Permalänk
Medlem

Datorn låser sig vid uppstart! :'(

Precis som rubriken lyder!
Skulle formatera om burken som vanligt. Det började med att windows inte kände av skivan och jag fick då manuellt gå in och ändra cd läsaren till boot nr 1. Efter jag gjort det och installerat drivers till moderkort, ljud osv så hade jag bara grafikkortsdrivers kvar ! Jag installerar dessa och i vanlig ordning så krävs en omstart för att drivarna ska börja gälla. Då låser sig datorn precis efter den har gett ifrån sig sitt löjliga uppstartningsljud (Windows) så bakgrundsbilden syns men inga ikoner eller aktivitetsfält.... Jag kan inte trycka ctl-alt-del för då blir det bara svart... Så nu sitter jag fast igen men förhoppningar om att någon där ute kan hjälpa mig.

Tack på förhand

OBS bios har resetats och datorn har formaterats om!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Hej Hej,
Jag har vart med om ett liknande problem med en kunds dator, dock inte lika hårt (i mitt fall hoppade den igång om man lät datorn stå i det "fasta" läget en stund)
I mitt fall så kunde jag starta datorn i felsäkert läge (F8 under boot för att få fram valet)
Det här fick mig direkt att tro på drivrutins fel, så jag avinstallerade grafikdrivrutinerna via felsäkert läge, bootade upp normalt igen, körde in dem, men den här gången utan ljud drivrutinen (Mer eller mindre alla paket kommer med någon form av "HDMI Sound Card" eller dyl, skippa den.
(Som en liten sidenote så kan det vara så att man inte ser den drivern om man inte väljer "anpassad installation" eller liknande)

Det här löste felet för mig och vad jag vet så används datorn fortfarande för fullt
Hoppas det kan vara till någon hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erniaa:

Hej Hej,
Jag har vart med om ett liknande problem med en kunds dator, dock inte lika hårt (i mitt fall hoppade den igång om man lät datorn stå i det "fasta" läget en stund)
I mitt fall så kunde jag starta datorn i felsäkert läge (F8 under boot för att få fram valet)
Det här fick mig direkt att tro på drivrutins fel, så jag avinstallerade grafikdrivrutinerna via felsäkert läge, bootade upp normalt igen, körde in dem, men den här gången utan ljud drivrutinen (Mer eller mindre alla paket kommer med någon form av "HDMI Sound Card" eller dyl, skippa den.
(Som en liten sidenote så kan det vara så att man inte ser den drivern om man inte väljer "anpassad installation" eller liknande)

Det här löste felet för mig och vad jag vet så används datorn fortfarande för fullt
Hoppas det kan vara till någon hjälp

Detta funkade tyvärr inte...
Har testat gamla drivrutiner också men fortfarande ingenting...
Så fort jag av installerar drivrutinerna så funkar det fint.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X