Matt på orimliga prutare - Terapitråd

Permalänk
Medlem

Matt på orimliga prutare - Terapitråd

Jag blir så matt! Därför tänkte jag starta en terapitråd där man får skriva av sig efter att blivit matt på prutare som inte ger upp.

Min story från igår:
---------------------------------------------------
Hade en annons ute på blocket ang en Fujitsu Lifebook AH532 i3, halvår gammal vars pris var ca 2800:-, ordinarie pris (ca 3700-3990).

Jag fick ett sms efter annonsen varit ute i ca 5h med ett bud på 1600:- vilket jag självklart tackar nej till. Sen började det....

Herr sms påpekar att jag försöker sälja en dator som enligt prisjakt kostade 2990:-, och att det säkert finns en stackars stackars själ som jag kan lura. Jag letade febrilt på prisjakt tills jag kom på vad han menade, det var modellen AH531 som kostade 2990:-.

Jag påpekar att det är en annan modell samt att han för min del gärna får köpa en sprillans ny dator. Får till svar: ”Det är exakt samma daot! Samma moderkort, samma specs, det enda som skiljer är sifran”.Självklart var jag tvungen att lista skillnaderna:
- USB 3.0
- 0.1 kg lättare
- 1 ledig minnes plats
- Stödjer 16Gb istället för 8Gb.

Då kom svaret: "Tomato Tomato, den KAN bli uppgraderad bättre men fortfarande samma dator."

MEN vad tusan! Om man inte har ett valid argument, varför ens försöka. Ge upp! Tror verkligen folk att det går att tjata igenom en affär med dåliga argument och en aningen aggressiv ton. Hur som, nu är datorn iallefall såld till någon annan, faktiskt var det min bror som köpte den.
Er tur.

Nystart från http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1231894-mat... //Emil Å (mod)

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Var dom bästa argumenten jag hört för att pruta Oftast brukar det bara vara kompis och brorsan när jag säljer. Klassiska när man sålt bilar är ju att dom ska pruta på allt som inte är i nyskick... jo men visst på en bil som är billigast på blocket av den modellen och kostar 10 000 kr så ska man ju kunna klaga på att den inte är som när den rullade ur fabriken 15 år tidigare

Permalänk
Medlem

När jag säljer saker så brukar folk ringa och säga "Ska ha den till 100%, hämtar imorgon ok?" sen kommer ingen.
Standard är att folk fråga om man har kvitto/när den är köpt även om det står tydligen i annonsen.

De senaste åren brukar jag fråga vänner/familj när jag ska sälja något först. Spelar ingen roll om jag får mindre pengar, bara jag slipper alla idioter.

Permalänk
Medlem

För längesedan skulle jag sälja en mobil av en äldre modell för någon tusenlapp. En snubbe ringde och bjöd 100kr plus att han skulle fixa öl åt mig någon gång i framtiden.

GG -.-

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

För längesedan skulle jag sälja en mobil av en äldre modell för någon tusenlapp. En snubbe ringde och bjöd 100kr plus att han skulle fixa öl åt mig någon gång i framtiden.

GG -.-

Min första egna dator som jag hade, P4, skulle sälja på blocket. En äldre "mamma" enligt mailen som inte hade så mycket pengar att erbjuda, erbjöd tandborstar, toapapper, kritor mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Var dom bästa argumenten jag hört för att pruta Oftast brukar det bara vara kompis och brorsan när jag säljer. Klassiska när man sålt bilar är ju att dom ska pruta på allt som inte är i nyskick... jo men visst på en bil som är billigast på blocket av den modellen och kostar 10 000 kr så ska man ju kunna klaga på att den inte är som när den rullade ur fabriken 15 år tidigare

Lägger alltid ut ett pris med c:a 5000 kr i prutmån på bilar, då blir vanligen både köpare och säljare nöjd med slutpriset
Till TS kan jag bara säga, sätt rätt pris från början och de som börjar argumentera svarar du bara med "Tack för visat intresse.", ev. med tilläget "varan är såld/reserverad till annan köpare". På så vis slipper du högt blodtryck och kan lägga energi på viktigare saker här i livet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har hänt ett par gånger i Swec marknaden, folk som lovat guld och gröna skogar att de ska komma och hämta, timmen innan får man nåt sketet sms att denne inte kommer, eller så har man fått ringt upp och frågat vart denne är. Kul när man ska träffas och behöver släpa en bil halvt fylld med tunga servrar.. Och alla dessa gånger har det varit oseriösa LAN-föreningar drivna av små kids.. Suck. Att vara snäll har man inget tillbaka för tyvärr i sådana här fall.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Efter ett par frustrerande år av försäljning av saker så har jag tagit fram ett par enkla regler för när jag försöker sälja saker:

  • Ber du om bästa pris utan att ha sett prylen, då höjer jag priset, för det är det bästa priset för mig.

  • Prylen går till den som först dyker upp hemma hos mig med pengar i handen (eller löser det via post smidigt).

  • Ingen reservation eller betänketid, för i 9 fall av 10 så dyker inte de personerna upp/hör av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lägger alltid ut ett pris med c:a 5000 kr i prutmån på bilar, då blir vanligen både köpare och säljare nöjd med slutpriset
Till TS kan jag bara säga, sätt rätt pris från början och de som börjar argumentera svarar du bara med "Tack för visat intresse.", ev. med tilläget "varan är såld/reserverad till annan köpare". På så vis slipper du högt blodtryck och kan lägga energi på viktigare saker här i livet.

Folk vill pruta så det känns som de gjorde den bästa affären, även om annonsen var lagd högre än den var värd så de prutade till "original" priset.

Jag brukar inte pruta om det inte är grymt överpris, jag skäms.

Permalänk
Föredetting

Säljer sällan datordelar numera, och brukade göra det på ställen där jag satte rätt pris direkt och folk prutade max någon hundring per komponent per gång... Aldrig haft några större bekymmer. Det verkar dock som att folk på Blocket har lite svårt för det där med prisuppfattning.

Exempel: Jag hade min RX8 till salu, priset var satt till 53000:-. Den var redan då billigast på Blocket utan havererad motor. Trots att jag uttryckligen skrev "inga SMS" (jag hatar SMS, man ringer väl om man vill göra en deal på mer än någon tusenlapp med en privatperson) och "inga byten intressanta, speciellt inte bonnaräsers av svensk härkomst" (Blocket underkände min formulering "inte intresserad av byten, speciellt inte din äckliga Volvo")

Det tog bokstavligt talat 25 minuter innan jag hade det första SMS:et... Jag har det kvar, jag citerar:

Citat:

Tjäna har en grymt fräsch Volvo s60 t5 -01 Nybes u.a 19 tums r fälgar svarta kan skicka bild dvd bilen har allt om bytt grejer för över 20 så allt är bytt i stort sätt Med vänlig hälsning, Emil

Där och då var jag ganska bitter. Och det efterföljdes av en massa mail i stil med "tjena, hämtar bilen idag för 25" utan namnunderskrifter eller något. Det gäller att ha tålamod, men folket som saknade läskunskap fick klara sig utan mina svar per SMS. När jag senare ändrade annonsen för att acceptera bytesförslag (men fortfarande inte ville ha SMS) var det någon som ville byta sin Opel Zafira DTI mot RX8:an. Det var lite komiskt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Min första egna dator som jag hade, P4, skulle sälja på blocket. En äldre "mamma" enligt mailen som inte hade så mycket pengar att erbjuda, erbjöd tandborstar, toapapper, kritor mm.

Hahaha. Trodde hon verkligen någon skulle gå med på ett sådant byte?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hahaha. Trodde hon verkligen någon skulle gå med på ett sådant byte?

Hon hade säkert skickat på massa datorer, väntade nog på att någon skulle nappa. Jag skrev dock att jag inte var intresserad.

Permalänk
Medlem

Köpare som försöker pruta i sista sekund är nog det mest irriterande. Man säljer något för säg 1000kr (helt påhittad siffra). Snackar med köpare och går ner till 800kr. Snackar detaljer så som kvitto, när saken kan hämtas etc. Sen säger köparen att han vill ha den för 600kr och vägrar 800kr med de vanliga invändningarna om att en ny kostar 1500kr, den är gammal etc etc etc. Vid detta tillfälle har man oftast avvistat flera andra köpare, vissa som till och med kan betala mer, för att sälja enligt överenskommelsen. Visst skulle man ha lagen på sin sida men inte orkar man jaga köpare på det viset.

Jag brukar ge viss prutmån men vissa personer ska verkligen ha ett kap och verkar i princip kräva att du ska sälja saker för underpris. Saker som "du inser att du inte kan få den såld till det priset?" när man redan har fått anbud om 750kr (se ovan) gör mig som säljare extremt irriterad. Säljare som över huvud taget använder argument som klart och tydligt står i annonsen är irriderande. Klart jag är medveten om att saken är 2 år gammal om det står så i annonsen, den säljs redan till 1/3 av nypriset plus att den är nedprutad ännu mer. Hade den varit ny med garanti hade jag knappast haft ett så pass nedsatt pris.

Sen har man hetsiga köpare som tror att man som säljare har full kontroll över både post och bank. Säger man att saken skickas efter betalning så skickas den efter att jag fått betalningen. Att personen satt in pengarna klockan XX:XX dagen innan är irrelevant om jag inte kan se pengarna förens dagen efter. Att det gick direkt när mamma satte in pengar till dig berodde på att ni har samma bank. Att posten normalt tar 2 dagar betyder inte att jag behöver få 5 SMS om att saken inte är framme efter 2 dagar. Jag ger trackingnummer/kolli-ID av en anledning och saken ligger bevisligen fortfarande på terminalen.

Permalänk
Medlem

Mest irriterande tycker jag är folk som vill byta mot något skit de råkar ha, trots att jag uttryckligen skrivit "OBS! INGA BYTEN!!!!!".

Det har hänt varje gång jag lagt ut en bil privat, men även annat.

Det fulaste är när någon förbannad skitskalle först prutar ned priset, jag går med på det, och när sagd skitskalle kommer förbi för att hämta prylen så skamprutar de ännu mer, på plats. Sist var det en djävla kärring som köpte en soffa av mig, som redan hade ett löjligt lågt pris i annonsen. Borde bett henne dra åt helvete, men ville bara bli av med soffan så hon fick ta den ändå...

Det är bara på Blocket det brukar blir så här, så jag undviker det stället så långt det är möjligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Säljer sällan datordelar numera, och brukade göra det på ställen där jag satte rätt pris direkt och folk prutade max någon hundring per komponent per gång... Aldrig haft några större bekymmer. Det verkar dock som att folk på Blocket har lite svårt för det där med prisuppfattning.

Exempel: Jag hade min RX8 till salu, priset var satt till 53000:-. Den var redan då billigast på Blocket utan havererad motor. Trots att jag uttryckligen skrev "inga SMS" (jag hatar SMS, man ringer väl om man vill göra en deal på mer än någon tusenlapp med en privatperson) och "inga byten intressanta, speciellt inte bonnaräsers av svensk härkomst" (Blocket underkände min formulering "inte intresserad av byten, speciellt inte din äckliga Volvo")

Det tog bokstavligt talat 25 minuter innan jag hade det första SMS:et... Jag har det kvar, jag citerar:

Där och då var jag ganska bitter. Och det efterföljdes av en massa mail i stil med "tjena, hämtar bilen idag för 25" utan namnunderskrifter eller något. Det gäller att ha tålamod, men folket som saknade läskunskap fick klara sig utan mina svar per SMS. När jag senare ändrade annonsen för att acceptera bytesförslag (men fortfarande inte ville ha SMS) var det någon som ville byta sin Opel Zafira DTI mot RX8:an. Det var lite komiskt.

Varför är rx8-or så billiga? Är det wankelskräck, eller att det står Mazda på huven på en GT-bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fizzdan:

Varför är rx8-or så billiga? Är det wankelskräck, eller att det står Mazda på huven på en GT-bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ingen bilexpert, men har fått för mig att det mest är Wankelskräck, om man gör med dem som en Volvomotor-skiter i underhåll enligt manualen så rasar de. Om man sköter dem är det inge fel alls.

Därav många rasade motorer, man kör dem som en Volvo

- Min subjektiva uppfattning

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag försökte sälja lite grejor på blocket men det känns ganska lönlöst, skulle sälja en HTC HD2 för hundra år sen när den va aktuell och jag fick skambud efter skambud, till slut ringer en äldre snubbe som till och med kommer och hämtar telefonen. Samt att jag fick det jag ville ha för den.

Man blir lite trött när folk inte ens orkar försöka vara lite sociala eller trevliga i mailen utan bara skriver något i stil med 2000kr snälla.

Sen dess har jag bara använt mig utav sweclockers marknad.

Permalänk

Jag har en väldigt bra historia om när jag försökte sälja en liten netbook för några år sedan. Kan nog vara skojig läsning för vissa. Länkar till min gamla blogg istället för att kopiera:

http://sparriskrigaren.blogg.se/2010/november/datorannonsen.h...

