Permalänk
Medlem

4770k överklockningsproblem

Hej!

inköpte min 4770k med ett G1 Sniper m5 i förrgår, har sedan dess försökt nå en stabil 24/7.
Är inte jättebra på att klocka, men jag lyckas inte få den stabil över 3.9ghz och vettiga temperaturer. (Lyckades plocka upp min 2600k till 5.1ghz på H100)

Använder en H80i och når temperaturer i prime över 90 grader på 1.255Vcore och 4.2ghz, dvs jag vill inte gå upp i spänning.

för att få 3.9 hyffsat stabilt så måste jag ända gå upp i 1.245 och jag når 88grader i prime (bara 30 minuters test dock)

Nu sitter jag på original igen och när jag kör prime så når jag över 85grader efter några minuter...

Har jag fått dåligt exemplar, tror ni att jag måste applicera om min kylpasta?

Ska testa Prime igen i nån timme och kolla hur pass vattentemperaturen går upp.

min blåskärmskod jag får fram är 0124
Sammanfattning:
4770k
H80i
G1. Sniper M5
1.245-1.255vcore för att boota windows i 3,9 resp 4.2ghz

ÖVER 90 grader i Prime på 1.255

Någon som har några tips?

LÖST UPPDATERING

Efter att ha applicerat om Kylpasta och monterat om kylaren, så sänktes mina temperaturer till behagligare 75 grader på 1.29V 3.9Ghz.
Fortfarande lite för hög spänning för att nå högre hastigheter, så jag har flashat om bios, vilket gav mig ytterligare 4 grader.
Funderar fortfarande på Delid för att nå 4.6
UPPDATERING 2
Körde Prime95 i ytterligare några timmar i 3.9ghz, och såg att den toppade 100grader.
Gick tillbaka till Inet (Tack inet för grym service). Och de kollade den och fick samma resultat. fick en ny processor och fick välja batch själv

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Kylaren än nästan garanterat felmonterad.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du bytte från 2600k till 4770k? Det är knappt värt det, lite beroende anledningen till att du bytte iförsig men.

Haswell och Ivy är sämre på att klocka (angående värmen) då Intel har snålat på produktionen och satt billigt lim mellan CPUn och IHS (metallplattan där kylpasta/kylare läggs) istället för att sätta fast den ordentigt.
Detta medför att värmeöverföringen mellan CPUn och kylaren är mycket sämre och leder till högre temperaturer.
Sen är det troligtvis inte enda anledningen, utan de klockar sämre överlag också.

Permalänk

Haswell klockar otroligt mycket sämre än SB på grund av att de har dålig värmeöverföring mellan IHS och CPU.
Tror inte att det går att komma så särskilt mycket högre, särskilt inte om man kanske fått ett dåligt exemplar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kylaren än nästan garanterat felmonterad.

Ska nog ta en titt på detta också, som tur e är det ju ganska lätt att demontera och montera H80n.

Skrivet av Nikkop:

Får man fråga varför du bytte från 2600k till 4770k? Det är knappt värt det, lite beroende anledningen till att du bytte iförsig men.

Haswell och Ivy är sämre på att klocka (angående värmen) då Intel har snålat på produktionen och satt billigt lim mellan CPUn och IHS (metallplattan där kylpasta/kylare läggs) istället för att sätta fast den ordentigt.
Detta medför att värmeöverföringen mellan CPUn och kylaren är mycket sämre och leder till högre temperaturer.
Sen är det troligtvis inte enda anledningen, utan de klockar sämre överlag också.

Blixten slog ner och tog min 2600k och moderkort älskade den processorn.

Skrivet av Slaktardej:

Haswell klockar otroligt mycket sämre än SB på grund av att de har dålig värmeöverföring mellan IHS och CPU.
Tror inte att det går att komma så särskilt mycket högre, särskilt inte om man kanske fått ett dåligt exemplar.

