samma bank så det tog någon extra dag innan han fick pengarna) och under den perioden så ville jag gärna att han skulle säga till när pengarna har kommit fram och när han har skickat iväg paketet så att allting fungerar korrekt men fick inget svar om pengarna har anlänt utan bara att han inte hade tid att lämna den på posten förns på fredag (9e Augusti) och kort och gott så väntar jag fortfarande på paketet.

Jag har skickat ett meddelande till honom och frågade om han verkligen har lagt den på posten ännu men han har inte varit online på Sweclockers sedan 9e Augusti så har inte fått något svar. Kontakta även en annan som budade i hans tråd och frågade honom om han hade fått sina prylar men han köpte aldrig då han förlorade kontakten med honom.

Vill inte nämna eller "hänga ut" något namn eller hans annons om det är så att det är ett ärligt misstag eller om det är posten som har fabblat sig, det handlar även inte om en stor summa (230 men pengar är pengar.

Ville bara uttrycka min orolighet och försöka få tips av er här hur jag ska fortsätta med detta. Har tänkt att jag ska ge honom tills nästa vecka och se om han kommer online igen annars så vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Mvh

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem

Du ska inte fortsätta det, du kommer inte komma någon vart. Ta dom 230 kronorna och se det som en läxa.. man betalar aldrig i förskott.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

det är tragist när sådant händer, men som sakt i posten före, skicka ALDRIG pengar i förväg till okända personer, hoppas det löser sig och det vore så att han inte har lurat dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedZi:

Du ska inte fortsätta det, du kommer inte komma någon vart. Ta dom 230 kronorna och se det som en läxa.. man betalar aldrig i förskott.

Klart man gör. Efter ett tjugotal annonser har det alltid gått till så för min del, lika så alla gånger jag handlat här.

Hur skulle du lösa det? Skicka dina saker först och hoppas att köparen sätter över pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har många gånger betalat i förväg, alltid fått mina varor och alltid haft bra kontakt med säljarna Det viktigaste är väl att iaf lite kolla upp personen först, har han varit medlem på SweC länge, med lagom aktivitet så är det ju större chans än en som reggar sig ingen aktivitet och sedan annons så fort dom kan

Sen har ju vissa mer otur än andra =/ tråkigt för din del

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Du ska inte fortsätta det, du kommer inte komma någon vart. Ta dom 230 kronorna och se det som en läxa.. man betalar aldrig i förskott.

Det är klart man kan göra, annars fungerar inte begagnatmarknaden... Det är dock bra att byta telefonummer och prata med varandra innan köpet. Finns flera trådar om detta.

Till TS: Har du något annat sätt att kontakta honom än via sweclockers?

Om han inte varit online kanske det har hänt något oförutsett. Är det en användare som har varit med länge eller ett nytt konto med få inlägg?

Det finns såklart en risk att du blivit lurad, men det kan också bero på något annat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

Det är klart man kan göra, annars fungerar inte begagnatmarknaden... Det är dock bra att byta telefonummer och prata med varandra innan köpet. Finns flera trådar om detta.

Till TS: Har du något annat sätt att kontakta honom än via sweclockers?

Om han inte varit online kanske det har hänt något oförutsett. Är det en användare som har varit med länge eller ett nytt konto med få inlägg?

Det finns såklart en risk att du blivit lurad, men det kan också bero på något annat.

Nej, har bara pratat med honom via forumet

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pHANTAZOM:

Hur länge har användaren varit registrerad på forumet?
Har denne lagt upp tidigare annonser?
Har du sett om personen i fråga omnämts här: Swec Marknadsreferenser
Om inte, lägg till ett omdöme asap.

Skrivet av Segas:

Klart man gör. Efter ett tjugotal annonser har det alltid gått till så för min del, lika så alla gånger jag handlat här.

Hur skulle du lösa det? Skicka dina saker först och hoppas att köparen sätter över pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

What he said. Har handlat en del här, allt som oftast förskottsbetalning.
Man kikar lite på kontot innan köp bara, verkar det vara en vettig person så känns det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Du ska inte fortsätta det, du kommer inte komma någon vart. Ta dom 230 kronorna och se det som en läxa.. man betalar aldrig i förskott.

Skrivet av Accipiter46:

Det är klart man kan göra, annars fungerar inte begagnatmarknaden... Det är dock bra att byta telefonummer och prata med varandra innan köpet. Finns flera trådar om detta.

Till TS: Har du något annat sätt att kontakta honom än via sweclockers?

Om han inte varit online kanske det har hänt något oförutsett. Är det en användare som har varit med länge eller ett nytt konto med få inlägg?

Det finns såklart en risk att du blivit lurad, men det kan också bero på något annat.

Kan och kan, visst men börjar bli tjatigt med alla dessa hundra trådar om folk som blir lurade när dom betalar i förskott. Det finns massa bra sätt att betala på förutom förskott, jag har inget emot att folk betalar i förskott men då vill man inte se massa gnälltrådar när dom blir lurade sen.

Är som att gå in i en butik ta en glass och skrika "jag betalar imorgon" det finns ju anledningar till varför det inte fungerar så.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv

Använd blocketpaketet i framtiden (även om det kan kännas ovärt på en såpass "billig grej")

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jory89:

Hur länge har användaren varit registrerad på forumet?
Har denne lagt upp tidigare annonser?
Har du sett om personen i fråga omnämts här: Swec Marknadsreferenser
Om inte, lägg till ett omdöme asap.

What he said. Har handlat en del här, allt som oftast förskottsbetalning.
Man kikar lite på kontot innan köp bara, verkar det vara en vettig person så känns det bra.

Han har varit registrerad sedan 2011 och har ett galleri, vill inte lägga dit omdöme ännu då jag inte vet vad som är fel

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk

Börja med att lugna dig. Oftast finns det en enkel förklaring. Har du provat att ringa honom?.
Annars får du vänta. Och hoppas. men mest troligt är det att hans internet har dött eller något i den stilen.

Det gäller "lite" pengar väldigt få personer lurar folk på dom summorna. (Kunde lika väl lurat någon på mycket mer pengar).

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Öh? Vaddå betala inte i förväg? Säljer man något som framför allt är dyrare så tänker jag inte lägga det på posten och snällt hoppas på att den andre sätter in pengar och gör det i tid. Däremot kan man se till att man har varandras uppgifter så att man kan komma i kontakt med varandra på enkelt sätt.

Som ovan säger, har du ringt honom? Jag hade aldrig gjort en affär med någon utan att ha namn, adress och telefonnummer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Öh? Vaddå betala inte i förväg? Säljer man något som framför allt är dyrare så tänker jag inte lägga det på posten och snällt hoppas på att den andre sätter in pengar och gör det i tid. Däremot kan man se till att man har varandras uppgifter så att man kan komma i kontakt med varandra på enkelt sätt.

Som ovan säger, har du ringt honom? Jag hade aldrig gjort en affär med någon utan att ha namn, adress och telefonnummer.

Har hans namn men inte telefon nummer

Visa signatur

//pHANTAZOM

Permalänk
Medlem

Bedrägeri

Du ha nyss blivit blåst på 230 kr alltså en fejk annons. Ett råd/tips 1. Köp aldrig av en privatperson. 2. Kolla alltid i affären/nätet om nån annan butik säljer det. 3. De är mer värt att betala extra i affären än att köpa från en privatperson.

Bedrägeri - Lagar och fakta
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Bedragerier/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Kan och kan, visst men börjar bli tjatigt med alla dessa hundra trådar om folk som blir lurade när dom betalar i förskott. Det finns massa bra sätt att betala på förutom förskott, jag har inget emot att folk betalar i förskott men då vill man inte se massa gnälltrådar när dom blir lurade sen.

Är som att gå in i en butik ta en glass och skrika "jag betalar imorgon" det finns ju anledningar till varför det inte fungerar så.

Ditt exempel gäller ju dock snarare en säljare som skickar varan utan att ha fått betalt

Jag håller med till viss del. Man borde inte skicka pengar till ett anonymt konto på nätet så lättvindigt. Folk borde bli bättre på att byta personuppgifter och se alla köp som en affärsrelation. Ställ helt enkelt frågan: Kan jag lita på köparen/säljaren?

Men jag tycker ändå att förskott är bästa betalningsmetoden. Alla tredjepartsalternativ kostar pengar och man kan ändå skicka en tegelsten

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av pHANTAZOM:

Har hans namn men inte telefon nummer

Gå in på eniro, slå namn och ort (som står på kontot?)

Ring till alla och fråga!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

Du ska inte fortsätta det, du kommer inte komma någon vart. Ta dom 230 kronorna och se det som en läxa.. man betalar aldrig i förskott.

Jag skickade minnen häromdagen som var värda 200 kr innan jag fått betalt eftersom banken alltid tjuvhåller på pengarna. Vem orkar smutsa ner sig för 200kr?
Och dagen efter så var pengarna på mitt konto

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pHANTAZOM:

Har hans namn men inte telefon nummer

Telefonnummer ska man alltid ta. Och får man ett oregistrerat nummer så ska man inte göra affär med den personen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Öh? Vaddå betala inte i förväg? Säljer man något som framför allt är dyrare så tänker jag inte lägga det på posten och snällt hoppas på att den andre sätter in pengar och gör det i tid. Däremot kan man se till att man har varandras uppgifter så att man kan komma i kontakt med varandra på enkelt sätt.

Som ovan säger, har du ringt honom? Jag hade aldrig gjort en affär med någon utan att ha namn, adress och telefonnummer.

Du har möjligtvis inte uppmärksammat alla de andra metoder som finns?

Blocketpaketet, internetgiro osv. Ni skriver ett "kontrakt", säljaren betalar in pengar på ett konto som fryses. Säljaren skickar iväg paketet. köparen mottager paketet och godkänner. När godkännandet inkommit får säljaren sina pengar.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Du har möjligtvis inte uppmärksammat alla de andra metoder som finns?

