Permalänk

Fräsha till GPU-kylare?

Hej, sitter med en Accelero Mono Plus som i mitt tycke är väldigt ful. Nu har jag valt att försöka piffa upp datorn lite och blir fundersam över kylaren. Finns det någon liten mod man skulle kunna tänka sig för att snygga till kortet/kylaren?

Permalänk
Medlem

Ja den var väldigt ful

Vad är det för mod du tänkt dig? Kapa av kylaren eller? Men om det är något du borde göra så är det att köpa en eftermarknadskylare till processor

Permalänk
Rekordmedlem

Ja vill du inte byta ut BÅDA kylarna så kan du sätta på sidan på datorn... nä men du kanske kan sätta på 2 st 40-60mm fläktar som dekoration på ovansidan ? Eller så får du bygga kåpor av nån sort.
Det är inte heller fel att blåsa bort dammråttorna man ser

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Ja den var väldigt ful

Vad är det för mod du tänkt dig? Kapa av kylaren eller? Men om det är något du borde göra så är det att köpa en eftermarknadskylare till processor

Ja det håller jag med dig om, en H80i var nästa steg in make-over'n!

Skrivet av mrqaffe:

Ja vill du inte byta ut BÅDA kylarna så kan du sätta på sidan på datorn... nä men du kanske kan sätta på 2 st 40-60mm fläktar som dekoration på ovansidan ? Eller så får du bygga kåpor av nån sort.
Det är inte heller fel att blåsa bort dammråttorna man ser

Det första jag kom att tänka på när jag funderade på problemet var att bygga någon slags kåpa för att på ett snyggt sätt "förena" kort och kylare. Två problem kvarstår dock; luften som kommer genom kylflänsarna måste ta väg någonstans, och de fula kylflänsarna på kortets baksida kommer antagligen att fortfarande synas :/

Btw, vart ser du dammråttorna? XD... Lite damm är det på övre hårddiskburen, nämligen för att jag nyligen stoppade tillbaka den efter att ha förvarat den utanför datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar ju damigt på bla flänsarna på vänster sida på grafikkortet, eller är det inte damm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag fick en idé när jag såg den gamla referenskylaren ligga och skräpa i en låda. Eftersom att jag redan tappat lådan med 670:ts överblivna skruvar i ryamattan och inte kommer att orka ta tag i en reklamation om något strular (särskilt då jag köpte datorn färdigbyggd) så tänkte jag att jag kan ge den gamla kylaren ett värdigt öde.
Vad sägs om att skära ut en del av den gamla kylaren och låta den agera backplate över kortets fula baksida? Denna "backplate" skulle då passa bra eftersom den har samma storlek som kortet , och även har en liten kant så att backplaten kan ligga ovanpå kylflänsarna men ändå dölja dem!

Biten som skärs ut och används som backplate:

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar ju damigt på bla flänsarna på vänster sida på grafikkortet, eller är det inte damm ?
http://forumbilder.se/CF6TG/damm.PNG

Ah, det är reflektionen från I/O portarna på moderkortet, den silvriga "låda" som syns över reflektionen!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det kanske går att använda kåpan, mät ordentligt bara och fundera ut hur du får till ett luftflöde så du inte värmer upp kortet för mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kanske går att använda kåpan, mät ordentligt bara och fundera ut hur du får till ett luftflöde så du inte värmer upp kortet för mycket.

Luftflödet bör väl inte störas av en kåpa eftersom den inte går den stora kylflänsen, utan bara över baksidan av kortet? Eller kan kretsarna under de små kylflänsarna bli för varma?

Permalänk
Rekordmedlem

Det sitter minnen på baksidan som du har satt flänsar på? Originalkåpor brukar ibland ha kontakt med minnena så att värmen leds bort men gör du nått eget så kanske det blir för varmt om du kapslar in luften, du kanske behöver testa om det blir för varmt och göra om/ta bort kåpan om det strular. Du har inte heller nån lådfläkt bak som det ser ut och monterar du en sån kanske det kompenserar så tempen inte stiger, du får nog helt enkelt prova dig fram lite och se vad som fungerar, testa o fundera ut lösningar är en stor del av att modda nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det sitter minnen på baksidan som du har satt flänsar på? Originalkåpor brukar ibland ha kontakt med minnena så att värmen leds bort men gör du nått eget så kanske det blir för varmt om du kapslar in luften, du kanske behöver testa om det blir för varmt och göra om/ta bort kåpan om det strular. Du har inte heller nån lådfläkt bak som det ser ut och monterar du en sån kanske det kompenserar så tempen inte stiger, du får nog helt enkelt prova dig fram lite och se vad som fungerar, testa o fundera ut lösningar är en stor del av att modda nått.

Precis, det är minnen med flänsar på. Två problem; Jag kan inte mäta tempen på minnena i HWM eller annan hårdvara, och jag förstör helst inte referenskylaren i onödan (om det skulle visa sig att det blir för varmt) :/.

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du förstöra kylaren för att prova då, går det inte att skruva loss fläkten först bara för att prova ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Måste du förstöra kylaren för att prova då, går det inte att skruva loss fläkten först bara för att prova ?

Tyvärr inte då andra delar under kylaren sticker ut som måste bort osv. Tanken slog mig dock, att i princip alla kort kommer utan kylning på minnena som sitter på baksidan. Är kylflänsarna något som man lika gärna kan strunta i?

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar vara kylning på snabbare grafikminnen men kylare är mest dekoration på slöare, men du kan kanske göra nån "kartongkonstruktion" som stänger in luften på liknande sätt som en bakplåt för att testa, är kortet stabilt så funkar det nog och kraschar det så blir det för varmt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det verkar vara en hel del pillande, och det känns spontant som att resultat kommer att bli så där. Det kan nog hända att projektet om en snyggare dator läggs på is :/

Permalänk

Släng skiten och köp ett bättre begangnat kort?

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Skrivet av JonteBondues:

Släng skiten och köp ett bättre begangnat kort?

"Skiten"? Ett 670 (som dessutom körs under 60°C i Heaven) tycker jag inte är fy skam bara för att det inte är jättesnyggt. Dessutom har jag nu fixat en kåpa av referenskylaren, så nu ser det ändå helt okej ut. Det ska nämnas att jag även ska göra andra saker för att snygga till datorn!

(Ljuset i bilderna ser ut att ge kåpan en konstig finish, jag skulle säga att det ser bättre ut med blotta ögat.)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Narcissisten:

"Skiten"? Ett 670 (som dessutom körs under 60°C i Heaven) tycker jag inte är fy skam bara för att det inte är jättesnyggt. Dessutom har jag nu fixat en kåpa av referenskylaren, så nu ser det ändå helt okej ut. Det ska nämnas att jag även ska göra andra saker för att snygga till datorn!

(Ljuset i bilderna ser ut att ge kåpan en konstig finish, jag skulle säga att det ser bättre ut med blotta ögat.)

http://i.imgur.com/GRr3uxu.jpg

http://i.imgur.com/jQahyfC.jpg

http://i.imgur.com/OzRJnrP.jpg

Det såg bättre och klart originellt ut, fungerar det bra när det blir varmt också?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det såg bättre och klart originellt ut, fungerar det bra när det blir varmt också?

Yes, har inte märkt av några som helst problem hittills. Om man känner på kåpans undersida efter en session så märks det knappt att det varit värme under den. Inga krasher eller liknande