Permalänk
Medlem

30mm radiator kylförmåga?

Jo hur bra kyler en 30mm 360 radiator jämfört de tjockare "60mm"?
Kyler de en 2600k 4.8-5.0ghz och ett 7970

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har inte namnet kylarna så att man med lite tur kan googla fram en review på dom?
Det är annars svårt att jämföra rakt av. Hur dom är konstruerade påverkar med. Tex hur vattnet går genom kylarna, mängden kylflänsar och hur kylflänsarna är utformade.

Edit: Även pumpen(vattenflödet) och fläktarna har såklart stor betydelse.

Permalänk
Medlem

Har en 240m radiator med effektiv tjocklek på ~20mm (tot ~30mm), står på kartongen att den ska klara av att kyla bort 700 W.
Tror 360 verisonen i samma serie skulle klara 1100 W.

Fast det är utan hänsyn till ljudnivå och angiven vattentemperatur.

http://hwlabs.com/index.php?option=com_content&view=article&i... är det jag har.
Klarade utan problem 3570k + 660TI överklockat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag körde en EK 240XTX och en 360XTX med scythe fläktar i 500-800 rpm, då låg mitt 690 på runt 65 grader vid 20-23 grader i rummet, och min 2500k vet jag inte för tempsensorn blev lite konstig sen pumpen i min H100 dog och processorn gick upp i 100 grader.
Men package låg på runt 75 grader, men vet inte hur den stämmer nuförtiden.

Kör processorn i 4.6Ghz och grafikkortet i 1180/7300

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag kör en 2600K och ett 7970, båda lätt överklockade (inga höjda spänningar), med en 140x30mm och en 120x30mm radiator. Det funkar och var det enda jag kunde få in i mitt itx chassi. Jag har inga direkta siffror på hur varmt det blir, men inget blir onormalt varmt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FANTEN:

Du har inte namnet kylarna så att man med lite tur kan googla fram en review på dom?
Det är annars svårt att jämföra rakt av. Hur dom är konstruerade påverkar med. Tex hur vattnet går genom kylarna, mängden kylflänsar och hur kylflänsarna är utformade.

Edit: Även pumpen(vattenflödet) och fläktarna har såklart stor betydelse.

Mnja, vattenflödets påverkar inte så värst mycket. Någonstans vid 90-120L/H når du brytpunkten där vattenflödet inte längre spelar roll. Men det beror ju även på hur mycket värme komponenterna avger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pumpen jag kollat på levererar 500L/h

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Pumpen jag kollat på levererar 500L/h

martins liquid lab har tydliga siffror på 4 liter / min är flödet man ska sikta på, går det att hålla ner ljudvolymen lite

har pumpen du kollat på hastighetsreglering ? Flödet sjunker självklart när du får motstånd i kylvätskeloopen från block och radiator osv så en lite för kraftig pump som det går att sänka flödet på är alltid bättre

har lite för liten pump själv (ek dcp 2.2) men den får duga ett tag till då temperaturerna ändå är bra !

Skickades från m.sweclockers.com

Tankevurpa med flödet..
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

martins liquid lab har tydliga siffror på 4 liter / min är flödet man ska sikta på, går det att hålla ner ljudvolymen lite

har pumpen du kollat på hastighetsreglering ? Flödet sjunker självklart när du får motstånd i kylvätskeloopen från block och radiator osv så en lite för kraftig pump som det går att sänka flödet på är alltid bättre

har lite för liten pump själv (ek dcp 2.2) men den får duga ett tag till då temperaturerna ändå är bra !

240L/H mot 120L/H ger noll skillnad för.mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

240L/H mot 120L/H ger noll skillnad för.mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar oftast bara om 1-3 grader i det spannet, under ½ galon/min (dvs ~2 liter/min, 120 liter/timme) så drar kurvorna iväg uppåt.
Du kanske inte har så begränsande loop ?

http://martinsliquidlab.org/pump-planning-guide/

I botten på den HÄR sidan förklarar han varför, 1 GPM (galon per minute) underlättar för att få ut luft ur systemet, ½ GPM är acceptabelt sett till prestanda.
Hittade inte grafen över temperatur/flöde men men.. ½ GPM / 2 liter/min var där det stack iväg uppåt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

Handlar oftast bara om 1-3 grader i det spannet, under ½ galon/min (dvs ~2 liter/min, 120 liter/timme) så drar kurvorna iväg uppåt.
Du kanske inte har så begränsande loop ?

http://martinsliquidlab.org/pump-planning-guide/

I botten på den HÄR sidan förklarar han varför, 1 GPM (galon per minute) underlättar för att få ut luft ur systemet, ½ GPM är acceptabelt sett till prestanda.
Hittade inte grafen över temperatur/flöde men men.. ½ GPM / 2 liter/min var där det stack iväg uppåt

Jag använder en Alphacool vpp655 pump, med 1 CPU highflow block och 3 GPU som man nog kan räkna som highflow oxå, samt två stycken XTX360 radiatorer och 16/10 slangar. Det som verkar vara smalaste vägen för vattnet känns som det är flödesmätaren, fick öka på pumpen lite när jag stoppade in den i loopen. Så nog kan man säga att jag inte behöver speciellt högt tryck för att få till flödet.

Kan tillägga att jag kör pumpen på max i 2 dygn efter vätskebyte, det får bort både luften och fungerar utmärkt som läckagetest.

Skickades från m.sweclockers.com