Permalänk
Medlem

GTA 3 Hackar!!

Jag har ett ATI Radeon 9700 från Sapphire, och när jag spelar GTA 3 så hackar det när man kommer till lite mer krävande ställen i spelet (oftast på andra ön)

Man borde väll kunna köra 16x Anisotropic och 4x FSAA?
Det är ju detta som ATI ska vara så bra på, så varför hackar det till?

Nån som har en lösning/förklaring?

/Winmine

(Resten av datorn står i signen)

Visa signatur
Permalänk

För mig lagga d beroende av min cd-rom (24x) så jag gjorde en imagefil å använde daemon.... GOOD BYE LAGG!!!

Permalänk
Medlem

Har du Dx9 och cat3.0 den uppdaterade versionen.

Permalänk
Medlem

Jag kör på 'Optimal Quality' iof bara på 1024* men ändå. Det smider på fin fint.

Visa signatur

ASUS P4S8X (BIOS 1004)
Intel(r) Pentium(r) 4 2.8Ghz
Gigabyte Maya II Radeon 9700 PRO

Permalänk
Medlem

Jag kör med:
rad_w2kxp_omega_2355.exe

är det den senaste Omega drivrutinen?

Jag har även testat med :
wxp-w2k-radeon-7-81-021218a-007193c.exe

Jag kör med Dx9 installerat, men som sagt så hackar det till när det blir lite mer byggnader och träd på skärmen.

När jag har testat att sätta ner till 2x FSAA och 4x Aniso, så blev det forfarande samma sak, plus att det blir lite fulare...

Jag testade med image fil grejen, men det är samma sak fortfarande.

Några andra ideer?

Förästen, hur gör man så att man får in nya bilar och sånt, jag läste det nån stans att det kommit ut nya
(Vad hette programmet som man kunde ändra bilarna med? Farten m.m.)

/Winmine

Visa signatur
Permalänk

Har du directx patchen för gta 3 då? Du har la patchat gta te 1.1?

Permalänk
Medlem

Ja, jag har installerat patch 1.1

Jag provade att installera om hela XP, men nu har jag ett annat problem: Hur jag än ändrar i kontrollpanelen för Ati Radeon 9700 så blir det ingen ändring i GTA, kvaliten blir inte bättre efter att jag dragit upp det från 2x FSAA till 6x.

Kan det bero på att jag inte lagt in Dx 9 ännu? (efter ominstallationen)

/winmine

Visa signatur
Permalänk

daaah....fixa Dx9 så ska det fixa sig...ska alltid ha senaste Dx installerat...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Med GTA3's sunkiga grafikmotor kan man inte riktigt räkna med att köra i dom inställningarna vad man än har för system. Det flyter inte ens för mig i dom intsällningarna.

Permalänk
Medlem

i 800*600 med 4xAA funkar det rätt ok för mig. det är när man tittar över stora ytor det börjar gå skapligt slött:D

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk

Förästen, hur gör man så att man får in nya bilar och sånt, jag läste det nån stans att det kommit ut nya
(Vad hette programmet som man kunde ändra bilarna med? Farten m.m.)

/Winmine [/B][/QUOTE]

Jag tror det hette notepad (eventuellt anteckningar)...öppna filen handler- eller handling- (eller nått sånt) .cfg

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arel
Med GTA3's sunkiga grafikmotor kan man inte riktigt räkna med att köra i dom inställningarna vad man än har för system. Det flyter inte ens för mig i dom intsällningarna.

Beror ju på att det är portat från PS2 om jag inte minns fel. Som ni kanske alla har sett är grafiken interlaced för att det inte ska hacka så mycket. Tyckte det laggade skit på min dator, inte för att min dator är väldans ny men det borde gå okej iaf. Nästa gång får de porta bättre.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seth Staplerz
Förästen, hur gör man så att man får in nya bilar och sånt, jag läste det nån stans att det kommit ut nya
(Vad hette programmet som man kunde ändra bilarna med? Farten m.m.)

/Winmine

Jag tror det hette notepad (eventuellt anteckningar)...öppna filen handler- eller handling- (eller nått sånt) .cfg [/B][/QUOTE]

Men det fanns ju ett program som gjorde det åt en, som funka ganska bra... får väll ta och leta själv sedan.

Att använda antekningar är ju inte det lättaste sättet direkt

Ska installera Dx 9 nu, men jag hade det innan och då hackade det. Om det inte löser sig så får jag väll i värsta fall skylla på dålig/mindre lyckad portning.

Hoppas bara att Vice city funkar bättre.

/winmine

Visa signatur
Permalänk

Kan bara säga att GTA3 är det mest buggiga spel jag någonsin spelat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Plogen2002:

Vad kan du köra GTA3 i för inställningar utan att det hackar? vi har ju ungefär lika bra datorer.

Jag hittade programmet, det hette: Car stat editor 3.

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
daaah....fixa Dx9 så ska det fixa sig...ska alltid ha senaste Dx installerat...

du fattar uinte mycket du tobbe...
varför köra dx 9.0 med ett gf?
det är enbart med ny radeon kort man bör köra dx 9.0 i dagsläget det kommer bara börja bugga för användare med gf i dagsläget och om det inte gör det så kommer du inte tjäna något på det iaf...

resume: om du hat ett NYTT radeon som stöder dx9.0 kör på det då
om du har ett gf som stöder 8.1 eller sämre kör då på 8.1

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk

Läste i nya SUPER PLAY att Rockstar kommer inte släppa ett gta till dator för sent i 2004 lr tidigt 2005

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Plogen2002:

Vad kan du köra GTA3 i för inställningar utan att det hackar? vi har ju ungefär lika bra datorer.

