Permalänk

Byta kylpasta

Vad är största risken med att byta kylpasta?
Sitter på cirka 50C IDLE, vilket jag själv inser inte är speciellt bra.

Det jag är rädd för är att jag ska applicera för mycket så det rinner utanför och förstör moderkortet/processorn.
Men samtidigt är jag rädd för att applicera för lite, så att jag får skyhöga temperaturer så processorn förstörs....

Någon som vet hur jag kan göra/Hjälpa mig

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk

du ska applicera som ett okokt riskorn. och du behöver inte då bekymra dig över om det ska rinna ölver.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem

Största risken borde vara statiskelektricitet.

Permalänk
Medlem

Om du tar för mycket rinner det inte ut och förstör moderkortet. Risken av att du tar för mycket kylpasta är att processorn blir för varm.
Ungefär så här mycket ska du ha, http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/01/13/Sam_0430.....

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av turboprocess:

du ska applicera som ett okokt riskorn. och du behöver inte då bekymra dig över om det ska rinna ölver.

Fast är inte det relativt lite, med tanke på hur stort utrymme som finns.....

Skrivet av tgadler:

Största risken borde vara statiskelektricitet.

Jaha du, inte för mig

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av lome:

Om du tar för mycket rinner det inte ut och förstör moderkortet. Risken av att du tar för mycket kylpasta är att processorn blir för varm.
Ungefär så här mycket ska du ha, http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/01/13/Sam_0430.....

Och hur stor spridning blir det och jag använder stock cooler då?
Tillräckligt?

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att kolla på nån youtube-video, då blir det lätt att uppskatta mängden som behövs. Risken är väl om du är dum nog att tömma en halv tub, eller om du lägger allting på ena kanten av värmespridaren. En av anledningarna till att Intel och AMD idag har stora värmespridare är för att göra bytet av kylpasta så gott som idiotsäkert.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Det bästa är väl att kolla på nån youtube-video, då blir det lätt att uppskatta mängden som behövs. Risken är väl om du är dum nog att tömma en halv tub, eller om du lägger allting på ena kanten av värmespridaren.

Har kollat på lite videos och har en susning om hur man gör, men har aldrig gjort det själv.
Självklart är jag medveten om att det ska appliceras en relativt liten mängd i mitten av processorn.

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Och hur stor spridning blir det och jag använder stock cooler då?
Tillräckligt?

alla kylare har lika stor "heat base" emot processorn. Kolla på denna video, http://www.youtube.com/watch?v=8rn0BqMyXBM. Kan inte hjälpa dig mer än så ^^

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av lome:

alla kylare har lika stor "heat base" emot processorn. Kolla på denna video, http://www.youtube.com/watch?v=8rn0BqMyXBM. Kan inte hjälpa dig mer än så ^^

Tack så hemskt mycket :)!

Visa signatur

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

*CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Har kollat på lite videos och har en susning om hur man gör, men har aldrig gjort det själv.
Självklart är jag medveten om att det ska appliceras en relativt liten mängd i mitten av processorn.

För flera år sen var jag i samma sits, det var lite läskigt men nu när jag gjort det många dussintals gånger har jag insett att det inte är någon som helst konst, inte sedan Intel införde ordentliga spridare med Pentinum 4an. Felmarginalerna är så stora att ögonmåttet fungerar även fast man är halvt blind.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

du ska applicera som ett okokt riskorn.

Dom här kylpasta rekommendationerna börjar bli lite väl löjligt precisa.