Asus släpper Chromebook i fjärde kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Chromebook i fjärde kvartalet

Haltande försäljning av bärbara datorer tvingar Asus att kapa försäljningsprognosen med cirka 20 procent för 2013 och som svar inleds en satsning på Chromebook, rapporterar Digitimes.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja det är klart... När det inte går sälja datorer med Windows 8 måste de se se sig om efter alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se fler alternativ med chromebook, hoppas det dyker upp något som känns lite mer kvalitativt än nuvarande chromebooks.

Permalänk
Medlem

Gillar man att bli inlåst så är Chromebooks ett bra alternativ, men jag föredrar en dator där jag själv kan välja webläsare, kunna spara filer lokalt och inte vara beroende av Google som är det företag med klart värst integritetspolicy (ja värre än både Apple och Microsoft faktiskt).

Permalänk
Medlem

Grymt imponerande att Google lyckas pricka in först Android och nu kanske Chromebook som två disruptive technologies.

Apples iPhone var ju förödande för konkurrenterna när den kom.

Microsoft? Ja, det var länge sedan de kom med något liknande.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd

Chromebook är rätt tråkigt om den är låst, och man bara kan använda den till att surfa.

Men om byggkvaliten är bra, priset är billigt, och man kan installera valfri Linuxdistribution så kan det ju vara trevligt.

Permalänk
Medlem

Är skeptiskt till Chromebook, lite "netbook" varning på dom tycker jag. Problemet med netbooks var väl först och främst prestandan, med Chromebook tror jag det blir att den är så bunden till nätet och Google.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Datavetare

Det var inget fel på tanken kring netbooks egentligen, den marknaden dödades av en kombination av att varken Microsoft eller Intel var intresserade av en marknad som tog försäljningar från deras mer lönsamma produkter. AMD undvek tyvärr netbooks under de år produkten var populär och när man sedan ändrade sig hade segmentet deklarerats som "dött".

Visst hade pekplattor tagit en del av netbook marknaden, men nu fick man även en enorm draghjälp av att Wintel också försökte döda marknaden...

Chromebook kan faktiskt vara "netbook done right" då Google har all anledning att förbättra plattformen (stjäl ju inte något från deras "core business") + de SoCer som utvecklas för pekplattor är ju perfekt HW för dessa billiga, lätta och strömsnåla datorer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Chromebook är rätt tråkigt om den är låst, och man bara kan använda den till att surfa.

Det hindrade inte iPad, som är en bättre jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kan en Chromebook överhuvudtaget lagra data någon annanstans än på Googles servrar?

Jag menar alltså användarens egen data, inte operativ/program.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Chrome OS får se till att bli bättre och få in att köra Androidapplikationer och annat. Vill jag bara ha Chrome kan jag lika gärna köra på egeninstallerad GNU/Linux. Tänk här på att jag kan köra Android-applikationer via t ex bluestacks på Windows, OS/X och t ex kan köra Android i en virtuell maskin på GNU/Linux. Väntar mig inte att de blir fullfjädrade desktops, men t ex Android-programstöd och möjlighet att hosta en virtuell maskin så hade de kommit långt.

T ex deras Chromebook Pixel bör stödja att man installera operativsystem själv och ordnar de inte så det går att göra på ett schysst sett så ersätts ändå bara Chrome med hjälp av fulhack och säkerhetsluckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är klart... När det inte går sälja datorer med Windows 8 måste de se se sig om efter alternativ.

Lite tråkigt och långsökt trollande svar, fast jag fattar din ironi.

Men ponera, att dom hade sålt datorer med Windows 8 som säljer utav f*n. Du tror inte Asus hade spottat ut sin chromebook iallafall?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Lite tråkigt och långsökt trollande svar, fast jag fattar din ironi.

Men ponera, att dom hade sålt datorer med Windows 8 som säljer utav f*n. Du tror inte Asus hade spottat ut sin chromebook iallafall?

Det beror väl på hur segmentet i övrigt hade sett ut, men jag tror inte det. Windows 8 är det första operativsystemet som har såöt dåligt (till slutkund) sedan Vista från Microsoft, och jag tror det är därför som alternativen börjar ploppa uoo. Om Windows 8 hade gått lika bra som Windows 7 så tror jag tillverkarna haft betydligt mindre anledning att fundera på alternativ.

Det ironiska ligger väl i så fall i att Microsoft hade hoppats "täppa till" marknaden med Windows 8, men istället har den fåt konsumenter (och tillverkare), att titta på alternativ.

Visst har det funnits laptops med Ubuntu och liknande att köpa innan, men det är inget som direkt rullats ut på bred front, vilket jag däremot tror Chromebook kommer göra. Googles ekonomiska muskler är väl ungefär likvärdiga med Microsoft, så det blir spännande att se var det landar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

ASUS gör det ända rätta. Windows har fått konkurrens och säljer inte lika bra längre bra av ASUS!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag kan se varför chromebooks är attraktiva för en viss målgrupp.

Det enda det är, är en dator som bara kan göra en sak, exekvera en webbläsare och lagra bookmarks som felaktigt beskrivs som "appar".

Men har man verkligen inga andra behov än vad en webbläsare klarar av, då är det ju klockrent. Visst jag hade kunnat tänka mig att en som surfmaskin vid tvn eller liknande, MEN den kan inte köra skype tex, eller egentligen ingenting som inte går att köra i en webbläsare "duh".

SÅ för rätt målgrupp är den klockren, men jag försöker komma på vem den målgruppen är, ingen in i min närhet hade klarat sig utan program och enbart en webbläsare.

Vem är målgruppen för chromebooks?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Tycker den borde haft kromfinish.... :/

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Chrome OS får se till att bli bättre och få in att köra Androidapplikationer och annat. Vill jag bara ha Chrome kan jag lika gärna köra på egeninstallerad GNU/Linux. Tänk här på att jag kan köra Android-applikationer via t ex bluestacks på Windows, OS/X och t ex kan köra Android i en virtuell maskin på GNU/Linux. Väntar mig inte att de blir fullfjädrade desktops, men t ex Android-programstöd och möjlighet att hosta en virtuell maskin så hade de kommit långt.

T ex deras Chromebook Pixel bör stödja att man installera operativsystem själv och ordnar de inte så det går att göra på ett schysst sett så ersätts ändå bara Chrome med hjälp av fulhack och säkerhetsluckor.

Det som officiellt stöds på (vad jag vet) alla Chromebooks är möjligheten att sätta den i "developer mode". Gör man det så är det en helt "vanlig" Linux-maskin där du kommer åt bash, gcc men även "vanliga" Linux-program. Då man fortfarande använder samma Linux-kärna som innan så blir det ju inga problem med drivrutiner eller liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Meh, satsa på Linux istället. Tycker fler borde göra det så att fler program och tjänster blir mer linux anpassade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det som officiellt stöds på (vad jag vet) alla Chromebooks är möjligheten att sätta den i "developer mode". Gör man det så är det en helt "vanlig" Linux-maskin där du kommer åt bash, gcc men även "vanliga" Linux-program. Då man fortfarande använder samma Linux-kärna som innan så blir det ju inga problem med drivrutiner eller liknande.

Ja, i praktiken så kan man använda exempelvis Crouton, som är ett projekt som utvecklas av ett par Googleanställda, som automatiserar installation av olika Linuxdistributioner i rotade miljöer. Eftersom t ex Debian officiellt stöder ARM så finns den största delen av programbanken redan tillgänglig även till de Chromebooks som kör detta, och Intelvarianterna klarar ju i praktiken allt en Linuxmaskin klarar. Att installera Ubuntu och Steam ska inte vara några bekymmer på Intelvarianterna.

Ovanstående gör att man i praktiken kan köra Chrome OS och en Linuxdistribution helt parallellt. Alternativt kan man köra t ex ChrUbuntu för en mer traditionell dual boot-uppsättning. Dessa lösningar kommer säkerligen bli smidigare och smidigare ju fler Chromebooks som säljs så att användarbasen ökar, men de ska vara egentligen fullt funktionella redan idag.

Skrivet av jonasies:

Meh, satsa på Linux istället. Tycker fler borde göra det så att fler program och tjänster blir mer linux anpassade.

En positiv sak med att det kommer ytterligare en utmanare är att utvecklare och framför allt kunder får upp ögonen för att det öht finns mer än ett (eller möjligen två) system. Om kundbasen för alternativa system ökar så ökar också incitamentet för utvecklare att koda program för att kunna köras på flera plattformar. Får plattformsoberoende ramverk en starkare ställning så får också Linux en starkare ställning.

