Hur ska jag lära mig programmering?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag lära mig programmering?

Hej,

Jag börjar få ångest eller panik efter att ha börjat läsa i "Programming PHP" av Kevin Tatroe, och inte veta hur jag ska öva in allt. Boken är fantastisk, och är säkert jättebra, men jag vet inte hur jag ska lära mig in sakerna. Visst, jag kan träna in alla funktioner och sådant, men hur ska jag använda allt sen och börja?

Har någon tips på hur jag kan öva in allt och vad som fungerar?

Tacksam för svar,
Bessla

Permalänk
Medlem

Jag lär mig bäst genom att prova mig fram
Först läser jag bok/hemsidor om t.ex. C++ i mitt fall. Därefter leker jag och provar mig fram i min utvecklingsmiljö (programmet du kodar i) och tittar på vad som händer när jag gör olika saker.

Läs för att förstå vad alla olika saker gör, prova dig sedan fram.

Så lär jag mig bäst och kan rekommendera det om du är den typen som lär dig bäst genom att testa dig fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Hej,

Jag börjar få ångest eller panik efter att ha börjat läsa i "Programming PHP" av Kevin Tatroe, och inte veta hur jag ska öva in allt. Boken är fantastisk, och är säkert jättebra, men jag vet inte hur jag ska lära mig in sakerna. Visst, jag kan träna in alla funktioner och sådant, men hur ska jag använda allt sen och börja?

Har någon tips på hur jag kan öva in allt och vad som fungerar?

Tacksam för svar,
Bessla

Surfa in på codeacademy och gör kurserna i PHP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Surfa in på codeacademy och gör kurserna i PHP.

Dessa har jag gjort, men problemet är nog inte det. Det är att jag vet inte hur jag ska fortsätta så att inte sakerna jag har lärt mig försvinner ur min hjärna.

Permalänk
Skrivet av bessla:

Dessa har jag gjort, men problemet är nog inte det. Det är att jag vet inte hur jag ska fortsätta så att inte sakerna jag har lärt mig försvinner ur min hjärna.

Det gör de. Koda bara på, du kanske har glömt nåt men googla då bara upp det och till slut sitter det.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag menar, PHP är väl ändå inte svårt språk att börja med om man är nybörjare?

Men tack för svaren, ska genast fortsätta och läsa!

Permalänk
Medlem

Hade som projektarbete i gymnasiet att lära mig PHP tillsammans med mysql. Utgick mycket från phpportalen.net (huruvida aktiv sidan är nu vet jag inte).
Men jag tog ner lite småscript och fokuserade på att få dem att fungera för att sen börja ändra och anpassa till så som jag ville ha det.
Och de e rätt jobbigt i början speciellt när man inte har vidare koll på syntax och regler gällande språket. Men man får ge sig fan på att fortsätta traggla bara.
Sen är det nog lite lättare om du sätter ett mål med kunskapen. I mitt fall ville jag göra en komplett community för mmo, med registrering, inlogg, profilsida, bilder, nyheter och egenkodat basic-forum osv osv.

Lycka till

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Du bör ju ha något att jobba med, annars lär man sig inte så bra tycker jag.

Börja med att göra en wordpress-sajt åt dig själv. Kör om skinnet, släng på lite modularitet, gör en personlig kalender etc etc.

Bara man har något att jobba mot brukar det gå snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Jag menar, PHP är väl ändå inte svårt språk att börja med om man är nybörjare?

Men tack för svaren, ska genast fortsätta och läsa!

Som när man läser läxa nöta nöta nöta nöta ....