Ska testa Nikon på allvar efter 4 år med Canon/Panasonic (d800)

Permalänk
Medlem

Ska testa Nikon på allvar efter 4 år med Canon/Panasonic (d800)

Jag har fotat med Nikon förut men aldrig längre än en dag eller två åt gången. Nu ska jag fota och filma med en d800 under ca 5 månader och tänkte dela med mig av lite tankar fortlöpande om hur Nikon fungerar i foto men framförallt film eftersom man annars bara hör om Canon eller Panasonic i de sammanhangen.
vad det kan leda till är kanske att den relativt vedertagna uppfattningen att Nikon är bäst på foto och Panasonic/Canon är bäst på video får revideras eller bekräftas.

Tänkte också kolla om det finns någon här som har lite tips o trix eller rent av har en d800?

Jag fick bestämma typ själv vad jag skulle ha för utrustning och beställde en D800, ett 50/1.4, ett 24-70/2.8 och ett 70-200/2.8.
Tog också en speedlite, manfrotto 190xprob, nd 4, nd 8, lovepro rygga, 7 st Sandisk extreme 95mb/s.
Det är inte säkert jag får precis allt men det mesta pekar på det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit utanför gamet ett tag men när blev Canon bäst på film och Nikon på foto gällande systemare?
Förutom de uppenbara fanboysen har väl Canon och Nikon legat sida vid sida vääääldigt länge och då undrar jag när det ändrades.
Själv föredrar jag Canon men enbart för att det är det jag är van vid.
Fint paket du satt ihop iallafall, du lär inte bli missnöjd. 50/1.4 <3

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nu har jag varit utanför gamet ett tag men när blev Canon bäst på film och Nikon på foto gällande systemare?
Förutom de uppenbara fanboysen har väl Canon och Nikon legat sida vid sida vääääldigt länge och då undrar jag när det ändrades.
Själv föredrar jag Canon men enbart för att det är det jag är van vid.
Fint paket du satt ihop iallafall, du lär inte bli missnöjd. 50/1.4 <3

Alla kända och namnkunniga dslr-filmare kör uteslutande Canon eller Panasonic. Jag har aldrig hört om någon som kör Nikon.
På Zacutos stora shootout har de med Canon och Panasonic inte Nikon.
I de flesta diskussioner om vilken kamera som är"bäst" tjafsas det om 5dmkiii, gh2 och gh3, aldrig Nikon.
Så du måste ha varit ute ur gamet länge

Ja paketet blev rätt fint, kommer ha lite julafton när det är dags för unboxing

Permalänk
Medlem

Hur beter man sig för att få allt det där bara sådär? Svar till nyfiken och en aning avis...

Visa signatur
Permalänk

Det blir spännande att höra dina intryck. De har ju filmat tv-serier med D800(Dexter tror jag det var men även nån annan) och även nåt fotbolls program på 4:an spelades väl in med D800. Det man sett på Vimeo/Youtube ser ruskigt bra ut. Ska du köra inspelning direkt till minneskort eller via HDMI? Av de jämförelser man sett när någon filmat med Atomos Ninja eller minneskort verkar det inte vara någon jätteskillnad i kvalité. Ska du filma utomlands eller är det något i Sverige? Är sugen på D800 själv men inväntar nog efterföljaren istället och köper optik/filter/annat så länge. Har testat några på diverse fotobutiker och den känns rätt i handen, du blir säkert kanonnöjd. Klipp gärna ihop något och dela här om du vill/kan sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Hur beter man sig för att få allt det där bara sådär? Svar till nyfiken och en aning avis...

Det var inte så "bara sådär" den här gången. Det brukar vara olika hos olika arbetsgivare och oftast har de ju redan grejer. Den här gången var det mesta ute redan och det var läge för nya prylar. Dom kommer ju användas under många år framåt. Men det skruvades lite i stolarna hos ekonomiavdelningen.