Så utöver att Chromebooks faktiskt i sig kan bli Linuxmaskiner enligt ovan (Chrome OS är Linux i grunden; bygger på Gentoo) så kan den rena aktionen att bryta upp marknaden i fler plattformar vara positivt för att öppna marknadens ögon.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Jag kan se varför chromebooks är attraktiva för en viss målgrupp.

Det enda det är, är en dator som bara kan göra en sak, exekvera en webbläsare och lagra bookmarks som felaktigt beskrivs som "appar".

Men har man verkligen inga andra behov än vad en webbläsare klarar av, då är det ju klockrent. Visst jag hade kunnat tänka mig att en som surfmaskin vid tvn eller liknande, MEN den kan inte köra skype tex, eller egentligen ingenting som inte går att köra i en webbläsare "duh".

SÅ för rätt målgrupp är den klockren, men jag försöker komma på vem den målgruppen är, ingen in i min närhet hade klarat sig utan program och enbart en webbläsare.

Vem är målgruppen för chromebooks?

www.forbes.com/sites/eliseackerman/2013/07/22/six-reasons-edu...

Citat:

1. Their price is right
2. They can be deployed in days
3. They ease security headaches
4. They turn on in eight seconds and last eight hours
5. They can be easily shared
6. They come with a device management package

Enligt Forbes.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Skeppa en dator med Ubuntu istället för Google-skit.

Google sitter och läser folks Gmail.
http://www.dn.se/ekonomi/google-mejl-till-gmail-granskas/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Skeppa en dator med Ubuntu istället för Google-skit.

Google sitter och läser folks Gmail.
http://www.dn.se/ekonomi/google-mejl-till-gmail-granskas/

För någon som är någorlunda insatt är detta inte en nyhet. Email skickas i klartext och systemen kollar mail för att hindra spam och annat. Google använder det även för att rikta reklam. Så har det alltid varit.

OnT : Jag förstår inte riktigt vitsen med chromebook, det är helt enkelt för begränsat. En lätt linuxdistribution har också en webläsare, liknande prestanda samt möjlighet att spara filer på hårddisken.

Men finns det en marknad så...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på hur segmentet i övrigt hade sett ut, men jag tror inte det. Windows 8 är det första operativsystemet som har såöt dåligt (till slutkund) sedan Vista från Microsoft, och jag tror det är därför som alternativen börjar ploppa uoo. Om Windows 8 hade gått lika bra som Windows 7 så tror jag tillverkarna haft betydligt mindre anledning att fundera på alternativ.

Det ironiska ligger väl i så fall i att Microsoft hade hoppats "täppa till" marknaden med Windows 8, men istället har den fåt konsumenter (och tillverkare), att titta på alternativ.

Visst har det funnits laptops med Ubuntu och liknande att köpa innan, men det är inget som direkt rullats ut på bred front, vilket jag däremot tror Chromebook kommer göra. Googles ekonomiska muskler är väl ungefär likvärdiga med Microsoft, så det blir spännande att se var det landar.

Det har inte med Windows att göra, Windows 8 förväntades aldrig få del av marknaden som domineras av nya plattformar och x86 blir inte bättre än Haswell bärbara utan kapacitiv skärm just nu, vilket i praktiken även handlar om andra prisklasser.

Även OS/X faller i försäljningen och så länge du har Windows 7, hårdvaruccceleration av video (i t ex Flash Player) och en dator som klarar t ex Netflix varför skulle du då uppgradera? Det är vad deras problem är. En 3 år gammal Westmere-baserad bärbar duger fint idag med t ex, och har inte för lite minne (lika mycket eller mer som dagens ultraportabla eller ultrabooks) osv. De som bryr sig kan uppgradera med egen SSD och använda maskinen ett tag till. Den här trenden fanns redan innan Windows 8, innan beta / preview osv. De som har egenbyggda påverkar inte statistiken, men de kan såklart uppgradera deras 3-4 år gamla burk med nytt grafikkort och rulla vidare. Mobila plattformar handlar inte om Windows och Windows kan aldrig vara bra nog och när Windows 7 kom så skiljde det sig betydligt mer i hårdvaran på bärbara, du kunde inte ens använda youtube på en dator som vara några år gammal vid den tiden. Att sen Microsoft inte lyckas se datorn som ett verktyg reflekteras bara över deras egna produkter. På en Surface Pro kan du inte ens köra Windows 7 Professional, det finns inge drivrutiner och du får inte igång det ordentligt medan Dell säljer deras nya och annonserar deras nya Haswell-laptops som datorer med Windows 7 Professional förinstallerat för det är jävla företagsdatorer som måste kunna köra det företagen kör, och i viss mån speglas det av leverantörernas produkter som försöker kapitalisera i konsumentsegmentet men misslyckas. Nu vill inte konsumenterna ha svaga och dåligt byggda datorer oavsett mjukvara däremot. Det i sig är inte anledningen till vikande försäljning som sagt.

Mobila handhållna enheter är numera en helt annan värld och det oberoende av vad Microsoft gör. De har helt enkelt ingen mjukvaruplattform att köra där längre, men det är inte riktigt ett alternativ till Windows utan en helt annan produkt.

Märk väl att Google inte försöker konkurrera på desktopområdet, inte ens med community-linuxdistros.

Skrivet av virtual void:

Det som officiellt stöds på (vad jag vet) alla Chromebooks är möjligheten att sätta den i "developer mode". Gör man det så är det en helt "vanlig" Linux-maskin där du kommer åt bash, gcc men även "vanliga" Linux-program. Då man fortfarande använder samma Linux-kärna som innan så blir det ju inga problem med drivrutiner eller liknande.

Vilket resulterar i att du får hacka firmware (ChrUbuntu) eller köra en Linux-distro i en Chroot (Crouton), inte i att det blir ett användbart system i sig. Chromium OS blir inte full-feature om du drar in det heller. Du kan mecka in Linux via SeaBIOS också. Sen måste du sno lite drivrutiner för att få igång allt. Att inte stödja andra operativsystem resulterar bara i att folk inte kommer använda Chrome OS som sagt. De kommer mecka tills de får in en vanlig dist sedan köra det. Att officiellt stödja dual-boot eller t ex en virtuell maskin hade manat användare att stanna kvar och kräva mer av Chrome OS istället. Tänk på att Dev-mode inte direkt är för att sitta och kompilera grejer för Chrome OS, eller korskompilera för andra plattformer. Jag förväntar mig inte att mjukvaran ska konkurrera med desktop-OS, men datorn måste vara användbar och plattformen får inte vara sämre än Android. Chromium OS eller Chrome OS bygger du från en vanlig Ubuntu x86-64-maskin. Att jag inte ens kan använda bankid utan att köra in en full distribution är lite väl kasst och är i klass med Windows RT i hur värdelöst det är. Det är lite väl outvecklat, men ett Androidlager kan de lägga på om de vill likaså lite bättre lokal miljö.

Chromebook Pixel bör säljas som en premiumdator som även passar t ex utvecklare och användare av vanliga desktop-OS, annars bör de inte röra prisklassen över 300 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har inte med Windows att göra, Windows 8 förväntades aldrig få del av marknaden som domineras av nya plattformar och x86 blir inte bättre än Haswell bärbara utan kapacitiv skärm just nu, vilket i praktiken även handlar om andra prisklasser.

Även OS/X faller i försäljningen och så länge du har Windows 7, hårdvaruccceleration av video (i t ex Flash Player) och en dator som klarar t ex Netflix varför skulle du då uppgradera? Det är vad deras problem är. En 3 år gammal Westmere-baserad bärbar duger fint idag med t ex, och har inte för lite minne (lika mycket eller mer som dagens ultraportabla eller ultrabooks) osv. De som bryr sig kan uppgradera med egen SSD och använda maskinen ett tag till. Den här trenden fanns redan innan Windows 8, innan beta / preview osv. De som har egenbyggda påverkar inte statistiken, men de kan såklart uppgradera deras 3-4 år gamla burk med nytt grafikkort och rulla vidare. Mobila plattformar handlar inte om Windows och Windows kan aldrig vara bra nog och när Windows 7 kom så skiljde det sig betydligt mer i hårdvaran på bärbara, du kunde inte ens använda youtube på en dator som vara några år gammal vid den tiden. Att sen Microsoft inte lyckas se datorn som ett verktyg reflekteras bara över deras egna produkter. På en Surface Pro kan du inte ens köra Windows 7 Professional, det finns inge drivrutiner och du får inte igång det ordentligt medan Dell säljer deras nya och annonserar deras nya Haswell-laptops som datorer med Windows 7 Professional förinstallerat för det är jävla företagsdatorer som måste kunna köra det företagen kör, och i viss mån speglas det av leverantörernas produkter som försöker kapitalisera i konsumentsegmentet men misslyckas. Nu vill inte konsumenterna ha svaga och dåligt byggda datorer oavsett mjukvara däremot. Det i sig är inte anledningen till vikande försäljning som sagt.

Mobila handhållna enheter är numera en helt annan värld och det oberoende av vad Microsoft gör. De har helt enkelt ingen mjukvaruplattform att köra där längre, men det är inte riktigt ett alternativ till Windows utan en helt annan produkt.

Märk väl att Google inte försöker konkurrera på desktopområdet, inte ens med community-linuxdistros.

Det är de vanliga förklaringarna om man vägrar erkänna att Windows 8 har del i ekvationen. Jag vet folk som låter bli att köpa ny dator för att de inte vill ha Windows 8. Asus t, ex har sällan (om ens någonsin) drivrutiner till Tidigare operativ än det som följer med datorn, så kommer den med Windows 8 kan du glömma drivrutiner till Windows 7, vilket får folk att låta bli att köpa.

Att PC'n är döende tror jag inte heller på, men om den mot förmodan är det, så är största mördaren Microsoft och Windows 8 är deras stridsgas.

Du kan hävda att man som konsument har ett val, men lycka till att gå in på Mediamarkt eller Elgiganten och hitta en dator med Windows 7.

Visst är det sant att Windows 7 i teorin kommer fortsätta säljas till och med 2015, men vilken vanlig konsument känner till det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av usilusken:

Skeppa en dator med Ubuntu istället för Google-skit.

Google sitter och läser folks Gmail.
http://www.dn.se/ekonomi/google-mejl-till-gmail-granskas/

Om man definierar "läser" som "en dator scannar genom texten" så ja, givetvis: det är så email fungerar. Att Gmail, Hotmail→Live, Yahoo Mail, etc., alla har erbjudit dessa (monetära) gratislösningar för att kunna erbjuda riktad reklam är hela premissen för att dessa lösningar ska existera. Redan på 1990-talet så fick jag reklam till mitt Hotmailkonto baserat på mina intressen, men inte ens då chockerades jag.

Om man definierar "läsa" som "en människa sitter och läser mailen" så nej, givetvis inte. Gmail har 425 miljoner användare idag. Det är många. Det är bara inte möjligt att göra detta, även om någon skulle vilja. Hela Googles affärsidé och grund är hur de automatiserat kan behandla gigantiska mängder information. De har tiotusentals (välbetalda) ingenjörer anställda för att ta fram dessa lösningar.

Hur skulle man kunna söka bland mail på en webbtjänst om servern inte kunde läsa dessa? Hur skulle spamfiltrering fungera om servern inte kunde läsa mailen? Hur skulle man ens kunna läsa sina mail i en webbläsare om servern inte kunde läsa mailen och presentera dessa för användaren? Hela denna cirkus bygger på att basartikeln medvetet och sensationalistiskt blandar definitionerna "läsa" och "läsa" jag gav ovan för att tekniskt mindre insatta ska reagera.

Som grädde på moset citerar de som slutkläm någon som heter "Simpson" som säger "email är som ett stängt brev", vilket är tekniskt vansinnigt. En bättre analog är att email är som vykort. Alla som hanterar det kan läsa det — exempelvis brevbärare — men samtidigt så antar man att brevbäraren inte är så intresserad av reseskildringen från kusinen på Mallorca, speciellt inte om han har 1000 brev i korgen att leverera. Ett krypterat mail, det kan man börja kalla ett stängt brev.

Vill man hålla sina email helt för sig själv så är det enda rimliga att hosta sin egen mailserver och skicka allt krypterat. Metadata kommer likväl läcka till internet i stort (data som "vem kontaktade vem, hur ofta, när", etc.), men det är ett tekniskt faktum baserat på internets funktion. Vill man ha just email säkrare så får man se till att inte skicka datan över internet utan bygga ett eget separat nät där man inte använder tredjeparts routrar för att förmedla data.

Ska man ragea på något, så ragea på underrättelsetjänster som definitionsmässigt spionerar på användares internettrafik bara för sakens skull. Att en webbmailleverantör lagrar och processar mail är vad jag förväntar mig att de ska göra, och reklamaspekten är alternativet till att betala pengar för det.

