AMD inleder leveranserna av nästa generation grafikkort i oktober

Permalänk
Medlem

Med flera av barnsjukdomarna kurerade eller åtminstone lindrade med senaste beta-drivrutinerna så kanske AMD kan ta ett steg framåt igen. Kommer inte byta mitt 780 men det vore kul att se AMD komma tillbaka, det gynnar ju alla. Nvidia-korten må vara kraftulla, men prislappen har varit något hög på flera modeller, antagligen eftersom de flesta väljer Nvidia när det kommer till toppkorten vilket väl gör att man kunnat behålla en hög prislapp utan att tappa försäljning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Fortfarande samma 28nm process väl. Så vi får hoppas att chipen blivit större om vi förväntar oss bättre prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer inte AMD's toppkort ha dubbelt så många streamprocessorer som 7970?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så AMD ljög alltså.

Snarare säger de så för att förvirra Nvidia.

Permalänk
Medlem

Hmm man kan ju ta denna länk med en nypa salt(eller två) men bättre än Titan är den enligt den:
http://wccftech.com/amd-hawaii-gpu-performance-exposed-3dmark...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Leverans eller papperslansering?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Jaha då är frågan om man ska köpa ett 8970 å sälja mitt 7970, eller köpa ett till 7970.

Står o väljer mellan 780/8970 eller ett till 7950.

Tror nog att man får mer prestanda/krona för ett till 7950/70 för 1000-1500:- än att sälja de man har för samma pris o köper ett nytt grafikkort för 4-5k.
Begagnatpriserna komemr störtdyka direkt efter lansering då "alla" vill byta ut sina 7970 mot 8970.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket ström drar dom?

Jag hoppas att dom blir strömsnåla och har lågt TDP.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av rektor:

Hur mycket ström drar dom?

Jag hoppas att dom blir strömsnåla och har lågt TDP.

Brukar AMD gå för lågt TDP, någonsin?

om något så brukar väl AMD satsa på mellan-klasserna och pumpa så mycket råstyrka de kan för så lågt pris som möjligt.
Personligen skiter jag om deras "9970/9990" kommer dra 250 eller 500watt, så länge min FPS är värd pengarna!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rourke:

Befogad fråga, om det är oktober som är release datum borde man sett tecken på att Global Foundries har fått igång 20nm processen ordentligt redan. De brukar de inte vara sena med att annonsera.

http://www.pcper.com/reviews/Editorial/GLOBALFOUNDRIES-2013-a...

Men om det trots allt är så så blir det lite mer spännande framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Ska bli kul att se hur många MH/s de trycker ut!

Det ska bli väldigt intressant. Även kh/s.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Efter Bulldozer kommer ännu en tveksam namngivning av AMD. Vill man verkligen förknippa "tokvarmt" och "trögflytande segt" med nya grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare kommer att börja leverera grafikkort med AMDs nästa generations GPUer i Oktober.
(Dvs sista veckan i Oktober)
Men det är bara lite mer än två månader dit.
Alltså borde det finnas någon data på hur den nya GPUn presterar, och det har jag inte sett.
Jag skall erkänna att jag inte ens känner till designmålen.

Är det någon som har någon referens till hur "Hawaii" GPUer står sig?
Hur väl presterar de jämfört med "Tahiti"?
Hur ser strömförbrukningen ut jämfört med "Tahiti"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Efter Bulldozer kommer ännu en tveksam namngivning av AMD. Vill man verkligen förknippa "tokvarmt" och "trögflytande segt" med nya grafikkort?

Eller explosivt, fast det kan både tolkas som positivt eller negativt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Hmm man kan ju ta denna länk med en nypa salt(eller två) men bättre än Titan är den enligt den:
http://wccftech.com/amd-hawaii-gpu-performance-exposed-3dmark...

Det där var ju intressant då det var nån artikel här på swec för inte så längesen där AMD inte riktade in sig på titan i prestanda. Som sagt. Med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det där var ju intressant då det var nån artikel här på swec för inte så längesen där AMD inte riktade in sig på titan i prestanda. Som sagt. Med en nypa salt.

Det vore ganska otroligt om Amd lyckades med detta samtidigt som de höll priset nere 4-5k. Sen är det ju kanske inte omöjligt att det kommer en mer exklusiv modell som klarar av att slå titan i prestanda.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Miinns ni 4890? Hade varit nåt om 8890 kom ut

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Kommer absolut bli intressant. Väntar tills dessa släpps innan jag köper ett nytt grafikkort. Vill ha toppkort men vill ha bäst prestanda per krona.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Miinns ni 4890? Hade varit nåt om 8890 kom ut

Jag minns att det kom ut efter 4870...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Kommer inte AMD's toppkort ha dubbelt så många streamprocessorer som 7970?

Är en streamprocessor i generation x samma som i generation y? Vet inte om man kan jämra så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ska bli kul att se vad AMD har att komma med, får hoppas dom kan konkurrera så priserna går ner på dom bästa korten.

Permalänk
Medlem

Är det inte ovanligt få läckor? Tycker alltid att någon har tagit en risig mobilbild vid det här laget^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

hoppas det blir ett ordentligt kliv framåt och inte som amd har antytt i nivå med gtx 780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

hoppas det blir ett ordentligt kliv framåt och inte som amd har antytt i nivå med gtx 780.

Jag tycker det är intressant oxå att se om pris/prestanda-grejen kan förskjutas lite åt det bättre hållet med...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Miinns ni 4890? Hade varit nåt om 8890 kom ut

Yupp, hade ett. Gjorde en del skillnad iom större VRAM i GTAIV, hade ett 4870 med 512MB innan. 4890 & 7970Ghz är väl ganska lika på det sättet att de är "trimmade" versioner av samma (olika) arkitektur. Tråkigt nog dödade jag mitt 4890 när jag skulle byta kylare...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nu kommer den där känslan av: "Oooooh ny grafikkortsgeneration!! :D"

Fattar inte hur jag aldrig brydde mig o kolla alla lanseringar innan Radeon 9700 Pro men bättre sent än aldrig ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Brukar AMD gå för lågt TDP, någonsin?

om något så brukar väl AMD satsa på mellan-klasserna och pumpa så mycket råstyrka de kan för så lågt pris som möjligt.
Personligen skiter jag om deras "9970/9990" kommer dra 250 eller 500watt, så länge min FPS är värd pengarna!

Får jag 60 fps så är jag mer än nöjd.
Behöver inte få 600 fps, då 60 fps duger mer än väl för mig.

Då är det viktigare att komponenten inte använder material från konfliktzoner (där oskyldiga torteras, mördas, stympas) eller innehåller miljögifter (så att barn i tredjevärlden föds med missbildningar), eller har drar onödigt mycket watt (som kostar mig pengar, blir svårt att kyla och bullrig högljud dator, och dåligt för miljön).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Är det inte ovanligt få läckor? Tycker alltid att någon har tagit en risig mobilbild vid det här laget^^

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det har varit på det sättet ett bra tag nu, det är sällan vi ser läckor längre och de få gånger det händer så är det tyvärr oftast nån skämtare som varit framme och fantiserat ihop en presentation eller "specar" som i slutändan visar sig vara helt felaktiga.
Man har helt enkelt blivit bättre på att hålla information konfidentiell i alla led.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

"Inga nya" under 2013?
Industrins minst hemliga hemlighet.

Vad har du fått detta ifrån?

Skrivet av Orici:

Så AMD ljög alltså.

Nej. Nu hittar du på. Vad är det AMD ljugit om och kan du dra fram källa?

Skrivet av phoenixdisciple:

Brukar AMD gå för lågt TDP, någonsin?

om något så brukar väl AMD satsa på mellan-klasserna och pumpa så mycket råstyrka de kan för så lågt pris som möjligt.
Personligen skiter jag om deras "9970/9990" kommer dra 250 eller 500watt, så länge min FPS är värd pengarna!

Ja? Sedan 3870 släpptes har de erbjudit högre prestanda per watt och per mm² än nVidia i alla segment fram till Kepler släpptes. Hela deras golden spot strategi resulterar ju i detta. De har ju uttalat låtit bli att satsa på jättechip med sämre yield och skenad värmeutveckling, tvärtemot nVidias metod mao.

Permalänk
Medlem

får hoppas att AMD kommer med rediga prestanda-monster så Nvidia blir tvungen att sänka priserna... hahah

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Kommer inte AMD's toppkort ha dubbelt så många streamprocessorer som 7970?

Inte troligt då det fortfarande är 28nm noden.
Denna felaktighet baseras ju på ett diagram som dök upp under 2012 ocg feltolkades grovt.
http://semiaccurate.com/2013/05/20/amds-volcanic-islands-arch...
Gapet till 780 kommer minska men inte slå 780 om det stämmer då det bara blite flera cores men ingen fördubbling som kräver 20nm noden.
Någonstans runt 2304-2560 cores är rimligt att drömma om och förvänta sig.
Det går inte heller att räkna på prestandan genom antalet cores då skalningen inte är optimal annat än i GPU-bundna scenarior vilket inte är realitet idag när majoriteten spelar spel som är CPU-bundna av ett eller annat skäl.
Optimalt med cores och minnesbandbredd så skulle 780 vara ca 45% vassare än 680 men är i verkligheten dryga 30-35% beroende på att bla 1080p bromsar kortet för mycket och det är först i högre upplösningar som riktiga skillnaden kommer i dager.