Tyst & kraftfullt grafikkort - Råd?

Permalänk
Medlem

Tyst & kraftfullt grafikkort - Råd?

Hej alla,

Jag har nu tröttnat på min Zotac GTX 560Ti, den är så högljudd så det är inte sant när man spelar. Har provat MSI Afterburner och Speedfan, inget hjälper. Även när jag spelar på lägsta inställningarna på BF3 och Black Ops 2 så går den igång ordentligt. Jag skulle vilja ha ett råd på ett så tyst men kraftfullt grafikkort i 2000krs klassen. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med det? Jag har funderat på 660Ti men vet inte om den är högljudd eller inte. Jag spelar BF3 & Black Ops 2 mest, och kommer att spela lite Bf4 och BO3 också. Jag är inte så intresserad på att köra allt på ultra om men god kvalite i alla fall (föredrar att köra med 1920/1080) + att den ska vara så tystlåten som möjligt. Min monitor klarar max 60 frames per sekund f.ö. Så någon kort med fps över det är inte nödvändigt.

Ber om goda och erfarna råd då jag inte är den rikaste vilket gör detta ännu mer viktigare att jag väljer rätt.

Tack så mycket

Min dator:

Intel i5 2500k 3.3 GHz
GTX 560 Ti
ZS Series 750W
8GB RAM
Gigabyte H61MA - D2V

Permalänk
Entusiast

Den generellt kända tystaste kylaren på marknaden är Asus Direct CU-kylare (Om man bortser från Arctic Accelero Xtreme Plus II som är extremt tyst men kostar också 600kr att köpa till sitt grafikkort).

http://www.inet.se/produkt/5409897/asus-geforce-gtx-760-dc2-o... skulle jag rekommendera.
Har själv ägt en sådan kylare till GTX 670 som har ett högre TDP-värde (Alltså hur mycket Watt värme kortet alstrar) av 195W och jag upplevde det kortet som tyst även under load.

GTX 760's Direct CU-kylare är dessutom en uppdaterad version av kylaren och GTX 760 har ett TDP-värde på 170W så det blir nog finemang! Du blir nog inte heller besviken på GTX 760's prestanda, ett fullt överklockad GTX 760 närmar sig GTX 680 i prestanda

PS. Om du fortfarande är osäker, titta bara på alla kundomdömen kortet har fått. Märker du ett återkommande ord i omdömena? Just det - Tyst

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av K_MaN21:

Hej alla,

Jag har nu tröttnat på min Zotac GTX 560Ti, den är så högljudd så det är inte sant när man spelar. Har provat MSI Afterburner och Speedfan, inget hjälper. Även när jag spelar på lägsta inställningarna på BF3 och Black Ops 2 så går den igång ordentligt. Jag skulle vilja ha ett råd på ett så tyst men kraftfullt grafikkort i 2000krs klassen. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med det? Jag har funderat på 660Ti men vet inte om den är högljudd eller inte. Jag spelar BF3 & Black Ops 2 mest, och kommer att spela lite Bf4 och BO3 också. Jag är inte så intresserad på att köra allt på ultra om men god kvalite i alla fall + att den ska vara så tystlåten som möjligt. Min monitor klarar max 60 frames per sekund f.ö. Så någon kort med fps över det är inte nödvändigt.

Ber om goda och erfarna råd då jag inte är den rikaste vilket gör detta ännu mer viktigare att jag väljer rätt.

Tack så mycket

Min dator:

Intel i5 2500k 3.3 GHz
GTX 560 Ti
ZS Series 750W
8GB RAM
Gigabyte H61MA - D2V

köp 670 på komplett för 2k

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Niklas_Jensen97:

köp 670 på komplett för 2k

Nej absolut inte! Vet inte om du trollar, inte läste TS inlägg eller helt enkelt inte vet någonting om GTX 670's referenskylare men den är allvarligt talat den värsta kylaren på marknaden idag så detta är den exakta motsatsen till vad TS skall köpa.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Den generellt kända tystaste kylaren på marknaden är Asus Direct CU-kylare (Om man bortser från Arctic Accelero Xtreme Plus II som är extremt tyst men kostar också 600kr att köpa till sitt grafikkort).

http://www.inet.se/produkt/5409897/asus-geforce-gtx-760-dc2-o... skulle jag rekommendera.
Har själv ägt en sådan kylare till GTX 670 som har ett högre TDP-värde (Alltså hur mycket Watt värme kortet alstrar) av 195W och jag upplevde det kortet som tyst även under load.

