LG avtäcker 5,5-tumsskärm med QHD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Enda orsaken till varför man håller på med wide-screen produkter och utformar teknologi i wide-formatet är för att människans ögon sitter parallellt,
och då människan med ögonen ser mer i bredd än i höjden så är det orsaken varför wide-screen format är mest omtyckt.

Så personligen skulle jag påpeka att wide-screen är varken "tjafs" eller uttjatat, det är vad som är föredraget för människan,
4:3 storleken på skärmar existerade mest i en tid då man inte visste hur man skulle göra bredare skärmar..

Det gäller spel och film, men för textarbete/progammering tror jag att porträttformatet är bättre. Tidningar och böcker är i porträttformat eftersom ögat har lättare för att följa medellånga rader av text.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

I en Oculus Rift hade det varit fint!

en sådan skärm per öga borde vara lagom, då kan man rättfärdiga 4 grafikkort så det inte bara blir prestanda för prestandans skull.

Permalänk
Medlem

Detta är fan snudd på oseriöst gjort av ett företag. Kasta utvecklingspengar på sånt här skit.
Jag vill ha tunnare, lättare, energisnålare och hållbarare paneler.
Mer pixlar har bara negativa effekter när vi inte ser skillnad längre.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

För att vara tydlig:

Vad väljer du?
1. Dubbla spel & grafikprestandan
2. Omärkbart högre skärpa

Jag väljer 1.

Nu är jag inte insatt i den här typen av applikationsutveckling (så rätta mig gärna om du har bättre koll på det hela ), men såvitt jag vet så MÅSTE man väl inte utveckla spel och grafikappar till mobila enheter till någon specifik native-upplösning? Så även om enheterna kommer bestyckas med "bättre" skärmar framöver så betyder det väl inte automatiskt att alla mjukvaror man kör i de kommer gå på knäna, speciellt med dagens vektorgrafikappar.

Däremot finns det ju gott om appar (och kanske även spel) som kan utnyttja en högre upplösning till trevliga ändamål, ett exempel är ju Apples kommande fotostreams i iOS 6 (med tusentals bilder tätt packade inpå varandra på en liten skärm). En sådan funktion skulle vara omöjlig om man inte hade en redigt högupplöst display på mobilen. Finns liknande appar som kan dra nytta av sådant både hos Android och Apple.

Men jag håller givetvis med om att det måste finnas en balans mellan cool-faktorn och nytta. Att springa runt med en mobil som måste laddas två gånger per dag bara för att den har ett visst skal, en omotiverbart supersnabb cpu eller för den delen en högupplöst display som man aldrig kan utnyttja till något vettigt, är ju bara dumt.

Permalänk

Pixeljakten kan för oss västerlänningar tyckas vansinnig, men om du ska läsa asiatiska skrivtecken så gör de faktiskt stor skillnad , så det är väl troligen det som driver utvecklingen mot mera pixlar.

Permalänk
Medlem

Trevligt, det kommer vara standard på high-end telefoner om ca 3 år när kretsarna och batterier blir mer kraftfulla.

Möjligt att man inte ser skillnad i pixlar men det ger säkert en mer mjuk naturlig bild likt ögat. Jag kan fortfarande se att bilden är uppbyggd av pixlar på en 5" 1080p.

Hur nödvändigt denna upplösning är går att diskutera men det här är jakten på framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Enda orsaken till varför man håller på med wide-screen produkter och utformar teknologi i wide-formatet är för att människans ögon sitter parallellt,
och då människan med ögonen ser mer i bredd än i höjden så är det orsaken varför wide-screen format är mest omtyckt.

Så personligen skulle jag påpeka att wide-screen är varken "tjafs" eller uttjatat, det är vad som är föredraget för människan,
4:3 storleken på skärmar existerade mest i en tid då man inte visste hur man skulle göra bredare skärmar..

Det skulle nog inte varit några problem att göra widescreen, och 4:3 har redan mer bredd än höjd. 4:3 gjorde man väl för att det var vad som kändes bäst, för att vi människor har ganska dåligt periferiseende. Fokusera på något framför dig och sen ta ett papper och försök läsa vad som står där samtidigt som du fokuserar framåt.

Om widescreen är bättre format, varför använder nästan inga webbsidor det genom att ha text över hela skärmen, istället för att begränsa det, så som det är här på forumet till exempel? Det finns nästan alltid bara tomhet eller några generellt oönskade saker som annonser på sidorna av webbsidor. Och även om man räknar med annonserna är det fortfarande ungefär 4:3 bredd på webbsidor, och massa tomhet på sidorna.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Övriga framsteg på skärmen är enbart positiva, utveckling tenderar till att vara det. Men upplösningen på den ytan är bara ren och skär overkill.

Ungefär som att köpa ett par Titan..

Permalänk
Medlem

HTC One har väl högst ppi av alla telefoner idag med 468 ppi?
Jag ser då ingen skillnad hur nära jag än är eller hur mycket jag än fokuserar
om du jämför med S4, kan dock urskilja pixlar i iPhone, men det kräver
koncentration och fokus på samma punkt, man gör ju knappast det annars
och då ser man ingen skillnad. Helt onödigt på mobiler, kommer bara kräva mer ström
och resulterar i sämre batteri så nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det skulle nog inte varit några problem att göra widescreen, och 4:3 har redan mer bredd än höjd. 4:3 gjorde man väl för att det var vad som kändes bäst, för att vi människor har ganska dåligt periferiseende. Fokusera på något framför dig och sen ta ett papper och försök läsa vad som står där samtidigt som du fokuserar framåt.

Om widescreen är bättre format, varför använder nästan inga webbsidor det genom att ha text över hela skärmen, istället för att begränsa det, så som det är här på forumet till exempel? Det finns nästan alltid bara tomhet eller några generellt oönskade saker som annonser på sidorna av webbsidor. Och även om man räknar med annonserna är det fortfarande ungefär 4:3 bredd på webbsidor, och massa tomhet på sidorna.

För att om du skulle ha en hemsida, låt oss ta sweC denna gång, och göra den så bred som din upplösning. I mitt fall är det 3 st 1080p skärmar. Så sluter det med att en rad med text skulle ta upp just nu 150cm från ena sidan till andra (i mitt fall dvs.). Att läsa det kommer inte bara ta lång tid utan även bli svårt och jobbigt i längden. Då jag måste flytta både ögonen och vida på huvudet för att ens läsa bara en rad.
Att använda små, mindre kolummer med text gör det mycket lättare att läsa samtidigt som det går mycket snabbare att läsa.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Du vet inte hur Oculus rift funkar va?
Det är en skärm som är uppdelad på Mitten, inte två separara, dvs man behöver inte rendrera en frame per öga varannan gång utan allt rendreras som en frame med två bilder i. Dessutom är det inte shutterteknik.
Så 60fps@4k är det man behöver och antagligen blir det lite mer lättdrivet då det är samma scen med två kameror så allt måste inte beräknas om.

2*60 fps @ 1280*1440 borde vara en bättre beskrivning då man måste tugga igenom två projektioner per frame.

Det torde inte vara mer lättdrivet än 60 fps @ 2560*1440 som är en projektion och samma pixelmängd.

Men ja, det är inte lika jobbigt som 120 fps @ 2560*1440, det är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Låter som den kommer bara käka batteri i onödan. Någon med en Galaxy S4 som kan testa göra en linje pixlar och se om det går att se den med ögonen?

Alla med S4/HTC One/ Lur med 1080p kan beskåda denna bild med några linjer som är en pixel höga:

Syntes i alla fall utan några som helst problem på min HTC One.

Edit: Har inga problem med att se linjerna på en arms avstånd heller.

Edit2: Gjorde bara bilden för att visa på att pixeltätheten inte är för hög på dagens mobiler. Måste dock hålla med om att den känns ganska lagom. I alla fall för oss i västvärlden som bara använder vanliga symboler/tecken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 11k:

Det beror på avstånd

Undrar hur många ppi en människa kan urskilja från en tums avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Undrar hur många ppi en människa kan urskilja från en tums avstånd.

