Permalänk
Medlem

Instabil OC (FX-8320)

Hej,

Jag har lyckats fått upp min FX-8320 till 4,4GHz med 1,1325v. Allting bootar finfint och är snabbt. Dock så fryser datorn när tempin2 i HWMonitor når 97C. Det är ALLTID 97C när den fryser. Tempin0 och tempin1 är bra, ligger vid ungefär 60-75C i load. 30-40C i idle. CPU:n ligger fint på 20-30C idle och går inte över ~72 i load.

Jag har testat med lägre klockfrekvenser och spänning, men då lyckas jag ej få det särskilt stabilt. Brukar frysa när jag öppnar Speedfan eller kört Prime95 några sekunder.

Vad tycker ni att jag ska göra? Eftersom CPU:n aldrig sitter på 100% load i spel och slösurf, gör det något om jag låter det vara såhär?

/Jonathan

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Man ska helst ha det helt stabilt tycker jag Sen klockar ju alla cpuer olika bra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Man ska helst ha det helt stabilt tycker jag Sen klockar ju alla cpuer olika bra

Jo, jag håller med. Men jag ser inget problem med att ha det så om inte CPU:n sitter i 100% load i över 3 minuter. Och spänningen kan jag inte ha lägre utan att den hamnar på stock, och då kan jag bara ha ~4GHz stabilt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Slinker in en fråga här, Hur höga temps klarar fx 83** av i load? Var bör man lägga sig ungefär? Runt 70-80 grader i prime?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Kör på det då antar jag
Jag skulle nog säga att över 70 börjar det nog bli för varmt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Det är på tok för varmt för en AMD-processor. Du slår antagligen i värmeskyddet när den hänger sig vid 97°c. Den maximala temperaturen som rekommenderas för AMD-proppar är 62°c, och gärna under 55°c för bättre stabilitet.

Dra tillbaka klocken genast, och ge dig inte på det igen förrän du skaffat en adekvat kylare. En CM Hyper 212 Evo räcker INTE för en ordentlig OC på FX8350. Du behöver åtminstone en Noctua NH-D14, eller en lite fetare vattenkylare, typ H100i.

Om du fortsätter pressa chippet kommer det garanterat lägga av inom kort.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Slinker in en fråga här, Hur höga temps klarar fx 83** av i load? Var bör man lägga sig ungefär? Runt 70-80 grader i prime?

Skrivet av Red110:

Kör på det då antar jag
Jag skulle nog säga att över 70 börjar det nog bli för varmt

62°c är rekommenderat max för Zambezi/Vishera. Allt över det degenererar chippet, och leder till väldigt mycket instabilitet.

Varför många nu kommer säga - "min 8350 ligger på 70°c och har aldrig krånglar" - Beror på att de inte vet hur ruttet justerade/kalibrerade AMDs temperatursensorer är. De kan bokstavligt talat diffa med upp till 10°c mot verkligheten. Jag rekommenderar att man istället försöker mäta upp temepraturen själv, för att kunna göra en uppskattning till hur fel ens temp-sensor ligger. Förslagsvi kan man kolla upp vattentemperaturen i en ev. vattenkylare, och slänga på några grader.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

62°c är rekommenderat max för Zambezi/Vishera. Allt över det degenererar chippet, och leder till väldigt mycket instabilitet.

Varför många nu kommer säga - "min 8350 ligger på 70°c och har aldrig krånglar" - Beror på att de inte vet hur ruttet justerade/kalibrerade AMDs temperatursensorer är. De kan bokstavligt talat diffa med upp till 10°c mot verkligheten. Jag rekommenderar att man istället försöker mäta upp temepraturen själv, för att kunna göra en uppskattning till hur fel ens temp-sensor ligger. Förslagsvi kan man kolla upp vattentemperaturen i en ev. vattenkylare, och slänga på några grader.

Okej tack Min toppar ca 58 grader vid flera timmars spelande i 4,2Ghz med en Antec Khuler 620 + Cougar Vortex CF-V12HP, Antar att jag inte bör gå högre än så med min nuvarande kylning

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det är på tok för varmt för en AMD-processor. Du slår antagligen i värmeskyddet när den hänger sig vid 97°c. Den maximala temperaturen som rekommenderas för AMD-proppar är 62°c, och gärna under 55°c för bättre stabilitet.

Dra tillbaka klocken genast, och ge dig inte på det igen förrän du skaffat en adekvat kylare. En CM Hyper 212 Evo räcker INTE för en ordentlig OC på FX8350. Du behöver åtminstone en Noctua NH-D14, eller en lite fetare vattenkylare, typ H100i.

Om du fortsätter pressa chippet kommer det garanterat lägga av inom kort.

Det är inte processorn som ligger i 97C, utan Tempin2 på moderkotet. CPU:n kommer inte högre än 70C i Prime95, och ingenting jag sysslar med pressar den till 100% i vanlig användning, så det är nog ingen fara. Jag spelar inte mycket på min dator, så den ligger mestadels vid 20-30C idle.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wrathborn771:

Hej,

Jag har lyckats fått upp min FX-8320 till 4,4GHz med 1,1325v. Allting bootar finfint och är snabbt. Dock så fryser datorn när tempin2 i HWMonitor når 97C. Det är ALLTID 97C när den fryser. Tempin0 och tempin1 är bra, ligger vid ungefär 60-75C i load. 30-40C i idle. CPU:n ligger fint på 30-40C idle och går inte över ~75 i load.

Jag har testat med lägre klockfrekvenser och spänning, men då lyckas jag ej få det särskilt stabilt. Brukar frysa när jag öppnar Speedfan eller kört Prime95 några sekunder.

Vad tycker ni att jag ska göra? Eftersom CPU:n aldrig sitter på 100% load i spel och slösurf, gör det något om jag låter det vara såhär?

/Jonathan

Skrivet av Deathdancer:

Det är på tok för varmt för en AMD-processor. Du slår antagligen i värmeskyddet när den hänger sig vid 97°c. Den maximala temperaturen som rekommenderas för AMD-proppar är 62°c, och gärna under 55°c för bättre stabilitet.

Dra tillbaka klocken genast, och ge dig inte på det igen förrän du skaffat en adekvat kylare. En CM Hyper 212 Evo räcker INTE för en ordentlig OC på FX8350. Du behöver åtminstone en Noctua NH-D14, eller en lite fetare vattenkylare, typ H100i.

Om du fortsätter pressa chippet kommer det garanterat lägga av inom kort.

Det är inte processorns temp.

Skrivet av Wrathborn771:

Det är inte processorn som ligger i 97C, utan Tempin2 på moderkotet. CPU:n kommer inte högre än 70C i Prime95, och ingenting jag sysslar med pressar den till 100% i vanlig användning, så det är nog ingen fara. Jag spelar inte mycket på min dator, så den ligger mestadels vid 20-30C idle.

Det är strömförsörjningen som blir för varm.
Detta är ett känt fenomen på just ditt moderkort.

Ny moderkortkylare(VRM) eller nytt moderkort som gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inte processorns temp.

Det är strömförsörjningen som blir för varm.
Detta är ett känt fenomen på just ditt moderkort.

Ny moderkortkylare(VRM) eller nytt moderkort som gäller.

Jaså, det är så alltså. Jag ska hålla koll på temperaturerna på CPU och moderkort under ett par veckor nu. Förhoppningsvis stiger de inte för mycket i vanligt användande. Körde BF3 ~20 minuter och CPU:n gick upp till 64C som max. 2C över rekommenderat dör väl ingen av. Tempin3 gick upp till ~75 som max. Det är bara i 100% load som det blir farligt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

har du ingen kylning på moderkortet? Kanske inte en bra ide att dra på en saftig oc isåfall.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

har du ingen kylning på moderkortet? Kanske inte en bra ide att dra på en saftig oc isåfall.

Jag har två insug i fronten på chassit, en utblås på sidan och PnP med två fläktar på CPU-kylaren som blåser mot ett utblås i baksidan av chassit. Jag har inget dedikerat mot moderkortet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Jag har två insug i fronten på chassit, en utblås på sidan och PnP med två fläktar på CPU-kylaren som blåser mot ett utblås i baksidan av chassit. Jag har inget dedikerat mot moderkortet.

Bra moderkort (speciellt såna som är riktade till överklockade) brukar ha bra kylning på moderkortet så att man slipper problemet du har. Bra att tänka på när man väljer moderkort om man ska överklocka.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Bra moderkort (speciellt såna som är riktade till överklockade) brukar ha bra kylning på moderkortet så att man slipper problemet du har. Bra att tänka på när man väljer moderkort om man ska överklocka.

Jo, så är det. Det enda jag tänkte på när jag ursprungligen byggde min dator var att jag skulle kunna spela spel för 5000:-. Jag fick vad jag ville, men snålade på moderkortet, vilket jag ångrar nu när jag har uppgraderat.

Jag får ta o skaffa mig ett riktigt moderkort om ett par år när jag uppgraderar CPU igen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wrathborn771:

Jo, så är det. Det enda jag tänkte på när jag ursprungligen byggde min dator var att jag skulle kunna spela spel för 5000:-. Jag fick vad jag ville, men snålade på moderkortet, vilket jag ångrar nu när jag har uppgraderat.

Jag får ta o skaffa mig ett riktigt moderkort om ett par år när jag uppgraderar CPU igen.

Jag byggde nyss ihop en dator för just 5000kr åt en polare och jag gjorde mitt yttersta för att inte få honom att köpa det där moderkortet och ta ett lite dyrare FX-kort för 1000kr så att överklockning går lättare och moderkortet har riktiga komponenter.

Efter mycket om och men så gick han med på att lägga det där extra på moderkortet och när jag ser den här tråden är jag glad för det

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag byggde nyss ihop en dator för just 5000kr åt en polare och jag gjorde mitt yttersta för att inte få honom att köpa det där moderkortet och ta ett lite dyrare FX-kort för 1000kr så att överklockning går lättare och moderkortet har riktiga komponenter.

Efter mycket om och men så gick han med på att lägga det där extra på moderkortet och när jag ser den här tråden är jag glad för det

Haha x)

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jaha, då misstänkte jag rätt att moderkortet orsakar throttling på min FX-8350 på GA-970A-UD3. Men i alla fall så verkar problemet lösas av att jag satte igång toppfläkten i mitt Antec P182. Nu överklockar inte jag men den throttlade ändå i Prime95 (eller mprime som jag kör på linux).

Så lite luftflöde över moderkortet kan räcka. Kanske räcker att vända på fläkten så att det blir inblås istället för utblås på sidan av chassit?

Edit: Varför köra överklockat och begränsa sig till slösurf? Är det inte bättre att få datorn stabil i maxfart utan överklockning? Prestandan kanske ändå räcker.