GTX 760's Direct CU-kylare är dessutom en uppdaterad version av kylaren och GTX 760 har ett TDP-värde på 170W så det blir nog finemang! Du blir nog inte heller besviken på GTX 760's prestanda, ett fullt överklockad GTX 760 närmar sig GTX 680 i prestanda

PS. Om du fortfarande är osäker, titta bara på alla kundomdömen kortet har fått. Märker du ett återkommande ord i omdömena? Just det - Tyst

Först och främst vill jag tacka dig Uzanar för att du tog dig tiden, mycket och åter mycket uppskattat. Jag slår till på det kortet.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Gigabytes windforce-kylare, dom är båda tysta och effektiva.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du inte slagit till ännu:
http://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-twinfr...

Lite lite bättre än Asus DC2 även om du säkert blir nöjd med båda.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Om du inte slagit till ännu:
http://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-twinfr...

Lite lite bättre än Asus DC2 även om du säkert blir nöjd med båda.

Har inte beställt ännu. Jag kollade också på den där, just nu håller jag på att forska mellan vilken som är tystare under "load" när jag spelar BF3 etc. Nackdelen är ju att den där MSI inte är OC, medans Asus´en är det. Men om den är OC till priset av att göra mer ljud ifrån sig så blir jag lite osäker.

Permalänk
Medlem

Båda DC2 kylaren och gigabytes windforce är riktigt trevliga. Hade ett 6950 directCU2 förut och nu ett gigabyte kort med en windforce kylare.
Av dessa två kort så är windforce kylaren helt klart tystare, men samtidigt så är det ju två olika kort så går inte riktigt att jämföra dom två.
Några generationer sen så va twinfrozer kylaren helt klart den bästa, vet inte direkt hur den är idag. Men den är nog fortfarande riktigt bra.

Skrivet av K_MaN21:

Har inte beställt ännu. Jag kollade också på den där, just nu håller jag på att forska mellan vilken som är tystare under "load" när jag spelar BF3 etc. Nackdelen är ju att den där MSI inte är OC, medans Asus´en är det. Men om den är OC till priset av att göra mer ljud ifrån sig så blir jag lite osäker.

OC eller inte är inte värt att kolla på riktigt. Visst det är lite mer prestanda men skillnaden är väldigt liten.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Båda DC2 kylaren och gigabytes windforce är riktigt trevliga. Hade ett 6950 directCU2 förut och nu ett gigabyte kort med en windforce kylare.
Av dessa två kort så är windforce kylaren helt klart tystare, men samtidigt så är det ju två olika kort så går inte riktigt att jämföra dom två.

Enligt de flesta så handlar det om DirectCU II och TwinFrozr. Du sätter käppar i hjulet ...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av K_MaN21:

Har inte beställt ännu. Jag kollade också på den där, just nu håller jag på att forska mellan vilken som är tystare under "load" när jag spelar BF3 etc. Nackdelen är ju att den där MSI inte är OC, medans Asus´en är det. Men om den är OC till priset av att göra mer ljud ifrån sig så blir jag lite osäker.

Vissa verkar ha missat det men MSI-kortet har högre klockfrekvens än DC2-kortet, "OC" i namnet eller ej.

En av de sidor som testat båda (uppslag ljudnivå):
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_760_Direc...
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_760_TF_Gam...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Asus cuii kylare är ett bra val.

Ps. Jag antar att du regelbundet blåser datorn ren från damm då det gör stor skillnad på temperaturer och fläkt oljud.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Båda DC2 kylaren och gigabytes windforce är riktigt trevliga. Hade ett 6950 directCU2 förut och nu ett gigabyte kort med en windforce kylare.
Av dessa två kort så är windforce kylaren helt klart tystare, men samtidigt så är det ju två olika kort så går inte riktigt att jämföra dom två.
Några generationer sen så va twinfrozer kylaren helt klart den bästa, vet inte direkt hur den är idag. Men den är nog fortfarande riktigt bra.

OC eller inte är inte värt att kolla på riktigt. Visst det är lite mer prestanda men skillnaden är väldigt liten.

Hur liten ungefär? När det kommer till spel som BF3 etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Den generellt kända tystaste kylaren på marknaden är Asus Direct CU-kylare (Om man bortser från Arctic Accelero Xtreme Plus II som är extremt tyst men kostar också 600kr att köpa till sitt grafikkort).

http://www.inet.se/produkt/5409897/asus-geforce-gtx-760-dc2-o... skulle jag rekommendera.
Har själv ägt en sådan kylare till GTX 670 som har ett högre TDP-värde (Alltså hur mycket Watt värme kortet alstrar) av 195W och jag upplevde det kortet som tyst även under load.

GTX 760's Direct CU-kylare är dessutom en uppdaterad version av kylaren och GTX 760 har ett TDP-värde på 170W så det blir nog finemang! Du blir nog inte heller besviken på GTX 760's prestanda, ett fullt överklockad GTX 760 närmar sig GTX 680 i prestanda

PS. Om du fortfarande är osäker, titta bara på alla kundomdömen kortet har fått. Märker du ett återkommande ord i omdömena? Just det - Tyst

Usch och fy för ASUS Direct CUII, mitt och polarens ASUS HD7870 låter som en lövblås under belastning. Nej satsa på någon vettig tillverkare istället, Gigabytes Windforce brukar få bra kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vissa verkar ha missat det men MSI-kortet har högre klockfrekvens än DC2-kortet, "OC" i namnet eller ej.

En av de sidor som testat båda (uppslag ljudnivå):
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_760_Direc...
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_760_TF_Gam...

Tack för de fina hänvisningarna Daemon. Enligt det där testet är det inte stor skillnad i fpsen trots allt. MSI kortet är aningen kyligare och tystare.

Permalänk
Skrivet av K_MaN21:

Enligt de flesta så handlar det om DirectCU II och TwinFrozr. Du sätter käppar i hjulet ...

jag har haft windforce sedan 400serien, gick till asus nu med 660s som SLI riktigt nöjd, hör inte grafikortet igenom headsetet, knappt utan dock har jag modiferat mit chassi så jag har nog inte bästa tystheten på det har 6extra fläktar på¨hög DB

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd

Tycker mina gainward är tysta och kraftiga, men vet många som ej tycker det.
Väldigt personligt vad man tycker så det är alltid svårt att ge ett perfekt råd på produktukter.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Jag har ett Asus 760 med dc2, kortet är imponerande tyst. Det som hörs i min dator är chassifläktarna, inte gpun. Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack alla.

Permalänk

Jag måste säga att jag blev väldigt besviken på Asus DC II GTX 580 kostade väldigt mycket och väldigt stor och otymplig i chassit dessutom så tyckte jag att kylaren inte var speciellt effektiv samt att vid load var det coilwhine ,

Bytte mitt kort mot ett Gigabyte Windforce 3 Super OC och är väldigt nöjd , Gigabyte kortet gör allting som inte Asuskortet klarar av.

Nu har det gått en tid sedan 580 kom och kylaren hade säkert mycket barnsjukdomar och allt man hör och läser om Asus DC II är att alla tycker det är en kompetent kylare.

Asus DC II tar även 3 PCI Kort platser och kan bli problem om man vill köra SLI

Kände att jag ville påpeka dessa saker då min första upplevelse med DC II inte var den bästa

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Hade ett MSI 560ti innan jag bytta till Gigabyte 660Ti OC 3GB.

560Ti var tyst i idle, men så snabbt ett spel började så gick fläkten högt.. Väldigt högt.. Spelade ju ingen större roll efter jag som satt med headset. Nackdelen var ju att sambon var i samma rum. Och det var ju inte uppskattad.

När jag bytte till Gigabyte kortet så var det enorm skillnad! Tyst i idle, som jag tycker ALLA kort ska vara.
Men sen när jag startade spel... Lika tyst där!

Spelar en del WoT och där är den knäpptyst! Spelat även Metro Last Light, Dishonored, BioShock. Och där är den också väldigt tyst! Helt OTROLIGT.

Så rekommenderar Gigabyte kort!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av StarStream:

Asus DC II tar även 3 PCI Kort platser och kan bli problem om man vill köra

760 DC II tar 2 platser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter noggranna analyser valde jag ett MSI GTX 760 TwinFrozr Gaming 2 GB från iNet. Det stod och hängde mellan den och Asus DC2, men en väldigt noggrann review från techpowerup där de steg för steg jämförde korten så gick jag med den förstnämnda. Men de är väldigt lika det måste sägas.