Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Blir mer och mer nyfiken på slutresultatet nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Helt underbart att se dig arbeta med trä! Funderar själv allvarligt på att utbilda mig inom det.
Och som vanligt, sjukt snyggt resultat.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Även dina tidigare skapelser är sjukt fina.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Du är fan löjligt duktig på att bygga med trä, keep it up!

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

hur gör du för att skärmen ska "runda" sin bild? du har gjort "retrohål" för skärmen vilket jag älskar men samtidigt så vill man ju ha med hela bilden och inte se ram eller svart skärm?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Electrix:

Snyggt jobbat! Blir mer och mer nyfiken på slutresultatet nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hag.com:

Helt underbart att se dig arbeta med trä! Funderar själv allvarligt på att utbilda mig inom det.
Och som vanligt, sjukt snyggt resultat.

Skrivet av Tuggab:

Sjukt snyggt! Lycka till!

Skrivet av Saxn:

Riktigt snyggt! Även dina tidigare skapelser är sjukt fina.

Skrivet av htbtoma:

Du är fan löjligt duktig på att bygga med trä, keep it up!

Tack kamrater, uppskattas!

Skrivet av gs242:

hur gör du för att skärmen ska "runda" sin bild? du har gjort "retrohål" för skärmen vilket jag älskar men samtidigt så vill man ju ha med hela bilden och inte se ram eller svart skärm?

Jag vet inte om man kan "tweaka" skärmen på det sättet. Man kommer såklart förlora lite bild i hörnen, men det gör inte så mycket när det kommer till gamla spelsystem då de oftast spelas upp i 4:3

Lins-skydd till projektorn, lite som en kork.

Perfekt passning.

Annan vinkel.

Jag kommer använda kullager till "gardinen". Här har jag svarvat till två cylindrar med spår i, för tamp.

Alla delar till konstruktionen

Monteringsbitar i valnöt. Fint ska det vara!

Kullager-modd monterad i sidopanel.

Här är en mindre version.

Nedsänkta skruvar i joystick padsen.

Hål för knappar etc.

Fotstativet är klart också, riktigt nöjd.

Närbild.

Later! :lol::lol::lol:

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Helt sjuk nivå på det ju gör, fruktansvärt duktig.

Får man fråga vad du jobbar som? Någon form av möbelsnickeri eller något helt annat kanske?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

hur gör du för att betsa så exakta på stativet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Bara sjukt snyggt helt enkelt. Det är när man ser sånt här man blir irriterad på sig själv att man valde syslöjd bara för att det var där tjejerna var.

Visa signatur

----

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Sweede:

Helt sjuk nivå på det ju gör, fruktansvärt duktig.

Får man fråga vad du jobbar som? Någon form av möbelsnickeri eller något helt annat kanske?

Tackar Sweede! Jag är designstudent, men håller på att styra upp en egen verkstad.

Skrivet av gs242:

hur gör du för att betsa så exakta på stativet?

Laserskurna schabloner + vattenbets med förtjockningsmedel = COOLT!

Skrivet av Safir100:

Bara sjukt snyggt helt enkelt. Det är när man ser sånt här man blir irriterad på sig själv att man valde syslöjd bara för att det var där tjejerna var.

Tack Safir. Jag valde också syslöjd

Uppdatering

Betsade all vanöt och limmade ihop chassit i ett stycke.

Här är övre sektionen efter lite patina-på-kant-slipning och två lager olja.

Samma del, från sidan. Riktigt nöjd med kulören!

Här är nedre sektion. Betsen och oljan gjorde underverk! Något antik look.

Annan vinkel, med joypad ute på vift.

Musen med betsade ändträ-knappar.

Gjorde en till LCD ram då jag vart lite osäker på valnöten, denna i MDF, målad äggvit.

Valnötsramen är vacker, men lite för mycket IMO. Tror att bygget behöver lite kontrast i material. Men, det är en fin valnöt.

Närbild på hörn. Inget perfekt möte, men det funkar.

Här är alternativet. Jag gillar kontrasten...

Närbild hörn. Bättre precision här, något mjukare också. Vad tycker ni?

Delar av joystick-modd. Jag var tvungen att gör någonting med skaften då padsen skall fungera som draglådor i lågformat. Det fick bli skruvfunktion, så jag svarvade fram några bitar.

Ni kan se M6-gångan för skaftet på ovansidan.

Borrade ett hål på sidorna...

... och in med ännu en M6-gänga. Den här gängan kommer användas när skaften fungerar som handtag till "byrålådorna". Mer om detta senare.

Komponentbräde i betsad björk-ply.

Börjat leka lite rörmokare med komponenter. En röra just nu, men här får ni ett hum. I detta foto: MSI mitx Inet edition kort och ett ZOTAC GTX670 AMP! 2GB, båda med block från Alphacool.