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av sparriskrigaren:

Jag har en väldigt bra historia om när jag försökte sälja en liten netbook för några år sedan. Kan nog vara skojig läsning för vissa. Länkar till min gamla blogg istället för att kopiera:

http://sparriskrigaren.blogg.se/2010/november/datorannonsen.h...

Underbara mail

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Underbara mail

Ja, jag kunde knappt tro att det var sant. Förstår inte hur man har mage att pruta på något som var såpass billigt, dessutom..

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Föredetting

Hah, kom ihåg en annan klassiker. Bytte RX8:an mot en Peugeot 107 och lite pengar, gjorde i ordning den lite granna och skulle sälja, priset var någonstans runt 45000:-. Då fick jag det här mailet från någon obotlig optimist. Han fick inget svar.

Citat:

Hejsan
Jag bjuder dej 20000kr kontant snabb och smidig affär.
Bilarna rasar i pris som du ser så det är bra bud tro mig
Jag har sj förlorat 35000kr på min förra bil när vi sålde den.
Så jag hoppas verkligen att du förstår mig och att du inte tar illa upp
budet som jag har angivit, för jag är verkligen seriös spekulant
Så snälla fundera på saken och hör av dej tack i förhand
Med vänlig hälsning, Dennis & Anna

Visst rasar bilar i pris, men jag håller inte på med välgörenhet för det. Speciellt när jag angivit att mailen endast var till för bytesförslag, ville man prata pris affärer fick man ringa.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Skulle sälja min Camaro -71:a. HAde en annons ute, jag hade köpt bilen för 125 000 och ägt den i ca 5 månader. Hade dock lagt ut den för 160 000. För det var då rådande markandspris, inte billigast men absolut inte dyrast.

Dök upp väldigt många konstiga bytesförslag, allt från båtar till bilar och även ett hyreskontrakt.

Det ringde en kille från... tror det var i Luleå trakten (Jag bor i stockholm). Han ber om mer bilder osv. Inga problem, jag skickade upp bilder och filmer, allt för att han inte skall åka ner i onödan. Då jag hade haft annonsen ute i 2 månader så gick jag med på att han prutade till 150 000. Men jag sa att detta var det lägsta jag kunde gå, och jag inte behövde bli av med bilen.

Han kommer ner och jag åker och möter honom på Stockholm Södra. Han provkör bilen och är väldigt nöjd. Men...
Då säger snillet; "Jag har inte fått min banklån beviljat, är det lugnt om jag kör hem bilen och för över pengar på måndag?". Och detta var på en torsdag.

Jag visste inte alls vad jag skulle säga, var i total chock... Men jag kom till mina sinnens fulla bruk och sa att det inte fanns en chans. Då erbjöd han mig en handpenning på 10 000:- om jag höll bilen till på måndag. jag gick med på det, med villkoret, och skrivet papper på, att om han inte hade erlagt full betalning på Måndagen kl 18.00 så tillföll handpenningen mig och han inte fick göra några som helst "claims" på bilen.

Han kom faktiskt på Måndagen och hade fört över pengarna till mitt konto. Så det löste sig.
----

Hade en gräsklippare jag ville bli av med, den fungerade men var jävligt sliten. Så jag la ut en annons i stil med:
"Bensindriven gräsklippare, ej självgående, fungerar men behöver slipa kniven.
100:- för att täcka annonskostnader".

Vad tror ni folk frågar? "Är den självgående?" "hur är kniven?" "fungerar den?"..... Och så kommer det en pajas och försöker pruta på priset..

---

Skulle sälja en skruvdragare, stor tung pjäs, dåvarande pris ca 2000:-, min var i ganska begagnat skick och jag ville bli av med den fort. Så jag la ut den för 800:-. Blev fullkomligen dränkt av telefonsamtal, sms och mail. MÅnga var dock "du får 300:-".
Det kom en man ca 30 minuter efter att jag lagt in annonsen, och försöker pruta till 400:-, men då var det så skönt att kunna säga "jag har många intressenter och jag prutar inte efter 30 minuter".
---

Men som svar på de vanligaste "felen" folk gör när de svarar på annonser:

- Skickar sms/mail med text i stil med "sista pris?" (vilket händer OFTA). Då svarar jag dubbla mot vad jag lagt ut varan för.
- Ringer och prutar över telefon (om det är en rimlig prutning); "Du får den för det priset om du hämtar den inom en timme".
- Ringer och prutar skamlöst över telefon; "Jag diskuterar bara priset om du står här och är beredd att köpa varan".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden är ett skämt iaf för elektronikprylar på blocket. Jag har också sålt en del saker på blocket och visst får man skambud men ger man ett bra pris för både säljare och köpare hittar vettiga köpare snabbt.

