Permalänk
Medlem

Projektlogg: mITX Macintosh SE

Välkommen!
Jag kom över en gammal Macintosh SE på tradera för ett tag sedan som jag tänkte göra ett bygge i.
Har länge velat göra någonting åt det här hållet och vi får väl se hur det tar sig.
Häng med!

Mål
Mitt mål är att i chassit till min gamla Macintosh SE (1989) bygga ett m-ITX system som kommer att användas till någon form av mediaserver/spelare. Bortsett från detta finns inget som är hugget i sten, vi får helt enkelt se vart fantasin tar mig. Jag tar gärna del av idéer från er också.

OBS!
Alla äldre uppdateringar ligger nu inom spoiler-taggar, för en scrollvänligare tråd! Är ni nya besökare rekommenderar jag er att leta efter Spoiler-taggar i mina inlägg.

Jag rekomenderar att ni kollar i tråden i vänsterjustering, då blir bilderna större.

Alla bilder går även att se utan text i ett album på imgur här här finns just nu över 100 bilder och det kan finnas bilder där som jag inte har med i denna tråd.

/Meudig

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Välkommen!
Jag kom över en gammal Macintosh SE på tradera för ett tag sedan som jag tänkte göra ett bygge i.
Har länge velat göra någonting åt det här hållet och vi får väl se hur det tar sig.
Häng med!

http://i.imgur.com/QBmdeOu.jpg

Mål
Okej. Mitt mål är att i chassit till min gamla Macintosh SE (1989) bygga ett m-ITX system som kommer att användas till någon form av mediaserver/spelare. Bortsett från detta finns inget som är hugget i sten, vi får helt enkelt se vart fantasin tar mig. Jag tar gärna del av idéer från er också.

Hårdvara
Den här listan kommer att fyllas på allt eftersom.

PSU - Fractal Design Tesla 550w
HDD - WD 500GB
SSD - OCZ Agility 3 120GB
TFT-Monitor 8" Touchscreen w/ Remote

Verkar intressant

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Nice

Chassit faller inom den kategorin som jag brukar antingen mosa eller slänga på tippen. Trevligt att se att inte alla gamla datorer har gått samma öde till mötes

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Verkar intressant

Det hoppas jag att det ska vara

Skrivet av Snill3t:

Nice

Chassit faller inom den kategorin som jag brukar antingen mosa eller slänga på tippen. Trevligt att se att inte alla gamla datorer har gått samma öde till mötes

Ja det är synd att man slänger så mycket fint. Man kan ju inte spara på allt dock.

Okej!
Då börjar vi plocka ner den.

Grafikkort, snyggt packat.

Fläkten som satt på PSU/dotterkortet. Det är en standard 60 mm fläkt, så fästet kommer användas med en ny fläkt senare.

Rolig lösning på PSUt

Dessa Apple-datorerna är en avancerad byggsats

Ratten nere till vänster var för att reglera ljusstyrka på skärmen. Har funderingar om att använda denna för en startknapp.

Ser faligt ut. :s

Börjar bli naket. Metallramen kommer jag antagligen att spara till att montera de nya delarna i.

Två av dessa satt det på moderkortet.

Här har vi något att jobba med.

Dold text

Vi hörs!

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Oj oj oj oj oj vad intressant!
Lite tragiskt dock att slakta en sådan dator. :/

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Oj oj oj oj oj vad intressant!
Lite tragiskt dock att slakta en sådan dator. :/

Värt att nämna är att den inte fungerade. Ger ju honom ett nytt liv.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet på datorn väldigt mycket, har själv kollat runt efter en men utan framgång, ska bli väldigt intressant att följa lycka till!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Ska du lacka om den? Jag hade tyckt det varit fräscht med vitt.

Permalänk
Medlem

Lycka till! följer med glädje, Gillar också projekt med inbyggnad av moderna delar i gammal utseende!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobyhow:

Gillar utseendet på datorn väldigt mycket, har själv kollat runt efter en men utan framgång, ska bli väldigt intressant att följa lycka till!

Roligt att höra. Tack!

Skrivet av Naxos:

Ska du lacka om den? Jag hade tyckt det varit fräscht med vitt.

Har inga funderingar på det i nuläget. Men jag ska se till att tänka på det!

Skrivet av gs242:

Lycka till! följer med glädje, Gillar också projekt med inbyggnad av moderna delar i gammal utseende!

Kul! Tack så mycket!

UPPDATERING 22/5

Har fått monitorn. Har dock lite funderingar på att på att bara köra plexi som ett fönster, så det alltså blir ett chassi med ett fönster. Vad tycker ni?
Aja, den får ligga kvar i lådan så länge.

Håller också på med att få bort alla komponenter på dotterbrädan.

Efter ungefär en timmes lödande.

Håller med på att forma en skiva plexiglas, (är väl egentligen bara enkel plast tror jag), efter den gamla crt-skärmen så den ska passa bättre i hålet.

Dold text

Ska väl köra några vändor med värmepistolen ikväll eller imorgon så får vi se hur det blir.
Hörs!

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Klart du ska montera in skärm! Kommer bli riktigt nice ju!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Klart du ska montera in skärm! Kommer bli riktigt nice ju!

Ja, vi får väl se

UPPDATERING 28/5

Har jobbat med rutan i veckan. Jag formade den i varmluftsugn i ungefär 200 grader. Efter sex-sju minuter såg jag hur den började sjunka ihop, då tog jag ut den och satte fast den i mellan ramen och den gamla crt-skärmen med tvingar, det har jag inga bilder på dock.

Här kommer istället några bilder när jag satte fast rutan och försökte få den att sitta bra.

Sitter perfekt i hörnen, dock inte lika bra på långsidorna, utan det blir en liten springa. Men jag hoppas det fixar sig när jag sätter fast skärmen.

Dold text

Tills nästa gång!

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Rktigt intressant, ska följas! Lungt värt att renovera då den var defekt tidigare, då har man ju inget att förlora.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut! Tummen upp för gymgrossisten paketet där bak!

Permalänk
Medlem

Kommer följas =)!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Kan bli riktigt nice!
Kommer du köra windows eller mac (hackingtosh)?

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Rktigt intressant, ska följas! Lungt värt att renovera då den var defekt tidigare, då har man ju inget att förlora.

Precis! Kul att du tycker det ser intressant ut!

Skrivet av D0ez:

Ser trevligt ut! Tummen upp för gymgrossisten paketet där bak!

Tack! Hehe, du såg det..

Skrivet av roobi:

Kommer följas =)!

Trevligt!

Skrivet av mecke96:

Kan bli riktigt nice!
Kommer du köra windows eller mac (hackingtosh)?

Vi får se, har haft funderingar kring detta. Har varit sugen på en FM2-baserad build, då blir det windows eller linux mint. Blir det där emot en Ivy eller Haswell så kanske jag försöker mig på något.

Just nu har det inte hänt så mycket, fönstret sitter på... Jag jobbar på vad för hårdvara jag ska ha i, hur och vart de ska monteras. Sitter fortfarande och funderar över hur jag ska göra med skärmen, om jag ska ha den eller inte. Har blivit lite förtrollad av det här konceptet:

Dold text

Det är en Lian li PC-Q30.

För just nu vet jag inte om det kommer bli så bra med den lilla skärmen. Kommer den ens användas så mycket? Kan lika gärna ha en extern skärm om jag bestämmer mig för att ha den som desktop. Dessutom blir det just nu konstiga reflektioner och betraktningsvinkeln är bara helt fel.

Mvh
Meudig

Edit: Bestämde mig för att montera in skärmen ändå, bilder finns längre ner

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att det har tagit sån tid men nu blir det en liten uppdatering. Jag tycker att det har hänt ganska mycket.

Uppdatering 2/8 [Montering av skärm]

Först och främst har jag jobbat på skärmen och dess montering.

Här har jag demonterat skärmen för att jag skulle kunna ta loss knappsatsen för att lättare komma åt pwr-knappen om det skulle behövas. Det sitter även lister runt skärmen, sånna man brukar ha runt en dörrkarm. Dock var det bara ett test och ni kommer snart se hur jag valde att lösa det istället.

Här jobbar jag på att lätt nå power-knapp samt mottagaren för fjärrkontrollen för skärmen. Det är tänkt att det ska gå att använda fjärrkontrollen genom det håll där det förut satt en hd-led. (längst ned på pcb:n) Och ska även borra ett litet håll så jag kommer åt den fysiska power-knappen med något litet som exempelvis en tandpetare eller penna. (längst upp på pcb).

Så kan det se ut efter dremel.

Lite varmlim får räcka. Power-knappen kommer antagligen inte användas på mycket eftersom skärmen startar när datorn den är kopplad till startar.

Startknapp till skärm.

ir-mottagare till fjärren.

Här ser vi skärmen som är tillbaka i sitt chassi. Utan knappsatsen och som nog inte går att se på bild så är utgångarna på sidan (alternativ dc-jack, usb av-ut samd hörlur.). Kablage som syns är till knappsatsen(nakna sladdar) och vga samt 12v DC-in.(svart sladd). Som synes sätter jag på dubbelhäftande tejp. Varför? jo, det är för att det ska fästas något tjock, mjukt och helst mörkt för att det ska se så bra ut som möjligt. Eftersom skärmen är plan och "rutan" på chassit är konvext så vill jag ha något som trycker mot bägge ytorna.

Det vart ett stycke ljudisolering från biltema. Sitter inte perfekt men med lite tryck hoppas jag att det ska se bra ut. Nu är det ända som fattas av monteringen av skärmen just hur den ska monteras...