Jo, förstått att delidding kanske skulle vara ett alternativ, men fan att sälja upplåsta exemplar som man inte äns kan klocka med hyffast bra marknadskylare, tror inte jag hade kunnat köra den på stockkylaren alls.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

Hej!

inköpte min 4770k med ett G1 Sniper m5 i förrgår, har sedan dess försökt nå en stabil 24/7.
Är inte jättebra på att klocka, men jag lyckas inte få den stabil över 3.9ghz och vettiga temperaturer. (Lyckades plocka upp min 2600k till 5.1ghz på H100)

Använder en H80i och når temperaturer i prime över 90 grader på 1.255Vcore och 4.2ghz, dvs jag vill inte gå upp i spänning.

för att få 3.9 hyffsat stabilt så måste jag ända gå upp i 1.245 och jag når 88grader i prime (bara 30 minuters test dock)

Nu sitter jag på original igen och när jag kör prime så når jag över 85grader efter några minuter...

Har jag fått dåligt exemplar, tror ni att jag måste applicera om min kylpasta?

Ska testa Prime igen i nån timme och kolla hur pass vattentemperaturen går upp.

min blåskärmskod jag får fram är 0124
Sammanfattning:
4770k
H80i
G1. Sniper M5
1.245-1.255vcore för att boota windows i 3,9 resp 4.2ghz

ÖVER 90 grader i Prime på 1.255

Någon som har några tips?

Troligen har du fått ett ex som är dåligt med dålig IHS. Du borde i stock hastigheter ligga på runt 50-60grader i load, sen vid 4,6ghz (1,225volt i vcore) ligga kring 83grader i load då hade du haft ett bra ex.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Troligen har du fått ett ex som är dåligt med dålig IHS. Du borde i stock hastigheter ligga på runt 50-60grader i load, sen vid 4,6ghz (1,225volt i vcore) ligga kring 83grader i load då hade du haft ett bra ex.

ska pröva att montera om kylaren (tempen på vattnet verkar inte gå upp speciellt mycket) annars är det väl bara delid som gäller :/ antar att det inte går att återlämna processorn bara för att man fick ett dåligt exemplar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:

ska pröva att montera om kylaren (tempen på vattnet verkar inte gå upp speciellt mycket) annars är det väl bara delid som gäller :/ antar att det inte går att återlämna processorn bara för att man fick ett dåligt exemplar.

jo det är så , jag köpte delar för att bygga en helt ny dator när jag köpte min i7 4770k va osäker om jag skulle behålla den.(ifall även jag skulle få ett dåligt ex( men nu visar det sig att mitt ex va ett mycket bra ex så nu blir det att flytta över grejorna i allafall. dubbel jobb men gillar man att bygga så får det va värt det.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

ska pröva att montera om kylaren (tempen på vattnet verkar inte gå upp speciellt mycket) annars är det väl bara delid som gäller :/ antar att det inte går att återlämna processorn bara för att man fick ett dåligt exemplar.

Var har du kopplat in pumpen?

Jag köper inte att din CPU verkligen är så pass kass. Något måste vara fel. 3,9GHz är för tusan turbofrekvens på den CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Var har du kopplat in pumpen?

Jag köper inte att din CPU verkligen är så pass kass. Något måste vara fel. 3,9GHz är för tusan turbofrekvens på den CPUn.

Pumpen sitter där den ska, inkopplad på CPU fan samt till SATA power. Den snurrar på bra.
Ska ta och montera om den, uppdaterar tråden då.

Funderar på att delida ändå, Inte så ofta man kan använda garanti på processor ändå

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

För det första verkar ditt exemplar kräva väldigt hög spänning. Du borde kunna klocka högre på lägre spänning tycker jag. Fast det kan vara värmen som gör den så känslig.
Och för det andra så är det problemet med värmeöverföringen mellan CPU och IHS.
Hur bra kylare du har spelar inte så stor roll om värmen inte kommer ut i din IHS tillräckligt fort.

Permalänk
Medlem

jag kör silverarrow med 2st corsair sp 120mm high performance fläktar (diffar ca 2grader mot ett h100i) har 1.23coreV och når runt 85 i stresstester så du har nog bara ett dåligt exemplar av prollen.

*edit
eller egentligen inte det heller såg nu att du kör högre corev än jag så du får räkna med högre temps därefter. man brukar säga att man har fått en top 4770k om du når 4.5 på 1.25coreV

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Pumpen sitter där den ska, inkopplad på CPU fan samt till SATA power. Den snurrar på bra.
Ska ta och montera om den, uppdaterar tråden då.

Funderar på att delida ändå, Inte så ofta man kan använda garanti på processor ändå

Min 3770k hade samma problem, det tog ett par svängar men till sist fick jag till det
Om du e sugen på delid kan du ju kika på min tråd, Project Delid - Razorless.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Pumpen sitter där den ska, inkopplad på CPU fan samt till SATA power. Den snurrar på bra.
Ska ta och montera om den, uppdaterar tråden då.

Funderar på att delida ändå, Inte så ofta man kan använda garanti på processor ändå

Det är inte så att du har tempstyrning på CPU_fan då? För då blir det ju fel.

Jag skulle nog också överväga delid. Men jag skulle se till att "resten" funkar som det ska först. (Alltså att kylaren sitter ordentligt, och är inkopplad på rätt sätt etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är inte så att du har tempstyrning på CPU_fan då? För då blir det ju fel.

Jag skulle nog också överväga delid. Men jag skulle se till att "resten" funkar som det ska först. (Alltså att kylaren sitter ordentligt, och är inkopplad på rätt sätt etc.)

Fläktarna ligger runt 2200rpm konstant, vattnet blir ju inte varmare, så det är antagligen IHS eller Kylaren, återkommer om 30 min

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Fläktarna ligger runt 2200rpm konstant, vattnet blir ju inte varmare, så det är antagligen IHS eller Kylaren, återkommer om 30 min

OK, men pumpen då? Om temperaturstyrd fläktregelering är påslaget i BIOS så kommer moderkortet att försöka reglera pumpens hastighet som om den vore en fläkt. Det blir inte bra. Pumpen ska köra fullt ös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Troligen har du fått ett ex som är dåligt med dålig IHS. Du borde i stock hastigheter ligga på runt 50-60grader i load, sen vid 4,6ghz (1,225volt i vcore) ligga kring 83grader i load då hade du haft ett bra ex.

Skrivet av Tranceguy:

jo det är så , jag köpte delar för att bygga en helt ny dator när jag köpte min i7 4770k va osäker om jag skulle behålla den.(ifall även jag skulle få ett dåligt ex( men nu visar det sig att mitt ex va ett mycket bra ex så nu blir det att flytta över grejorna i allafall. dubbel jobb men gillar man att bygga så får det va värt det.

Skrivet av lorgix:

Var har du kopplat in pumpen?

Jag köper inte att din CPU verkligen är så pass kass. Något måste vara fel. 3,9GHz är för tusan turbofrekvens på den CPUn.

Skrivet av Aleshi:

För det första verkar ditt exemplar kräva väldigt hög spänning. Du borde kunna klocka högre på lägre spänning tycker jag. Fast det kan vara värmen som gör den så känslig.
Och för det andra så är det problemet med värmeöverföringen mellan CPU och IHS.
Hur bra kylare du har spelar inte så stor roll om värmen inte kommer ut i din IHS tillräckligt fort.

Skrivet av WoG:

Min 3770k hade samma problem, det tog ett par svängar men till sist fick jag till det
Om du e sugen på delid kan du ju kika på min tråd, Project Delid - Razorless.

Sådär, nu har jag applicerat om pastan, jag hade en liten luftbubbla i den, nu ligger tempen på 75grader full load på 3,9 ghz 1.29V.
Nu när jag har lite spelrum ska jag nog testa om jag kommer upp i 4.4ghz annars blir det delid.
WoG, det var din tråd som fick mig att tänka om på delid förut! tack! någon som har rätt verktyg hemma i centrala stockholm som kanske skulle tänka sig att hjälpa mig med deliden (Lägger ingen skull på er om det skulle paja! Skulle bara vara trevligt med någon som gjort det innan)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, men pumpen då? Om temperaturstyrd fläktregelering är påslaget i BIOS så kommer moderkortet att försöka reglera pumpens hastighet som om den vore en fläkt. Det blir inte bra. Pumpen ska köra fullt ös.

Mitt moderkort har en port för vattenkylningspumpar, kanske bör ha den där ist.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Mitt moderkort har en port för vattenkylningspumpar, kanske bör ha den där ist.

Eller koppla den direkt till nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Eller koppla den direkt till nätagget.

Den är Kopplad direkt mot nätagget också.
H80i ska kopplas mot nätagg samt en fläktport för att få värde på rpm.

Ville bara uppdatera att jag flashade om till senaste bios, och temperaturen har gått ner ytterligare 4 grader.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Ingen kan ha sämre propp än jag. Min 4770k kräver 1.300v för 4.4ghz och ligger i load på ca 66 grader (aida64)nu med vattenkylning. Ska försöka nå 4.6 sedan men jag får säkert höja volten till 1.39 minst.

Jag hade noctua Nh-d14 förut då hade jag en load på 84 grader i aida64.

Den är delidad ochså.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kylaren än nästan garanterat felmonterad.

Skrivet av Tranceguy:

Troligen har du fått ett ex som är dåligt med dålig IHS. Du borde i stock hastigheter ligga på runt 50-60grader i load, sen vid 4,6ghz (1,225volt i vcore) ligga kring 83grader i load då hade du haft ett bra ex.

Skrivet av lorgix:

Var har du kopplat in pumpen?

Jag köper inte att din CPU verkligen är så pass kass. Något måste vara fel. 3,9GHz är för tusan turbofrekvens på den CPUn.

Skrivet av Aleshi:

För det första verkar ditt exemplar kräva väldigt hög spänning. Du borde kunna klocka högre på lägre spänning tycker jag. Fast det kan vara värmen som gör den så känslig.
Och för det andra så är det problemet med värmeöverföringen mellan CPU och IHS.
Hur bra kylare du har spelar inte så stor roll om värmen inte kommer ut i din IHS tillräckligt fort.

Skrivet av xippen:

jag kör silverarrow med 2st corsair sp 120mm high performance fläktar (diffar ca 2grader mot ett h100i) har 1.23coreV och når runt 85 i stresstester så du har nog bara ett dåligt exemplar av prollen.

*edit
eller egentligen inte det heller såg nu att du kör högre corev än jag så du får räkna med högre temps därefter. man brukar säga att man har fått en top 4770k om du når 4.5 på 1.25coreV

Skrivet av WoG:

Min 3770k hade samma problem, det tog ett par svängar men till sist fick jag till det
Om du e sugen på delid kan du ju kika på min tråd, Project Delid - Razorless.

Skrivet av Gunner357:

Ingen kan ha sämre propp än jag. Min 4770k kräver 1.300v för 4.4ghz och ligger i load på ca 66 grader (aida64)nu med vattenkylning. Ska försöka nå 4.6 sedan men jag får säkert höja volten till 1.39 minst.

Jag hade noctua Nh-d14 förut då hade jag en load på 84 grader i aida64.

Den är delidad ochså.

Dold text

Körde Prime95 i ytterligare några timmar i 3.9ghz, och såg att den toppade 100grader.
Gick tillbaka till Inet (Tack inet för grym service). Och de kollade den och fick samma resultat. fick en ny processor och fick välja batch själv

Min ligger just nu på 4.4ghz och 1.26V och toppar 73 grader i prime efter nån timma, så det finns marginal för att pressa upp den till 4.6 kanske högre!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

En noob fråga kanske men varför ska man välja batch serie när alla cpu är unika endå? Någon som vet

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Sitter med min 3770K på 4.5GHZ med en temp på 55-65 grader i prime med en H60

Det känns som att intel blir snålare och snålare med limmet emellan Processorn och kylplattan.. Då min 2600 låg på 4.2GHz med en max temp på 45 grader med samma kylare :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

En noob fråga kanske men varför ska man välja batch serie när alla cpu är unika endå? Någon som vet

Det stämmer att alla CPUer är unika, men du har ju större chans att få en bra processor ur en wafer som producerat bra CPUer än någon som som man vet har haft lite sämre.

Skrivet av Bideberg92:

Sitter med min 3770K på 4.5GHZ med en temp på 55-65 grader i prime med en H60

Det känns som att intel blir snålare och snålare med limmet emellan Processorn och kylplattan.. Då min 2600 låg på 4.2GHz med en max temp på 45 grader med samma kylare :/

Jaa, men du verkar ha haft tur med din 3770k. Vad har du för spänning på den frekvensen och hur lång tid testar du med prime. Min håller sig runt 60-65 grader fram till nån timme in i Prime testen.

Saknar mig 2600k (Som blev utslagen av blixten) plockade 5.1ghz på 1.45V, låg fint runt 75 grader i prime med en H100 dubbla push pull.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

En noob fråga kanske men varför ska man välja batch serie när alla cpu är unika endå? Någon som vet

beror lite på att en del batcher producerar lite bättre oc.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)