Acer Aspire S7-392 med 2 560 x 1 440 pixlar i september

Permalänk
Melding Plague

Acer Aspire S7-392 med 2 560 x 1 440 pixlar i september

Taiwanesiska Acer uppdaterar Aspire S7 med Intel Haswell, djupare slaglängd och längre batteritid än föregångaren. Därtill syns en högupplöst skärm och modellen beräknas finnas i butik inom kort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Lite för dyr tycker jag, men är säkert skit bra dator

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid 16/9? Hur svårt ska det vara för tillvärkare att inse att vissa av oss vill ha 16/10?

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Ja snygg design och den verka vara bra också, men priset är ju trots allt för dyrt men men de sänks förmodligen efter några år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det där är ju typ den dator man vill ha.
Synd att de vill ha typ 6000kr mer än vad jag är beredd att ge.

Det tråkiga är egentligen att man tekniknördar så mkt att det känns fel att köpa generationen innan denna som för ca 6 månader sen var precis det man vill ha.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Najs specs, bra skärm, bra anslutningar, äntligen en dator jag kan tänka mig kö... vänta, tangentbordets layout? Argh!

Permalänk

Jag gillar att de gjort så skärmen går vinkla rejält, det är något som ofta inte går på nya datorer (pga design)

Skrivet av Mayth:

Varför är det alltid 19/9? Hur svårt ska det vara för tillvärkare att inse att vissa av oss vill ha 16/10?

Mvh
Mattias

16/9 är det väl? Om det inte ändrats tror jag apple kör med 16/10 på några av sina datorer. Och det var ganska vanligt förr men antagligen för få som köpte det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kom inte och säg att den är för tjock nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inga höjdarspecc! Ser ut som att de kommer försöka dölja dålig prestanda med en SSD, eller jag som har tomtar på loftet? Jag menar prollen med den grafiken. Fungerar nog bra till surf, filmtittande och lite annat smått och gott men lär vara seg till tyngre operationer. Jag menar på bilden så har man ju någon form av ritprogram/designprogram för inredning vilket lär vara svårkört på den burken. För den prispengen tycker jag att den ska kunna göra mer men antar att man betalar för designen.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Najs specs, bra skärm, bra anslutningar, äntligen en dator jag kan tänka mig kö... vänta, tangentbordets layout? Argh!

Det e en produktbild som visas med den förmodligen amerikanska versionen, den som kommer till sverige får nog vanlig ISO-layout.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayth:

Varför är det alltid 19/9? Hur svårt ska det vara för tillvärkare att inse att vissa av oss vill ha 16/10?

Mvh
Mattias

*16:9, (tror iof att det bara var slarvfel.)

1: Alla klagar på TN-panel.
2: TN-panelen ersätts med IPS.
3: Alla börjar klaga på den "för låga" upplösningen.
4: Upplösningen höjs.
5: Alla börjar klaga på bildskärmens förhållande (B/H).
6: ... etc

I dagens läge kan inte alla bildskärmar tillfredsställa alla individers krav och önskemål. Kanske kommer det en "gudaskärm" i framtiden, vem vet? Men nu är det i alla fall som det är så det är bara till att le och vara glad.

Permalänk
Medlem

15000:- för en enhet som det inte ens går att byta batteri på. Inte så konstigt att alla köper android istället.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Samsung redan har släppt en 13 tums laptop med 3200 x 1800 upplösning så är det här lite svagt.

Nästa år kommer vi få se 4K i vissa laptops och tablets.
Får bli byte då kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

15000:- för en enhet som det inte ens går att byta batteri på. Inte så konstigt att alla köper android istället.

Den har nog Lithium-Polymer batteri som åldras väldigt långsamt till skillnad från det vanliga Lithium-ion som åldras snabbt och som sitter i det flesta billigare laptops.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med högupplösning.
Dock så är den här alldeles för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Inga höjdarspecc! Ser ut som att de kommer försöka dölja dålig prestanda med en SSD, eller jag som har tomtar på loftet? Jag menar prollen med den grafiken. Fungerar nog bra till surf, filmtittande och lite annat smått och gott men lär vara seg till tyngre operationer. Jag menar på bilden så har man ju någon form av ritprogram/designprogram för inredning vilket lär vara svårkört på den burken. För den prispengen tycker jag att den ska kunna göra mer men antar att man betalar för designen.

Sant, lika bra att skaffa en Alienware så att något mer än MS röj flyter ok..

Eller så är en i7 med två kärnor i 3.0 Ghz rätt kraftfullt, CPU-kraften lär ju inte sabba då den enligt Passmark är i klass med en stationär i3. HD 4400 är väl inget monster men den klarar av 3D rätt ok, inte i de senaste monsterspelen men till applikationer där 60 FPS inte är nödvändigt är det ju ingen fara. Om mitt CAD visar 3D i 30 eller till och med 15 FPS skulle det fungera för mig även om allt under 30 nog skulle kunna irritera lite.

Den här ligger helt klart inom kategorin "good enough" men jag håller helt och hållet med om din sista poäng, prislappen är väldigt hög, för mig går nog smärtgränsen runt 10k, men då får man ingen top-top-modell..

edit: stavfel

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Sant, lika bra att skaffa en Alienware så att något mer än MS röj flyter ok..

Eller så är en i7 med två kärnor i 3.0 Ghz rätt kraftfullt, CPU-kraften lär ju inte sabba då den enligt Passmark är i klass med en stationär i3. HD 4400 är väl inget monster men den klarar av 3D rätt ok, inte i de senaste monsterspelen men till applikationer där 60 FPS inte är nödvändigt är det ju ingen fara. Om mitt CAD visar 3D i 30 eller till och med 15 FPS skulle det fungera för mig även om allt under 30 nog skulle kunna irritera lite.

Den här ligger helt klart inom kategorin "good enough" men jag håller helt och hållet med om din sista poäng, prislappen är väldigt hög, för mig går nog smärtgränsen runt 10k, men då får man ingen top-top-modell..

edit: stavfel

Hehe nja tänkte inte så mycket på spel utan mest att renderingar och sådant kan ta mycket onödig tid med tanke på att de försöker sälja in den som en "cool" "laptop" som kan hantera 3d o shit (hänvisar till bilden). Nu sitter jag inte med sådana saker men vet hur frustrerande det kan vara med sega datorer och tex kompileringar. Så visst, att vänta några extra sekunder är ju inte allt här i världen

Duger gör den ju alltid men som vi båda säger så kan man ju få lite mer för den prislappen...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Hehe nja tänkte inte så mycket på spel utan mest att renderingar och sådant kan ta mycket onödig tid med tanke på att de försöker sälja in den som en "cool" "laptop" som kan hantera 3d o shit (hänvisar till bilden). Nu sitter jag inte med sådana saker men vet hur frustrerande det kan vara med sega datorer och tex kompileringar. Så visst, att vänta några extra sekunder är ju inte allt här i världen

Duger gör den ju alltid men som vi båda säger så kan man ju få lite mer för den prislappen...

Bilderna i artikeln? Är inte det bara MUI?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Den har inga funktionsknappar!! Skulle aldrig köpa den baserat bara på den fadäsen. Förra generationens S7 var inte så bra som de borde varit, och designen av hela bakdelen, fläktarn och sidorna lämnade mycket att önska. Ska ta mig en titt på denna när den kommer ut iaf. Med 256/raid och 8gb ram tycker jag inte att den ligger allt för högt i pris. Eller jo med tanke på vad man verkar få i Infinity så är den allt för dyr. Och Samsungs AB9+ börjar på 13490.

Permalänk
Medlem

Varför ska alla skärmar ha så himla hög upplösning?

1920x1080 är "1080p" aka "Full Bluray HD" - så om man ser en HD-film på datorn borde man få bäst bildkvalitet om man har exakt så många pixlar. Annars blir det ju skalning och grejjer.

Dessutom så håller ju alla som köper högupplösta skärmar på och skalar upp allt så mycket att 1366x768 hade räckt egentligen.

Min nästa laptop ska ha:

Haswell med Iris GPU
1920x1080 IPS
802.3ac wifi
2.5 hårddiskfack så jag kan klämma in en samsung EVO 1TB där
Aluminium eller plastskal så den i flexar som ett ruttet dasspapper så fort man petar på den (I'm looking at you Sony Vaio Pro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Varför är det alltid 19/9? Hur svårt ska det vara för tillvärkare att inse att vissa av oss vill ha 16/10?

Mvh
Mattias

Och jag vill ha den i rosa. Hur svårt kan det va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Inga höjdarspecc! Ser ut som att de kommer försöka dölja dålig prestanda med en SSD, eller jag som har tomtar på loftet? Jag menar prollen med den grafiken. Fungerar nog bra till surf, filmtittande och lite annat smått och gott men lär vara seg till tyngre operationer. Jag menar på bilden så har man ju någon form av ritprogram/designprogram för inredning vilket lär vara svårkört på den burken. För den prispengen tycker jag att den ska kunna göra mer men antar att man betalar för designen.

Sluta klaga på prestandan! Denna är inte byggd för att kunna hantera "tyngre operationer". Är du ute efter en speldator eller redigeringsmaskin är du ute och cyklar! Vikt, storlek, utseende och "tillräcklig" prestanda är det viktigaste i en sådan här dator!

Tycker den här verkar extremt lovande, men som alla andra säger så ligger priset rätt mycket högre än förra generationens ultrabook när den borde glida in och ersätta de utgående modellerna i samma prisklass. Det handlar ju trots allt inte om mycket mer än om att de fixat det som var dåligt och piffat upp lite annat såsom skärm och processor.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av paulreedsmith:

Den har inga funktionsknappar!! Skulle aldrig köpa den baserat bara på den fadäsen. Förra generationens S7 var inte så bra som de borde varit, och designen av hela bakdelen, fläktarn och sidorna lämnade mycket att önska. Ska ta mig en titt på denna när den kommer ut iaf. Med 256/raid och 8gb ram tycker jag inte att den ligger allt för högt i pris. Eller jo med tanke på vad man verkar få i Infinity så är den allt för dyr. Och Samsungs AB9+ börjar på 13490.

Jag har inget exakt pris på Zenbook Infinity, men vad jag hört är att den kommer kosta åtskilliga tusenlappar mer än Aspire S7-392. Samsungs dator börjar visserligen lägre, men då får man en Core i5-4200U, 128 GB SSD och enbart 4 GB RAM (fastlött).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Jag har inget exakt pris på Zenbook Infinity, men vad jag hört är att den kommer kosta åtskilliga tusenlappar mer än Aspire S7-392. Samsungs dator börjar visserligen lägre, men då får man en Core i5-4200U, 128 GB SSD och enbart 4 GB RAM (fastlött).

Trodde Asus hade sagt till er att den skulle börja på 17k, men tydligen var det över det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varför ska alla skärmar ha så himla hög upplösning?

1920x1080 är "1080p" aka "Full Bluray HD" - så om man ser en HD-film på datorn borde man få bäst bildkvalitet om man har exakt så många pixlar. Annars blir det ju skalning och grejjer.

Dessutom så håller ju alla som köper högupplösta skärmar på och skalar upp allt så mycket att 1366x768 hade räckt egentligen.

Om du bara kollar på film på din laptop så duger 1080p men läsning blir markant bättre vid högre upplösning, särskilt om man spenderar timmar vid pdf'er. Din kommentar påminner mig om alla som sa att vi inte behöver mer än 720p, och sen när 1080p så insåg folk att det fanns en skillnad. Steget till 4K är väsentligt viktigare och när vi kommer till 8K så kommer vi inte kunna se skillnad på TV/film och verklighet som vi kan göra idag. Vi kommer bara se en ram och på så sätt vet vi att det är en TV, samt att innehållet inte nödvändigtvis stämmer överens med omgivningen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av paulreedsmith:

Trodde Asus hade sagt till er att den skulle börja på 17k, men tydligen var det över det priset.

Icke! Det vi skrev är att den blir dyrare än toppkonfigurationen av Zenbook Touch UX31LA när den fortfarande låg på 16 990 kronor:

Citat:

Asus Zenbook Infinity får 2 560 x 1 440 pixlar och Iris Graphics 5100

Asus nya flaggskepp beräknas dock bli dyrare än toppkonfigurationen av Zenbook Touch UX31LA, som har ett rekommenderat försäljningspris på 16 990 kronor inklusive moms.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Det e en produktbild som visas med den förmodligen amerikanska versionen, den som kommer till sverige får nog vanlig ISO-layout.

Menar såklart avsaknaden av en hel rad med knappar. Layout på bokstäverna spelar noll roll då dessa kan mappas om hur man vill ändå.

Skrivet av MrNeikter:

*16:9, (tror iof att det bara var slarvfel.)

1: Alla klagar på TN-panel.
2: TN-panelen ersätts med IPS.
3: Alla börjar klaga på den "för låga" upplösningen.
4: Upplösningen höjs.
5: Alla börjar klaga på bildskärmens förhållande (B/H).
6: ... etc

I dagens läge kan inte alla bildskärmar tillfredsställa alla individers krav och önskemål. Kanske kommer det en "gudaskärm" i framtiden, vem vet? Men nu är det i alla fall som det är så det är bara till att le och vara glad.

16/9 har klagats på sen första början.

Permalänk
Medlem

4K redan!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Tickles:

Duger gör den ju alltid men som vi båda säger så kan man ju få lite mer för den prislappen...

Jag som går och spanar på laptops i den här prisklassen; vad ska man ta istället? Denna såg ju bra ut liksom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Den har nog Lithium-Polymer batteri som åldras väldigt långsamt till skillnad från det vanliga Lithium-ion som åldras snabbt och som sitter i det flesta billigare laptops.

Kan ju hoppas på det. Det är inte alla som har råd att köpa en ny bärbar för 15000:- var 3-4 år. Vet min gamla bärbara (som i och för sig är rätt gammal nu) där hade batteriet sjunkit med mer än hälften efter 4 år. Efter en 6-7 år höll batteriet ca 30 min och nu håller batteriet högst 15 sek.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport