Permalänk

Soundblaster Z, sprakar.

Tjenare!
Har införskaffat en liten färskare dator, men jag håller på att få spader av ljudkortet, ett Soundblaster Z.

När jag spelar upp ett ljud via spotify t.ex. så knastrar det till lite hela tiden. Ibland ändrar ljudet karaktär, flyttar sig lite från höger till vänster osv.
Så länge jag inte gör något annat än att starta låten så låter det hyffsat, men det räcker med att röra runt muspekaren lite så kommer dessa oljud.

Systemet är:

Gigabyte Z87 HD3
4670K
8GB Ram
Soundblaster Z
Samsung 840 250Gb SSD
Gigabyte 460 GTX
Corsair 450W psu

Felsökningsmässigt så har jag
- Uppdaterat BIOS till senaste.
- Testat olika drivare till ljudkortet.
- Stängt av hårdvaruacceleration i Spotify (ljudet knastrar även i andra applikationer dock)
- Testat att stoppa ljudkortet i både PCI-e 1x och den andra, större, porten med PCI-e 4x (även ändrat lite på generation och hastigheter på PCI-e, kör dock autoläget just nu)
- Inaktiverat det intergrerade ljudkortet (dock så installerar alltid windows något som heter "Nvidia High Definition Audio")
- Testat andra hörlurar
- Sovit på saken

Kan även nämna att jag innan jag byggde ihop den här burken testade ljudkortet i min gamla dator där det lät jättebra. Ska testa att stoppa in det i sambons dator bara för att se att det inte hänt något med själva ljudkortet.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Låter som att det är någon form av störning i sladden till hörlursuttaget, dvs att sladden inte är tillräckligt sköldad så signalen störs av något.

Permalänk
Skrivet av Josuroli:

Låter som att det är någon form av störning i sladden till hörlursuttaget, dvs att sladden inte är tillräckligt sköldad så signalen störs av något.

Det var ett bra förslag, men nu kopplar jag in mina hörlurar i ljudkortets baksida. Ja även testat med 2 olika hörlurar då.
Just nu sitter jag och installerar samma version av w7 nu på gammeldatorn. Så får vi se om det fortfarande låter bra här.

Permalänk

Måste erkänna att jag höll på att packa ner ljudkortet för att försöka få lämna tillbaka det imorrn. Men när jag plockat ur kortet så testade jag att köra lite på det integrerade dito. Det sprakade lite där med. Men lite ytterligare googlande gav tipset att man skulle stänga av allt med strömsparfunktioner i BIOS.

Helt sjukt, men än så länge verkar det nästan fungera.