Permalänk

Lightboost? va e de ?

tja! har varit å köpt en ny skärm idag ( asus VG278HE utan 3D sändare ) och lästa att man kunde "hacka" skärmen å tro att den är i 3D, såkallad LIGHTBOOST.. MIN FRÅGA: hur gör man de på enklast sett och vad är skillnaden på med Lightboost och utan? är det nödvändigt??

// Martin

Permalänk
Avstängd

http://www.tftcentral.co.uk/articles/motion_blur.htm

Jag skulle provat med

Jag har inte läst hela tiden dock.

Permalänk

Lightboost är en teknologi skapad av Nvidia. Lightboost skapades till Nvidia 3D Vision 2 för att höja ljusstyrkan och förbättra ljuset som man tyckte va låg och dålig i den första versionen av Nvidia 3D Vision. För att använda 3D Vision 2 så behöver du alltså en 120Hz skärm som stödjer Lightboost.

Om du inte ska använda Nvidia 3D Vision 2 så finns det absolut ingen anledning att försöka använda Lightboost. Lightboost höjer ljusstyrkan i skärmen och trixar med andra inställningar så att allting inte blir så mörkt när man har på sig 3D glasögon. Och jag antar att du inte kommer att ha på dig 3D glasögon när du spelar?

Permalänk
Medlem

LIghtboost minimerar också motionblur iomed pixeltransitions vid 2D gaming, är helt underbart, läs mer här http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Lightboost är en teknologi skapad av Nvidia. Lightboost skapades till Nvidia 3D Vision 2 för att höja ljusstyrkan och förbättra ljuset som man tyckte va låg och dålig i den första versionen av Nvidia 3D Vision. För att använda 3D Vision 2 så behöver du alltså en 120Hz skärm som stödjer Lightboost.

Om du inte ska använda Nvidia 3D Vision 2 så finns det absolut ingen anledning att försöka använda Lightboost. Lightboost höjer ljusstyrkan i skärmen och trixar med andra inställningar så att allting inte blir så mörkt när man har på sig 3D glasögon. Och jag antar att du inte kommer att ha på dig 3D glasögon när du spelar?

Det är däremot känt för hacken som fullständigt förintar motion blur, läs om det!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite här, var rekommenderas egentligen

Lightboost eller 144hz? Kanske är värt att lägga in "hacket" så BF3 flyter bättre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Lightboost eller 144hz? Kanske är värt att lägga in "hacket" så BF3 flyter bättre

En 144Hz monitor med Lightboost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag gick från 60 till 144 Hz och blev så otroligt imponerad av bara det. Lightboost var jag väl inte tillräckligt hardcore för antar jag, då jag inte stod ut med att det sabbade färgerna en hel del och jag ändå inte märkte någon motion blur innan. Antagligen eftersom jag nyss gått från 60 till 144 Hz och bara det gjorde susen för mig

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

En 144Hz monitor med Lightboost.

Det är väl en självklarhet att det är en 144 Hz monitor om du kan köra lightboost. (Och nej, säg inte att det kunde varit 120 Hz..)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av dwd:

Det är väl en självklarhet att det är en 144 Hz monitor om du kan köra lightboost. (Och nej, säg inte att det kunde varit 120 Hz..)

Det hade kunnat vara en 120hz monitor?

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Skrivet av dwd:

Det går inte att köra lightboost med 144Hz, så varför ska det vara en självklarhet att det är en 144Hz monitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Jag gick från 60 till 144 Hz och blev så otroligt imponerad av bara det. Lightboost var jag väl inte tillräckligt hardcore för antar jag, då jag inte stod ut med att det sabbade färgerna en hel del och jag ändå inte märkte någon motion blur innan. Antagligen eftersom jag nyss gått från 60 till 144 Hz och bara det gjorde susen för mig

Jo gjorde också det på spelfronten (Kör med en PB278Q och en VG248QE, det "bästa" från två världar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Det hade kunnat vara en 120hz monitor?

Skrivet av flaxehytt:

Det går inte att köra lightboost med 144Hz, så varför ska det vara en självklarhet att det är en 144Hz monitor?

Men hallå, läs mitt inlägg och försök att inte påstå det självklara. Skillnaden mellan 120 och 144 är försumbar om man jämför med lightboost-hacken.
I stort sett alla de skärmar som i dagsläget säljs med 120 Hz går att köra i 144 Hz utan problem så det finns ingen mening att inte dra alla dessa nya gamingskärmar över samma kam när det gäller uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR