Kan man lita på budgetfilter från Kina?

Permalänk
Medlem

Kan man lita på budgetfilter från Kina?

Tänkte köpa UV- och polaroid-filter från Kina (dx.com).

Jag menar, hur svårt kan det bli, UV-filter är väl ingen HiTech att tillverka?

Nån med erfarenhet om Kina-kvaliteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tänkte köpa UV- och polaroid-filter från Kina (dx.com).

Jag menar, hur svårt kan det bli, UV-filter är väl ingen HiTech att tillverka?

Nån med erfarenhet om Kina-kvaliteten?

Som alla andra billiga kina-kopior. Det är lite av ett tärningskast. Ibland får du grejer som är minst lika bra, ibland får du skit.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tänkte köpa UV- och polaroid-filter från Kina (dx.com).

Jag menar, hur svårt kan det bli, UV-filter är väl ingen HiTech att tillverka?

Nån med erfarenhet om Kina-kvaliteten?

Kan du länka det specifika filtret?

Permalänk

Kan inte någonting alls om foto osv, Tänkte bara tipsa om att Inet har kampanj/utförsäljning av till exempel uv filter, Kanske inte är vad du letar efter men kan vara värt att ta en titt iaf

Gå in på inet.se och klicka på "kampanjer" i listan till vänster

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska ha det till.

Har du "billig" optik så kan man ju köpa filter i samma pris-klass. Har man dyra objektiv övrigt bör man givetvis titta på filter som matchar det segmentet. Köpa optik för 15-20 000 och skruva på ett filter för 100kr som förstör skärpa, kontrast och färger känns ju direkt dumt.

Tänk också på risken att få en piratkopia. Köpte precis en ny uppsättning B+W filter med 82mm fattning pga nya objektiv med en större filterfattning. Kollade en del på Ebay innan jag slog till. Men 1/4del av priset plus det skickas från Hongkong (B+W filter tillverkas i Tyskland, inget annat) gör att man klart kan misstänka piratkopia. Just filter skulle jag hålla mig ganska långt ifrån. Beställde från en Tysk firma (foto-huppert.de) och sparade ca 30% inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Det kan, som sagt, variera väldigt, men om man ska prata rent generellt så är MIN erfarenhet att "kinafiltren" inte är så bra. De är ofta dåligt eller inte alls antireflexbehandlade och de består ofta av formpressat glas och inte svarvat, vilket gör att de ofta inte är helt plana, vilket i sin tur gör att skärpan påverkas mycket mer än med "riktiga" filter (särskilt så om man har dem på teleobjektiv).
Så... Man kan ju chansa och se, det är ju inte jättepengar det handlar om för dessa "kinaprylar", men...

Kolla priserna här för att se hur de ligger till:
http://maxsaver.net/

Jag har beställt därifrån flera ggr och inget tyder på att det skulle vara kopior (men så är de ju bara billiga och inte tokbilliga heller).
Man får såklart räkna med att få betala tull och moms, men beroende på filter så hamnar man i regel en bra bit under det svenska priset ändå.
Edit: Framför allt på Hoya-filter brukar de ha bra priser.

Edit2:
Här testade jag ett "noname"-filter mot ett Hoya HMC Super, gällande motljusegenskaper:

Noname:

Hoya HMC Super:

Utan filter:

Permalänk
Medlem

Min egen erfarenhet är att "kinafiltren" dom skippar jag. Kolla vad Dumbo skriver/visar.

Köpte själv "kinafilter" och min erfarenhet är att dom gjorde mest skada än nytta.

Skälv använder jag mest bara cirkulärt polarisationsfilter då det krävs, då jag tycker att det är ett roligt filter som gör vad det skall. Annars undviker jag allt vad filter innebär.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Kan du länka det specifika filtret?

http://dx.com/p/premium-uv-camera-lens-filter-58mm-16729
http://dx.com/p/multi-coated-uv-lens-filter-52mm-15087
http://dx.com/p/58mm-850nm-infrared-ir-filter-for-cameras-229...
http://dx.com/p/pro1-d-dmc-ultra-thin-multi-coated-cpl-camera...

Rullar man ner websidorna ser man va folk tycker (Reviews). Somliga säger gängorna kan vara "ur led" samt glaset kan sitta löst till. Dock tycks de flesta vara nöjda särskilt med tanke på det låga priset. Nu är jag av den meningen att jag uppskattar kvalitet till vettigt pris än skit för billig peng.