Permalänk
Medlem

skulle man ha pengarna skulle jag lätt inhandla en D800:) men andra saker prioriteras nu så min Nikon D300 får leva med mig ett bra tag till Absolut ingen dålig kamera du ska arbeta med. men sen är det ju som sagt olika smak hos olika människor..är du mer van vid canon så kan det vara jobbigt att ställa om sig efter nikons layout på saker o tvärtom..men ingen dålig kamera för det:P

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Det blir spännande att höra dina intryck. De har ju filmat tv-serier med D800(Dexter tror jag det var men även nån annan) och även nåt fotbolls program på 4:an spelades väl in med D800. Det man sett på Vimeo/Youtube ser ruskigt bra ut. Ska du köra inspelning direkt till minneskort eller via HDMI? Av de jämförelser man sett när någon filmat med Atomos Ninja eller minneskort verkar det inte vara någon jätteskillnad i kvalité. Ska du filma utomlands eller är det något i Sverige? Är sugen på D800 själv men inväntar nog efterföljaren istället och köper optik/filter/annat så länge. Har testat några på diverse fotobutiker och den känns rätt i handen, du blir säkert kanonnöjd. Klipp gärna ihop något och dela här om du vill/kan sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

ja det var i Dexter som den använts i vissa scener (tex inne i bilar och övervakningskameror, annars används en Arri Flex, och säkert ytterligare andra under årens lopp).
Ja det blir direkt till kortet, måste hålla vikten och komplexiteten nere. Det är i 90% för webb så den där sista kvaliteten kommer ändå gå förlorad i komprimeringen.
Det blir lite i Sverige och sedan i Afrika. Kommer kunna länka till både foton o videor efterhand.

Kommer även ha med en OM-D E-M5 för lite privata filmer o foton av mer "semester" karaktär. Hinner jag få den i tid eller om jag kan få den skickad så åker bmpcc med också. Det vore coolt, en shootout mellan de kamerorna på savannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Alla kända och namnkunniga dslr-filmare kör uteslutande Canon eller Panasonic. Jag har aldrig hört om någon som kör Nikon.
På Zacutos stora shootout har de med Canon och Panasonic inte Nikon.
I de flesta diskussioner om vilken kamera som är"bäst" tjafsas det om 5dmkiii, gh2 och gh3, aldrig Nikon.
Så du måste ha varit ute ur gamet länge

Ja paketet blev rätt fint, kommer ha lite julafton när det är dags för unboxing

Där ser man, tack så mycket för informationen!
Jag sålde min 350D + Tamron 17-50/2,8 II vintern 2009 så ja, det var ett tag sedan

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Där ser man, tack så mycket för informationen!
Jag sålde min 350D + Tamron 17-50/2,8 II vintern 2009 så ja, det var ett tag sedan

he he, ja det var inte igår. Min första dslr-var en 300d, sålde den faktiskt så sent som i våras i samband med en flytt. Kommer än ihåg hur glad jag var när jag köpte det där högteknologiska monstret

Permalänk
Medlem

*Tråd tillagd i favoriter och skall följas!*

Väldigt trevlig utrustning du är på väg att få använda under en lite längre tid! Jag är precis som dig att jag är mycket van vid Canon (och riktigt nöjd med dem också, bra upplägg på de flesta mid/high-range DSLR:er). Jag har bara testat Nikon vid några tillfällen och då bara i någon timme eller så. Ärligt talat förstår jag mig inte ännu på hur man gör vissa inställningar smidigt, men det måste vara en vanesak såklart.

Får man fråga vad gör typ av jobb du ska ut på med utrustningen? Förstår såklart om det är lite "hysch hysch" nu innan det är klart dock, men kan ju inte skada att fråga lite snällt.

Jag önskar dig ett stort lycka till med filmningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

skulle man ha pengarna skulle jag lätt inhandla en D800:) men andra saker prioriteras nu så min Nikon D300 får leva med mig ett bra tag till Absolut ingen dålig kamera du ska arbeta med. men sen är det ju som sagt olika smak hos olika människor..är du mer van vid canon så kan det vara jobbigt att ställa om sig efter nikons layout på saker o tvärtom..men ingen dålig kamera för det:P

Nä, jag tror det där är en vanesak. Kan man byta från Canon till Panasonic, iPhone till wp8, PC till mac osv så är det ju inga problem.
Tycker många som fotar och filmar är alldeles för lojala mot sitt system. Man tjänar ingenting på det. Jag kör som sagt Panasonic nu men om Canon skulle släppa en ny kamera som skulle passa mig bättre så byter jag utan och blinka.
Visst man kan förlora lite på objektiv och så men det är inte säkert. När jag bytte från Canon gick jag med vinst på många av objektiven eftersom jag köpt till bra begagnatpris från början.
På samma sätt blir det om jag nu upptäcker att en d800 ger bättre resultat och effektiviserar mitt arbete så pass mycket att det är värt den ekonomiska investeringen för min hobbyutrustning. Men det kan bli svårt eftersom en av de största fördelarna med m4/3 är just ekonomin.

Sen så ser jag ofta folk skriva i trådar på olika forum att det viktigaste är att den "ligger bra i handen". Jag brukar inte skriva något men jag håller faktiskt inte med. En Red Epic ligger antagligen som skit i handen men jag hade tagit den ändå. Min OMD ligger absolut inte lika bra i handen som någon av de andra kamerorna jag köpt, men det väger den upp utan problem med alla de andra fördelarna den har.
Jag tycker att det inte finns något som är "viktigast" på en bra kamera utan kollar på helheten så som, byggkvalitet, funktioner, pris, specs, ergonomi, design, tillbehör, support/forum men det som väger tyngst är framförallt slutresultat.

Så nej det är absolut ingen dålig kamera oavsett om menyerna skulle visa sig vara lite yxiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

*Tråd tillagd i favoriter och skall följas!*

Väldigt trevlig utrustning du är på väg att få använda under en lite längre tid! Jag är precis som dig att jag är mycket van vid Canon (och riktigt nöjd med dem också, bra upplägg på de flesta mid/high-range DSLR:er). Jag har bara testat Nikon vid några tillfällen och då bara i någon timme eller så. Ärligt talat förstår jag mig inte ännu på hur man gör vissa inställningar smidigt, men det måste vara en vanesak såklart.

Får man fråga vad gör typ av jobb du ska ut på med utrustningen? Förstår såklart om det är lite "hysch hysch" nu innan det är klart dock, men kan ju inte skada att fråga lite snällt.

Jag önskar dig ett stort lycka till med filmningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Njae det är inte så hysch hysch men jag avvaktar lite tills jag har något att visa. Jag kommer använda en youtubekanal som hoast till arbetsgivarens hemsida så jag kommer kunna bädda in bara videorna om det nu finns nån forumregel på SC som gör att det annars kunde anses vara reklam.
Sen blir ju det jag gör med d800an ganska ointressant för en del men då kanske de filmer/recensioner om d800an som jag gör med min OMD lite mer relevanta och de hamnar på min privata youtube.

Permalänk
Medlem

Sett lite film från syrrans D800 med 70-200/2.8 och det ser riktigt bra ut. Sen huruvida den är lättjobbad osv har jag ingen aning om.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

ja det var i Dexter som den använts i vissa scener (tex inne i bilar och övervakningskameror, annars används en Arri Flex, och säkert ytterligare andra under årens lopp).

Måste vara en sådan där jobbig människa...

De använder inte Arriflex till dexter utan Arri Alexa, Nikon D800, Sony F23 (avsnitten år 2008) och en Sony HDW-F900 (modifierad av Panavision). Jag tror säkert att du tänkte på ALEXAn då man vanligtvis inte spelar in serier på film.

EDIT* Skämtade bara, Arriflex 435 används men endast till high-speed shots. De har även använt sig av en Red Epic men dock extremt lite.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Måste vara en sådan där jobbig människa...

De använder inte Arriflex till dexter utan Arri Alexa, Nikon D800, Sony F23 (avsnitten år 2008) och en Sony HDW-F900 (modifierad av Panavision). Jag tror säkert att du tänkte på ALEXAn då man vanligtvis inte spelar in serier på film.

EDIT* Skämtade bara, Arriflex 435 används men endast till high-speed shots. De har även använt sig av en Red Epic men dock extremt lite.

vaksamt
Jag blandade ihop Arri Alexa med Phantom Flex, men som sagt, de har ju en hel arsenal att blanda mellan.

Permalänk

Hur går det med filmandet? Har du fått hem utrustningen och testat lite ännu eller saknas det lite saker än?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Hur går det med filmandet? Har du fått hem utrustningen och testat lite ännu eller saknas det lite saker än?

Det går sådär kan jag säga, jag har objektiven och en d7000 att labba med så länge. Däremot finns det en klart överhängande risk att projektet som den skall användas till ställs in. Jag hoppas på att få besked angående det inom ett par veckor. Kommer så klart kunna anvönda d800 ändå men inte mer en lite här o där och det tycker jag inte ger någon direkt uppfattning om hur kameran är att filma med över tid.