Du har väl ganska svårt att fokusera på det avståndet så det känns ganska irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Pixeljakten kan för oss västerlänningar tyckas vansinnig, men om du ska läsa asiatiska skrivtecken så gör de faktiskt stor skillnad , så det är väl troligen det som driver utvecklingen mot mera pixlar.

Knappast om det är bortom vad det mänskliga ögat kan detektera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om pixlarna är tillräckligt små så syns inte pixelfel o därmed ökar utfallet från tillverkningen. Smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla klagar. Jag ser pixlar på 1080p 5"(pentile är väldigt tydligt). 4K på 5" (ca 1000 ppi) börjar se väldigt verkligt ut och då räcker det för mig. Givetvis krävs kraftigare batterier och mycket bättre CPU och GPU-prestanda men jag kan verkligen inte se det dåliga med fler pixlar.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

538ppi...... veeeerkligen användbart.

Jag blir inte nöjd förrän vi får över 9000 i ppi.

Permalänk
Medlem

Förresten, en kort kommentar:

1. Det finns ingen "uniform gräns" för pixelering för våra ögon.

2. Högre upplösning ger möjligheter till mer än bara ta bort pixerling, som t.ex. bättre färgåtergivning men även en verkligare bild. Även om du inte kan se pixlar så kan du ändå märka på kvalitéen att det är en skärm. Med 4K men framförallt 8K så kommer det bli väldigt svårt att se kvalitéskillnad jämfört med hur det ser ut för dina ögon ute i verkliga livet.

TL;DR

Det är en myt att det finns en generell "gräns" för pixeltäthet som vi inte kan uppfatta. Våra ögon är mer komplexa än så. Kan gå in på mer detalj om någon vill men är lat just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

I en Oculus Rift hade det varit fint!

Exakt min första tanke! Tanke nr två var ifs att Riften snart måste släppas. Hur länge ska man behöva vänta?

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Du har väl ganska svårt att fokusera på det avståndet så det känns ganska irrelevant.

Inte med saker som Google Glass, Oculus Rift, etc.

Permalänk
Medlem

Så snart kan jag skaffa en mobil med högre upplösning än datorn för... lägre pris än datorskärmen.

Permalänk
Medlem

Ah yeah! snart kan vi vinka hejdå till cleartype och allt vad subpixelrendrering heter.

Och kunna koda sida upp och sida ner utan att scrolla!

Hoppas operativen blir lite bättre på att skala ui:s också, inte bara windows 8 givetvis.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Hade jag haft samma DPI på min 30" så hade jag behövt en upplösning på 13500x8437! Det är 114 MILJONER pixlar isf. Krävs en fet dator för att bara visa något på skärmen då.

Permalänk
Medlem

Denna tråden är ett tydligt exempel på varför tillverkarna inte satsar på oss. Alla vill ha olika.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Skoj att tekniken går framåt. Personligen så tycker jag inte det är så nödvändigt med så hög ppi på en mobil.

För produkter som oculus rift och google glass däremot så är det perfekt.

Permalänk
Avstängd

Vart ska det sluta egentligen? 2 560 x 1 440 på en smartphone, dra på trosor, förlåt trissor! Trissor. Egentligen bryr jag mig inte om pixelracet på mobiler och kameror men nu tycker jag att tillverkarna bör fokusera på batteriprestanda som har fått stryka på foten till förmån för annat under en längre tid.

Permalänk
Medlem

När dpi når 400 kommer bilden vara optimal för text har jag fattat det som iaf. Det är ett tag dit

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

När dpi når 400 kommer bilden vara optimal för text har jag fattat det som iaf. Det är ett tag dit

Luren i nyheten hade ju iof 538ppi. Dock ett tag kvar tills vi får så hög pixeltäthet på större skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äh. Ge mig en modern 4:3-skärm med vettig betraktningsvinkel och responstid istället. Det här widescreen-tjafset börjar bli rejält uttjatat.

Ställ en 1920 * 1200-skärm på högkant istället Det är otroligt trevligt att surfa på, alla sidor får plats utan speciellt mycket bortkastat utrymme och man slipper scrolla så mycket. Jag tröttnade dock efter ett tag eftersom det blev lite jobbigt att gör andra saker på, och att vrida tillbaka den...