UV-filtrets största fördel enl. mig är att det skyddar optiken för yttre påverkan, hellre putsa bort UV-filtrets coating än optikens.

1. Jag har redan passande kvalitetsfilter (Canon orig., Hoya) till analoga kameror märkta SkyLight 1A, 1B med lätt rosa eller grön ton. En bekant mer kunnig än jag på digitalt säger att dessa skall man inte använda till DSLR?

2. Hur testar jag billiga kinafilter? Ta några bilder med och utan i motljus - blir det slöja -> släng skiten i Nilen.

Däremot tänker jag köpa motljusskydd från Kina, 2-5$ isf 20-30$ i Sve., same shit different price.

Artikel om filter: http://www.bhphotovideo.com/indepth/photography/buying-guides...

Permalänk

Jag har som jag själv tyckt inte köpte direkt "billiga" filter (Kenko DMC pro 1 digital), men är det extrema motljussituationer så blir det ofta reflektioner ändå; typexempel är starka spotlights i mörker och stor bländare. Då är det filter av som gäller. Men förutom dessa extrema situationer märker jag inte skillad av/på. (starka källor med ljus bakgrund i övrigt märkt det oftast inte, men reflektioner mot mörk bakgrund så syns det EXTREMT tydligt.

Som ett rent experiment köpte jag till mitt macro ett billigt andersson uv filter från netonet och jag var beredd på att det skulle vara skit. Men hittils har det fungerat utmärkt, men då har jag å andra sidan inte testat motljus.

Så min uppfattning är nog att för okomplicerade förhållanden fungerar nog enkla filter lika bra, för riktigt svåra fall är det ändå filter av som gäller. Sen finns det väl gråzooner där man kommer undan med bra filter men inte skitfilter.

När det är svåra fall så har jag lärt mig känna igen dessa situationer nu, så jag tar då helt enkelt av filtret tillfälligt. Om det finns ÄNNU dyrare filter där man inte behöver det vet jag dock inte. Jag har även testat hoyas bättre filter, och presterar mer eller mindre som kenkos -> i extremfall är det ändå bara filter av som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Jag har även testat hoyas bättre filter, och presterar mer eller mindre som kenkos

http://www.kenkotokinausa.com/

Kenko, Hoya och Tokina är samma företagsgrupp. Förvisso hörsägen men filtren tillverkas i samma fabrik, säljs som Kenko i Japan och som Hoya i övriga världen. Hoya har en ganska stor utbud av filter, allt från skräp till riktigt bra.

Gällande reflexer i motljus så kan dåliga filter även ge suddig bild och färgskiftningar. Fick låna ett cokin filterset av en bekant och deras ND-filter var inge vidare. Alla bilderna hade blåstick.

Lagt till länk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

http://dx.com/p/premium-uv-camera-lens-filter-58mm-16729
http://dx.com/p/multi-coated-uv-lens-filter-52mm-15087
http://dx.com/p/58mm-850nm-infrared-ir-filter-for-cameras-229...
http://dx.com/p/pro1-d-dmc-ultra-thin-multi-coated-cpl-camera...

Rullar man ner websidorna ser man va folk tycker (Reviews). Somliga säger gängorna kan vara "ur led" samt glaset kan sitta löst till. Dock tycks de flesta vara nöjda särskilt med tanke på det låga priset. Nu är jag av den meningen att jag uppskattar kvalitet till vettigt pris än skit för billig peng.

UV-filtrets största fördel enl. mig är att det skyddar optiken för yttre påverkan, hellre putsa bort UV-filtrets coating än optikens.

1. Jag har redan passande kvalitetsfilter (Canon orig., Hoya) till analoga kameror märkta SkyLight 1A, 1B med lätt rosa eller grön ton. En bekant mer kunnig än jag på digitalt säger att dessa skall man inte använda till DSLR?

2. Hur testar jag billiga kinafilter? Ta några bilder med och utan i motljus - blir det slöja -> släng skiten i Nilen.

Däremot tänker jag köpa motljusskydd från Kina, 2-5$ isf 20-30$ i Sve., same shit different price.

Artikel om filter: http://www.bhphotovideo.com/indepth/photography/buying-guides...