Alphacool DC-LT Ceramic DC Pro pump och ett par Corsair Dominators, båda smått moddade. RAM fick lite kopparfärg och pumpen några nya hål för montering.

All koppar kommer att poleras och ev vaxas. I loopen hittar man Alphacooling compression fittings och 15mm kopparrör, och de passar inte precis. Meeeeen det löser vi

Bild på undre sektion med projektor och fot monterad.

Bakifrån.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Mhmmmm koppar! Ser ut o bli asfräckt! Vad tycker du om pumpen? Använder den i mitt Alumex bygge med.. Men börjat störa mig lite på att den kör på max hela tiden och låter då en del! Lyckas inte sänka farten på den när den är ikopplad direkt mot MB :/ Har du märkt något?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt som vanligt, riktigt imponerad!! Tycker du ska köra på den vita ramen

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Spille:

Mhmmmm koppar! Ser ut o bli asfräckt! Vad tycker du om pumpen? Använder den i mitt Alumex bygge med.. Men börjat störa mig lite på att den kör på max hela tiden och låter då en del! Lyckas inte sänka farten på den när den är ikopplad direkt mot MB :/ Har du märkt något?

Tack Spille! Jag har inte hunnit testa pumpen än, men den låter mycket säger du? Jag gick på en rekommendation om tystgående pump =(

Skrivet av Tobyhow:

Sjukt snyggt som vanligt, riktigt imponerad!! Tycker du ska köra på den vita ramen

Tack!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem
Skrivet av quizz_kid:

Tack Spille! Jag har inte hunnit testa pumpen än, men den låter mycket säger du? Jag gick på en rekommendation om tystgående pump =(

Ah jag hade med hört att den skulle vara tyst! Vet inte om de är mitt MB som är knäppt kanske.. Men pumpen kör på max när jag testat koppla den mot cpu_fan och cha_fan på MB, enligt bios ligger den på ca 3300 rpm iaf och blir ingen skillnad om jag försöker ändra inställningarna för fläktutgångarna

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Kanske får koppla pumpen till en fläktkontroller? Stödjer den PWM? Annars är en D5 pump med variabelt varvtal alltid ett stabilt val. Mycket större är den dock.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Spille:

Ah jag hade med hört att den skulle vara tyst! Vet inte om de är mitt MB som är knäppt kanske.. Men pumpen kör på max när jag testat koppla den mot cpu_fan och cha_fan på MB, enligt bios ligger den på ca 3300 rpm iaf och blir ingen skillnad om jag försöker ändra inställningarna för fläktutgångarna

Skrivet av lord_dubbdäck:

Kanske får koppla pumpen till en fläktkontroller? Stödjer den PWM? Annars är en D5 pump med variabelt varvtal alltid ett stabilt val. Mycket större är den dock.

Den stöder inte PWM... Det är väl bara att vänta o se antar jag. Kan ev mixtra lite med volten om det låter för mycket.

Jag lämnar er med en sista uppdatering innan en tre veckors semester. Behöver en rejäl paus efter alla dessa timmar i träverkstan.

Lins-skydd/skruvmejsel till projektorn. Hittade en passande liten kedja i koppar också...

Pluggad!

Ett par lister i ply för att hålla LCDn och en glasskiva på plats.

Målade Corsair-diskarna i koppar och satte på svarta vinyldekaler. Ser bra ut tycker jag...

Lite sleevade kablar ...

En lite mindre rörig bild på PC-layouten i helhet. Skall måla PCI_E risern svart och påbörja rörläggningen

Testmontering i chassit. Allt verkar passa som det skall...

Här har ni undersidan där ni ser lite av drag-gardinens montering.

Baksida med rad och 3x BeQuiet Silent Wings

Här har ni fyra fläktar som skall sitta i taket på chassit. Silent Wings-fläktarna har ett knepigt monteringssystem, men passade perfekt för denna plåt.

Andra sidan...

In med en liten knuff!

Marginalerna är minimala, som vanligt

Nåväl, nu drar jag på semester i tre veckor. Ses snart!!
//Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

WOW!!!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Får man fråga vart du köpte koppar färgen?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NJB Mods:

Får man fråga vart du köpte koppar färgen?

Det får du absolut. Det är av märket Montana Gold, finns att köpa på highlights.nu

Jag är äntligen tillbaka från semestern, och har som tur är en del moddning att stå i

Började med joystick-kontrollerna, det tråkigaste. Mycke lödning här...

En liten DIY-krets för USB-laddning av 2xAAA-batterier... Smidigt och bra.

Joystick-modd, batterihållare och laddningskrets monterade.

Detta är de trådlösa PC pads jag komemr att använda. Går att få tag på ganska billigt på ebay.

Dissektion av kontroll...

Detta är allt jag behöver, PCB-kortet.

Efter 45min... Mycket precisionslödning.

Montering och anslutning av knappar... 45min till.

Det är en röra, jag vet. Men en kabeldragning av den snyggare sorten är omöjlig att få till här.

Baksidan gömmer det mesta ändå

Färdig joystick pad! Nu måste jag bara göra en till =(

//Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Blev ju riktigt snygg! Men hur blir det med knapparna när du skjuter in lådan? Joysticken skruva man ju loss, men du kanske har massa space ovanför för de?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Spille:

Blev ju riktigt snygg! Men hur blir det med knapparna när du skjuter in lådan? Joysticken skruva man ju loss, men du kanske har massa space ovanför för de?

Tack Spille. Bra obeservation där, och precis som du säger så har jag sparat lite utrymme ovanför.

Då jag kör byggloggar på diverse internationella forum, har jag ebstämt mig för att börja köra på engleska. Det spara mig en jädrans massa tid, hoppas det är okej. Har ni frågor, så svarar såklart fortfarande på svenska

After making that second controller, I started on the USB to DC cables.

Here's the original cable...

A little soldering...

And here's now a USB to DC cable.
By now some of you guys might notice that I have a wild passion for coiled/spiral cables. Just can't get enough of them.

Here's the cable connected PC-to-controller, on the back of Revelation. You can aslo see that I've installed two USB 3.0 ports and two copper dial knobs for fan control use.

When not in use, the controller are simply slided into the main construction, a stealth design I'm very proud of. The magnets inside automatically slides the pads into position/place with a little push, a little nice touch as well.

And when you want to kick some ass, just pull them out like pull drawers.

The joystick shaft are used as pulling knobs...

For gaming, you just screw them out, and connect them on top

Another shot.

Hope you'll enjoy this as much as I am right now

//Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

Jäklar va snyggt! Tänk om man hade kunskap och göra något sådant:p

Permalänk
Medlem

Nice löning med joysticksen, kanske blir jobbigt att skurva av och på varje gång men ser ju riktigt fint ut!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jonny91:

Jäklar va snyggt! Tänk om man hade kunskap och göra något sådant:p

Tack Jonny!

Skrivet av file-:

Nice löning med joysticksen, kanske blir jobbigt att skurva av och på varje gång men ser ju riktigt fint ut!

Tack! Det tar två sek att skruva av/på skaften, inte så påfrestande med andra ord.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar ta sig! Ska bli trevligt att se den färdiga produkten!

Har du provat om (och hur mycket?) du får för prestandabortfall med så lång PCIEx-riser?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Riktigt fint och annorlunda bygge! Det ända jag "störde" mig lite på va att dominator minnen har ett rött logo på sidan som inte riktigt passar in i bygget tycker jag. Men annars är det riktigt jävla fint!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av CCWarlock:

Det börjar ta sig! Ska bli trevligt att se den färdiga produkten!

Har du provat om (och hur mycket?) du får för prestandabortfall med så lång PCIEx-riser?

Skall dra igång systemet till helgen så får vi se... Hoppas på det bästa. Har beställt en 200mm riser med extra 12V boost, borde funka om inte min riser-kedja(15+15cm) fungerar.

Skrivet av D0ez:

Riktigt fint och annorlunda bygge! Det ända jag "störde" mig lite på va att dominator minnen har ett rött logo på sidan som inte riktigt passar in i bygget tycker jag. Men annars är det riktigt jävla fint!

Tackar! Jag kanske gör något åt den där logga ja.

Uppdatering på engelska:

Been a lot going on lately, but found me some Revelation-time yesterday, and started on the plumbing finally. Now this isn't your typical WC installation. Since there's no copper fittings for piping I decided to try my own DIY solution, combining 16/10 tube compression fittings and 15mm pipes, without welding.

Here's an exploding view of the basic concept. 16/10 fitting + pipe support sleeve + 15mm pipe etc.

To fit the pipe support sleeves onto the tube fittings I had to remove some material.

Then I used some silicon for secure sealing. I forced the sleeves onto the fittings with the use of a hammer.

To secure and seal the piping I used one layer silicon / one layer epoxy. No welding needed.

Pipe secured onto fitting, very DIY...

Here's one pipe module finished.

Some patina's been growing onto the parts over the last couple of months.

Got my hands dirty with some Autosol...

It's not Attila, but shiny enough for me. Here's a picture of the pipework and cable management in symbiosis.

SATAs and 24-pin connected. A perfect fit around the pipe is a job well done I guess.

Another part of the loop, close up.

A shot of the loop in whole. It looks really good IMO.

Here's the idea:

When I was at it, I decided to give the dial knobs a bit of polishing as well.

Leak testing tomorrow, fingers crossed :lol::lol::lol:

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Helt galet snyggt , men hur blir det på insidan(om koppar bildar något dvs) av rören när det är massa vatten? Eller det kanske inte påverkar?