Reklamfilmer från Samsung och AMD rör upp känslor på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av leijon89:

Som vanligt så har ni alla som klagar för lite att bry er om, hurfan orkar ni?

Du tycker inte att samhällets kvinnosyn är något att bry sig om? Det är väl en alldeles utmärkt sak att bry sig om och lägga energi på.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Tror inte direkt det handlar om Samsungs kvinnosyn utan snarare den reklambyrå dom anlitat i detta fallet.

Jag blir kanske inte upprörd men visst visar den upp en, FÖR OSS EUROPEÉR, helt uråldrig stereotyp. Ni ska veta att USA är i stor utsträckning ett ganska konservativt samhälle, både när det gäller religion och kultur. Jag är inte det minsta förvånad att amerikanska företag visar upp denna bild av en kvinna. Kanske inte så förvånande från ett land som skapat Desperate Housewifes. Många amerikanska män skulle aldrig kunna dela på en nota med en kvinna utan är helt inbitna på att dom ska försörja familjen själv och kvinnan ska "få möjlighet" att va hemma och ta hand om barnen.

Sen vet jag inte om detta forum passar för en diskussion av denna karaktär, de flesta här är på tok för unga.

Ps. Ni som säger att det bara är karaktärer har ju missat hela grejen. Det är ju hur de väljer att visa upp denna, den kvinnliga karaktären, som är precis hela poängen.

Fast om Samsung vill nå ut till en kundkrets de vanligtvis inte gör (hemmafruar som är dåliga på datorer) är väl det inte fel sätt att ha en reklam där just denna målgrupp är representerad? Byt ut männen mot en gurlgamer och en it-insatt kariärkvinna och kvinnan mot en teknik o-intresserad snubbe eller en pensionär om du vill, men faktum kvarstår att de tre figurerna i reklamen representerar sina målgrupper rätt bra (utom gamern som borde kanske veta mer om ssds).

Permalänk
Medlem

Dålig reklam p.g.a. asdåliga skådisar. Inget att bry sig om...

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Unken kvinnosyn pga av en svag intention till traditionella könsroller? Nä knappast. Det enda unkna jag märker av är den svenska kulturmarxistiska kritiken mot Samsungs fullt normala reklam.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Båda var hemska, men denna tar priset:

http://www.youtube.com/watch?v=GvNnv7nh2Es

Vet inte vad jag ska säga...

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av garluch:

Fast om Samsung vill nå ut till en kundkrets de vanligtvis inte gör (hemmafruar som är dåliga på datorer) är väl det inte fel sätt att ha en reklam där just denna målgrupp är representerad? Byt ut männen mot en gurlgamer och en it-insatt kariärkvinna och kvinnan mot en teknik o-intresserad snubbe eller en pensionär om du vill, men faktum kvarstår att de tre figurerna i reklamen representerar sina målgrupper rätt bra (utom gamern som borde kanske veta mer om ssds).

Nä du har helt rätt i det du säger, där kan jag inte säga emot. Dock vet jag inte om "hemmafruar" kan tänkas vara en tillräckligt stor marknad för dem att sikta in sig på.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Visst, fri tolkning osv.. Kvinnan framställs dum, männen framställs produktiva och kunniga. Jag ser ett problem med det.
Även om det är representativt för hur del konsumenter är, varför vill man framställa dem så negativt?
Filmen skapar ett problem genom att propagera stereotyper. Nej det är inget världsproblem, men det är tråkigt.

Men det är fint att du tycker att män inte ska få ha några åsikter alls kring könsroller!

Prova ge en SSD åt random kvinna utan att säga vad det är för något och kolla vad hon gör med den. Ger du henne 2 så kanske hon bygger med klossar? Vem vet?

Det är bara en reklamfilm. Du får nog leta efter patriarkatet någon annanstans. Jag hittade inget negativt i reklamfilmen så du har nog tillgång till criterion edition eller nåt. Hemmafru som inte vet nåt om datorer är inte en stereotyp, det är en verklighet.

Jag bryr mig inte alls om könsroller. Tycker folk får vara hur dom vill. Tycker inte att sitta på ett kontor eller att vara asiat är bättre eller sämre än att vara hemmafru.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buttington:

Unken kvinnosyn pga av en svag intention till traditionella könsroller? Nä knappast. Det enda unkna jag märker av är den svenska kulturmarxistiska kritiken mot Samsungs fullt normala reklam.

Jo men det är 2013, jag tror de flesta kvinnor helst slipper målas upp enligt denna stereotyp idag.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Prova ge en SSD åt random kvinna utan att säga vad det är för något och kolla vad hon gör med den. Ger du henne 2 så kanske hon bygger med klossar? Vem vet?

Det är bara en reklamfilm. Du får nog leta efter patriarkatet någon annanstans. Jag hittade inget negativt i reklamfilmen så du har nog tillgång till criterion edition eller nåt. Hemmafru som inte vet nåt om datorer är inte en stereotyp, det är en verklighet.

Jag bryr mig inte alls om könsroller. Tycker folk får vara hur dom vill. Tycker inte att sitta på ett kontor eller att vara asiat är bättre eller sämre än att vara hemmafru.

Och om jag säger att manliga datanördar är finniga feta, eller spinkiga, oskulder vad säger du då? Det är en underbar stereotyp man kan jämföra med. Så ser omvärlden på er bara så du vet.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

gud vad alla är butthurt i denna tråd asså...
ganska kränkande att vi män säger vad som är kränkande för kvinnor eller inte. om dom nu är så kränkta, låt dom själva säga det då?

ni har aldrig tänk på att världens kulturer inte är identisk överallt va? visst, här i sverige så ser det ju verkligen inte ut såhär, men på den asiatiska och amerikanska marknaden gör det säkerligen det, vilket också är de största marknaderna. så om reklamen går hem i 75% av världen och 25% av världen blir butthurt så är det ju likförbannat en jävligt lyckad reklam? företag kommer aldrig kunna tillfredsställa hela världen med en reklamfilm, utan måste isåfall göra en reklamfilm för varje land som produkten ska säljas i. och inte äns då är det en garanti på att alla blir nöjda.

Samsung har inte gjort något fel alls, man kan inte tillfredsställa alla med en reklamfilm, denna gång var det tydligen Sverige som vart ledsen, nästa gång kanske spanien eller något annat land.
ska ni stå upp för dom då också även om dom har en helt annan syn på det hela, som ur era ögon är fel? eller är det så att ni har rätt och ingen annan?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk

Varför diskuterar vi ens detta för? Vad är det för fel på traditionella könsroller och vackra kvinnor? Varför ska vi moralisera över något som inte skadar någon? Om ett företag vill ha en reklam med en vacker kvinna i köket så kan de väll få ha det utan att vi svenskar ska komma där med vår indoktrinerade politisk korrekta kollektiva skitsyn och döma dem för det.
Detta är väldigt symptomatiskt för vårt kulturmarxistiska samhälle som innefattar den "kritiska teorin". Vilket innebär att samtliga normer ska ifrågasättas och förstöras. Vilket i slutändan skapar ett väldigt försvagat och ohållbart samhälle utan kärnfamiljer eller försvar mot yttre fiender. Var man än vänder sig i detta land så hittar man kulturmarxistisk ideologi i det offentliga rummet. Är så förbannat trött på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buttington:

Varför diskuterar vi ens detta för? Vad är det för fel på traditionella könsroller och vackra kvinnor? Varför ska vi moralisera över något som inte skadar någon? Om ett företag vill ha en reklam med en vacker kvinna i köket så kan de väll få ha det utan att vi svenskar ska komma där med vår indoktrinerade politisk korrekta kollektiva skitsyn och döma dem för det.
Detta är väldigt symptomatiskt för vårt kulturmarxistiska samhälle som innefattar den "kritiska teorin". Vilket innebär att samtliga normer ska ifrågasättas och förstöras. Vilket i slutändan skapar ett väldigt försvagat och ohållbart samhälle utan kärnfamiljer eller försvar mot yttre fiender. Var man än vänder sig i detta land så hittar man kulturmarxistisk ideologi i det offentliga rummet. Är så förbannat trött på det.

Om de är mer än 5 meter från spisen, då är de på rymmen? Eller hur är det?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av luddev:

Jo men det är 2013, jag tror de flesta kvinnor helst slipper målas upp enligt denna stereotyp idag.

Det där är bara ett antagande från din sida. De feminister som jämt breder ut sig i det offentliga rummet talar definitivt inte för merparten av den kvinnliga befolkningen, även om man kan tro det. Jag tror du skulle bli förvånad över hur många tjejer som faktiskt tycker att såna här stereotyper är helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buttington:

Varför diskuterar vi ens detta för? Vad är det för fel på traditionella könsroller och vackra kvinnor? Varför ska vi moralisera över något som inte skadar någon? Om ett företag vill ha en reklam med en vacker kvinna i köket så kan de väll få ha det utan att vi svenskar ska komma där med vår indoktrinerade politisk korrekta kollektiva skitsyn och döma dem för det.
Detta är väldigt symptomatiskt för vårt kulturmarxistiska samhälle som innefattar den "kritiska teorin". Vilket innebär att samtliga normer ska ifrågasättas och förstöras. Vilket i slutändan skapar ett väldigt försvagat och ohållbart samhälle utan kärnfamiljer eller försvar mot yttre fiender. Var man än vänder sig i detta land så hittar man kulturmarxistisk ideologi i det offentliga rummet. Är så förbannat trött på det.