Blocketpaketet, internetgiro osv. Ni skriver ett "kontrakt", säljaren betalar in pengar på ett konto som fryses. Säljaren skickar iväg paketet. köparen mottager paketet och godkänner. När godkännandet inkommit får säljaren sina pengar.

Vad är det som skiljer så mycket från att inte skicka pengar innan man fått produkten?

Bara att inte godkänna så får dom inga pengar?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FaniSkogen:

Du har möjligtvis inte uppmärksammat alla de andra metoder som finns?

Blocketpaketet, internetgiro osv. Ni skriver ett "kontrakt", säljaren betalar in pengar på ett konto som fryses. Säljaren skickar iväg paketet. köparen mottager paketet och godkänner. När godkännandet inkommit får säljaren sina pengar.

Och godkänner han/hon inte fås pengarna tillbaka. Det har hänt så löjligt många gånger. Skylls alltid på att man fått något skit i paketet istället för vad som skulle varit med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Folk tror att Posten aldrig gör fel, men jag har skickat något genom posten som personen aldrig fick... blev tvungen att skicka en till sak på plåster på såren...
Försök att skicka rekommenderat eller något och spårbart annars kan någon på posten bara råka ta det och du kan inte bevisa något alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Du har möjligtvis inte uppmärksammat alla de andra metoder som finns?

Blocketpaketet, internetgiro osv. Ni skriver ett "kontrakt", säljaren betalar in pengar på ett konto som fryses. Säljaren skickar iväg paketet. köparen mottager paketet och godkänner. När godkännandet inkommit får säljaren sina pengar.

Faktiskt inte. Har iofs aldrig sålt något på blocket och har väl haft tur med seriösa säljare och köpare

Skrivet av dontmakeme:

Folk tror att Posten aldrig gör fel, men jag har skickat något genom posten som personen aldrig fick... blev tvungen att skicka en till sak på plåster på såren...
Försök att skicka rekommenderat eller något och spårbart annars kan någon på posten bara råka ta det och du kan inte bevisa något alls

Skulle aldrig i mitt liv drömma om att skicka något utan spårbarhet, framför allt inte om det är något med ett värde över 500:-.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Du ha nyss blivit blåst på 230 kr alltså en fejk annons. Ett råd/tips 1. Köp aldrig av en privatperson. 2. Kolla alltid i affären/nätet om nån annan butik säljer det. 3. De är mer värt att betala extra i affären än att köpa från en privatperson.

Bedrägeri - Lagar och fakta
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Bedragerier/

Vänta, så man ska aldrig handla begagnat? Gogo konsumtionssamhälle!

Skrivet av pHANTAZOM:

Han har varit registrerad sedan 2011 och har ett galleri, vill inte lägga dit omdöme ännu då jag inte vet vad som är fel

Okej, då tycker jag också att du ska avakta. Ibland får man förhinder. En vecka är väl rimlig väntetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Du ska inte fortsätta det, du kommer inte komma någon vart. Ta dom 230 kronorna och se det som en läxa.. man betalar aldrig i förskott.

Man skickar ju inte heller i förskott, ellerhur?
Som en sa tidigare,
Har denna person sålt saker tidigare,
Hur länge har han vart registrerad, hur många inlägg osv..

Om man inte litar på varandra, så möts man..

Permalänk
Medlem

Bussgods kan man skicka med efterkrav, kostar 60 pix upp till 5000:-.
https://www.bussgods.se/pages.asp?PageID=677&MenuID=530

Bara ett exempel om man nu känner sig osäker. Förhoppningsvis dyker killen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Vänta, så man ska aldrig handla begagnat? Gogo konsumtionssamhälle!

Jovisst kan man köpa begagnat, men inte direkt på nätet (betala och sen skicka han det på posten) då man inte se säljaren, säkrast är ju att åka till säljaren alltså se mellan fyra ögon.

Okej, då tycker jag också att du ska avakta. Ibland får man förhinder. En vecka är väl rimlig väntetid.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

jag har nyligen gjort 2 försäljningar här via sweclockers. jag har leverarat varan och enligt köparen så har han varit nöjd , det är rent förbannat att det skall finnas folk som ska lura folk. menar det ska man sälja på distans så finns det som inget som säger att man inte skall betala i förskott. folk är ju så snåla att dom vill ha billig frakt annars hade kanske postförskott varit ett alternativ. Jag har har aldrig testat blocket paketet. men då ska man i sin tur ta kontakt och få paketet från blocket åxå...

läste detta låter som ett extra moment https://www.blocket.se/blocketpaketet/boka.htm

ja trådskapare: vänta ett tag om han inte hört av sig anmäl detta till en moderator och få killen bannad för bedrägeri. menar det det är trots allt säljaren ansvar att ta kontakt med dig OM han har problem att leverera varan osv.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Klart man gör. Efter ett tjugotal annonser har det alltid gått till så för min del, lika så alla gånger jag handlat här.

Hur skulle du lösa det? Skicka dina saker först och hoppas att köparen sätter över pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Postförskott? Paypal? Payson? Blocketpaketet?