Uppgradering av Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Jubileumsmästare

Uppgradering av Cooler Master Hyper 212 EVO

Hej, har nyligen köpt en CM Hyper 212 EVO som jag bytte till från Intels stock kylare för en i7-3770K. När jag sedan skulle överklocka vidare från 4.1 GHz så märkte jag att jag kunde köra 4.2 och nästan 4.3 GHz på samma Vcore vilket inte funkade innan. Och en kille skrev här på SweC att om man kyler sin CPU bättre så drar den mindre ström och p.g.a av mindre ström så kan man köra mindre volt. Och skulle gärna vilja få ner volten lite mer så jag kan nå 4.6 GHz och kanske 4.7 GHz på okej volt. Har den just nu på 4.5 GHz @ ~1.320 V och 4.6 GHz kräver uppemot 1.4 V. Så tänkte bara höra lite med er här på SweC om vad jag ska köpa till min CM Hyper 212 EVO för att göra den så bra som möjligt. Här har ni mina frågor.

OBS: När jag satte på kylpasta så satte jag väldigt mycket så det rann ut på kanterna när jag satte på min kylare. Jag tog kanske som 4 cigaretter i omkrets och klumpen hade lite höjd med och var inte helt platt. Av pastan som kommer med kylaren så tog jag kanske halva. Anledningen är för att det kom så jävla mycket när jag tryckte. Trodde det skulle vara segt att få ut men tydligen inte haha. Just nu ligger min CPU på 99 C i Prime95.

1: Om jag hade satt på rätt mängd kylpasta vilket är rätt mycket mindre än vad jag tog. Hur många grader tror ni processorn hade sjunkit?
2: Om jag köper en annan kylpasta hur mycket tror ni graderna skiljer sig från rätt mängd av kylpastan som kommer med kylaren?
3: Vilken kylpasta bör jag köpa? Vill ha den bästa!
4: Om jag köper en till fläkt till min kylare, hur mycket tror ni graderna sjunker då? En snubbe på Inet i Malmö sa att det sjunker rätt mycket.
5: Vilken fläkt bör jag köpa? Vill ha den bästa!
6: Finns det nått mer jag kan göra med min kylare för att den ska bli bättre? Jag använder ArctiClean och mikrofiberduk när jag rengör den och processorn.
7: Mitt chassi är ett CM HAF X. Om jag sätter en till 200 mm fläkt i toppen tror ni då att temperaturerna på något i datorn kommer att sjunka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Hej, har nyligen köpt en CM Hyper 212 EVO som jag bytte till från Intels stock kylare för en i7-3770K. När jag sedan skulle överklocka vidare från 4.1 GHz så märkte jag att jag kunde köra 4.2 och nästan 4.3 GHz på samma Vcore vilket inte funkade innan. Och en kille skrev här på SweC att om man kyler sin CPU bättre så drar den mindre ström och p.g.a av mindre ström så kan man köra mindre volt. Och skulle gärna vilja få ner volten lite mer så jag kan nå 4.6 GHz och kanske 4.7 GHz på okej volt. Har den just nu på 4.5 GHz @ ~1.320 V och 4.6 GHz kräver uppemot 1.4 V. Så tänkte bara höra lite med er här på SweC om vad jag ska köpa till min CM Hyper 212 EVO för att göra den så bra som möjligt. Här har ni mina frågor.

OBS: När jag satte på kylpasta så satte jag väldigt mycket så det rann ut på kanterna när jag satte på min kylare. Jag tog kanske som 4 cigaretter i omkrets och klumpen hade lite höjd med och var inte helt platt. Av pastan som kommer med kylaren så tog jag kanske halva. Anledningen är för att det kom så jävla mycket när jag tryckte. Trodde det skulle vara segt att få ut men tydligen inte haha. Just nu ligger min CPU på 99 C i Prime95.

1: Om jag hade satt på rätt mängd kylpasta vilket är rätt mycket mindre än vad jag tog. Hur många grader tror ni processorn hade sjunkit?
2: Om jag köper en annan kylpasta hur mycket tror ni graderna skiljer sig från rätt mängd av kylpastan som kommer med kylaren?
3: Vilken kylpasta bör jag köpa? Vill ha den bästa!
4: Om jag köper en till fläkt till min kylare, hur mycket tror ni graderna sjunker då? En snubbe på Inet i Malmö sa att det sjunker rätt mycket.
5: Vilken fläkt bör jag köpa? Vill ha den bästa!
6: Finns det nått mer jag kan göra med min kylare för att den ska bli bättre? Jag använder ArctiClean och mikrofiberduk när jag rengör den och processorn.
7: Mitt chassi är ett CM HAF X. Om jag sätter en till 200 mm fläkt i toppen tror ni då att temperaturerna på något i datorn kommer att sjunka?

Du har på tok för mycket kylpasta på.

Man ska ha lika mycket pasta som ett riskorn.

Jag skulle rekommendera en Noctua kylare om du verkligen skulle vilja uppgradera den.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Avstängd

Du har åt helvete för mycket kylpasta,därför värdelösa temperaturer. Stäng av din dator genast och puts rent den där katastrofen.
Sen som Moldex92 sa: Runt ett riskorns storlek kylpasta.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Jubileumsmästare

Aa, hör det från många. Men vill inte fixa det förrens jag vet om jag ska ha annan kylpasta och fläkt så jag bara behöver göra det en gång. Så har ni några tips på om det är värt att köpa en annan kylpasta och en till fläkt samt en chassi fläkt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du primärt ska försöka få ner temperaturen till en dräglig nivå innan du ens börjar fundera på att överklocka den högre. Byt pasta, montera om kylaren, och släng ev. på en till fläkt på den. Om prestandan det ger inte räcker bör du se dig om efter en kralligare kylarlösning.

Rekommenderar Noctua NH-D14 eller Corsair H100i om du vill kunna överklocka Ivy Bridge till drägliga temperaturer. Annars bör du nog stanna där du är på multin, och helt enkelt försöka få den stabil med lägre spänning.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyDuFF:

Aa, hör det från många. Men vill inte fixa det förrens jag vet om jag ska ha annan kylpasta och fläkt så jag bara behöver göra det en gång. Så har ni några tips på om det är värt att köpa en annan kylpasta och en till fläkt samt en chassi fläkt?

Men hur skall du veta om du har tillräckligt med kylning om du inte ens vet vad dina riktiga cpu temperaturer är ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Jubileumsmästare

Det vet jag inte utan vill bara veta om annan kylpasta, extra fläkt och en till chassi fläkt gör någon skillnad på tempsen. För då kan jag sätta lägre volt och överklocka mer eller överklocka lika mycket fast med 10+ C mindre. Vill alltså få ut det mesta av min kylare och inte byta den till en air för ~700kr eller vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Men hur ska vi veta om det gör skillnad på temperaturen då vi inte vet vad för temperatur du har påriktigt nu ?
Skärpning..

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Jubileumsmästare

Det spelar väl ingen roll vad jag har för temps. En till fläkt eller annan kylpasta gör väl alltid den procentuella skillnaden den gör? Bytte kylpasta, satte typ en tredjedel av innan. Sjönk med 5 grader fast en tråd kraschade efter 10 min i Prime95 på samma volt där den inte kraschade innan på ett test som var flera timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Det spelar väl ingen roll vad jag har för temps. En till fläkt eller annan kylpasta gör väl alltid den procentuella skillnaden den gör? Bytte kylpasta, satte typ en tredjedel av innan. Sjönk med 5 grader fast en tråd kraschade efter 10 min i Prime95 på samma volt där den inte kraschade innan på ett test som var flera timmar.

Om det var en tredjedel av vad du ursprungligen hade så är det fortfarande på tok för mycket. Ta lika mycket som ett okokat riskorn i mitten av CPU:n.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Jubileumsmästare

Så här typ?

Permalänk
Medlem

Ja, det borde vara bra sådär. Har du testat det och kollat temps?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Jubileumsmästare

Tog kanske 1.66x det och nej. Ska nog köpa Arctic Silver 5 3.5g kylpasta idag och en fläkt med 110 cfm. Ville ha den snabbaste som hade 134 eller nått men den är bredare än vanligt så vet inte hur jag ska sätta på den på kylaren isf.

Permalänk
Medlem

Nej det där är för mycket. Det skall vara som ett riskorn, det där är typ dubbelt så¨mycket som det skall vara - Lägg också ut det som ett riskorn. Processorn är avlång,.

Nord till syd (Texten "lotes" är nord).

Du borde ha en temp på runt 60c max om processorkylaren sitter på ordentligt, oavsett chassifläktar och om du har 2 eller 1 fläkt till kylaren,

Permalänk
Jubileumsmästare

Så för mycket resulterade i +40-35 C lol? Och kan inte du eller någon annan ta en bild på en bit papper som är lika stor som en CPU eller nått. Jag menar om det nu är så sjukt lite så är de ju inte direkt slöseri på pasta eller hur?

Permalänk
Medlem

Ta fram ett riskorn ur skafferiet. Kolla på det. Använd så mycket.

Sitter verkligen kylaren fast korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Sitter verkligen kylaren fast korrekt?

... och TS gör väl rent ordentligt mellan bytena av kylpasta?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Jubileumsmästare

Ja, farsan höll i distanserna eller vad det heter med en tång och jag skruvade fast skruvarna som ett djur. Jag använder ArctiClean rengörings vätska på både CPUn och kylaren. Första gången använde jag mikrofiberduk fast denna gången använde jag bomulls rondeller och topsar. Btw, då ingen gav köp förslag så gjorde jag en ny tråd där jag valt produkter och frågar lite om de istället. Så fortsätt gärna diskussionen där istället.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva skruva som ett djur. Problemet är inte fläkt eller kylpasta, jag tror den är monterad fel om den är så varm även om du nu bara har dubbelt så för mycket pasta

Permalänk
Jubileumsmästare

Där bak eller där frame? Jag tar bilder åt dig nu direkt på både bak och framsidan och slänger in i den andra tråden. Jag skriver ett PM till dig när jag är klar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Korspost.

*Tråd låst.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.