RMA ärende hos CDON - kan jag häva köpet?

Permalänk
Medlem

RMA ärende hos CDON - kan jag häva köpet?

Tjena!

Hittade en liknande tråd men där var det andra grunder som gällde för RMA processen. För ungefär två sedan så byggde jag ihop min nya dator men efter ett tag märkte jag att nätagget betedde sig underligt. Se denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1227505-hx650-v2...

Som sagt i tråden så tog jag kontakt med återförsäljaren (CDON) och ville reklamera nätagget. Jag följde intruktionerna jag fick och skickade iväg nätaggregatet i tisdags (13/8) för RMA. Jag frågade sedan CDON igår hur lång tid det skulle ta innan svaret från verkstaden kom (verkstaden måste bedömma om det var ett fabrikationsfel som går på garantin) och fick svaret att det ska ta ca 10 arbetsdagar! Jag trodde denna process skulle gå ganska fort och att jag skulle få mina pengar tillbaka innan fredag. Pengar tillbaka var det enda alternativ CDON gav mig och det var väl inget fel även om jag hade velat ett nytt nätaggregat istället. Jag hade däremot inte räknat med att det skulle ta så lång tid, om jag vetat det hade jag använt mig av ångerrätten istället.

Som titeln lyder: kan jag häva köpet, trots att nätaggregatet är skickat till deras verkstad? Jag har ju tagit kontakt med kundtjänst inom 14 dagar (hämtade däremot ut varan för precis två veckor sedan) men eftersom jag sagt att jag vill reklamera produkten kanske detta inte är längre möjligt?

Skulle uppskatta hjälp då jag aldrig behövt använda mig av vare sig ångerrätt eller RMA och är därför lite färsk på detta.

Permalänk
Medlem

Sedan så kan du inte häva köpet då varan är trasig, utan då är det en reklamation som gäller. CDON har rätt att laga varan om det inte tar oskäligt lång tid. 10 dagar är enligt mig inte oskäligt lång tid.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Häva ett köp får du som sagt göra om reparationen tar oskäligt lång tid, eller om återförsäljaren har misslyckats att laga samma fel efter tre reparationer,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Sedan så kan du inte häva köpet då varan är trasig, utan då är det en reklamation som gäller. CDON har rätt att laga varan om det inte tar oskäligt lång tid. 10 dagar är enligt mig inte oskäligt lång tid.

Okej så jag kan inte använda mig av ångerrätt eftersom varan inte passade mina förväntningar? De ska alltså inte laga varan vad jag förstått utan ge mig pengarna tillbaka om det är ett fabrikationsfel, vilket jag är säker på att det är. Det jobbiga är att stå ute med pengar och inte ha en komplett dator hemma. Hade jag köpt produkten i butik hade jag förmodligen fått en ny vara direkt? Får väl köpa ett nytt nätagg under tiden men det känns lite osäkert att ligga ute med pengar ifall de skulle påstå att det inte är ett fabrikationsfel och det blir mer tjafs.

Skrivet av Narcissisten:

Häva ett köp får du som sagt göra om reparationen tar oskäligt lång tid, eller om återförsäljaren har misslyckats att laga samma fel efter tre reparationer,

Som sagt ovan så har de ej påstått att de kommer reparera produkten utan ge mig pengarna tillbaka ifall de anser att det är ett fabrikationsfel. Är villkoren för att häva köpet desamma?

Permalänk
Medlem

Hade du använt ångerrätten och skickat tillbaka det och det är något fel så kan ju någon annan köpa det som "fyndvara" och bli väldigt besviken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trolljägaren:

Okej så jag kan inte använda mig av ångerrätt eftersom varan inte passade mina förväntningar? De ska alltså inte laga varan vad jag förstått utan ge mig pengarna tillbaka om det är ett fabrikationsfel, vilket jag är säker på att det är. Det jobbiga är att stå ute med pengar och inte ha en komplett dator hemma. Hade jag köpt produkten i butik hade jag förmodligen fått en ny vara direkt? Får väl köpa ett nytt nätagg under tiden men det känns lite osäkert att ligga ute med pengar ifall de skulle påstå att det inte är ett fabrikationsfel och det blir mer tjafs.

