Hur långlivad blir en Linux installation?

Permalänk
Medlem

Hur långlivad blir en Linux installation?

Jag har tidigare haft väldigt negativa upplevelser av att uppdatera/uppgradera Linux installationer. Mer än två gånger har de begått självmord iochmed att jag svarat ja till säkerhetsupppdateringar eller uppgradering av systemet till en nyare version.

Min fråga är nu, hur länge kan man köra en installation av Linux?
Går det att installera Linux och sedan köra den i kanske 3 år med rekommenderade uppdateringar, och inte behöva installera om hela systemet? Hur pålitlig är uppdateringsprocessen, hur länge går det att köra innan något går fel och GRUB inte hittar något att boota?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Det där är nog olika beroende på vilken distribution man använder. Mitt Arch Linux har jag kört ett par år (rullande uppdateringar) men när jag körde ubunt fick man installera 2 gånger om året. Kan nog också bero på hur erfaren man är. De flesta problem går att lösa utan att installera om.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande Gentooinstallation borde vara åtminstone åtta år med rullande uppdateringar. Fil/webb/brandväggen installerade jag för åtminstone fem år sen.

En kompis webb/spelserver tror jag har kört samma Debian sen de bytte till PC nån gång '95-97, och den kör fortfarande. Att hårdvaran brunnit och bytts ett otal gånger är en annan femma.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Som ronnylov säger, det beror på erfarenhet och distribution. Min laptop körde slackware 11 från att det släpptes hösten 2006, tills att säkerhetsuppdateringarna slutade komma för ungefär ett år sen. Stationära datorn har inte fått en "fräsch" installation sen slackware 11, men jag har uppdaterat till nya versionerna allteftersom (slackware har dock ingen "klicka här för att uppgradera till version X + 1"-knapp, utan bara en CHANGES_AND_HINTS.TXT som ger allmänna råd vid uppgradering, så är man inte bekväm i terminalen så är förmodligen ominstallation "enklare").
I allmänhet finns det inget som tvingar dig att uppgradera till nästa version, så länge den äldre fortfarande underhålls med säkerhetsfixar (hur länge det görs varierar förstås mellan olika distar).

Permalänk
Entusiast

Oj...
Ja... när installerade jag om min server sist? Det var några år sedan.
Idé: En av de första tjänsterna jag installerade sedan den sista ominstalaltionen, var Apache.
Apache-kontot är icke-interaktivt, så det har ett automatiskt scramblat lösenord som skapades vid installation. Så detta ger mig svaret:

# passwd -S apache

Får tillbaks svaret: 08/25/2008

Det verkar stämma. Det var nog en fyra - fem år sedan jag bytte systemdisk i servern sist, efter att den förra dog. Jag passade samtidigt på att fixa in en fräsh installation när jag ändå höll på.
Skall jag nu räkna in tiden som den förra installationen rullade på innan systemdisk-krashen, så är det ytterligare tre-fyra år.

Lärdom av detta: En typisk Linux-installation lever minst lika länge som den aktuella hårddisken den huserar på.
Linux installerar man om eller återställer på grund av hårdvaru-fel, inte på grund av mjukvaru-fel

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Prova exempelvis FreeBSD, där får man ganska så lite uppdateringar ,)

Permalänk
Medlem

Min laptop som jag använder nu och dagligen är från 2007 , köpte ssd 2009 och installerade 9.04 ubuntu , uppgraderade till 10.04 LTS och samma installation används fortfarande.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Har aldrig installerat om sen jag bytte till Arch. Och då har jag ändå bytt all hårdvara, även disken. Bara att rsync:a över allt till ny disk och köra vidare.

$ head -n1 /var/log/pacman.log [11/22/06 19:57] synchronizing package lists

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Min fråga är nu, hur länge kan man köra en installation av Linux?
Går det att installera Linux och sedan köra den i kanske 3 år med rekommenderade uppdateringar, och inte behöva installera om hela systemet? Hur pålitlig är uppdateringsprocessen, hur länge går det att köra innan något går fel och GRUB inte hittar något att boota?

Man kan nog köra en Linux installation till hårdvaran inte längre stöds av aktuella kärnor. Så länge man inte gör något dumt...