Vid varje skruv jag använde för att montera rutan drog jag en ståltråd till mitten. Två ändar från varje tråd. Där ändarna möts i mitten är det bara att börja skruva och till sist sitter det riktigt hårt. Jag är ganska nöjd över själva monteringen, det var ganska enkelt när man tänker efter, men innan jag blev tipsad om den lösningen var det ett h*lvete att hitta på en lösning som skulle fungera.

Då kan jag säga att allt arbete med skärmen nästan är helt klar, ska bara löda en adapter från 12v DC-in till molex så jag kan köra skärmen via nätagget och slippa extra kablage från maskinen, men det blir nästa uppdate.

(Om ni vill ha ett hum om vad som komma skall, kolla lite extra på bilden där jag visar monteringen av skärmen. Där kan ni se att det sitter lite grejer som ni inte sett ännu).

Dold text

Ha det bra!
Mvh
Meudig

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Ber om ursäkt för att det har tagit sån tid men nu blir det en liten uppdatering. Jag tycker att det har hänt ganska mycket.

Ha det bra!
Mvh
Modig

Snyggt!
Gärna lite fler bilder av sista momentet om du har

Permalänk

Ser bra ut
Tycker det är bra att folk gör något med sina gamla kompakta macar istället för att slänga dom.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Ser bra ut
Tycker det är bra att folk gör något med sina gamla kompakta macar istället för att slänga dom.

Ja det tycker jag, perfekta att göra något sånt här i.

Skrivet av iSw3de:

Snyggt!
Gärna lite fler bilder av sista momentet om du har

Tack! Glömde som vanligt att ta tillräckligt med bilder under byggandets gång men jag har några fler på resultatet.

Dold text

Mvh
Meudig

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Några tankar på hur du ska få plats med all hårdvara?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobyhow:

Några tankar på hur du ska få plats med all hårdvara?

Jag ska försöka trycka ner min psu i lådan till den gamla. Så att jag kan använda orginal i/o. Till moderkortets i/o lär det bli att såga upp chassit, lite synd men om jag ska vilja skruva igen chassit så att det inte faller isär blir det lättast att behålla metallramen, vilket resulterar i mindre utrymme, men å andra sidan kanske lättare att montera hårdvaran.

Ungefär såhär tänker jag:

Bakifrån: Längst ner HDD's och PSU.

Sedan har jag sågat av moderkortsplåten från ett gammalt cooler master chassi ,(det går ni se bilder på vid senare tillfälle), som monteras ovanpå. Sedan ligger det en pappskiva som får agera moderkort, plus en gammal amd stock fläkt.

Framifrån.

Dold text

Hårdvara kommer att börja anlända i slutet på veckan (fm2 moderkort samt a8 5600k cpu, tackar shjuvv här på forumet för att han sålde det till mig för ett bra pris).

Jag ber om ursäkt för de dåliga mobilbilderna, jag försöker få tag i något bättre att fota med.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ställer allas stora fråga här.

Kommer vi få se ett sleevat nätagg :P?

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Jag tror jag ställer allas stora fråga här.

Kommer vi få se ett sleevat nätagg :P?

Yes, det kommer bli sleevat

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Yes, det kommer bli sleevat

Haha det trodde jag faktiskt inte.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Angånde nätagget så behövs det lite modifiering för att det ska funka, det var ju roligt!

Passformen:

Det funkar på bredden! Roligt att formfaktorn på själva kretskortet är så lika som för över 20 år sedan. På ena sidan passar skruvhålen på det "nya" aggregatet i hålen på gamla psuchassit. Dock var gamla kretskortet lite längre och var även avfasat på änden. Därför kanske jag får räta ut lådan till aggregatet i änden för att jag ska få plats med strömkontakten.

Fler bilder:

Dold text

Edit: För övrigt ska nätagget bli svart, även all annan metall blir svart.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Intressant, denna kommer jag bevaka!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Intressant, denna kommer jag bevaka!

Kul!

Skrivet av meudig:

Ungefär såhär tänker jag:
http://i.imgur.com/IZ1Svp8.jpg

Bakifrån: Längst ner HDD's och PSU.
http://i.imgur.com/diCzf7c.jpg

Sedan har jag sågat av moderkortsplåten från ett gammalt cooler master chassi ,(det går ni se bilder på vid senare tillfälle), som monteras ovanpå. Sedan ligger det en pappskiva som får agera moderkort, plus en gammal amd stock fläkt.
http://i.imgur.com/yeyQ4WG.jpg

Framifrån.
http://i.imgur.com/GNUlOjm.jpg

Dold text

För övrigt har jag insett att monteringsidén som jag visat inte kommer att fungera så bra, för det första kommer det inte få plats någon bra luftkylare. För det andra så har inte luften från kylaren någonstans att ta vägen.

Jag återkommer så fort jag har klurat ut hur jag ska göra. Sitter på några idéer men de är en bit från att fungera i praktiken.

Mvh

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Mycket coolt , har du tänkt måla om chassit kanske så man får bort den gula färgen?