Som sagt ovan så har de ej påstått att de kommer reparera produkten utan ge mig pengarna tillbaka ifall de anser att det är ett fabrikationsfel. Är villkoren för att häva köpet desamma?

Det bästa för dig är att kontakta dem och hävda att du inte alls vill ha pengarna tillbaka utan att du vill ha ett fungerande nätagg. Enligt konsumentköplagen har inte CDON rätt att ensidigt bestämma om de ska betala tillbaka pengarna till dig. De kan egentligen bara göra det som en sista utväg om de inte kan skicka dig en fungerande produkt, något som jag har svårt att tro eftersom de säljer nätagg. Har nätagget utgått kan de skicka ett annat fabrikat med motsvarande prestanda.
Om de framhärdar att de vill betala tillbaka pengarna så ska du begära att få ersättning för dina merkostnader för att beställa från en annan leverantör, vilket du har rätt till enligt konsumentköplagen. Även om inte nätagget i sig är dyrare hos ett annat företag så måste du ju betala frakt en gång till vilket också ingår.

Oavsett vilken väg de tar så ska du ha ett fungerande nätagg eller pengarna inom tre veckor, dvs 15 arbetsdagar. Enligt utslag i ARN är tre veckor skälig tid. Får du inte endera inom tre veckor så ska du omedelbart när tre veckor har gått maila CDON och påtala att tre veckor har gått. Man kan tex skriva så här: "Denna reklamation har nu tagit tre veckor utan att jag fått tillbaka min vara. Enligt utslag i ARN är tre veckor skälig tid för att åtgärda ett fel. Därför ber jag er nu att omedelbart (inom tre dagar) leverera ett lagat, nytt eller motsvarande nätaggregat till mig. Skulle det ta längre tid än tre dagar kommer jag att begära ytterligare ersättning för dröjsmålet enligt konsumentköplagen."

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Hade du använt ångerrätten och skickat tillbaka det och det är något fel så kan ju någon annan köpa det som "fyndvara" och bli väldigt besviken.

Precis, jag ville påtala att det var ett fel med nätaggregatet och således reklamera det men jag hade inte räknat med att det skulle ta så lång tid. Nu blir jag ju antingen stående utan nätagg till min dator i 10 arbetsdagar eller ligger ute med pengar i 10 arbetsdagar.

Skrivet av giplet:

Det bästa för dig är att kontakta dem och hävda att du inte alls vill ha pengarna tillbaka utan att du vill ha ett fungerande nätagg. Enligt konsumentköplagen har inte CDON rätt att ensidigt bestämma om de ska betala tillbaka pengarna till dig. De kan egentligen bara göra det som en sista utväg om de inte kan skicka dig en fungerande produkt, något som jag har svårt att tro eftersom de säljer nätagg. Har nätagget utgått kan de skicka ett annat fabrikat med motsvarande prestanda.
Om de framhärdar att de vill betala tillbaka pengarna så ska du begära att få ersättning för dina merkostnader för att beställa från en annan leverantör, vilket du har rätt till enligt konsumentköplagen. Även om inte nätagget i sig är dyrare hos ett annat företag så måste du ju betala frakt en gång till vilket också ingår.

Oavsett vilken väg de tar så ska du ha ett fungerande nätagg eller pengarna inom tre veckor, dvs 15 arbetsdagar. Enligt utslag i ARN är tre veckor skälig tid. Får du inte endera inom tre veckor så ska du omedelbart när tre veckor har gått maila CDON och påtala att tre veckor har gått. Man kan tex skriva så här: "Denna reklamation har nu tagit tre veckor utan att jag fått tillbaka min vara. Enligt utslag i ARN är tre veckor skälig tid för att åtgärda ett fel. Därför ber jag er nu att omedelbart (inom tre dagar) leverera ett lagat, nytt eller motsvarande nätaggregat till mig. Skulle det ta längre tid än tre dagar kommer jag att begära ytterligare ersättning för dröjsmålet enligt konsumentköplagen."

Nja jag vet inte om det är bäst för jag kommer ju fortfarande få det nya nätaggregatet efter ca 10 arbetsdagar. Jag vill hellre köpa samma nätagg från webhallen istället för om det skulle krångla så kan jag gå med det till en fysisk butik. Frakten för att skicka tillbaka nätagget betalade CDON då jag fick en fraktsedel från dem. Så jag har alltså rätt att få mellanskillnaden betald för att köpa nätagget hos webhallen eller missuppfattade jag dig?

Jag vill få igång min dator så fort som möjligt så jag vill ju helst köpa ett nytt nätagg från webhallen men risken finns ju att de hävdar att det inte är något fel med nätagget eller att jag orsakat det. I så fall får jag betala 250kr + frakt för felsökningen och får tillbaka ett nätagg jag ej är nöjd med. Nu är det inte så troligt eftersom Corsairs representant sade att det verkade vara fel på det i tråden jag nämnde men risken finns ändå där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Sedan så kan du inte häva köpet då varan är trasig, utan då är det en reklamation som gäller. CDON har rätt att laga varan om det inte tar oskäligt lång tid. 10 dagar är enligt mig inte oskäligt lång tid.

Hävning av köp är dock en av de möjliga åtgärderna vid en reklamation...
Menar du kanske att han inte kan utnyttja ångerrätten? Låter isf mycket konstigt att man skulle förlora sin lagstadgade 14-dagars ångerrätt (vid distansköp) om säljaren har skickat en trasig vara.

Skrivet av Narcissisten:

Häva ett köp får du som sagt göra om reparationen tar oskäligt lång tid, eller om återförsäljaren har misslyckats att laga samma fel efter tre reparationer,

Praxis är hävning efter två misslyckade reparationer (dvs om felet kan konstateras en tredje gång) vid samma fel.

Skrivet av trolljägaren:

Så jag har alltså rätt att få mellanskillnaden betald för att köpa nätagget hos webhallen eller missuppfattade jag dig?

Om reklamationen godkänns, så ja (se KKöpL 33§).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Hävning av köp är dock en av de möjliga åtgärderna vid en reklamation...
Menar du kanske att han inte kan utnyttja ångerrätten? Låter isf mycket konstigt att man skulle förlora sin lagstadgade 14-dagars ångerrätt (vid distansköp) om säljaren har skickat en trasig vara.

Praxis är hävning efter två misslyckade reparationer (dvs om felet kan konstateras en tredje gång) vid samma fel.

Om reklamationen godkänns, så ja (se KKöpL 33§).

Han kan ju inte göra ett teckningsköp och köpa det hos en annan butik om nu CDON fortfarande har möjlighet att leverera varan. Det är om cdon inte längre har varan eller kan leverera den inom skälig tid som han kan göra att teckningsköp.

Sen så får vi hålla isär alla olika begrepp, TS har skickat in varan som en reklamation och ärendet har behandlats som det och ha har fått till svar att den ska repareras/bytas ut mot en reparerad/ny vara. De måste bara få ok från deras verkstad (infocare) att felet finns. Att då helt plötsligt komma på att man vill nyttja ångerrätten blir ju bara märkligt, först vill man ha varan lagad och när man får till svar att det inte står en dhl bil med ett nytt agg utan för dörren dagen efter så är man inte nöjd med varan och vill nyttja ångerrätten.... :s

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Han kan ju inte göra ett teckningsköp och köpa det hos en annan butik om nu CDON fortfarande har möjlighet att leverera varan. Det är om cdon inte längre har varan eller kan leverera den inom skälig tid som han kan göra att teckningsköp.

Sen så får vi hålla isär alla olika begrepp, TS har skickat in varan som en reklamation och ärendet har behandlats som det och ha har fått till svar att den ska repareras/bytas ut mot en reparerad/ny vara. De måste bara få ok från deras verkstad (infocare) att felet finns. Att då helt plötsligt komma på att man vill nyttja ångerrätten blir ju bara märkligt, först vill man ha varan lagad och när man får till svar att det inte står en dhl bil med ett nytt agg utan för dörren dagen efter så är man inte nöjd med varan och vill nyttja ångerrätten.... :s

Vad jag kommenterade var dock inte det faktum att TS redan valt att reklamera istället för att ångra köpet, utan oobums påstående om att man inte kan utnyttja ångerrätten om man får en trasig vara levererad till sig.

TS skrev: "Pengar tillbaka var det enda alternativ CDON gav mig och det var väl inget fel även om jag hade velat ett nytt nätaggregat istället.". CDON har alltså meddelat att de inte kommer avhjälpa eller omleverera, utan istället häva köpet. Då har TS möjlighet att genomföra ett täckningsköp.

Sammanblandningen av begrepp skedde i inläggen av TS och oobum, då TS fråga verkade handla om ångerrätt (han nämnde bl.a. 14 dagar) och oobum svarade "Sedan så kan du inte häva köpet då varan är trasig, utan då är det en reklamation som gäller.". Utifrån detta antog jag att oobum med "häva köpet" egentligen menade "utnyttja ångerrätten".

Ditt svar att han inte kan utnyttja ångerrätten när han redan valt att reklamera är absolut rimligt. Vad jag ifrågasätter är om han verkligen var tvingad att reklamera, eller om han istället kunde ha utnyttjat ångerrätten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Vad jag kommenterade var dock inte det faktum att TS redan valt att reklamera istället för att ångra köpet, utan oobums påstående om att man inte kan utnyttja ångerrätten om man får en trasig vara levererad till sig.

TS skrev: "Pengar tillbaka var det enda alternativ CDON gav mig och det var väl inget fel även om jag hade velat ett nytt nätaggregat istället.". CDON har alltså meddelat att de inte kommer avhjälpa eller omleverera, utan istället häva köpet. Då har TS möjlighet att genomföra ett täckningsköp.

Sammanblandningen av begrepp skedde i inläggen av TS och oobum, då TS fråga verkade handla om ångerrätt (han nämnde bl.a. 14 dagar) och oobum svarade "Sedan så kan du inte häva köpet då varan är trasig, utan då är det en reklamation som gäller.". Utifrån detta antog jag att oobum med "häva köpet" egentligen menade "utnyttja ångerrätten".

Ditt svar att han inte kan utnyttja ångerrätten när han redan valt att reklamera är absolut rimligt. Vad jag ifrågasätter är om han verkligen var tvingad att reklamera, eller om han istället kunde ha utnyttjat ångerrätten.

Han kunde ju fortfarande få ett nytt nätagg men han kunde få vänta på upp till 10dagar. Cdon erbjöd sig dock att ge hela summan tillbaka (ångerrätt?). Eller har jag missat något? Även i det fallet så har ts inte rätt till täckningsköp bara för att han inte vill vänta 10dagar vilket får anses som skälig tid.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Han kan ju inte göra ett teckningsköp och köpa det hos en annan butik om nu CDON fortfarande har möjlighet att leverera varan. Det är om cdon inte längre har varan eller kan leverera den inom skälig tid som han kan göra att teckningsköp.

Sen så får vi hålla isär alla olika begrepp, TS har skickat in varan som en reklamation och ärendet har behandlats som det och ha har fått till svar att den ska repareras/bytas ut mot en reparerad/ny vara. De måste bara få ok från deras verkstad (infocare) att felet finns. Att då helt plötsligt komma på att man vill nyttja ångerrätten blir ju bara märkligt, först vill man ha varan lagad och när man får till svar att det inte står en dhl bil med ett nytt agg utan för dörren dagen efter så är man inte nöjd med varan och vill nyttja ångerrätten.... :s

Som sagt så sade CDON att jag får pengarna tillbaka efter att verkstaden godkänt fabrikationsfelet. Varför jag ville häva köpet berodde på att det blir en lång tid utan nätaggregat (ca 10 arbetsdager fr.o.m. tisdags) men eftersom detta ej går får jag vänta helt enkelt. Alltså först ville jag ha ett nytt nätagg från CDON men eftersom det skulle ta ca 10 arbetsdagar så har jag ändrat mig och tar hellre pengarna och köper ett nätagg från en fysisk butik.

Skrivet av PeCe:

Vad jag kommenterade var dock inte det faktum att TS redan valt att reklamera istället för att ångra köpet, utan oobums påstående om att man inte kan utnyttja ångerrätten om man får en trasig vara levererad till sig.

TS skrev: "Pengar tillbaka var det enda alternativ CDON gav mig och det var väl inget fel även om jag hade velat ett nytt nätaggregat istället.". CDON har alltså meddelat att de inte kommer avhjälpa eller omleverera, utan istället häva köpet. Då har TS möjlighet att genomföra ett täckningsköp.

Sammanblandningen av begrepp skedde i inläggen av TS och oobum, då TS fråga verkade handla om ångerrätt (han nämnde bl.a. 14 dagar) och oobum svarade "Sedan så kan du inte häva köpet då varan är trasig, utan då är det en reklamation som gäller.". Utifrån detta antog jag att oobum med "häva köpet" egentligen menade "utnyttja ångerrätten".

Ditt svar att han inte kan utnyttja ångerrätten när han redan valt att reklamera är absolut rimligt. Vad jag ifrågasätter är om han verkligen var tvingad att reklamera, eller om han istället kunde ha utnyttjat ångerrätten.

Jag känner iaf att jag fått svar på min frågeställning och vill tacka för svaren i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Han kunde ju fortfarande få ett nytt nätagg men han kunde få vänta på upp till 10dagar. Cdon erbjöd sig dock att ge hela summan tillbaka (ångerrätt?). Eller har jag missat något? Även i det fallet så har ts inte rätt till täckningsköp bara för att han inte vill vänta 10dagar vilket får anses som skälig tid.

Det alternativet fick jag inte presenterat för mig och nu när jag kollar på CDON så är nätagget slut i deras lager. Ang. täckningsköp så hade jag nog ändå inte använt det (om det var möjligt) i detta fall då mellanskillnaden skulle bli ytterst liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Han kunde ju fortfarande få ett nytt nätagg men han kunde få vänta på upp till 10dagar. Cdon erbjöd sig dock att ge hela summan tillbaka (ångerrätt?). Eller har jag missat något? Även i det fallet så har ts inte rätt till täckningsköp bara för att han inte vill vänta 10dagar vilket får anses som skälig tid.

Nej, hävning av köpet (vilket är en reklamationsåtgärd), inte ångerrätt (vilket, vid distansavtal, ger kunden 14 dagar att ångra köpet, oavsett anledning).

Som jag förstod det skulle det ta 10 dagar att få veta om reklamationen blev godkänd eller ej. Blev den det skulle han få pengarna tillbaks. Nytt nätagg erbjöds alltså inte (återigen, TS skrev: "Pengar tillbaka var det enda alternativ CDON gav mig och det var väl inget fel även om jag hade velat ett nytt nätaggregat istället."). Det är under de förutsättningarna (alltså när CDON häver köpet trots att kunden önskat avhjälpande eller omleverans) som rätt till täckningsköp föreligger.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD