Köpråd grafikkort ca 1500:- BF3 o BF4.

Permalänk

Köpråd grafikkort ca 1500:- BF3 o BF4.

Tjena! Ny här på Sweclockers efter att ha läst forumtrådar som gäst har jag nu lite funderingar på vilket grafikkort jag ska köpa till min dator.

Specs just nu.
Moderkort: ASUS M5A78L-M LX3
Minne: 6 gb
Processor: AMD FX-4100 3,6 GHz
Nätagg: ATX Coolermaster 500W
Chassi: Cooler Master Elite 342
Hårddisk: Kingston SSDNow V300 Series SATA III 2,5" SSD - 120GB

Samt Grafikkortet: ASUS GeForce GT 630 2048MB

I Windows får jag följande enligt prestandaklassificeringen:
Processor: 7,2
Minne: 7,5
Grafik: 6,7
Spelgrafik: 6,7
Hårddisk 7,1

Det jag använder min dator till är huvudsakligen netflix osv. men har på senaste tiden blivit småsugen på att börja spela Battlefield 3, med denna uppsättning så ligger FPS på ca 30-50 när jag kör på low i multiplayer. Jag vill komma upp i 60-70+ samtidigt som det inte får svida för mycket i plånboken då jag nyss fått barn. Vill helst kunna spela på Ultra eller High, samt att jag ser gärna att kortet kommer att fungera hyfsat även till Battlefield 4 när det väl släppts. Ser väldigt gärna att kortet är så tyst som möjligt då jag har datorn i vardagsrummet, kortet jag har nu låter som ett mindre jetplan...

Prisbild är ca 1500:-, går absolut inte över 1650:-.

Jag är helt nybörjare när det gäller sånt här med datorbygge så ni får tyvärr leva med ev. okunnighet. Alla tips mottages varmt, ffa. om det gäller kort ni själva använt och är nöjda med. Tack på förhand!

Permalänk

Jag var nyss och hämtade http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/173194-asus_geforce_g... Jag spelar WoT, SC2 och SimCity och det går finfint till dessa. Tror det är bland det bästa du kan få för den summan, möjligen ett HD7790 men dom har oftast bara 1gb och det är lite för lite tycker jag. Kan dock inte säga om det duger till BF3/4, men som sagt, tror itne du kan få bättre, om du inte köper ett begagnat eller på nån rea.

Förövrigt så vad du än väljer så bör du ta ett från Asus med deras DCII kylare, väldigt lågt ljud, och kyler riktigt bra.

EDIT: Min prestandaindex på dom 2 grafik delarna är 7.9 med detta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764741&cks=ASS&assoc=B99... är ett bra kort inom din budget.
Men du lär inte få lysande framrates i BF3/4 på högre inställningar med din nuvarande processor, så spara lite pengar och uppgradera även processorn senare om du vill ha högre grafik.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt det här. Lätt värt lite extra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Jag var nyss och hämtade http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/173194-asus_geforce_g... Jag spelar WoT, SC2 och SimCity och det går finfint till dessa. Tror det är bland det bästa du kan få för den summan, möjligen ett HD7790 men dom har oftast bara 1gb och det är lite för lite tycker jag. Kan dock inte säga om det duger till BF3/4, men som sagt, tror itne du kan få bättre, om du inte köper ett begagnat eller på nån rea.

Förövrigt så vad du än väljer så bör du ta ett från Asus med deras DCII kylare, väldigt lågt ljud, och kyler riktigt bra.

EDIT: Min prestandaindex på dom 2 grafik delarna är 7.9 med detta.

du gjorde ett misstag när du betala nästan 1500kr för gtx 650 ti när man kan få ett http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... för nästan samma pris men krossar 650 ti alla dagar i veckan..

Till ps så köp gtx 660 båda fabriksklockad och en av dom bästa kylare alt köp beg här på swec marknad

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk

Köp ett 7950-7970 begagnat eller nåt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Absolut mest prisvärda är ett GTX660, ligger runt 1500 kr idag med Splintercell.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk

Tack för snabba svar!
SayZk: Jo, tanken är att MoBo och prollen ska bytas ut i nästa steg, däremot fungerar faktiskt processorn riktigt bra. Men visst,det är inget kraftpaket direkt.

Black South: Verkar vara ett intressant kort siffermässigt, är dock tyvärr helt talanglös när det gäller att veta varför det är bättre o sämre. Som jag förstått det så är GTX 650 en lillebror till GTX 660. Dock har GTX 650 tillägget Ti Boost vilket jag gissar är någon slags fabriksöverklockning? Samt att samma även gäller GTX 660 kortet som har tillägget OC.

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat AMD kort eftersom BF4 kommer att bli som mest optimerad för AMD.
Leta efter ett begagnat 7870/7950, om du har rikligt med tur kanske någon släpper sitt 7970 för den summan!

Förresten jag rekommenderar att du byter ut ditt nätaggregat då det är ett "noname" aggregat.
Okända nätaggregat gillar att dra med hela datorn när den väl går sönder vilket aggregaten ofta gör rätt tidigt när det blir belastade.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av modopopcorn:

Tack för snabba svar!
SayZk: Jo, tanken är att MoBo och prollen ska bytas ut i nästa steg, däremot fungerar faktiskt processorn riktigt bra. Men visst,det är inget kraftpaket direkt.

Black South: Verkar vara ett intressant kort siffermässigt, är dock tyvärr helt talanglös när det gäller att veta varför det är bättre o sämre. Som jag förstått det så är GTX 650 en lillebror till GTX 660. Dock har GTX 650 tillägget Ti Boost vilket jag gissar är någon slags fabriksöverklockning? Samt att samma även gäller GTX 660 kortet som har tillägget OC.

GTX 650 Ti Boost är faktiskt inget 650 Ti över huvud taget, utan ett underklockat 660.

Gyroshrimps och Dundes förslag är de bästa

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Jesper91, ang. nätagget så har jag läst en del tester från England där det hyllas som ett fynd för lågt pris samt bra prestanda. 17 positiva samt 0 negativa på en site likt prisjakt.nu så jag är inte särskilt orolig för nätagget.

Permalänk

Lutar åt att jag åker upp till Umeå imorgon och köper kortet och passar på att gå in på biltema en sväng

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av black south:

du gjorde ett misstag när du betala nästan 1500kr för gtx 650 ti när man kan få ett http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... för nästan samma pris men krossar 650 ti alla dagar i veckan..

Till ps så köp gtx 660 båda fabriksklockad och en av dom bästa kylare alt köp beg här på swec marknad

Beror på hur man ser det, 650 TI kunde jag gå ner och hämta nu, då mitt förra gått sönder, hade jag beställt hade jag fått vänta. Sen är det bara till datorn jag har i vår lgh i sthlm där jag mest ser på netflix mm, spelar gör jag mest på min vanliga dator hemma med HD7950

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Absolut mest prisvärda är ett GTX660, ligger runt 1500 kr idag med Splintercell.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Köpte ovan kort ( GTX 660 ) på Netonnet och det är mycket tyst och superlätt att klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modopopcorn:

Jesper91, ang. nätagget så har jag läst en del tester från England där det hyllas som ett fynd för lågt pris samt bra prestanda. 17 positiva samt 0 negativa på en site likt prisjakt.nu så jag är inte särskilt orolig för nätagget.

Ok, fast om jag vore du hade jag ändå bytt ut det till ett litet mer påkostat aggregat då det inte är kul att köpa en helt ny dator bara för att man snålade på den viktigaste delen i hela datorn.. Ditt val däremot.

Edit: Här har du ett bra märke och billigt nätaggregat.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

GTX 660 är bra kort för pengarna.. Kortet från netonnet var ganska billigt. Funkar ganska hyfsad i spel.

Permalänk
Entusiast

När du säger "30-50FPS i multiplayer" menar du då med till exempel 32-64 spelare och mycket action?
För i så fall är det tyvärr så att din processor blir den svarta katten även med ett bättre grafikkort.

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Köp HD7870 för 1300kr istället, som jag länkade ovan. Slår allt "larv" ni länkat om man jämför pris/prestanda med hästlängder.

Skrivet av Justin91:

Förresten jag rekommenderar att du byter ut ditt nätaggregat då det är ett "noname" aggregat.
Okända nätaggregat gillar att dra med hela datorn när den väl går sönder vilket aggregaten ofta gör rätt tidigt när det blir belastade.

Sen när blev Coolermaster's nätagg ett "noname-agg"?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Notera att ditt moderkort verkar vara ett sådant som inte stödjer högre TDP än 95W.

Då är FX 6300 den starkaste CPUn som funkar. Det kan nog vara rimligt om du nu inte vill lägga så mycket pengar. Nytt moderkort kostar ju annars några hundra åtminstone.

Så isf kanske du vill välja ett grafikkort som inte flaskas av en 6300, och låta det duga tills det är dags att byta plattform.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Notera att ditt moderkort verkar vara ett sådant som inte stödjer högre TDP än 95W.

Då är FX 6300 den starkaste CPUn som funkar. Det kan nog vara rimligt om du nu inte vill lägga så mycket pengar. Nytt moderkort kostar ju annars några hundra åtminstone.

Så isf kanske du vill välja ett grafikkort som inte flaskas av en 6300, och låta det duga tills det är dags att byta plattform.

Tanken är att moderkort och processor ska bytas inom en snar framtid, mest troligt blir det en I5 eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

När du säger "30-50FPS i multiplayer" menar du då med till exempel 32-64 spelare och mycket action?
För i så fall är det tyvärr så att din processor blir den svarta katten även med ett bättre grafikkort.

Har bara hunnit spela kanske 20 minuter totalt, en map med 12 spelare och en med 32, båda visade på samma FPS. Men som sagt, modekort och processor kommer att bytas i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modopopcorn:

Tanken är att moderkort och processor ska bytas inom en snar framtid, mest troligt blir det en I5 eller liknande.

Det rimmar inte riktigt med en 1500 kronors budget för grafikkort.

Dom bästa råden får du nog om du talar om vad du har för budget.

Permalänk
Medlem

Du får nog byta ut din processor om du ska ha någon större glädje av ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det rimmar inte riktigt med en 1500 kronors budget för grafikkort.

Dom bästa råden får du nog om du talar om vad du har för budget.

Som sagt, har precis blivit pappa och kan inte lägga hur mycket pengar som helst. Jag kan leva med en något sämre processor i någon månad eller så till jag lagt undan så jag kan köpa ett moderkort och processor som jag känner mig nöjd med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av modopopcorn:

Har bara hunnit spela kanske 20 minuter totalt, en map med 12 spelare och en med 32, båda visade på samma FPS. Men som sagt, modekort och processor kommer att bytas i framtiden.

Ok, då låter det bra. Men du kommer nog fortfarande ligga under 60FPS lite då och då med det nya grafikkortet för processorn håller dig som du ser tillbaka, mest på stora banor med 64 spelare men på mindre banor kan nog en drop till cirka 45FPS förekomma då och då.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Ok, då låter det bra. Men du kommer nog fortfarande ligga under 60FPS lite då och då med det nya grafikkortet för processorn håller dig som du ser tillbaka, mest på stora banor med 64 spelare men på mindre banor kan nog en drop till cirka 45FPS förekomma då och då.

Jo, funderar dock hur mycket man skulle kunna klämma ur prollen vid en överklockning XD

Permalänk

Vad jag har hört så är GTX660 väldigt bra för pengarna, om du är beredd att slänga in någon extra hundralapp. Om det inte är akut kan du vänta några veckor också för att se om det kommer ett kort på rea, vilket jag gjorde och hittade ett 670 till priset av ett 760.