Nu när man virtualiserar så faller mycket av problematiken med bristande hårdvarustöd bort och framför allt kan man migrera sina servrar bort från ruttnande hårdvara på ett enkelt sätt. Vilket rimligen borde leda till ökad livslängder för installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Linux installerar man om eller återställer på grund av hårdvaru-fel, inte på grund av mjukvaru-fel

Men varför har jag då varit med om att Linux gjort sig obrukbart?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Man kan nog köra en Linux installation till hårdvaran inte längre stöds av aktuella kärnor. Så länge man inte gör något dumt...

Låter ju bra, men vad är dumt? Att följa uppmaningarna att uppdatera?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

När jag körde ubuntu så installerade jag en alpha-version av 6.06 i mars 2006 har jag för mig, som jag sedan kontinuerligt uppdaterade så fort en ny alpha kom ut (inklusive de vanliga uppdateringarna då såklart) fram till December 2009. Inga större problem där (mer än det man kan förvänta sig av alpha- och betaversioner ).

Har även kört en del Gentoo med kontinuerliga uppdateringar utan några problem. Likaså med Debian.

Jag har nog egentligen aldrig installerat om en linuxdistribution om det inte varit för att byta OS eller dist helt och hållet. Och när jag har bytt linuxdistar så har jag ofta fortsatt använda samma /home hela tiden så att mina inställningar ändå har funnits med hela vägen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Det är inte Linux som gör sig obrukbart, det är distrubutionens uppdaterings-process som ställer till det.
Ska man ha ned en ny kärna så plockar man ju ned den och bygger klart den innan man går över på den, och man tar inte bort den gamla innan den nya är färdigtestad

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Min mammas ubuntu är sedan 09... uppgraderat varje halvår och den rullar på ännu! 13.04 nu.

Min egna arch linux är från 2011 och rullar på fint.

Finns ingen som helst anledning att installera om en linux (som det finns med windows). Problemen som uppkommer får man lära sig lösa. Det är inte speciellt svårt att installera om grub från en live cd tex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Men varför har jag då varit med om att Linux gjort sig obrukbart?

Obrukbart på vilket sätt? Jag tvivlar på att det skulle tagit mer än 30 minuter o lösa ditt problem UTAN att installera om....

Permalänk
Medlem

Med Debian kan du ha en stabil installation i många år. Fungerar utmärkt att göra större uppgraderingar via aptitude.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Obrukbart på vilket sätt? Jag tvivlar på att det skulle tagit mer än 30 minuter o lösa ditt problem UTAN att installera om....

Obrukbar såtillvida att GRUB inte längre hittar något att boota eller att OS starten stannar.
Med tillräcklig kunskap tror jag säkert att det hade gått att lösa problemet, det som stör mig och gör mig fundersam över eventuell kommande installation är att problemen orsakades av rekomenderade uppdateringar.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Med Debian kan du ha en stabil installation i många år. Fungerar utmärkt att göra större uppgraderingar via aptitude.

Jag gillar vanligtvis Debian, dock inte den dagen då pakethanteraren installerade en mindre säkerhetsuppdatering och GRUB inte längre hittade något att boota.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xellofan:

Men varför har jag då varit med om att Linux gjort sig obrukbart?

Jadu. Jag vet inte.
Jag kan bara gissa: Handhavandefel.
Många begår misstaget att inte läsa nyhetsloggar när det kommer till uppdatering av rullande distributioner.

Även jag begår misstag som gör att en server eller klient inte startar upp efter en uppdatering. Oftast är det lätt att felsöka.
Och till mina servrar ser jag alltid till att den sist fungerandes kärnan och tillhörande init-image finns tillgänglig antigen via GRUB-menyn, eller via GRUB-prompten.
Det skall alltså till mycket innan jag är tvungen att ta fram startbar Live-media.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Låter ju bra, men vad är dumt? Att följa uppmaningarna att uppdatera?

Det tråkiga med dumma saker är att dom oftast uppenbarar sin sanna natur efter handlingen är utförd.

Ett exempel, i forntiden så installerade jag Ximian Desktop (det var framtiden just då, Linux på skrivbordets genombrott!) ovanpå mitt Red Hat system och fick ett mindre helvete när jag skulle uppdatera systemet. Till slut orkade jag inte att byta ut alla paket utan installerade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jadu. Jag vet inte.
Jag kan bara gissa: Handhavandefel.
Många begår misstaget att inte läsa nyhetsloggar när det kommer till uppdatering av rullande distributioner.

Även jag begår misstag som gör att en server eller klient inte startar upp efter en uppdatering.

Men ska inte pakethanteraren vid uppdateringar skydda mot just såna saker?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har tidigare haft väldigt negativa upplevelser av att uppdatera/uppgradera Linux installationer. Mer än två gånger har de begått självmord iochmed att jag svarat ja till säkerhetsupppdateringar eller uppgradering av systemet till en nyare version.

Min fråga är nu, hur länge kan man köra en installation av Linux?
Går det att installera Linux och sedan köra den i kanske 3 år med rekommenderade uppdateringar, och inte behöva installera om hela systemet? Hur pålitlig är uppdateringsprocessen, hur länge går det att köra innan något går fel och GRUB inte hittar något att boota?

Det jobbigaste med en uppdatering av Os till en ny version är att det inte alltid fungerar. Försök att undvika en sådan uppdatering. Annars så borde vanliga uppdateringar fungera. Om du kör ubuntu så bör du göra en "apt-get clean" efter en uppdatering för att rensa gamla filer.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Men ska inte pakethanteraren vid uppdateringar skydda mot just såna saker?

Nej. Pakethanteraren fungerar så att den packar upp paket och installerar content på rätt sätt. Den skyddar inte mot felaktiga installationer eller inkompatibla paket.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aake:

Min nuvarande Gentooinstallation borde vara åtminstone åtta år med rullande uppdateringar. Fil/webb/brandväggen installerade jag för åtminstone fem år sen.

En kompis webb/spelserver tror jag har kört samma Debian sen de bytte till PC nån gång '95-97, och den kör fortfarande. Att hårdvaran brunnit och bytts ett otal gånger är en annan femma.

Min hårddisk pajade efter 5 år. Så du menar att han kör med en hårddisk från 97-97?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Min hårddisk pajade efter 5 år. Så du menar att han kör med en hårddisk från 97-97?!

Han skriver att hårdvaran har bytts ut.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Nej. Pakethanteraren fungerar så att den packar upp paket och installerar content på rätt sätt. Den skyddar inte mot felaktiga installationer eller inkompatibla paket.

OK, då är alltså ryktet om dess förträfflighet något överdrivet.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag gillar vanligtvis Debian, dock inte den dagen då pakethanteraren installerade en mindre säkerhetsuppdatering och GRUB inte längre hittade något att boota.

Rätt skött kan du ha ett Debian-system i drift hur länge som helst. Det betraktas som ett av de mest stabila operativsystemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Varför tror jag det där har zera att göra med Xellofans problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xellofan:

Går det att installera Linux och sedan köra den i kanske 3 år med rekommenderade uppdateringar, och inte behöva installera om hela systemet? Hur pålitlig är uppdateringsprocessen, hur länge går det att köra innan något går fel och GRUB inte hittar något att boota?

På jobb-labbet har vi en Debian-maskin som snurrat i ganska precis 10 år nu och den är fortfarande "up-to-date", inte HW-mässigt då, är en Northwood P4:a, men den kör idag Debian 6 med alla patchar och det är i grunden bara uppgraderingar från den Debian som installerades när HD:n installerades. HD är det enda som någonsin bytts ut på burken. Loggade in och kollade: det sitter en 200GB Seagate Barracuda från 2005 i maskinen (modellnummer: ST3200826AS) och den har stått på 24/7 under alla år... Är mest ett museiföremål idag, men det användes för automatiska tester under flera av sina yngre år.

Min hemma-server har alla säkerhetsuppdateringar, men har aldrig haft en anledning att byta från Ubuntu 10.04 då det är en LTS (Long Time Support) release och dator gör det den ska göra och gjort så sedan sommaren 2010. Vi har massor med maskiner i labbet som kör 12.04 LTS, något vi också använder på skrivbordet, dessa är också "bara" uppdaterade via "apt-get upgrade" och fullt fungerande än i dag (och min desktop-maskin på jobbet har många installerade paket).

Så visst går det att köra i alla fall Debian och Ubuntu ett gäng år utan att det ska krävas ett ominstallation.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade min desktop i början av 2011 och eftersom det nya systemet hade mer än 4G ram var det dags att installera om till 64-bit gentoo. Mitt gamla 32-bit system hade jag använt sedan 2003. Gentoo är inte känt för att vara stabilt men uppstår det problem löser man dom.