Permalänk

Temp-Sensor för Rpi

Tänkte fråga runt lite om någon vet en bra temp-sensor för Rpi'n, den behöver inte vara särskilt advancerad det är bara till ett skolprojekt att det ska läsas av ett värde av temperaturen, gärna bra dokumentation för hur den fungerar också.

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska kolla för den har ju en inbyggd i chipet tror jag?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp

returnerar chip-tempen.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Lite oklart men jag undrar om inte TS är ute efter att läsa av en extern temp, tex utomhustemperaturen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Rätta mig om jag har fel, men är inte detta en ANALOG mätare.

PI har inga analoga ingångar...... Därför är det troligen betydligt enklare med en digital sensor.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

jag köpte en http://www.electrokit.com/temperatursensor-vattentat-ds18b20.... när jag byggde mitt fina temperatur-larm för bilen.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Rätta mig om jag har fel, men är inte detta en ANALOG mätare.

PI har inga analoga ingångar...... Därför är det troligen betydligt enklare med en digital sensor.

/z

Så sant så sant.

Lyssna inte på mig (skulle kanske börja inläggen med det istället)

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.