Nästa Guardianartikel: "Facebook lagrar listor på vilka deras användares vänner är! Simpson: en chatt är som ett stängt rum där bara jag och den jag pratar med deltar, och jag förväntar mig att ingen ska kunna se vad vi skriver."

Blev en lång rant, men The Guardians artikel är av den kvalité jag förväntade mig allmänriktad teknisk journalistik hålla för 15–20 år sedan, så jag kunde inte undvika att reagera, trots att jag borde göra annat. Att DN hänger på är sorgligt i sig, men allt för att jaga klick, antar jag.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är de vanliga förklaringarna om man vägrar erkänna att Windows 8 har del i ekvationen. Jag vet folk som låter bli att köpa ny dator för att de inte vill ha Windows 8. Asus t, ex har sällan (om ens någonsin) drivrutiner till Tidigare operativ än det som följer med datorn, så kommer den med Windows 8 kan du glömma drivrutiner till Windows 7, vilket får folk att låta bli att köpa.

Att PC'n är döende tror jag inte heller på, men om den mot förmodan är det, så är största mördaren Microsoft och Windows 8 är deras stridsgas.

Du kan hävda att man som konsument har ett val, men lycka till att gå in på Mediamarkt eller Elgiganten och hitta en dator med Windows 7.

Visst är det sant att Windows 7 i teorin kommer fortsätta säljas till och med 2015, men vilken vanlig konsument känner till det?

Men du det där får inte företag att låta bli, företag låter bli för att deras hårdvara är bra nog! För konsumenter är problemet licenser och media om de ska nedgradera. Det får inte konsumenter att låta bli att köpa nya Macar heller. Elladorna säljer Apple. När det såldes Vista-burkar tog Apple-försäljningen till vanligt folk fart.

Microsoft har sin del, men PCs överlevnad är inte att göra som Microsoft eller att konkurrera med plattorna. Hybridenheterna misslyckas pga Microsoft och för att hårdvaran inte passar särskilt bra, men det förklarar bara varför hybriderna inte säljer. Med 8.1 så är det bara att ställa in boot to desktop och ställa in startskärmen på (all apps) app-view. De som bryr sig tillräckligt för att stänga av Charms kan installera gratis Classic Shell. Själv har jag alltid anpassat Windows något för att man ska kunna stå ut med det. Windows 8:as främsta svaghet är att det inte är en färdig produkt, samma gäller 2012 server. Men det påverkar inte inköp. Windows 8 PRO OEM tillåter nedgradering hos företagen (volymlicens), och för konsumenter om media skickas med datorn. Är man missnöjd med den nya generationens datorer så har det säkert inte bara med Windows 8 att göra. Det är leverantörerna som väljer att visa skit och inte stödja aktiv digitizer på sina pek-enablade burkar. Datorerna fungerar inte dåligt pga W8 utan skit ser alltid ut som skit. Penna med aktiv digitizer fungerar utmärkt på W7. Nu har dock användarna plattor med Wacomdigitzer att välja på samt möjligheten att använda flera olika enheter. Allt för alla sysslor har inte helt plötsligt slagit.

XP inom inbyggnad fortsätter säljas till 2016. Så vill man vara konservativ så kan man. Pajkastning behöver inte ske överallt.

Permalänk
Medlem

Chromebook är en lösning på ett problem som ingen har.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat en dator med Chrome OS så är min enda fråga: Varför? Du kan ju inte göra någonting. iOS och Android är ju mycket mer öppna i jämförelse. Vill man ha något gratis så finns ubuntu.
Exakt vem är det som skall tjäna på att använda Chrome OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst hade pekplattor tagit en del av netbook marknaden, men nu fick man även en enorm draghjälp av att Wintel också försökte döda marknaden...

Chromebook kan faktiskt vara "netbook done right" då Google har all anledning att förbättra plattformen (stjäl ju inte något från deras "core business") + de SoCer som utvecklas för pekplattor är ju perfekt HW för dessa billiga, lätta och strömsnåla datorer.

Just Googles och deras partners plattor med Android är ju uppenbar konkurrent, och faktiskt så skulle Googles Netbooks kunna konkurrera med dessa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Efter att ha testat en dator med Chrome OS så är min enda fråga: Varför? Du kan ju inte göra någonting. iOS och Android är ju mycket mer öppna i jämförelse. Vill man ha något gratis så finns ubuntu.
Exakt vem är det som skall tjäna på att använda Chrome OS?

Google.

(Annonser, Datainsamling, Kundmönster)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/