Jag hittade programmet, det hette: Car stat editor 3.

/winmine

Jag installerade GTA3 bara för din skull!
Jag maxade allt, 1280*768*32 och körde 6xFsaa och 16x Anisotrop filtering, samt drawdistens på MAX. Utan ett enda lagg, allt flöt hur bra somhälst, kan man få fram FSP på något sätt?

Men som jag kom ihåg så var det miljoner buggar, vägen försvan och det blev en helt blå väg. Väggarnba på husen var ibland skitdålig grafik mm.

Fins det någon uppdatering?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002

Jag installerade GTA3 bara för din skull!
Jag maxade allt, 1280*768*32 och körde 6xFsaa och 16x Anisotrop filtering, samt drawdistens på MAX. Utan ett enda lagg, allt flöt hur bra somhälst, kan man få fram FSP på något sätt?

Men som jag kom ihåg så var det miljoner buggar, vägen försvan och det blev en helt blå väg. Väggarnba på husen var ibland skitdålig grafik mm.

Fins det någon uppdatering?

Det finns en patch som sagt, kolla på www.rockstar.com
För mig kom dock grafikbuggarna först i och med den.
Kan själv inte köra GTA3 acceptabelt trots att det gick jättebra med äldre processor och moderkort... tror felet ligger i drivrutinerna i mitt fall, 28.32 funkade finemang men 40.72 verkar inte göra det.
En grej som ska kunna förbättra prestandan är att kopiera in alla ljudfiler från spelcdn till hårddisken... Alltså samma funktion som om man emulerar cdn med daemon tools.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Läste i nya SUPER PLAY att Rockstar kommer inte släppa ett gta till dator för sent i 2004 lr tidigt 2005

Det där hoppas vi inte stämmer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Läste i nya SUPER PLAY att Rockstar kommer inte släppa ett gta till dator för sent i 2004 lr tidigt 2005

seriöst ? är dom totalt blåsta.. varför skulle dom vänta i ca: 2år för att släppa skiten för ?

låter ju totalt korkat.. kan fasen inte stämma..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]

En grej som ska kunna förbättra prestandan är att kopiera in alla ljudfiler från spelcdn till hårddisken... Alltså samma funktion som om man emulerar cdn med daemon tools.

Det glömde jag att säga att jag gjorde, körde spelet från en ISO som ligger på datorn, med hjälp av daemon tools!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan oxå köra max inställningar utan att det laggar, fast bara på ställen där det inte är så mycke detaljer.

T.ex. om jag kör där man får uppdraget: Loves Disapperance där hackar det.

Jag får ca 12800 p i 3d mark 2001, det är väll ganska bra väll? Fast när jag kör 3d mark så hoppar FPS en från ibland över 200 ner till 40, e det normalt?

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Läste i nya SUPER PLAY att Rockstar kommer inte släppa ett gta till dator för sent i 2004 lr tidigt 2005

Konstigt att folk spelar det nu då.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Läste i nya SUPER PLAY att Rockstar kommer inte släppa ett gta till dator för sent i 2004 lr tidigt 2005

Jepp, mycket knasigt när hela tråden handlar om GTA3 på dator. Om det är ViceCity du/ni menar så har jag för mig att det skall släppas till hösten TILL... *trumvirvel*... PC.

Dock inte 100% säker, så rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem

Kasta in Catalyst 3.0 istället för omega så löser det sig säkert... hej hopp

Visa signatur

XP 2400+ - 512mb ram - 180GB
P4 2.4GHz M - 512 mb ram - 60Gb

Permalänk
Medlem

Finns det inte nått ställe som har gjort nån jämförelse mellan dom olika drivrutinerna till Radeon 9700? Görs ju hela tiden till Geforce korten, men jag har inte sett nått till ATI.

Tack för all hjälp jag fått, nu väntar jag bara på att några grymma bilspel ska komma ut så man kan pressa kortet lite

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Jag kan oxå köra max inställningar utan att det laggar, fast bara på ställen där det inte är så mycke detaljer.

T.ex. om jag kör där man får uppdraget: Loves Disapperance där hackar det.

Jag får ca 12800 p i 3d mark 2001, det är väll ganska bra väll? Fast när jag kör 3d mark så hoppar FPS en från ibland över 200 ner till 40, e det normalt?

/winmine

Jag får 13777 men det med 1980Mhz och graffet i 360/324, men du får la 12800 orginal va? Isåfall så är det bra, annars vet jag ej!
Men jag kan ju inte säga att en dropp från 200 till 40 är normalt det kan ju också ha med lagget i GTA att göra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick 12800 poäng oklockat och med inställningarna på mitten i kontrollpanelen.

Vilken sida är bäst att kolla på när det släpps nya drivrutiner? Tycker att det nästan måste vara nått sånt som strular lite.

Om vi tar ett annat spel som exempel, Mafia, om jag kör allt på max i spelet och 16x aniso och 4x FSAA så ligger inte FPS en högt, det kan jag lova, e det samma för er andra med, eller e min dator konstig?

/winmine

Visa signatur
Permalänk

Jag ändrade bara inställnigarna i gta3 så slutade det!
kör den på 3 olika burkar -funkar skitbra!
Däremot skulle jag inte köra dirx9,0 på nåt spel förrens dom fixat buggarna!

Visa signatur

walle