Asus lanserar Z87-Deluxe/Quad med Intel Thunderbolt 2

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Z87-Deluxe/Quad med Intel Thunderbolt 2

Taiwanesiska Asus är snabba att hoppa på Intels färska standard Thunderbolt 2. Moderkortet Z87-Deluxe/Quad klarar av dubbla anslutningar på 20 Gbit/s vardera, vilket bland annat ger möjlighet att driva 4K-skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den dagen man kan ha 3 4k skärmar... Många funktioner men det kommer nog bli en väldigt hög prislapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Nu behöver vi bara 4k skärmar till mänskliga priser.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Så, den totala bandbredden är alltså oförändrad dvs.
Skulle vilja skaka hand med den som sitter och kör 4k direkt från mobo, även om det säkert funkar(ger bild) lär det blir lite tungt vid surf och videouppspelande, tror ingen som är intresserad av 4k tänkt köra det utan dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Så, den totala bandbredden är alltså oförändrad dvs.
Skulle vilja skaka hand med den som sitter och kör 4k direkt från mobo, även om det säkert funkar(ger bild) lär det blir lite tungt vid surf och videouppspelande, tror ingen som är intresserad av 4k tänkt köra det utan dedikerat grafikkort.

Tror det går alldeles utmärkt med en Haswell, spel lär blir tungt men surf och video lär inte vara något problem.

Permalänk

Snart kanske vi ser portabla grafikkortslösningar som MSIs GUS 2, som tyvärr aldrig bler mer än en prototyp...

Permalänk
Medlem

4k gick även innan Thunderbolt 2 om bilden delas upp i två delar men nu kan man göra det på en kanal samtidigt som man har t ex en snabb lagringsenhet på den andra kanalen (samma kabel, en kabel = 2 kanaler).

Finessen i Thunderbolt 2 är inte mera högre bandbredd som kabeln klarar av utan att en kanal kan aggregera sina två riktningar 10+10 Gbps till en enda dubbelriktad 20 Gbps-länk och man kan då lättare utnyttja kabelns maximala hastighet på 40 Gbps.

Själv ser jag fram emot externa grafikkort till små bärbara datorer med Thunderbolt 2. Dessa grafikkort är då samma som man köper till stationära som man monterar i en grafikkortslåda för PCIe till TB.

Med dagens begränsade 10 Gbps i varje riktning så kunde man tydligen får 80% av destopprestandan. Det är ganska imponerande. TB2 hoppas jag kommer kunna göra det ännu bättre. Dessutom har många datorer två utgångar. Kan man möjligen utnyttja båda?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Själv ser jag fram emot externa grafikkort till små bärbara datorer med Thunderbolt 2. Dessa grafikkort är då samma som man köper till stationära som man monterar i en grafikkortslåda för PCIe till TB.
/s

Jag är inte lika övertygad över användbarheten i detta. Du ska alltså ha en bärbardator du kan jacka in ett extra grafikkort men det kommer bara kunna göras i icke bärbart läge (då grafikkortet drar massor med ström). Tror snarer på att man köper en dator för att spela på (som är lite dyrare) och en billig laptop/läsplatta istället.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag är inte lika övertygad över användbarheten i detta. Du ska alltså ha en bärbardator du kan jacka in ett extra grafikkort men det kommer bara kunna göras i icke bärbart läge (då grafikkortet drar massor med ström). Tror snarer på att man köper en dator för att spela på (som är lite dyrare) och en billig laptop/läsplatta istället.

Jag hade köpt en direkt, bara skaffa en dockningsstationhemma där man kopplat på externt grafikkort och kanske nån extra hårddis, sen så behöver man ju bara ha en hyffsad processor i bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag hade köpt en direkt, bara skaffa en dockningsstationhemma där man kopplat på externt grafikkort och kanske nån extra hårddis, sen så behöver man ju bara ha en hyffsad processor i bärbara.

Japp - jag tror det är framtiden. Man har en kraftfull processor typ haswell i7 iris i sin bärbara. Det gör att man kan göra allt man behöver göra när man är ute och rör på sig.

Sedan när man kommer hem dockar man upp den mot sin NAS (vilket ger automatisk säkerhetsbackup också) och sin externa grafiklösning. Vips så har man tillgång till alla sina filer och all kraft i värden för spel, rendering och VR?

Som flera säkert vet jobbar SilverStone på den här: http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/06/06/silverstone-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag hade köpt en direkt, bara skaffa en dockningsstationhemma där man kopplat på externt grafikkort och kanske nån extra hårddis, sen så behöver man ju bara ha en hyffsad processor i bärbara.

Jo men det är just det där med bara en hyffsad processor. Om man i 9 gånger av 10 inte behöver det i sin laptop för att man har den till att betala räkningar, programerar, surfar och tanka ner bilder från sin kamera så valde man inte en hyffsad processor när man köpte laptoppen.