Ah! Det är no-brand filter. Hade det varit ett china brand som t.ex. "LVSHI" hade det varit att rekommendera att plocka upp ett billigt exemplar. Dem du länkat får du nog chansa på i sådana fall. Vet inte hur mycket tillit man kan lägga på recensionerna på dem. De säger att det är glas men det kan lika gärna vara plast. Du lär ju märka om IQ på bilderna sänks drastiskt med de filtren. Testa skärpan på dem och ta kort nattid med utebelysning i motivet så får du se om de genererar flares eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte använda uv filter eftersom jag tycker att motljusskyddet ger tillräckligt med skydd. Dock använder jag ND filter och Polarisationsfilter och då blir det Hoya (HD2) och Kenko Zeta. Dessa kostade inte så himla mkt då jag köpt dem från USA via Ebay (ingen Kina säljare, förhoppningsvis...).

Marumi gör filter som är av bra kvalité och inte så farligt dyra, skaffade uv filter som nödlösning (DHG Super UV 77mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Jag har redan passande kvalitetsfilter (Canon orig., Hoya) till analoga kameror märkta SkyLight 1A, 1B med lätt rosa eller grön ton. En bekant mer kunnig än jag på digitalt säger att dessa skall man inte använda till DSLR?

De fyller samma funktion som ett UV-filter och använder man automatisk vitbalans på den digitala kameran så kommer den lilla vamtonen som finns på det filter som är laxfärgat att kompenseras bort. I praktiken går alltså LITE ljus förlorat till ingen nytta. I praktiken är det dock försumbart, så råkar man ha ett sånt filter liggande kan man ju använda det. (Fast jag tror inte att något skylightfilter har grön ton?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Däremot tänker jag köpa motljusskydd från Kina, 2-5$ isf 20-30$ i Sve., same shit different price.

Jag tänkte bara flika in med min erfarenhet av no-name motljusskydd från DX.com och Ebay. Jag har köpt motljusskydd till Canon 17-55 f/2.8 och ett extra utöver medföljande original till Canon 100 f/2.8 Macro. Jag kan i samtliga fall säga att de känns riktigt billiga, haft dålig plattform, inte haft samma ytbehandling på insidan på motsvarande original från Canon. Det slutade med att jag har låtit dessa motljusskydd ligga och köpte ett original till mitt 17-55 istället. Dessa no-name gav inte heller lika mycket skydd mot solen som Canons.

Jag skulle rekommendera att köpa original eller inrikes, det är nog ganska stor risk att du inte blir nöjd och då har du betalat tullavgift, moms osv så det blir ju några hundralappar ändå. Har för mig bara tullavgiften är runt 90-150 kronor.

Vilket/vilka objektiv ska du köpa till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag kan i samtliga fall säga att de känns riktigt billiga, haft dålig plattform, inte haft samma ytbehandling på insidan på motsvarande original från Canon. Det slutade med att jag har låtit dessa motljusskydd ligga och köpte ett original till mitt 17-55 istället. Dessa no-name gav inte heller lika mycket skydd mot solen som Canons.
Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. I mitt fall gav det kraftig vinjetering i kortsidorna av bilden, vilket försvann när jag köpte ett orginalskydd. Jämför man dem sida vid sida så sticker kanterna/avskärmningen ut ca cm längre på kopian är orginalet. Plastigheten kan jag acceptera om priset är lågt, men det måste ju i alla fall fungera.

Permalänk

Anledninge till att jag använder uv filter har med KLADD, STÄNK att göra. För mekaniskt stötskydd så håller jag med om att motljusskyddet är bättre. Blir det riktigt fett på objektivet så MÅSTE man rengöra med fettlösare, ett uv filter kan man skruva loss och skölja under kran med diskmedel. Blir objektivet så grisigt blir det avsevärt mer jobb och piller.

Ovan är resultatet av barnfotografering, kladdet är en blandning av smör och banan. Å andra sidan fick jag några riktig bra bilder sekunden innan näven satt i objektivet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par UV-filter från dx.com för nåt år sedan just i syftet att skydda objektiven , för mej så fyller dom sitt syfte och som den glada amatörfotograf jag är så ser jag inte att dom förstör några foton.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Köper man småprylar med värde <500SEK utgår ingen moms+tull enl. min å andras erfarenhet.

Har 3 gluggar varav 2 st kitobjektiv (=skit):

75-300 EF 4-5.6 III 58 mm ET-60
http://dx.com/p/canon-et-60-plastic-lens-hood-black-124774

Canon ES-62 Lens Hood w/ Adapter for EF 50mm f/1.8 II
http://dx.com/p/canon-es-62-lens-hood-w-adapter-for-ef-50mm-f...

18-55 EF-S 3.5-5.6 II 58 mm EW-60C
http://dx.com/p/ew-60c-camera-lens-hood-for-canon-18-55mm-len...

Kostar ca. 2-3$/st från Kina och upp över 200SEK/st original, trodde aldrig det kunde va nån skillnad på plast å plast. Från min analoga tid (för 30+ år sedan) är jag van vid originalkvalitet från Leica, Canon å Nikon. Numera tycks alltmer ersättas av plast, i vissa fall kan det funka i andra inte.

Underligt man kan sälja prylar för nån dollar inkl. frakt då endast frakten borde kosta det 5-dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag tänkte bara flika in med min erfarenhet av no-name motljusskydd från DX.com och Ebay. Jag har köpt motljusskydd till Canon 17-55 f/2.8 och ett extra utöver medföljande original till Canon 100 f/2.8 Macro. Jag kan i samtliga fall säga att de känns riktigt billiga, haft dålig plattform, inte haft samma ytbehandling på insidan på motsvarande original från Canon. Det slutade med att jag har låtit dessa motljusskydd ligga och köpte ett original till mitt 17-55 istället. Dessa no-name gav inte heller lika mycket skydd mot solen som Canons.

Jag skulle rekommendera att köpa original eller inrikes, det är nog ganska stor risk att du inte blir nöjd och då har du betalat tullavgift, moms osv så det blir ju några hundralappar ändå. Har för mig bara tullavgiften är runt 90-150 kronor.

Vilket/vilka objektiv ska du köpa till?

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig behövs betala tullavgift på små saker. Tror inte det är vanligt på paket med motljusskydd. Till ett bättre objektiv (t.ex. ditt 17-55) kan ett originalmotljusskydd vara motiverat men knappast till enklare kitgluggar. Då är ebay-sakerna mycket mer rimligt prissatta.

Skrivet av karlzon:

Håller med. I mitt fall gav det kraftig vinjetering i kortsidorna av bilden, vilket försvann när jag köpte ett orginalskydd. Jämför man dem sida vid sida så sticker kanterna/avskärmningen ut ca cm längre på kopian är orginalet. Plastigheten kan jag acceptera om priset är lågt, men det måste ju i alla fall fungera.

Det låter som en riktigt dålig kopia du fick som egentligen var avsedd för ett annat objektiv.

Skrivet av jookeer:

Köper man småprylar med värde <500SEK utgår ingen moms+tull enl. min å andras erfarenhet.

Har 3 gluggar varav 2 st kitobjektiv (=skit):

75-300 EF 4-5.6 III 58 mm ET-60
http://dx.com/p/canon-et-60-plastic-lens-hood-black-124774

Canon ES-62 Lens Hood w/ Adapter for EF 50mm f/1.8 II
http://dx.com/p/canon-es-62-lens-hood-w-adapter-for-ef-50mm-f...

18-55 EF-S 3.5-5.6 II 58 mm EW-60C
http://dx.com/p/ew-60c-camera-lens-hood-for-canon-18-55mm-len...

Kostar ca. 4$/st från Kina och upp över 200SEK/st original, trodde aldrig det kunde va nån skillnad på plast å plast. Från min analoga tid (för 30+ år sedan) är jag van vid originalkvalitet från Leica, Canon å Nikon. Numera tycks alltmer ersättas av plast, i vissa fall kan det funka i andra inte.

Det kan vara viss skillnad på plast och plast, men har aldrig haft problem med de noname-motljusskydd jag köpt från ebay. Det är billigt att tillverka en plastbit i rätt form och att canons vägrar skicka med sånt och har helt tokiga priser på dom känns som ett hån mot oss kunder.
Har noname-motljusskydd till bl.a. EF-s 18-55 och 50/1.8 II. Det förstnämnda är ganska litet och smidigt men har det vanliga problemet att ett motljusskydd avsett för 18mm inte gör så mycket nytta för längre brännvidder. Passformen på båda är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det kan vara viss skillnad på plast och plast, men har aldrig haft problem med de noname-motljusskydd jag köpt från ebay. Det är billigt att tillverka en plastbit i rätt form och att canons vägrar skicka med sånt och har helt tokiga priser på dom känns som ett hån mot oss kunder.
Har noname-motljusskydd till bl.a. EF-s 18-55 och 50/1.8 II. Det förstnämnda är ganska litet och smidigt men har det vanliga problemet att ett motljusskydd avsett för 18mm inte gör så mycket nytta för längre brännvidder. Passformen på båda är bra.

Att du aldrig har haft problem med "skillnad på plast och plast" , är ju väldigt skönt att höra, och jag är glad för din skull.

Men jag lovar att det är lika stor skillnad på plast & plast, som metall & metall!

Men faktum är, att det är en väldigt stor skillnad! Jag jobbade på en stor bilfabrik och dom testade i en period olika plaster från olika kinaföretag, och på en skalla 1 till 20, och det räckte att du böjde 1 : orna lite, så bröts dom mitt itu, nästan som chips (som min chef sa)
Så glöm det där med att plast är plast och lika bra, det är en hel vetenskap.

Klart att det är billigt att tillverka en plastbit i rätt form, men många många (och åter många) kinaföretag skiter i att tillverka dom i just rätt form. Så skall man "köpa kina" så gör man sig själv en stor egentjänst om man kollat upp så mycket fakta som det går.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Att du aldrig har haft problem med "skillnad på plast och plast" , är ju väldigt skönt att höra, och jag är glad för din skull.

Men jag lovar att det är lika stor skillnad på plast & plast, som metall & metall!

Men faktum är, att det är en väldigt stor skillnad! Jag jobbade på en stor bilfabrik och dom testade i en period olika plaster från olika kinaföretag, och på en skalla 1 till 20, och det räckte att du böjde 1 : orna lite, så bröts dom mitt itu, nästan som chips (som min chef sa)
Så glöm det där med att plast är plast och lika bra, det är en hel vetenskap.

Klart att det är billigt att tillverka en plastbit i rätt form, men många många (och åter många) kinaföretag skiter i att tillverka dom i just rätt form. Så skall man "köpa kina" så gör man sig själv en stor egentjänst om man kollat upp så mycket fakta som det går.

Jag säger ingenstans att det inte är skillnad på plast och plast! Där har du läst in något i inlägget som inte finns där!
Självklart kan det vara stora skillnader! Inom vissa områden är det av yttersta vikt att ha bra plast.

Jag säger dock att jag "har aldrig haft problem med de noname-motljusskydd jag köpt från ebay."
De jag fått har inte varit av en särskilt bräcklig typ och motljusskydd är inte heller en kritisk punkt på kameran som absolut inte får spricka.
Ett lite klent tillverkat motljusskydd klarar samma jobb som ett bra tillverkat. Canons egna motljusskydd är inget under i tillverkningsteknik. I både känsla och hur väl den sitter mot fattningen är canons egna till 18-55 mycket lik min kina-kopia.
Denna kan inte varit alls dyr att tillverka utan den säljs till bara till högt pris för att mjölka kunderna. Detsamma gäller ganska många tillbehör i elektronikvärlden (som enkla wifi-adaptrar till recievers och annat för 1000:- och många liknande prylar).

Canons motljusskydd till de stora teleobjektiven är en helt annan sak med klart dyrare konstruktion, men de ingår också i köpet.

Permalänk

motljusskydd fran canon ar gjorda med engineering plastics medan kinavarianterna oftast ar helt vanlig sunkplast. Skillnaden i stottalighet ar enorm

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

såg en person på senaste skolavslutningen jag var på, han gick fram framför sen och tog kort på sitt barn med sin Ipad(eller vad det nu var)... Var tvungen att ge han "blicken"...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

?? Bordsvatten, vad är det för koppling med Ipad och skolavslutning med filter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

?? Bordsvatten, vad är det för koppling med Ipad och skolavslutning med filter?

Jo jag tänkte skriva något liknande igår, men jag pallade inte. Och jag undrar exakt samma sak. Var finns kopplingen

Och jag undrar vad som är fel med att "personen tog kort på sitt barn med sin Ipad(eller vad det nu var)... Var tvungen att ge han "blicken"

Och "blicken". Why?

Bättre med ett kort från plattan eller inget alls.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]