jag gillar dig och din syn på det hela

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buttington:

Varför diskuterar vi ens detta för? Vad är det för fel på traditionella könsroller och vackra kvinnor? Varför ska vi moralisera över något som inte skadar någon? Om ett företag vill ha en reklam med en vacker kvinna i köket så kan de väll få ha det utan att vi svenskar ska komma där med vår indoktrinerade politisk korrekta kollektiva skitsyn och döma dem för det.
Detta är väldigt symptomatiskt för vårt kulturmarxistiska samhälle som innefattar den "kritiska teorin". Vilket innebär att samtliga normer ska ifrågasättas och förstöras. Vilket i slutändan skapar ett väldigt försvagat och ohållbart samhälle utan kärnfamiljer eller försvar mot yttre fiender. Var man än vänder sig i detta land så hittar man kulturmarxistisk ideologi i det offentliga rummet. Är så förbannat trött på det.

Alla, män som kvinnor ska få gå sin egen väg, inte muras in i "normer". Kärnfamiljen dör inte ut bara för att villkoren är lika.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Och om jag säger att manliga datanördar är finniga feta, eller spinkiga, oskulder vad säger du då? Det är en underbar stereotyp man kan jämföra med. Så ser omvärlden på er bara så du vet.

Och? Varför ska jag veta det eller ta åt mig av det? Likadant kunde ju fruntimmer och white knights resonera om Samsungs reklamfilm. Jag blir inte bajsnödig av stereotyper. Kanske jag borde ta på mig en slöja och lägga ut bilden på twitter för att protestera mot förtrycket av alla datanördar där ute?

Nej, jag bryr mig inte. Vad du eller någon annan tycker eller tror om mig struntar jag högtidligt i. Vore ju trevligt om alla kunde vara så. Då skulle vi slippa debatter om kinapuffar, nogger och SSD diskar.

Permalänk

En annan sak man kan bli trött på är hur alla liberaler tycker att allt är okej, med motivationen att allt är okej. Om nu allt är så okej, varför är ni så upprörda över att folk säger vad de tycker?

"GU SÅ PK NI SKA VA DÅ OMG, ALLT ÄR JU OKEJ HÄR ÄR VÄRLDEN, BLAZE IT!!!!"

Reklamen sög, inte bara på grund utav "Jag diskar medans datorn bootar :], även skådespelet var på lägsta nivå.
The Fixer är ju inte heller någon hitt, men inte upprörande på samma sätt.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Samsungs reklam representerade verkligheten ganska bra imo.. Att man sedan hade kunnat klippa bort SSD-biten och tona in en MacBook som svar på deras problem är en annan femma..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buttington:

Det där är bara ett antagande från din sida. De feminister som jämt breder ut sig i det offentliga rummet talar definitivt inte för merparten av den kvinnliga befolkningen, även om man kan tro det. Jag tror du skulle bli förvånad över hur många tjejer som faktiskt tycker att såna här stereotyper är helt ok.

Ja och det där va inte ett antagande då?....

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Och? Varför ska jag veta det eller ta åt mig av det? Likadant kunde ju fruntimmer och white knights resonera om Samsungs reklamfilm. Jag blir inte bajsnödig av stereotyper. Kanske jag borde ta på mig en slöja och lägga ut bilden på twitter för att protestera mot förtrycket av alla datanördar där ute?

Nej, jag bryr mig inte. Vad du eller någon annan tycker eller tror om mig struntar jag högtidligt i. Vore ju trevligt om alla kunde vara så. Då skulle vi slippa debatter om kinapuffar, nogger och SSD diskar.

Jag förstår vad du menar, men man lurar sig själv om man tror att det enda som spelar roll är vad jag tycker. Hur omvärlden ser på dig är av yttersta relevans, då det till stor del formar hur omvärlden behandlar dig.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

När man ser Samsungreklamen så tycker man att den är värdelös, riktigt stereotypt. Men jag undrar om inte det var syftet med hela grejen. Att de blir omskrivna, omtalade är ju reklam. Det är ju billigare att låta andra prata om videon än att själva distribuera den och hyra in TV-tid.

För vilken marknad släpptes videon ?

Permalänk
Inaktiv

Det är så här det ser ut i dagens samhälle, folk köper svindyr apparatur som dom inte förstås sig på, sorgligt men sant.

Permalänk
Skrivet av Buttington:

Varför diskuterar vi ens detta för? Vad är det för fel på traditionella könsroller och vackra kvinnor? Varför ska vi moralisera över något som inte skadar någon?

Lätt för dig att säga som har ett liv med riktiga problem. Vi andra får kämpa hårt och leta upp problem så att vi har något att gnälla över.

Skämt åsido så tror jag inte många bryr sig över samsungsklipp, syftet med filmen var dock att öka deras försäljning och stärka varumärket varvid samsung såklart agerar vad de tror är bäst för märket och tar bort filmen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Samsung försöker sälja in en hårddisk till folk som inte är insatta, och de i videon är ju perfekta på exempel av typer av människor som annars inte vet för och nackdelar med SSD vs mekanisk. Det är vardagliga sysslor vid datorn och problem som folk har, långsam boot etc etc så de låter datorn vara igång.

Vad är problemet?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Jag förstår vad du menar, men man lurar sig själv om man tror att det enda som spelar roll är vad jag tycker. Hur omvärlden ser på dig är av yttersta relevans, då det till stor del formar hur omvärlden behandlar dig.

Omvärlden? Vem är det? Har omvärlden regelbundna möten om hur omvärlden ser på mig och hur omvärlden tänkte behandla mig nästa gång omvärlden får syn på mig? Fungerar nog inte på det viset vare sig för kvinnor eller män. Att män stereotypt ska vara på ett visst sätt påverkar mig inte alls i och med att denna omvärld du pratar om lyser med sin frånvaro samt att alla jag träffar på behandlar mig som en individ i första hand oavsett vad mitt kön nu råkar vara.

Att en kvinna framställs som hemmafru som inte vet något om datorer i Samsungs nya reklamfilm är nog inget som påverkar kvinnor eller flickor överhuvudtaget.

Permalänk

Dom som klagar har nog problem med företagen, troligen konkurrenter till deras favorit leksaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Omvärlden? Vem är det? Har omvärlden regelbundna möten om hur omvärlden ser på mig och hur omvärlden tänkte behandla mig nästa gång omvärlden får syn på mig? Fungerar nog inte på det viset vare sig för kvinnor eller män. Att män stereotypt ska vara på ett visst sätt påverkar mig inte alls i och med att denna omvärld du pratar om lyser med sin frånvaro samt att alla jag träffar på behandlar mig som en individ i första hand oavsett vad mitt kön nu råkar vara.

Att en kvinna framställs som hemmafru som inte vet något om datorer i Samsungs nya reklamfilm är nog inget som påverkar kvinnor eller flickor överhuvudtaget.

Skojar du? Problemet sträcker sig något längre än bara denna reklamfilm. Tror du på fullaste allvar att kvinnor inte påverkas av hur de målas upp i media? Tror du kanske att "fördomar" bara är ett roligt ord som nån hittat på?

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Reklamen från Samsung var kanske inte så proffsig men dagens feminister tar priset som hittar saker att klaga på överallt.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Alltså, i 90% av alla hem jag känner nån i, så är mammam hemmafru och fadern jobbar. Dock är båda lika totalt tekniskt okunniga om det gör saken jämlikare. Det har alltid varit kvinnans uppgift att sköta barn,laga mat, städa etc. Det har gått bra så sen människan först kom till världen, varför skall vi ändra på det nu? ofc ska ju kvinnor f gamea också om de vill, men situationen är ju faktiskt som reklamen beskriver i 90% av fallen!
Tycker alla butthurtade jämlikhetskämpar ska det med en nypa salt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Skojar du? Problemet sträcker sig något längre än bara denna reklamfilm. Tror du på fullaste allvar att kvinnor inte påverkas av hur de målas upp i media? Tror du kanske att "fördomar" bara är ett roligt ord som nån hittat på?

Nej, jag skojar inte.

Hur skulle en kvinna påverkas av bilden media målar upp av henne? Du kan ju inte ha någon vidare hög åsikt om fruntimmer ifall du tror att kvinnor är så tafatta. Det är väl omgivningen som formar och uppfostrar en individ och inte reklamblad? Det är ju lite som att säga att Marilyn Manson gav upphov till skolskjutningarna i Columbine, att våldsamma spel gör folk våldsamma eller att Ozzy Osbourne gör dig till satanist. Visst, kroppsideal kanske ger en och annan tonåring ätstörningar men längre sträcker det sig nog inte.

Du får nog hitta någon annan väderkvarn att slåss mot, Don Quijote.

Vadå fördomar? Finns gott om hemmafruar i USA som inte vet vad en SSD disk är för något.