Visst finns alltid oss som entusiaster men den stora massan (där väldigt många också spelar) tror jag inte kommer köra på detta.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Visst finns alltid oss som entusiaster men den stora massan (där väldigt många också spelar) tror jag inte kommer köra på detta.

Det tycker jag är ett rätt klent argument. Det säljs ju fortfarande rätt många stationära entusiastdatorer - och tanken här är ju att man kan ersätta två datorer med en.

Istället för att köpa en smidig lätt dator att ha med sig på stan OCH en speldator hemma i källarn så kan man nu köpa en smidig bärbar med bra processor och en extern grafiklösning.

Prismässigt borde det bli ungefär det samma eller kanske t.o.m lite billigare.

Permalänk
Avstängd

Meh, ser hellre moderkort utan Thunderbolt då Thunderbolt inte tillför någonting utan bara blir en extra kostnad som drar upp priserna.

Thunderbolt suger och ingen använder det, för att det är inte en standard, det är Intels egna proprietära teknik och är inte royaltyfri.
Bättre att köra på USB som är en standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Meh, ser hellre moderkort utan Thunderbolt då Thunderbolt inte tillför någonting utan bara blir en extra kostnad som drar upp priserna.

Thunderbolt suger och ingen använder det, för att det är inte en standard, det är Intels egna proprietära teknik och är inte royaltyfri.
Bättre att köra på USB som är en standard.

Synd att det inte finns ett enda moderkort utan Thunderbolt på marknaden. -.-

Och att det inte tillför någonting är ju skitsnack (du läste uppenbarligen inte artikeln -.-). Ingen har ju sagt att du måste köpa ett moderkort med Thunderbolt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Undrar varför Intel pushar TB så hårt ?
Iofs så verkar tomtarna som fixat HDMI 2.0 ha tagit en lång semester.
Men DP fixar ju 4k i 60hz redan nu, är det möjligen tokdyrt att licensera ?

Permalänk
Medlem

Klassisk DE-15 dsub kontakt har inga fysiska begränsningar på upplösning. Detta problem är ett skapat problem för att sälja mer shit med planned osbolessence.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Klassisk DE-15 dsub kontakt har inga fysiska begränsningar på upplösning. Detta problem är ett skapat problem för att sälja mer shit med planned osbolessence.

Visst är det väl fysikens lagar som slutligen begränsar upplösningen man kan pressa genom en DE-15 dsub kontakt? Crosstalk och ghosting blir snabbt ett problem och kan inte beskrivas som annat än fysiska begränsningar. Du kanske talar om artificiella begränsningar genom DRM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag är inte lika övertygad över användbarheten i detta. Du ska alltså ha en bärbardator du kan jacka in ett extra grafikkort men det kommer bara kunna göras i icke bärbart läge (då grafikkortet drar massor med ström). Tror snarer på att man köper en dator för att spela på (som är lite dyrare) och en billig laptop/läsplatta istället.

Jag tror det är ett misstag att se det som en uppoffring eller börda som du beskriver.

Alla datorer, oavsett om de är lövtunna, kan vara bestyckade med Thunderbolt. Det är nog ingen enorm kostnad och det kan väl bli en standard.

Fördelen är att om man sitter med en Thunderbolt-dator så kan man istället för att köpa en ny faktist använda den för spel. Oavsett om den inte är inriktad för spel eller om den är gammal.

Eftersom det är en näst intill kravlös möjlighet så är det intressant för det kan öppna upp nya marknader och användningsområden.

Jag skulle personligen inte köpa en dator i dag med detta som krav men om jag står och väljer mellan en dator med TB och en utan, och samtidigt planerar ha datorn i 3-5 år så kommer jag garanterat tänka två gånger på detta med TB innan jag tar den utan.

Ökad grafikprestanda är ofta anledningen man byter dator. Om man inte längre behöver byta så är även en ganska dyr kostnad för ett externt chassi kanske värt det om det förlänger livslängden från 2 år till 6 år. Det kan göra stor skillnad.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Japp - jag tror det är framtiden. Man har en kraftfull processor typ haswell i7 iris i sin bärbara. Det gör att man kan göra allt man behöver göra när man är ute och rör på sig.

Sedan när man kommer hem dockar man upp den mot sin NAS (vilket ger automatisk säkerhetsbackup också) och sin externa grafiklösning. Vips så har man tillgång till alla sina filer och all kraft i värden för spel, rendering och VR?

Som flera säkert vet jobbar SilverStone på den här: http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/06/06/silverstone-...

samt om detta blir framtiden så kommer bärbara datorer också bli smalare, lättare och ha längre batteritid för då behövs ju inte något extremt grafikkort alls i datorn förens man kanske kommer hem å ska spela. Bara å plugga i å köra.

Ser fram emot när första pryttlarna kommer

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh