Säljer Webhallen retur/beg som nytt?

Permalänk
Medlem

Säljer Webhallen retur/beg som nytt?

Köpte ett Corsair AX860i på Webhallen. Innerkartongen var smått uppriven vid öppningen samt att det satt en ny försegling ovanpå den gamla.
Tycker det känns olustigt när agget kostar 1700:- att inte veta om det är ett RMA eller något annat konstigt.
Webhallen tror det beror på att de kanske bytt strömkabel och därför behövt öppna den. Låter inte osannolikt, det står NA på den undre och EU på den översta.
Iofs så är det ju inte Webhallen som märkt om det utan Corsair.
Kan bara säga att med allt jag handlat under årens lopp så har jag aldrig sett det förut.
Någon som varit med om det?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att någon bytt enligt distanslagen. Då ska det ju vara som nytt..?

Permalänk
Avstängd

köpte ssd från dustin med skador och repor överallt tror inte den var ny

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Köpte ett Corsair AX860i på Webhallen. Innerkartongen var smått uppriven vid öppningen samt att det satt en ny försegling ovanpå den gamla.
Tycker det känns olustigt när agget kostar 1700:- att inte veta om det är ett RMA eller något annat konstigt.
Webhallen tror det beror på att de kanske bytt strömkabel och därför behövt öppna den. Låter inte osannolikt, det står NA på den undre och EU på den översta.
Iofs så är det ju inte Webhallen som märkt om det utan Corsair.
Kan bara säga att med allt jag handlat under årens lopp så har jag aldrig sett det förut.
Någon som varit med om det?

Känns lite som att du redan svarade på din egen fråga i inlägget. Framför allt om det är Corsair som märkt om det och inte Webhallen så är det inget som kommit tillbaka på ångersrätten i alla fall. Möjligtvis det skulle kunna vara en RMA som Corsair har testat och kört ut på nytt men även i så fall är det inget som Webbhallen kan påverka.

Permalänk

Om det är ett service-ex får det inte säljas som nytt.
Om det är en kundretur i nyskick får den dock säljas som ny.

Tvekar starkt på att webbhallen skulle syssla med något fifflande.
Visst förekommer det att ÅF säljer använda enheter som nya som råkar ha repor och dylikt på (icke nyskick) av misstag, vilket inte är helt okej.

En grundprincip vid returer när ställning ska tas till om det ska vara en fynd-retur eller ställas som ny är väl "I vilket skick vill jag ha min vara när jag själv köper den".

Om du syftar på plombering med försegling så tvekar jag - åter igen - på att webbhallen skulle satt en egen plombering.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Om det är ett service-ex får det inte säljas som nytt.
Om det är en kundretur i nyskick får den dock säljas som ny.

Tvekar starkt på att webbhallen skulle syssla med något fifflande.
Visst förekommer det att ÅF säljer använda enheter som nya som råkar ha repor och dylikt på (icke nyskick) av misstag, vilket inte är helt okej.

En grundprincip vid returer när ställning ska tas till om det ska vara en fynd-retur eller ställas som ny är väl "I vilket skick vill jag ha min vara när jag själv köper den".

så man vet aldrig om man köper helt nytt från fabriken?

Permalänk
Skrivet av zzcool:

så man vet aldrig om man köper helt nytt från fabriken?

Om du är i butik fysiskt så ser du det på kartongen antagligen.
Men annars, inte direkt.

Exempel med nätaggregat är att de brukar ha en tunn plast runt om själva kartongen, likadant med routers.

Jag kan bara svara för hur butiker som elgiganten etc agerar.
Där läggs många returer tillbaka på hyllorna. Det är jag tämligen säker på.

Edit: Tilläggas kanske bör göras att varorna testas och återställs för att funka och se ut som nya.
Om du köper en ny helt oöppnad från fabrik är det ju trots allt inte en försäkring att den fungerar, DOA är relativt vanligt.
Så länge produkten Ser helt ny ut och förpackningen som förväntad har jag inga problem med detta.

Ännu ett tillägg: har produkten plombering får den inte säljas som ny när plomb är bruten. Med datorkomponenter har väl i princip allt plombering

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

köpte ssd från dustin med skador och repor överallt tror inte den var ny

va det en intel disk så ska det vara så , finns många trådar om folk som ifrågasatt om det sk va så. och Svaret är JA det är så på alla intel ssd diskar detta gör åxå att det ser ut som ripor men det är det inte utan bara ytan som är på det sättet

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thompi8:

va det en intel disk så ska det vara så , finns många trådar om folk som ifrågasatt om det sk va så. och Svaret är JA det är så på alla intel ssd diskar detta gör åxå att det ser ut som ripor men det är det inte utan bara ytan som är på det sättet

ja det var det faktiskt en intel ssd 520

ska det vara så?

wow efter lite läsning det ska det?

men varför?

Permalänk
Medlem

Jag kanske var lite typ Aftonbladet i rubriken, men tråden fick uppmärksamhet
Nej, jag tror inte heller Webhallen gör så.
Jag är mest intresserad av om någon annan varit med om samma sak.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av zzcool:

ja det var det faktiskt en intel ssd 520

ska det vara så?

Alla intels SSDs ser ut som begagnade ex i halvtaskigt skick, fråga mig inte varför de valt att sälja dom så men så är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Alla intels SSDs ser ut som begagnade ex i halvtaskigt skick, fråga mig inte varför de valt att sälja dom så men så är det.

wow jag har inga ord

Permalänk
Medlem

Ska ni rapa min tråd med prat om SSD får ni gå någon annanstans,

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Om du är i butik fysiskt så ser du det på kartongen antagligen.
Men annars, inte direkt.

Exempel med nätaggregat är att de brukar ha en tunn plast runt om själva kartongen, likadant med routers.

Jag kan bara svara för hur butiker som elgiganten etc agerar.
Där läggs många returer tillbaka på hyllorna. Det är jag tämligen säker på.

Edit: Tilläggas kanske bör göras att varorna testas och återställs för att funka och se ut som nya.
Om du köper en ny helt oöppnad från fabrik är det ju trots allt inte en försäkring att den fungerar, DOA är relativt vanligt.
Så länge produkten Ser helt ny ut och förpackningen som förväntad har jag inga problem med detta.

Ännu ett tillägg: har produkten plombering får den inte säljas som ny när plomb är bruten. Med datorkomponenter har väl i princip allt plombering

om plombering

telefoner och dyligt då?

så allt som har plast runt är helt nytt garanterat? alltså plast som man måste dra bort

edit: ledsen att jag "rapade" din tråd

Permalänk
Skrivet av zzcool:

om plombering

telefoner och dyligt då?

så allt som har plast runt är helt nytt garanterat? alltså plast som man måste dra bort

edit: ledsen att jag "rapade" din tråd

Exempelvis telefoner, ja.
Skärmar, datorer, laptops MED MERA.

Det som har plast runt är med störst sannolikhet nytt från fabrik iallafall.
Tveksamt att, exempelvis webbhallen, har maskiner för att plasta in retur-ex. Skulle kräva både arbetstid och material.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Är det en affärsinrättning som även har fysisk butik, så kan det ju också vara så enkelt att någon har haft en önskan att se produkten. Tar de upp produkten och visar kunden så är det klart att dom inte säljer den på retur sedan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har beställt ett exakt likadant nätagg. Kan se om det finns någon liknande på mitt, eftersom det stod NA på en och EU på en annan så kanske det är någon kabel eller dylikt som var tvungen att bytas. Mest troligt att det är Corsair som snikat in och skickat överskott av PSU från Nordamerika till EU med vissa delar bytta. Men det är ju bara en gissning förstås.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Köpte ett Corsair AX860i på Webhallen. Innerkartongen var smått uppriven vid öppningen samt att det satt en ny försegling ovanpå den gamla.
Tycker det känns olustigt när agget kostar 1700:- att inte veta om det är ett RMA eller något annat konstigt.
Webhallen tror det beror på att de kanske bytt strömkabel och därför behövt öppna den. Låter inte osannolikt, det står NA på den undre och EU på den översta.
Iofs så är det ju inte Webhallen som märkt om det utan Corsair.
Kan bara säga att med allt jag handlat under årens lopp så har jag aldrig sett det förut.
Någon som varit med om det?

Webhallen brukar märka med klass 1-4 utifrån hur pass begagnade produkterna är, där 1 ska vara som nytt och 4 är märkbart slitet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Webhallen brukar märka med klass 1-4 utifrån hur pass begagnade produkterna är, där 1 ska vara som nytt och 4 är märkbart slitet.

Sedärja!

Det är ju en smart lösning

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Det är antagligen ett nätagg som en annan person har köpt på öppet köp.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Av 3 ggr av 3 när jag köpt något på MediaMarkt sista året, så har de packat ner visningsex. och sålt varan som "ny", med fullpris.

Sist var det en kamera.. Roligt att veta hur många tusen exponeringar den gått i butiken innan..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Av 3 ggr av 3 när jag köpt något på MediaMarkt sista året, så har de packat ner visningsex. och sålt varan som "ny", med fullpris.

Sist var det en kamera.. Roligt att veta hur många tusen exponeringar den gått i butiken innan..

Tveksamt att det är visningsex?
Mer troligt returex?

Men är du säker på det så är det ju Extremt dålig stil.
Snacka om att inte bry sig om sina kunder.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Har upplevt samma sak på Mediamarkt. Skulle köpa kaffebryggare och den anställde skulle plocka ner visningsexet då det var det sista som fanns kvar. Till fullpris då förstås, men jag sa ifrån och tog en annan.

Jula har jag köpt AC på, som var repig och oerhört dammig. De påstod att det var ett visningsex men "som ny". Lyckades pruta ner med 600 kr och väl hemma hittade jag en lapp i kartongen där det stod att den var reserverad till någon Hanna som skulle komma dagen efter.

Nej fy vilket fiffel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det är antagligen ett nätagg som en annan person har köpt på öppet köp.

Det kan det ju inte vara då den är plomberad en andra gång av Corsair, så den måste ha varit i butik, blivit skickad till Corsair och sedan vidare till butik igen. Han har ju ingen aning om det är ett RMA-exemplar vilket som någon skrev inte får säljas som nytt.

Det nya jag kan komma på som "skälig" förklaring är om kartongen har fått en transportskada i kartongen och då skickats tillbaka för att testa så att PSU:n inte tagit någon skada. Men jag vet inte om det är lagligt att sälja transportskadade exemplar som nya, det kanske är så att Corsair gjort en fuling eller inte är vana vid Sveriges KKL?

Jag vet iaf att jag sett många företag sälja elektronik med skadat emballage rabatterat under "utförsäljning", "fyndhörna" och dylikt. Men det är ju inte riktigt samma sak då dessa inte gått till en av tillverkarens serviceverkstäder för uppackning och test och därmed är använda. Iofs borde det kanske vara en fördel för TS då han fått en extra gratis kvalitetskontroll i såna fall hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Även Elgiganten kan man passa sig för.
Jag köpte en bärbar dator där, som ny vara.
När jag kom hem fattades det skruvar, plus att ett märke efter en mejsel fanns kvar.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

wow jag har inga ord

Det är bara aluminiumchassit till disken. Den är bara inte extra behandlad eller lagt på någon ytfinish. Det är så metallen ser ut efter processen där de formar den. Det är inget som efterspeglar kvalitén på produkten. Det är dessutom såklart två olika bolag som gör aluminiumdetaljerna och PCB/SMD-assembly. Det är inte som att de inte är exakt gjorda med dålig passform.

Permalänk
Avstängd

tycker denna tråd va rätt taskig mot webhallen menar det jag har handlat där miljoners gånger och frakten är både billig o snabb. om du NU råkat få en vara som du påstår sig vara använd. DÅ kanske det är bättre du tar kontakt med webhallen för deras kundtjänst är helt ok.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Flera gånger har jag fått begagnat/refurbished när jag räknat med att få en ny vara, senast var en laptop som varit ute hos annan kund som ångrat sig.
Dom ger ingen rabatt på vara som varit ute hos annan kund

Permalänk
Hedersmedlem

§ 5 Anmäl olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt är det inte tillåtet att klaga på anmälaren.

Anser ni att ett inlägg bryter mot reglerna, Anmäl det. Det är inte tillåtet att agera moderator på egen hand, allt enligt §5 i reglerna.

Låt oss ta hand om det istället.

*Tråd rensad på otrevligheter (§1) och §5 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är bland annat därför jag slutade köpa "nya" elektroniska saker från affärer och om jag gör det så har jag inget val för ingen har det (begagnad) som jag vill köpa men då kollar jag väldigt noga om grejerna är oanvända för såna man förväntar sig ju när man köper nytt från en butik. Varför ska jag betala full pris för något som va redan i bruk och kanske redan är sliten, kanske har repor mm. vem vet när jag kan köpa begagnad ca. 20-30% billigare.