Har jag blivit blåst? Elgiganten-REA

Permalänk

Har jag blivit blåst? Elgiganten-REA

Hej hej!
I förrgår köpte jag denna dator på Elgiganten. Ordinarie pris är 6000kr men den reades ut för 4700kr.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

På tisdag har Elgiganten nyöppning och erbjuder då dessa datorer till kampanjpriser. Kolla sida 14-16. Datorn på s.16 ser ut som den jag köpte men kostar 2700kr. Jag är väldigt dålig på datorer och undrar nu om min dator är värd 2000kr mer än den som nu ska säljas för 2700kr?
http://www.elgiganten.se/cms/s-QV6sGQVpR.0AAAE_5Tt96A3R/nyinv...

Jag är blivande student och kommer använda min dator till vardagssurf, filmtittande och uppsatsskrivande. Kan Acern på s.14 för 3790 vara ett alternativ? Är den bättre än den jag köpte nu som ändå kostade 900 kr mer?

Oerhört tacksam för svar!

// Henke

Permalänk
Medlem

Nej det är inte samma dator. Inte samma CPU och jag gissar att det är bättre grafik i din eftersom de inte skiver något om det i den senare annonsen.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Även om det hade varit samma dator hade du inte blivit "blåst" utan haft otur

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Det är inte samma dator. Den i nyöppningsannonsen är denna dator:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Den har sämre processor och sämre grafik än den du köpte, så du kan vara lugn

Permalänk

Tack för snabba svar! Vad tror ni om Acern för 3790? Har inte den bättre grejor än lådan jag köpte?
Anledningen till att jag lägger ner tid på detta nu är att jag har döda pixlar på datorn som jag köpte. Jag måste alltså till Elgiganten för att försöka byta dator även om jag byter till samma som jag har nu. Tänkte att det är lika bra att byta till något bättre om det är möjligt

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av henkehank:

Tack för snabba svar! Vad tror ni om Acern för 3790? Har inte den bättre grejor än lådan jag köpte?
Anledningen till att jag lägger ner tid på detta nu är att jag har döda pixlar på datorn som jag köpte. Jag måste alltså till Elgiganten för att försöka byta dator även om jag byter till samma som jag har nu. Tänkte att det är lika bra att byta till något bättre om det är möjligt

Hur länge har du haft datorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Hur länge har du haft datorn?

I två dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hur länge har du haft datorn?

Sedan i förrgår står det i första posten

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av f@boy:

Sedan i förrgår står det i första posten

My bad

Då hade jag kilat direkt och kollat om det går att doa den. Det är inte säkert att du får byta till annan modell men frågan är fri

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

My bad

Då hade jag kilat direkt och kollat om det går att doa den. Det är inte säkert att du får byta till annan modell men frågan är fri

Okej. Jag har öppet köp i 30 dagar och försäljaren sa rakt ut att jag kunde provköra datorn och var jag missnöjd så var det bara att lämna tillbaka den Efter återlämningen är det ju bara att kila till kassan med en ny produkt isf.

Men vad tror ni om "Tjockis-Acern"? Är den sämre/bättre än den jag har nu? Iaf en tusenlapp billigare. (Första Acern på s.14)
http://www.elgiganten.se/cms/s-QV6sGQVpR.0AAAE_5Tt96A3R/nyinv...

Permalänk
Skrivet av henkehank:

Okej. Jag har öppet köp i 30 dagar och försäljaren sa rakt ut att jag kunde provköra datorn och var jag missnöjd så var det bara att lämna tillbaka den Efter återlämningen är det ju bara att kila till kassan med en ny produkt isf.

Men vad tror ni om "Tjockis-Acern"? Är den sämre/bättre än den jag har nu? Iaf en tusenlapp billigare. (Första Acern på s.14)
http://www.elgiganten.se/cms/s-QV6sGQVpR.0AAAE_5Tt96A3R/nyinv...

Om datorn bara är för surf och likande är "tjockis" datorn mycket bättre, den du köpt kostade som den gjorde pga sitt grafikkort, medan processorn kanske inte är något att hurra över direkt, och är som jag fattat det rätt likvärdig med Celeron CPUn på datorn för 2700:-, i5an du får för 3800:- är nog mycket mer värd än A6-4455M som du köpte för 4.7K

Är datorn inte för att spela hade jag inte köpt den du har idag.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

acer datorn med i5an håller mycket lägre kvalitet än acer v5an du köpte.
Men du kan säkert byta datorn som du köpte (30 dagars öppet köp) antingen till en ny likadan eller en annan om du vill det.
Vet inte var du bor men reklambladet du länkade gäller bara i Östersund

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkehank:

Tack för snabba svar! Vad tror ni om Acern för 3790? Har inte den bättre grejor än lådan jag köpte?
Anledningen till att jag lägger ner tid på detta nu är att jag har döda pixlar på datorn som jag köpte. Jag måste alltså till Elgiganten för att försöka byta dator även om jag byter till samma som jag har nu. Tänkte att det är lika bra att byta till något bättre om det är möjligt

Bara så du vet så har dom döda pixlarna inget med själva datorn delen att göra, utan det är skärmen. (men det förstod du säkert)
Men om du har det så är de klart att du ska byta.
Om du känner att du lagt för mycket pengar, så för all del byt till en annan.
Verkar ju inte som att du ska göra något krävande direkt, så en lite sämre dator är inte hela världen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Carmack = Q3 = Odödligt bra!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...