Att folk ger skambud tycker jag inte är fel även om jag inte gör det själv, det är begagnatmarknad.

Folk som däremot ska fråga om varan i en konversation om 10 mejl och får tillfredställande svar och sedan inte vill ha varan förstå jag mig inte på. Sen de som prutar i sista sekunden som någon annan skrev.

Många personer övervärderar sina saker, men visst kan man vänta på någon äldre person som inte har någon större koll...

Permalänk
Medlem

OT - Förlåt men hade inte denna tråd nästan 100 posts igår?
Gick någon moderator loss med deleteknappen eller vad hände?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

OT - Förlåt men hade inte denna tråd nästan 100 posts igår?
Gick någon moderator loss med deleteknappen eller vad hände?

"*tråd låst, imlägg rensade eller utflyttade*

Diskussionerna här är i grunden roliga och intressanta, men har tyvärr spårat ur fullständigt till den gräns när varken jag eller någon annan moderator har orken att rensa. Jag väljer därför den ovanliga åtgärden att helt enkelt låsa tråden, och bryter ut originalposten samt några ytterligare inlägg till en helt ny tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/13-...re-terapitrad/

Var snälla och håll diskussionerna på mattan där. Ärligt talat, för ämnet skiter vi i politik, rasism, vilka du röstar på och vad du tycker om invandrare."

Emil som låste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

"*tråd låst, imlägg rensade eller utflyttade*

Diskussionerna här är i grunden roliga och intressanta, men har tyvärr spårat ur fullständigt till den gräns när varken jag eller någon annan moderator har orken att rensa. Jag väljer därför den ovanliga åtgärden att helt enkelt låsa tråden, och bryter ut originalposten samt några ytterligare inlägg till en helt ny tråd.
http://www.sweclockers.com/forum/13-...re-terapitrad/

Var snälla och håll diskussionerna på mattan där. Ärligt talat, för ämnet skiter vi i politik, rasism, vilka du röstar på och vad du tycker om invandrare."

Emil som låste.

Oj, okej. Tack! Hoppas diskussionerna håller sig på mattan då

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på "sista pris"-are.

Folk som ringer och frågar efter vad sista pris är. Jag brukar svara att det är vad som står i annonsen på ren princip även om jag är beredd att gå ner lite om någon vill pruta.

Som jag ser det så är det bara ett fult sätt att hoppa över hela prutandet och förhandlandet och bara få ut så mycket som möjligt för sig själv. Och orkar man inte med att ens försöka ordentligt så förtjänar man inte att få saker billigare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Alltid en chansning när man ska sälja saker på blocket, kan gå smidigt men kan även vara oerhört påfrestande.

För ca 2 år sen var jag i behov av en bil, brydde mig inte om hur den såg, den skulle vara skattad och besiktigad u a och inte sluka för mycket. Hittade en BMW 325 med v6, en 97a om jag minns rätt. Den såg ut som stryk, rostig som få, hade en röd dörr när resten av bilen var mattsvart, olika fälgar etc. Den rullade riktigt bra och motorn var i mycket fint skick (en pensionerad bilmekaniker som hade pysslat om den)

Köpte den för 10 000kr och hade den i ett par månader, ville sen ha en en bil som såg lite bättre ut och hade billigare försäkring, så denna skulle då säljas. La ut en annons, skrev att första kontakt alltid sker via mail, så man kan sortera bort de värsta prutarna, testförarna och däcksparkarna. Annonsen var mycket detaljerad och hade max antal bilder. En kille mailade och bad om fler bilder, skickade ca 25st till honom. Satte 12 000 då jag ville ha 10, han frågade om jag kunde gå ner till 10 vid snabb affär, självklart.

Nissen dök upp 2h senare, inspekterade bilen noga med en skeptisk blick och kläcker ur sig "Den har en röd dörr, det sa du inte" Tog fram annonsen på mobilen, oj då, stod visst 2 gånger, av bilderna jag skickade var det 5-6 som visade dörren tydligt. Överbevisad och sårad gav han ett "rimligt bud" på 3000kr. Jag mer eller mindre slängde ut honom från uppfarten. Med sin stolthet i handen säger han något i stil med "Lycka till att sälja den skrothögen"

Några dagar senare har jag nästan gett upp och funderar på att bara kränga den för 3-4000kr och bli av med den. Men då får jag mail av en medelåldersman, hans son fyller 17 om ett par månader och båda gillar att mecka med bilar, detta ska bli ett projekt dom ska renovera tillsammans och sonen ska sen få bilen i present när han fyller 18.

Han kommer ut nästa dag, tittar på den, provkör den en kort vända och jag har 12 000 i näven. Hade även ett litet kvitto där det stod att han inspekterat och provkört och köpt den i befintligt skick, han skrev på utan knussel. Har sett killen köra runt i bilen ett par gånger så slutet gott.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Alltid en chansning när man ska sälja saker på blocket, kan gå smidigt men kan även vara oerhört påfrestande.

För ca 2 år sen var jag i behov av en bil, brydde mig inte om hur den såg, den skulle vara skattad och besiktigad u a och inte sluka för mycket. Hittade en BMW 325 med v6, en 97a om jag minns rätt. Den såg ut som stryk, rostig som få, hade en röd dörr när resten av bilen var mattsvart, olika fälgar etc. Den rullade riktigt bra och motorn var i mycket fint skick (en pensionerad bilmekaniker som hade pysslat om den)

Köpte den för 10 000kr och hade den i ett par månader, ville sen ha en en bil som såg lite bättre ut och hade billigare försäkring, så denna skulle då säljas. La ut en annons, skrev att första kontakt alltid sker via mail, så man kan sortera bort de värsta prutarna, testförarna och däcksparkarna. Annonsen var mycket detaljerad och hade max antal bilder. En kille mailade och bad om fler bilder, skickade ca 25st till honom. Satte 12 000 då jag ville ha 10, han frågade om jag kunde gå ner till 10 vid snabb affär, självklart.

Nissen dök upp 2h senare, inspekterade bilen noga med en skeptisk blick och kläcker ur sig "Den har en röd dörr, det sa du inte" Tog fram annonsen på mobilen, oj då, stod visst 2 gånger, av bilderna jag skickade var det 5-6 som visade dörren tydligt. Överbevisad och sårad gav han ett "rimligt bud" på 3000kr. Jag mer eller mindre slängde ut honom från uppfarten. Med sin stolthet i handen säger han något i stil med "Lycka till att sälja den skrothögen"

Några dagar senare har jag nästan gett upp och funderar på att bara kränga den för 3-4000kr och bli av med den. Men då får jag mail av en medelåldersman, hans son fyller 17 om ett par månader och båda gillar att mecka med bilar, detta ska bli ett projekt dom ska renovera tillsammans och sonen ska sen få bilen i present när han fyller 18.

Han kommer ut nästa dag, tittar på den, provkör den en kort vända och jag har 12 000 i näven. Hade även ett litet kvitto där det stod att han inspekterat och provkört och köpt den i befintligt skick, han skrev på utan knussel. Har sett killen köra runt i bilen ett par gånger så slutet gott.

Skönt att det löste sig till slut med bilen!

Jag har varit med om liknande fast med dator. Satte ut en speldator som jag vill får 7000kr. (värdet på sakerna vid tillfället var ca: 14 000kr) Fick en massa förslag på allt från 3000-6000kr. Sen kom en kille med sin far. De tittade på datorn, de klagade inte på något och försökte inte få ner deras resekostnader etc.

När de betalat gav jag de 300kr tillbaka (6700kr). Tackade att de kom så snabbt vart en smidig affär.

Jag har kört med det ett tag nu att de som är bra människor, hjälpsamma eller på annat sett uppskattar så får de antingen mer hjälp, bättre pris eller på annat sett belönas.
Tycker man ska värna om bra beteende genom att de som är bra belönas och de som är dåliga inte får bästa pris etc för att de skriker eller är bäst jävliga.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Skrivet av frillan125:

För ca 2 år sen var jag i behov av en bil, brydde mig inte om hur den såg, den skulle vara skattad och besiktigad u a och inte sluka för mycket. Hittade en BMW 325 med v6, en 97a om jag minns rätt. Den såg ut som stryk, rostig som få, hade en röd dörr när resten av bilen var mattsvart, olika fälgar etc. Den rullade riktigt bra och motorn var i mycket fint skick (en pensionerad bilmekaniker som hade pysslat om den)

bmw kör med raka sexor, något du borde sett om du öppnade huven för att fylla på spolarvätska
hade själv en 328, rolig maskin

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2