Bryta garanti för att använda varan, är det rätt?

Permalänk
Medlem

Bryta garanti för att använda varan, är det rätt?

Köpte i helgen en dator som ska stå som HTPC hemma, det blev en Zotac zbox giga AD-20.
Datorn köptes för övrigt utan minne och disk, så det har jag köpt vid sidan om (eftersom erbjudandet endast var utan minne och disk).

Får hem datorn och ska trycka in minnet och disken. Läser på Quick-start guiden att man måste öppna botten-locket för att sätta i hårddisken.
Men när jag ska skruva ut skruvarna så sitter det ett klistermärke över en av skruvarna "Warranty void if seal broken".
Blir lite fundersam och skickar ett mail till komplett med en bild, har inte fått något svar så ringde dom nyss och fick det då bekräftat via telefon att garantin bryts om jag tar bort klistermärket... wtf !? kan de göra så??

Det innebär egentligen att de 24 månadernas garanti som komplett skriver ut att datorn har, endast gäller om man inte använder den?
För ska du installera en hårddisk så bryter du garantin.
Tycker själv att detta verkar helt sjukt och ifrågasätter om de får göra så?

Permalänk
Medlem

Ja det är helt rätt. I princip alla märkesdatorer som Dell,HP etc har samma "warranty seal if broken" så att man inte kan modifiera sin dator utan att bryta sin garanti.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Ja det är helt rätt. I princip alla märkesdatorer som Dell,HP etc har samma "warranty seal if broken" så att man inte kan modifiera sin dator utan att bryta sin garanti.

Jo men i detta fallet köptes ju datorn utan minne och disk. För att kunna använda datorn måste jag sätta i en disk och för att sätta i en disk måste jag bryta garantin. Tycker det är moment 22.

Permalänk
Medlem

Va, detta kan ju helt seriöst inte stämma? Garantin ska ju gälla vid normal användning, och det går ju knappast att använda den om du inte får montera i nödvändiga komponenter.

Det måste nästan vara ett skrivfel och missförstånd när du pratade med dem. Testa att ringa igen och förklara som du gjorde här att du kan ju inte använda, eller ens försiktigt testa produkten (vilket du har rätt till enligt KKL om du köpt via distans) om det där stämmer. Står de på sig skulle jag kontaktat konsumentombudsmannen i din kommun så får du bra hjälp med vad som gäller.

Ger de inte med sig skulle jag absolut returnerat varan och skicka ett frågande mail till någon högre uppsatt på komplett. Du kan ju även höra direkt med produkttillverkaren om detta verkligen stämmer, det är inte inte logiskt på något sätt.

Detta är ett ganska solklart fall i mina ögon, där du såklart har helt rätt.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Du har ingen rätt till garanti (vad jag vet), endast reklamationsrätt. Tyvärr så finns det nog inget som hindrar dem att göra såhär men det är ju helt sjukt enligt min mening. De kunde ju lika gärna inte gett någon garanti alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knuckles:

Ja det är helt rätt. I princip alla märkesdatorer som Dell,HP etc har samma "warranty seal if broken" så att man inte kan modifiera sin dator utan att bryta sin garanti.

Nu kom ju den här datorn utan hårddisk vilket gör den tämligen obrukbar om man inte öppnar datorn smäller in en disk. Det är väl ändå någorlunda anmärkningsvärt? För att kunna bruka enheten måste du förstöra garantin...

Eller kan man köra HTPCn som streamingenhet utan hårddisken?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Precis, tanken är att en auktoriserad "verkstad" ska stoppa in delarna du vill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Va, detta kan ju helt seriöst inte stämma? Garantin ska ju gälla vid normal användning, och det går ju knappast att använda den om du inte får montera i nödvändiga komponenter.

Det måste nästan vara ett skrivfel och missförstånd när du pratade med dem. Testa att ringa igen och förklara som du gjorde här att du kan ju inte använda, eller ens försiktigt testa produkten (vilket du har rätt till enligt KKL om du köpt via distans) om det där stämmer. Står de på sig skulle jag kontaktat konsumentombudsmannen i din kommun så får du bra hjälp med vad som gäller.

Ger de inte med sig skulle jag absolut returnerat varan och skicka ett frågande mail till någon högre uppsatt på komplett. Du kan ju även höra direkt med produkttillverkaren om detta verkligen stämmer, det är inte inte logiskt på något sätt.

Detta är ett ganska solklart fall i mina ögon, där du såklart har helt rätt.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Han jag pratade med på komplett sa att det lät märkligt men att det är det som gäller och att jag annars får skicka tillbaks datorn.
Förklarade precis som jag gjort här

Har även slängt iväg ett mail till Zotac, det kan ju vara så att någon råkat sätta på ett klistermärke på en box som inte kommer med disk och minne, och att det inte ska vara där.

Skrivet av Söderbäck:

Nu kom ju den här datorn utan hårddisk vilket gör den tämligen obrukbar om man inte öppnar datorn smäller in en disk. Det är väl ändå någorlunda anmärkningsvärt? För att kunna bruka enheten måste du förstöra garantin...

Eller kan man köra HTPCn som streamingenhet utan hårddisken?

Den säljs inte som HTPC utan en Mini-dator, så tveksamt att tanken är att streama.

Permalänk
Medlem

kan vara så att de vill tjäna extra kosing på verkstäderna som måste sätta i delarna för att inte garantin ska ryka

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ringde komplett igen och fick tag på en bättre kontakt, han skulle kolla upp det med Zotac själv och återkomma

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju Zotac's garantiregler, så du bör nog kontakta dem om du har synpunkter. Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkarna. 3 års reklamationsrätt har du dock alltid enligt lag, där under de 6 första så har säljaren bevisbördan för visa att eventuella fel beror på handhavandefel. Resterande 2,5 måste du visa att det var ett ursprungligt fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

samma gäller om du får en dator byggd av Inet t ex.... där får du bara göra vissa grejor i den om deras garanti för hela datorn ska gälla, du får byta ut grafikkort och minnen,, men inte mycket mer, gör du det förvinner garantin eller blir kortare?

man får ju ett år extra om dom bygger datorn var det nog va..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Entusiast

Zotac får skriva vilka konstiga krav som helst på sina garantier. De skulle kunna säga att fel som dyker upp på torsdagar inte täcks av garanti om de vill och det är helt ok. Garantier är ett fullt frivilligt åtagande från tillverkare eller säljare där de garanterar att varan fungerar på ett visst sätt efter deras villkor. Det finns inga som helst krav på att garanti ska finnas men om det finns en garanti måste den efterföljas. I det här fallet verkar det ju sällsynt ogenomtänkt men fortfarande fullt legalt. Skicka ett mail till Zotac och fråga hur de tänkte egentligen.

Garantier har noll och inget att göra med reklamationsrätten så är det fel på varan har du fortfarande rätt att få den åtgärdar. Generellt ger reklamationsrätten betydligt bättre villkor är garantier då Sverige har en stark konsumentlagstiftning. I andra länder, som till exempel USA, är garantier det enda man har. Där finns ingen reklamationsrätt. Det man kan göra är att stämma vilket är en minst sagt dyr och tidskrävande process och förlorar man kan man räkna med att man är körd ekonomiskt. Finns en möjlighet att gå ihop väldigt många med en gemensam stämning och då dela på kostnaderna men det är ovanligt eftersom det kräver rätt stor organisation.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Ja det är helt rätt. I princip alla märkesdatorer som Dell,HP etc har samma "warranty seal if broken" så att man inte kan modifiera sin dator utan att bryta sin garanti.

På HPs datorer får du öppna upp och lägga till/ändra ram-minne, byta DVD-läsare, HDD utan att garantin bryts

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På HPs datorer får du öppna upp och lägga till/ändra ram-minne, byta DVD-läsare, HDD utan att garantin bryts

Det beror helt på vilken modell det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Det beror helt på vilken modell det är.

Jasså? Jag frågade HP supporten själva och det var deras svar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jasså? Jag frågade HP supporten själva och det var deras svar

Mina HP laptopts säger annorlunda Det är alltid "lappen" på komponenten / datorn som gäller, oavsett vad supporten säger. Om du nu inte lyckas få det skriftligt, det vill säga.

Permalänk

"När gäller inte garantin?
Om säljaren vill slippa garantin
ska han eller hon kunna visa att:
det har skett en olyckshändelse efter att du fått varan,
att du inte tagit hand om varan på rätt sätt,
att du använt varan på fel sätt
eller att du inte har följt skötselråden eller bruksanvisningen.

Men kom ihåg att Konsumentköplagen alltid gäller.
Den säger att du har rätt att reklamera inom tre år.
Får du en garanti på kortare tid gäller fortfarande tre år för reklamation."

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/

Visa signatur

Incredibly charming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soserious:

"När gäller inte garantin?
Om säljaren vill slippa garantin
ska han eller hon kunna visa att:
det har skett en olyckshändelse efter att du fått varan,
att du inte tagit hand om varan på rätt sätt,
att du använt varan på fel sätt
eller att du inte har följt skötselråden eller bruksanvisningen.

Men kom ihåg att Konsumentköplagen alltid gäller.
Den säger att du har rätt att reklamera inom tre år.
Får du en garanti på kortare tid gäller fortfarande tre år för reklamation."

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/

Att bryta förseglingen kan väl ses som att man inte tagit hand om varan på rätt sätt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Visst är garanti frivilligt.
Men om man ger en garanti som är så begränsande att varan inte går att använda så är det frågan om man får kalla det för garanti i marknadsföringen.

Finns det ens några auktoriserade verkstäder som kan sätta dit en ny klisterlapp om man lämnar in den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W