Vill ha raid i min dator, men hur?

Permalänk
Medlem

Vill ha raid i min dator, men hur?

Hej

Tidgare har jag gjort några trådar om att bygga ett riktigt lagrings-server-monster. Men eftersom jag tyvärr måste vänta lite med det så tänkte jag att jag nu kan börja med att göra en raid partition i mitt nuvarande chassi istället. Jag har ett Fractal Design Node 304 chassi som är lite moddat så att jag får in ett fullstort grafikkort, SSD samt 5 hårddiskar. Och så har jag ett P8Z77-I DELUXE moderkort. Frågan är nu då, är det möjligt att skapa raid 5 över 5 hårddiskar i min dator? Jag kan, tro det eller ej koppla in SSD och 5 diskar till mitt moderkort. Men för det krävs att jag kopplar in SSD och 3 diskar internt, och så har jag gjort ett litet hål i botten där jag drar ut 2st sata-esata sladdar och kopplar in dom externt på moderkortet. Men det är väl inte möjligt att köra raid över flera olika interna sata kretsar? Om det går, hur?? Och om jag behöver ett raid kort för detta, finns det då möjlighet att skaffa ett raid kort som man kopplar in på något annat sätt än i pci-e kontaken? För jag har ju bara 1 på mitt mini-itx moderkort, och där har jag ju mitt grafikkort... Finns det ett raidkort som man typ kan koppla in i en sata kontakt eller nåt, eller fan usb (3.0) om jag måste xD

Säg nu inte, köp större chassi, eller köp raid kabinett istället eller nåt. Jag har redan en raidkabinett som är fullproppad och varför jag skapat den här tråden är för att jag vill ta reda på om det är TEKNISKT MÖJLIGT eller inte. Jag har blivit lite obesessed med att ta reda på hur mycket jag kan få in i min dator, kan jag lösa även detta så har nog sannerligen gränsen nåtts

För er som undrar så består min dator nu av detta:

Node 304
P8Z77-I DELUXE
2500k, klockad till 4ghz
kuhler 620
Newton R3 600w - krävdes en modd för detta, flyttade hållaren längre mot sidan av chassit
GTX 680
accelero hybrid
Corsair Force GT - liten modd för detta också så att jag kunde sätta SSDn på utsidan av en hårddiskhållare, nästan tryckt mot sidopanelen
5st 3TBs - 3st kopplat internt, 2st med esata externt genom litet hål i botten. även kapat hållaren vid grafikkortet i två så jag kan få in en disk där trots att jag har grafikkort

Permalänk
Medlem

Imponerande att få in så mycket i en så liten låda.

Strunta i den inbyggda RAID lösningen. Låt OS göra en software RAID istället. Då används diskarna precis som de är och OS tar hand om RAID delen.

Idag är våra dator så snabba att en accelererad äkta RAID kontroller (med egen CPU etc och $$$) inte behövs, åtminstone inte för småbruk. De som finns på moderkorten brukar betecknas "fake RAID" och är ett mellanting mellan RAID kontrollers med egen hårdvara och en lösning i ren mjukvara.

Sedan kan det vara klurigt med RAID5, många och så stora diskar. Storleken på diskarna har ökat mycket snabbare än tillförlitligheten. Ett stort bekymmer med RAID5 är att när en disk går sönder så skall alla andra diskar läsas helt igenom. Finns det då ett läsfel (URE - Unrecoverable Read Error) på en an de diskarna stannar re-build helt ... normalt sett. Kanske finns nya drivrutiner eller andra lösningar som har en väg runt detta.

Beroende på OS så har jag istället gjort följande.

På min Linux server för lagring och backup som står offsite använder jag ZFS, vilket är ett modernt filsystem med inbyggd "RAID liknande funktion", men dessutom oerhört flexibelt och som med jämna mellanrum kan kontrollera integriteten av filerna. RAID har bara koll på när diskarna fallerar i sig själva. Här har jag alla familjens foton och videor så lite paranoid inställning till data där.

På min windows maskin använder jag det utomordentliga Storage Spaces som är nytt i Windows 8. Liknar ZFS i idé och funktion.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Imponerande att få in så mycket i en så liten låda.

Strunta i den inbyggda RAID lösningen. Låt OS göra en software RAID istället. Då används diskarna precis som de är och OS tar hand om RAID delen.

Idag är våra dator så snabba att en accelererad äkta RAID kontroller (med egen CPU etc och $$$) inte behövs, åtminstone inte för småbruk. De som finns på moderkorten brukar betecknas "fake RAID" och är ett mellanting mellan RAID kontrollers med egen hårdvara och en lösning i ren mjukvara.

Sedan kan det vara klurigt med RAID5, många och så stora diskar. Storleken på diskarna har ökat mycket snabbare än tillförlitligheten. Ett stort bekymmer med RAID5 är att när en disk går sönder så skall alla andra diskar läsas helt igenom. Finns det då ett läsfel (URE - Unrecoverable Read Error) på en an de diskarna stannar re-build helt ... normalt sett. Kanske finns nya drivrutiner eller andra lösningar som har en väg runt detta.

Beroende på OS så har jag istället gjort följande.

På min Linux server för lagring och backup som står offsite använder jag ZFS, vilket är ett modernt filsystem med inbyggd "RAID liknande funktion", men dessutom oerhört flexibelt och som med jämna mellanrum kan kontrollera integriteten av filerna. RAID har bara koll på när diskarna fallerar i sig själva. Här har jag alla familjens foton och videor så lite paranoid inställning till data där.

På min windows maskin använder jag det utomordentliga Storage Spaces som är nytt i Windows 8. Liknar ZFS i idé och funktion.

Först och främst, jag vet om att det går att köra ZFS osv. men har fått för mig att det bara går att göra om alla diskar är kopplade till samma sata krets på moderkortet, stämmer inte det eller? Alltså kan man köra raid över diskar som är kopplade så som jag sa? Alltså en till en viss krets, 2st till en annan, och 2st externt till en tredje krets...

Var du sarkastisk med den inbyggda Storage Spaces i Win8 eller? Skulle det alltså vara ett alternativ att bara installera Win8 instället och köra raid 5 (eller någon annan liknande raid om du föredrar det) genom det?

Om du nu inte var seriös, svårt att veta :P, så antar jag att jag måste köra ZFS i såna fall eftersom det lät som det bästa. Har dock hört att det är lite klurigt program, eller är är det bara att tuta och köra för en med annars bra datorkunskaper?

Permalänk
Medlem

Kör du ZFS (eller Storage Spaces i Windows 8 eller något annat liknande) så använder du inte alls den inbyggda lilla extra hårdvaran i SATA kontrollern för RAID. Utan du använder SATA portarna bara som just SATA anslutningar. Så då spelar det ingen roll alls hur diskarna är anslutna. Jag kör så själv i min Linux storage/backup server. Fake RAID är, IMHO, bara en meningslös kvarleva från gamla tider.

Jag var absolut inte sarktastisk (ypperligt sällan jag är och extremt sällan online eftersom det nästan aldrig funkar)
Storage Spaces är en riktigt bra nyhet i Windows 8. Tyvärr har många fastnat i detta med Modern UI och Startmenyn så man har missat allt nytt i Windows 8. För mig helt obegripligt, men men ...

I Windows 8 är det bara att skapa ett Storage Space med alla fysiska diskar. Dessa kan sedan kombineras på olika sätt. Mirrored (RAID1), 3 way mirrored, Parity (RAID5 like). Sedan anger du vilken enhet (D:\ E:\ etc) som alla diskar skall ha och hur stor den skall vara. Du kan t.o.m ange att D:\ driven skall vara 20T trots att du inte har så mycket (5x3T). När det börjar bli tomt blir du uppmanad av Windows att lägga till fler diskar och voila ...

Både Storage Spaces och ZFS är en betydligt modernare version av RAID0,1,5,6,10 etc ... som dessutom låter dig blanda och ge bland diskarna.

ZFS är lite bökigare än vanilla ext(2,3,4). När det väl är på plats är det dock smidigare att använda. Dock har man datorvana och google, så bör det inte vara några bekymmer alls.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Kör du ZFS (eller Storage Spaces i Windows 8 eller något annat liknande) så använder du inte alls den inbyggda lilla extra hårdvaran i SATA kontrollern för RAID. Utan du använder SATA portarna bara som just SATA anslutningar. Så då spelar det ingen roll alls hur diskarna är anslutna. Jag kör så själv i min Linux storage/backup server. Fake RAID är, IMHO, bara en meningslös kvarleva från gamla tider.

Jag var absolut inte sarktastisk (ypperligt sällan jag är och extremt sällan online eftersom det nästan aldrig funkar)
Storage Spaces är en riktigt bra nyhet i Windows 8. Tyvärr har många fastnat i detta med Modern UI och Startmenyn så man har missat allt nytt i Windows 8. För mig helt obegripligt, men men ...

I Windows 8 är det bara att skapa ett Storage Space med alla fysiska diskar. Dessa kan sedan kombineras på olika sätt. Mirrored (RAID1), 3 way mirrored, Parity (RAID5 like). Sedan anger du vilken enhet (D:\ E:\ etc) som alla diskar skall ha och hur stor den skall vara. Du kan t.o.m ange att D:\ driven skall vara 20T trots att du inte har så mycket (5x3T). När det börjar bli tomt blir du uppmanad av Windows att lägga till fler diskar och voila ...

Både Storage Spaces och ZFS är en betydligt modernare version av RAID0,1,5,6,10 etc ... som dessutom låter dig blanda och ge bland diskarna.

ZFS är lite bökigare än vanilla ext(2,3,4). När det väl är på plats är det dock smidigare att använda. Dock har man datorvana och google, så bör det inte vara några bekymmer alls.

Herregud vad bra Storage Spaces verkar vara! Blir väl å installera Win8 då, återkommer om nån vecka eller två om hur det gick

Permalänk
Avstängd

Det är många som säger att Storage spaces ger urkassa skrivprestanda, typ 20MB/sek även för ett stort raid med många diskar. Men de kan läsa typ 300-400MB/sek.

Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Du kan även koppla in hårddiskar via USB3 och använda dem tillsammans med de andra i din mjukvaruraid (om du vill ha fler än fem hårddiskar). Funkar i ZFS men Storage Spaces har jag inte testat men kan inte se varför det inte skulle gå där också.

Kan vara vettigt att köra 6 hårddiskar i raid6 istället för fem i raid5 för mindre risk för haveri vid rebuild. När man ersatt en trasig disk med en ny och data ska kopieras tillbaka till den nya disken så jobbar alla diskarna hårt med detta och just då är risken som störst att ytterligare en hårddisk går sönder. Har man då två diskars redundans (som i raid6) har man råd att förlora ytterligare en disk under rebuild men kör man raid5 så blir det att återställa från backuper istället i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det är många som säger att Storage spaces ger urkassa skrivprestanda, typ 20MB/sek även för ett stort raid med många diskar. Men de kan läsa typ 300-400MB/sek.

Stämmer det?

Jag har i alla fall mellan 150 och 200MB/sek vid skrivning. Den Storage Spacen består av 2st 3T diskar (Western Digital).

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TLovskog:

Jag har i alla fall mellan 150 och 200MB/sek vid skrivning. Den Storage Spacen består av 2st 3T diskar (Western Digital).

Det är när folk slår på skriv cache eller nåt sånt, som de får urusla skrivprestanda. Det är bara att googla för den som vill veta mera. Eller. Äsch, jag googlar nu......Ok, Det är tydligen "Parity mode" där skrivprestandan sjunker ned till några MB/sek.
http://hardforum.com/showpost.php?p=1038444490&postcount=29

Permalänk
Medlem

Jeg har nu heller ikke nogen problemer med den storage space jeg køre der hjemme med 5x2TB diske på min windows 2012 server.

Jeg var en del usikker dog da jeg skulle reinstallere serveren, men det er heller ikke noget problem man skal lige skrive 2 commands i ens powershell også bliver de read/write igen og mounter automatisk.

Hvor meget Storage Spaces minder om zfs har jeg svært ved og se. Nok nærmere ReFS (Det filsystem som MS har lavet til Storage Spaces) som er zfs, storage spaces i sig selv er bare en ny udgave af deres software raid med flere advanceret muligheder.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Skrivet av TLovskog:

Jag har i alla fall mellan 150 och 200MB/sek vid skrivning. Den Storage Spacen består av 2st 3T diskar (Western Digital).

Skrivet av Mushishi:

Jeg har nu heller ikke nogen problemer med den storage space jeg køre der hjemme med 5x2TB diske på min windows 2012 server.

Jeg var en del usikker dog da jeg skulle reinstallere serveren, men det er heller ikke noget problem man skal lige skrive 2 commands i ens powershell også bliver de read/write igen og mounter automatisk.

Hvor meget Storage Spaces minder om zfs har jeg svært ved og se. Nok nærmere ReFS (Det filsystem som MS har lavet til Storage Spaces) som er zfs, storage spaces i sig selv er bare en ny udgave af deres software raid med flere advanceret muligheder.

Tjena,

Sorry om jag drar igång en gammal tråd.

Jag håller på att sätta upp en server med WSE2012 och tänkte använda mig av Storage Spaces, jag har inte satt upp något liknande innan, varken med Raid eller poolade diskar. Jag har skaffat mig en n54l och tänkte smälla i 4-5st 3Tb diskar i den och vill använda den till central lagring hemma, och som offsitebackup för min familj och vänner via Crashplan (om ingen har bättre förslag). Jag är dock lite osäker på hur det fungerar, har läst massor av sidor, men har lite svårigheter med att få in långa engelska texter i huvudet, koncentrationen försvinner för snabbt och allt blir bara rörigt :/

Jag har egentligen inget krav på att servern ska kunna vara igång på 2 röda sekunder om nått skulle gå galet, men viss redundans hade jag föredragit. Är det rätt att sätta dessa diskar (4-5st) parity i Storage spaces. Kan en disk gå i sönder utan att något händer då? Eller beror det på hur mycket som är utnyttjat på diskarna? Låt oss säga att jag har 5st 3tb diskar och använder parity och sätter poolen på 15Tb thin, kommer Windows säga ifrån när jag maxar diskarna då? Borde väl i detta fallet vara 12Tb? Då utrymmet motsvarande en disks kapacitet (3tb) måste användas till paritet? vad händer i detta fallet om en disk krashar, alltså om jag använder 12tb, går det att sätta i en ny disk, 3tb eller 4tb och sen jobbar den igång pariteten igen? Jag vill veta lite hur det fungerar med Storage spaces när något skulle hända helt enkelt. Någon som vill vara snäll att sammanfatta det till mig på ett lätt sätt?

Vill veta så mycket som möjligt ang. storage spaces, speciellt vad som händer när en disk krashar.

1. Hur hade ni satt upp er storage space om ni haft 4-5st 3tb diskar
2. Ska den ha thin eller thick provisioning? Måste jag hålla extra koll om jag har thin?
3. Vad händer vid en diskkrash? Vad ska man tänka på? Vad behöver göras?
4. Några andra tips när det kommer till Storage spaces, eller Windows 2012 Server Essentials?

Hur gick det för TS, kommit igång med din lösning?

Hoppas någon kan ge mig lite tips, behöver få lite enkelt vägledning för att komma igång, resten ger sig under tiden när man kommer igång praktiskt.

Med vänlig hälsning
A