Rånad på mobiltelefonen :(

Permalänk
Medlem

Rånad på mobiltelefonen :(

Hej,

Kanske inte helt rätt forumsdel för detta men det gäller ju åtminstone min mobiltelefon.

Det är så att jag, som rubriken säger, blev rånad på min telefon ikväll/inatt.
Hur det gick till spelar ju egentligen inte så stor roll men i korta drag blev jag rånad på gatan helt enkelt. Tur i oturen så var de endast ute efter min gamla iPhone 4.
Många problem förljer ju givetvis med en händelse som denna... De steg jag tagit hittills är att kontakta polisen och anmäla rånet (då det hände i Malmö och Malmöfestivalen ganska precis dragit igång så var polisen ändå nära till hands och en bil kom relativt snabbt efter att jag lyckades låna en telefon av en snäll tjej som cyklade förbi). När polisen försökte ringa min mobil så verkar den vara avstängd då de kom direkt till röstbrevlådan. I övrigt så förhörde de mig om händelsen samt sökte av området så gott det gick - med tanke på omständigheterna är jag väldigt nöjd med deras insats.
Så fort jag kom hem såg jag till att spärra mitt abonnemang samt byta lösenord på alla möjliga konton jag kunnat tänka mig har någon slags koppling till min telefon.

Nu efterfrågar jag dock diverse tips för hur jag eventuellt skulle kunna få tag i den jäveln som rånat mig på min telefon! Har ju läst en del om att det går att spåra sin telefon. Hur går jag tillväga för att göra detta? Är det för övrigt möjligt på en gammal lur som iPhone 4?
Själva telefonen bryr jag mig egentligen inte så mycket om, utan nu är det en principsak att få fatt i den här otrevliga snubben! >=)

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Tragiskt nog får jag nog säga att chanserna du kan spåra den är små oftast måste man aktivera "find my phone"http://support.apple.com/kb/PH2696

Annars kan du ju alltid försöka kolla med din operatör om dom har någon möjlighet kolla var signalen kommer ifrån om telefonen startas annars är de nog dött lopp för någon har nog redan bytt ut sim kort osv.

Om man sedan har en telefon som är bunden till ett abonnemang och man kontaktar sin operatör så dom låser den, så har operatören IMEI numret vilket dom förmodligen låser så telefonen blir värdelös, dvs att den hamnar i en IMEI svartlista och därmed inte accepteras på telefon nätet.

Citat: http://sv.wikipedia.org/wiki/IMEI

"IMEI-numret skickas alltid till den operatör man ringer genom vid varje uppkopplat samtal. Är IMEI-numret spärrat kan man endast nå nödnummer från telefonen. Alla spärrade IMEI-nummer registreras i EIR, Equipment Identity Register. Där delas spärrade telefoner upp i två kategorier, grå- och svart-listade. Är telefonen listad som grå kan man fortfarande ansluta mot telefonoperatören (detta för att de ska kunna identifiera och söka var telefonen kan befinna sig). Man kan dock inte ringa från en grålistad mobiltelefon. Är den svartlistad kan man varken koppla upp mot något nät eller ringa från telefonen."

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Om du hade "Hitta min iPhone" aktiverat i inställningarna på din iPhone (och en hel del tur) så är det möjligt att du kan hitta den genom att logga in med ditt Apple-konto (samma som du använder när du laddar ner appar, till exempel) på icloud.com och klicka på "Hitta min iPhone".

Lycka till. Alltid trist att höra om idioter som inte ser skillnad på deras och andras ägodelar.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Rent spontant så varför vill du ha tag i killen, du hade ju snubben framför dig när han råna dig...?
Kunde du inge göra motstånd då så hjälper det nog inte att söka upp han och fråga om han snällt kan lämna tillbaka din telefon^^
Köp en ny telefon på försäkringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tragiskt nog får jag nog säga att chanserna du kan spåra den är små oftast måste man aktivera "find my phone"http://support.apple.com/kb/PH2696

Annars kan du ju alltid försöka kolla med din operatör om dom har någon möjlighet kolla var signalen kommer ifrån om telefonen startas annars är de nog dött lopp för någon har nog redan bytt ut sim kort osv.

Om man sedan har en telefon som är bunden till ett abonnemang och man kontaktar sin operatör så dom låser den, så har operatören IMEI numret vilket dom förmodligen låser så telefonen blir värdelös, dvs att den hamnar i en IMEI svartlista och därmed inte accepteras på telefon nätet.

Citat: http://sv.wikipedia.org/wiki/IMEI

"IMEI-numret skickas alltid till den operatör man ringer genom vid varje uppkopplat samtal. Är IMEI-numret spärrat kan man endast nå nödnummer från telefonen. Alla spärrade IMEI-nummer registreras i EIR, Equipment Identity Register. Där delas spärrade telefoner upp i två kategorier, grå- och svart-listade. Är telefonen listad som grå kan man fortfarande ansluta mot telefonoperatören (detta för att de ska kunna identifiera och söka var telefonen kan befinna sig). Man kan dock inte ringa från en grålistad mobiltelefon. Är den svartlistad kan man varken koppla upp mot något nät eller ringa från telefonen."

Skrivet av Slysor:

Om du hade "Hitta min iPhone" aktiverat i inställningarna på din iPhone (och en hel del tur) så är det möjligt att du kan hitta den genom att logga in med ditt Apple-konto (samma som du använder när du laddar ner appar, till exempel) på icloud.com och klicka på "Hitta min iPhone".

Lycka till. Alltid trist att höra om idioter som inte ser skillnad på deras och andras ägodelar.

Tack för informationen!

Jag är tämligen säker på att jag inte har "Hitta min iPhone" påslaget dessvärre :\ Men jag ska kika lite närmare på det imorgon, då jag känner mig lite sunkig i huvudet för tillfället.
Jag ska kontakta Telenor, som är min operatör, så fort jag vaknar imorgon för att kolla med dem hur mycket pass väl de har/kan spärrat/spärra telefonen. Om jag inte kan spåra den så kommer jag åtminstone finna viss glädje i att göra den obrukbar. Än så länge har jag troligtvis bara spärrat mitt SIM-kort via "mina sidor" på Telenors hemsida och jag tror inte det innebär att de gjort något med IMEI-nummret i detta skedet. Tack så mycket för infon om det i alla fall!!

Ja, det är alltid trist... Mitt glada humör på vägen hem från en trevlig kräftskiva blev plötsligt väldigt surt
Åter igen, tack för infon! Jag uppskattar det verkligen!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rent spontant så varför vill du ha tag i killen, du hade ju snubben framför dig när han råna dig...?
Kunde du inge göra motstånd då så hjälper det nog inte att söka upp han och fråga om han snällt kan lämna tillbaka din telefon^^
Köp en ny telefon på försäkringen?

Hehe visserligen. Men nu menar jag ju inte att jag själv tänkt konfrontera honom, utan snarare hade jag väl en tanke om att kunna spåra luren så att polisen skulle kunna hitta honom. Polisen frågade mig nämligen om jag hade någon möjlighet att spåra telefonen.
Situationen var annars som sådan att jag hade med största sannolikhet råkat ganska illa ut om jag gjort motstånd =( Vilket känns lite för jävligt... Så för stunden tyckte jag att telefonen var ett billigt sätt att komma undan fysisk skada. Jag lyckades larma polisen bara någon minut efter det hände och de skickade en bil relativt snabbt.
De lyckades dock inte få fatt i banditen.

Komiskt nog så har jag gått i tankarna på att skaffa en ny telefon... dock inte så här hastigt bara =\ Jag ska ringa mitt försäkringsbolag på Måndag och se vad för möjligheter som finns.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Citat:

*Citat borttaget* — mod

Eller så är det en rätt dålig idé. Du fattar säkert själv varför.

Citat redigerat
Permalänk
Medlem
Citat:

*Citat borttaget* — mod

Skrivet av Forsberg1:

Eller så är det en rätt dålig idé. Du fattar säkert själv varför.

Nä precis, något sådant lär ju knappast göra saken bättre. Min tanke var att om jag kunnat få fatt i någon form av info om vart min mobil befinner sig så skulle jag lämna över det till polisen.

Min nästa telefon kommer jag linda in i kedjor med fem hänglås på och gömma nycklarna i fem olika delar av Sverige... Samt installera lite fler seriösa säkerhetslösningar.

Citat redigerat
Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Moderator
Forumledare

När du ska spärra din telefon så behöver Operatören diarienumret på din polisanmälan, så ha den redo.
Om du har en annan telefon kan du gå in i en Telenorbutik och "få" ett nytt sim (kostat 250:- på din faktura om du inte har deras försäkring) som de kan aktivera direkt och häva spärren.
Hoppas allt löser sig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Skönt att TS inte blev fysiskt skadad. Du har gjort det du kan när du gjort polisanmälan, bytt alla relevanta lösenord, kontaktat mobiloperatören samt försäkringsbolaget

Citat borttaget
Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

När du ska spärra din telefon så behöver Operatören diarienumret på din polisanmälan, så ha den redo.
Om du har en annan telefon kan du gå in i en Telenorbutik och "få" ett nytt sim (kostat 250:- på din faktura om du inte har deras försäkring) som de kan aktivera direkt och häva spärren.
Hoppas allt löser sig

Okej, det visste jag inte att jag behöver. Tänkte gå inom Telenorbutiken i stan efter jobbet idag och se vad de kan de göra för att hjälpa mig. Blev svårt att ringa deras support utan telefon Sen måste jag ju ändå inom där för att skaffa en ny telefon också.
Något diarienummer har jag dock inte fått ännu men poliserna jag pratade med efter rånet sade att de kommer skicka typ ett kvitto/kopia på min anmälan med posten, så jag förutsätter då att diarienumret finns med där.

Tack för infon

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Att uppmana till våld eller andra liknande vedergällningar är givetvis inte OK. Tråden handlar om huruvida trådskaparen kan hitta sin telefon och vilka åtgärder som kan/bör tas i en sådan här situation, men inom lagens ramar.

Har man åsikter och vill ha en diskussion om hur rättssystemet ser ut i Sverige och vilka medel som är tillgängliga som brottsoffer så kan man söka efter, och om man inte hittar: starta, en tråd i forumdelen Övriga ämnen → Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Har personen ringt med telefonen så skall operatören kunna få fram en position som är hyfsat pricksäker, annars är det nog rätt kört utan spårningsprogram.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

[...]poliserna jag pratade med efter rånet sade att de kommer skicka typ ett kvitto/kopia på min anmälan med posten, så jag förutsätter då att diarienumret finns med där.

För mig tog det över en vecka sist jag gjorde en polisanmälan (fick min ratt stulen ur bilen) att få ett diarienummer, så ring om du har bråttom.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dysenteri:

Har personen ringt med telefonen så skall operatören kunna få fram en position som är hyfsat pricksäker, annars är det nog rätt kört utan spårningsprogram.

Mja, det är vid lite allvarligare brott än personrån man använder det och det är bara polisen som får ta del av den infon men visst, i teorin så går det.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

För mig tog det över en vecka sist jag gjorde en polisanmälan (fick min ratt stulen ur bilen) att få ett diarienummer, så ring om du har bråttom.

Okej, då kanske jag inte ska vänta mig att det trillar ner något i lådan den närmaste tiden då. Ringa dem kan jag dessvärre inte göra förrens jag ordnat en ny telefon dock. Jag har visserligen ett hemnummer men har inte nyttjat någon vanlig telefon på sju år ungefär, så hur som helst måste jag ha fatt i en ny telefon.
Läste komiskt nog i Metro på vägen till jobbet nu imorse att polisen klagat på att deras rapporteringssystem tar alldeles för lång tid. Rapporter som borde ta ca en timma tog omkring fem timmar och så vidare.

Att stjäla ratten ur bilen låter för övrigt väldigt taskigt :\ Ok, att folk plockar lösa grejer eller eventuellt en bilstereo, vilket också är trist men då kan man ju åtminstone använda bilen efteråt. Att plocka ratten är ju lite som att strö salt i såren :\

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Mja, det är vid lite allvarligare brott än personrån man använder det och det är bara polisen som får ta del av den infon men visst, i teorin så går det.

Ja, så är det förmodligen dessvärre.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Har personen ringt med telefonen så skall operatören kunna få fram en position som är hyfsat pricksäker, annars är det nog rätt kört utan spårningsprogram.

Om rånaren fildelade med mobilen är chansen säkert större att polisen skulle ingripa som lagarna ser ut nu...

Skämt åsido, hoppas det löser sig med polisen och försäkringsbolag för dig, TS, och skönt att du inte blev skadad.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt. Verkar som du gjort det man ska göra. Bara att vänta in försäkringsbolaget och hämta ut en ny telefon. Att jaga kriminella själv är sällan en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rent spontant så varför vill du ha tag i killen, du hade ju snubben framför dig när han råna dig...?
Kunde du inge göra motstånd då så hjälper det nog inte att söka upp han och fråga om han snällt kan lämna tillbaka din telefon^^
Köp en ny telefon på försäkringen?

Haha jag skulle vilja ha fast han så han fick fara och träffa farbror polis . Då kanske han lär sig att han inte ska springa runt och knycka mobiler av folk som kanske bryr sig om sin mobil ...

Permalänk
Medlem

Har du fått tag i ditt imei nummer än? Om du inte har det så har jag för mig att man kan finna det i itunes även om man inte har telefonen.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Har du fått tag i ditt imei nummer än? Om du inte har det så har jag för mig att man kan finna det i itunes även om man inte har telefonen.

Nej, jag har inte fått fatt i det ännu, letade som en galning igår men gissar på att lådan med alla papper till mobilen ligger i en kartong nere i förrådet så jag hade tänkt kika där nere i eftermiddag.
Tack för tipset med iTunes, ska undersöka det så fort jag kommer hem efter jobbet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zicsoen:

Nej, jag har inte fått fatt i det ännu, letade som en galning igår men gissar på att lådan med alla papper till mobilen ligger i en kartong nere i förrådet så jag hade tänkt kika där nere i eftermiddag.
Tack för tipset med iTunes, ska undersöka det så fort jag kommer hem efter jobbet.

Vilken Telenorbutik har du handlat den i?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vilken Telenorbutik har du handlat den i?

Köpte den i samband med att jag tecknade om mitt abonnemang i Telenorbutiken strax vid Botulfsplatsen här i Lund.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |