FreeNAS vs. Nas4Free, era erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Jag installerade nyligen nas4free på en burk och DLNA-stödet funkar inte optimalt för mig. Filformaten avi och mkv går att streama till TV:n men inte mp4. Kan man göra nåt åt det?

Permalänk
Medlem

På tal om att datan inte "nollas", hur fungerar det egentligen? Jag kör Freenas 8.3 på min lilla server hemma, och utrymmet fortsätter att minska trots att jag tar bort data.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

På tal om att datan inte "nollas", hur fungerar det egentligen? Jag kör Freenas 8.3 på min lilla server hemma, och utrymmet fortsätter att minska trots att jag tar bort data.

Det kan vara snapshots i ZFS som ligger kvar och tar utrymme. Man kan kolla detta med:

zfs list -t snapshot

Snapshots är bra som ögonblicksbilder på filsystemet men filer som tas bort tar fortfarande utrymme på disken om de finns kvar i gamla snapshots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det kan vara snapshots i ZFS som ligger kvar och tar utrymme. Man kan kolla detta med:

zfs list -t snapshot

Snapshots är bra som ögonblicksbilder på filsystemet men filer som tas bort tar fortfarande utrymme på disken om de finns kvar i gamla snapshots.

Tusen tack! Jag hade tre gamla snapshots liggandes

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Tusen tack! Jag hade tre gamla snapshots liggandes

Fick bort hundratals gigabyte en gång på grund av snapshots jag hade glömt ta bort så jag tänkte väl det kunde vara något sådant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saddam:

Ok, jag fattar. Ja, att spinna ned diskar kanske kan vara en poäng för den som tycker det är viktigt. Själv tycker jag att ett lagringsutrymme som spänner över alla diskar är det viktigaste för mig. T.ex. om jag vill lagra en 7TB datafil så går det utmärkt med en raid lösning eftersom alla data sprids ut över alla diskar. Detta borde inte funka alls på Unraid/Snapraid/Flexraid, eftersom du bara har en paritetsdisk, så de kan inte lagra riktigt stora filer. Men å andra sidan, om man måste lagra så mycket data så har man antagligen lämnat hemmarknaden för längesen och gått över till större lagringsservrar.

Som jag har förstått det i FlexRAID (och jag kan mycket möjligt ha fel) så kan man via inställningar bestämma hur data ska lagras som kopieras till en mapp som spänner sig över flera hårddiskar. Antingen så läggs alla filer på en hårddisk tills den är full för att sedan fortsätta till nästa, eller så försöker programmet att fördela filerna jämt mellan alla hårddiskar. Det finns säkert fler alternativ också. En fil delas däremot aldrig upp över flera hårddiskar eftersom det då skulle vara omöjligt att läsa filerna på hårddisken om man tog ur den ur servern, vilket är en av FlexRAIDs positiva punkter.

Eftersom filerna inte ligger spridda över flera hårddiskar så borde det då även räcka med att spinna upp den disk som önskad fil ligger på, även om huvudmappen i sig spänner sig över flera diskar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Om man är helt noob på Router's & nätverk är flexraid bästa lösningen för mig då ??

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man streamar mkv från Nas4Free till ps3? Jag får bara mp4 filer att fungera

Visa signatur

Windows 95

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robin421:

Någon som vet hur man streamar mkv från Nas4Free till ps3? Jag får bara mp4 filer att fungera

Stödjer PS3 mkv-filer, samt de audio- och videoformat som ska spelas upp?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin421:

Någon som vet hur man streamar mkv från Nas4Free till ps3? Jag får bara mp4 filer att fungera

PS3 stödjer inte mkv.
Kan kanske gå om du aktiverar transcoding i Nas4free, men jag har aldrig provat det själv. Jag har gjort alla mina videofiler till mp4, med hjälp av Handbrake.

Personligen röstar jag för Nas4free som val av Nas. Bytte från Freenas efter att ha kört det i över två år. Har nu testat Nas4free i 4 månader. Fungerar klockrent. Har även installerat owncloud i Nas4free.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11