Permalänk
Medlem

Allt över ti-83+ för gymnasiet är overkill om du inte skall läsa mycket avancerade högskolekurser i framtiden.
Till gymnasiet använde jag ti-82 för alla kurser och till högskolan använde jag endast Ti-36X pro (godkänd räknare för tentor) och för eventuella andra användningsområden så använder jag gammal version av Andy-86 som fungerar utan att ha en rom (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1293284 finns även för ti-83 och 85).

Permalänk
Medlem

Jag har en Ti-84+ (Som jag iof fick av Ringhals, eftersom jag går teknik). Fungerar utmärkt och den kostar 999;- på NetonNet.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Väldigt sant och något jag också fascinerats över.
Miniräknarna står ju i princip på samma nivå som när jag gick i gymnasiet i början av 90-talet.
Med all denna tekniska utveckling med diverse Ipads och andra surfplattor så skulle man ju kunna tro att miniräknarna idag skulle ha prestanda liknande dessa.
Att tex snabbt kunna rita 3D grafer i 16 miljoner färger och tex göra laggfria animationer av hur en sådan graf förändras med tiden borde vara en fullständig självklarhet för räknarna. Pekskärm och intuitivt gränsnitt likaså.
En räknare med en fullversion av Mathematica, Matlab eller liknande borde inte vara ens särskilt svårt att skapa. Det är ju i princip bara en liten dator.

Att denna stenåldersteknik som finns i dagens räknare fortfarande säljer är ett mirakel.

Räknare för högskolan är inte nödvändigt på något sätt. Ägde inte en räknare under hela grund och och forskarutbildningen i matematik på universitetet.
Och detsamma gällde de flesta andra.
Uppgifterna på tentorna är vanligen anpassade för att man inte ska behöva utföra några jobbiga mekaniska numeriska uträkningar.
Går man någon kurs som tex numerisk analys där intensiva beräkningar är en naturlig del så kör man självklart på en dator istället.
Miniräknarna är då alldeles för primitiva och användarovänliga.

Fast utvecklingen på den typen av processorer gick ju inte jättefort fram tills några år sedan och visst går det att bygga en miniräknare med en bra processor och en bra skärm men jag vill hellre ha en batteritid på två år än en häftig räknare som jag måste ladda varje natt. Då tar jag hellre en version av Matlab till Android så jag kan köra det i telefonen och behåller min Ti-84+ som den är.

Sen när skulle man ha användning för en miniräknare som har samma funktionalitet som Matlab och Matematica? Du skulle inte få ha den på så många tentor då de helt enkelt är för kraftfulla och du hade antagligen inte suttit och räknat med dem när du jobbar eftersom det är så mycket skönare att skriva avancerade saker på en dator med riktigt tangentbord och en riktig skärm.

Sen kan vi titta på kostnaderna också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

När jag använde min TI-83 som mest så behövde jag byta batterier ungefär var nionde månad. Hur ofta behöver man ladda en Ipad? Inte så kul att få slut på batteri under en tenta.

Jo, det är ju en fördel det där med batteriet.
Dock så klarar ju folk vanligen att hålla sina mobiler och Ipads laddade så att hålla räknaren laddad borde då inte göra någon större skillnad.
Sedan så torde en räknare kunna göras ganska mycket mer avancerad innan den kommer upp i en batterikonsumtion som en Ipad.

Sedan kan man ju också tänka sig ett miniräknarprogram i Ipaden eller telefonen. Finns ju redan en hel del appar för det. Dock är apparna än så länge på samma låga nivå som miniräknarna i handeln. Har själv förgäves letat efter något lite mer avancerat program man kunde ha lite nytta av. Dock kör jag android på min surfplatta, kanske finns något bra till ios.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Jo, det är ju en fördel det där med batteriet.
Dock så klarar ju folk vanligen att hålla sina mobiler och Ipads laddade så att hålla räknaren laddad borde då inte göra någon större skillnad.
Sedan så torde en räknare kunna göras ganska mycket mer avancerad innan den kommer upp i en batterikonsumtion som en Ipad.

Sedan kan man ju också tänka sig ett miniräknarprogram i Ipaden eller telefonen. Finns ju redan en hel del appar för det. Dock är apparna än så länge på samma låga nivå som miniräknarna i handeln. Har själv förgäves letat efter något lite mer avancerat program man kunde ha lite nytta av. Dock kör jag android på min surfplatta, kanske finns något bra till ios.

Fast folk klarar inte riktigt att hålla sina mobiler laddade...
Även om du har en batteritid på en vecka så är det irriterande. Vi har fortfarande en relevant kostnadsfråga också. En miniräknare kostar en tusenlapp. Vad skulle samma räknare kosta med ett stort Li-pol-batteri och en ARM-SOC plus en högupplöst skärm? 4000 kr? 5000 kr? Vad kostar det att utveckla mjukvaran till den? De kan ju inte sälja den med lika låga marginaler som en Galaxy S4 då du inte har en marknad för att sälja 50 miljoner enheter på ett år.

Personligen har jag inte ens hittat en app som kommer i närheten av min Ti-84+ i funktionalitet. Det närmsta är väl att det finns en fjärrklient till Matlab så man ska kunna fjärrstyra den från mobilen men det har jag inte ens orkat titta på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast folk klarar inte riktigt att hålla sina mobiler laddade...
Även om du har en batteritid på en vecka så är det irriterande. Vi har fortfarande en relevant kostnadsfråga också. En miniräknare kostar en tusenlapp. Vad skulle samma räknare kosta med ett stort Li-pol-batteri och en ARM-SOC plus en högupplöst skärm? 4000 kr? 5000 kr? Vad kostar det att utveckla mjukvaran till den? De kan ju inte sälja den med lika låga marginaler som en Galaxy S4 då du inte har en marknad för att sälja 50 miljoner enheter på ett år.

Personligen har jag inte ens hittat en app som kommer i närheten av min Ti-84+ i funktionalitet. Det närmsta är väl att det finns en fjärrklient till Matlab så man ska kunna fjärrstyra den från mobilen men det har jag inte ens orkat titta på.

Mjo batteritiden för en räknare skall ju vara ett tag tycker man. Det som jag tycker är dåligt är att det inte finns nya räknare i klass med ti-82/83/84 etc. serien som är byggda med dagens teknik.

Jag tror ju inte det skulle vara problem att fixa en likadan räknare idag med solcelldrift och t.ex. en energisnål skärm i ett betydligt smidigare format. Istället säljer Texas Instruments 17 år gamla miniräknare med 17 år gamla priser vilket är helt tokigt. Om det hade vart lite mer konkurrens mellan casio och ti hade nog läget sett annorlunda ut idag.

ps.

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.supware.tip...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grovlimpa:

Jag blev lite osäker, men jag har för mig att jag brukade ha med mig min miniräknare på tentor. Kommer inte riktigt ihåg vad jag räknade på dock.

Det är att du bla kan lösa ekvationer och derivera/integrera med "symboler". Du kan också tex skriva 3 * (1/3) och få svaret 1, inte 0,999999999 vilket andra räknare ger eftersom de avrundar.

http://en.wikipedia.org/wiki/TI-89_series

Intressant. Om jag förstått det rätt innebär det alltså bl.a. att man kan lösa ekvationer med den?

Skrivet av Snill3t:

Jodå, miniräknare får man ha på vissa kurser i universitetet Till exempel kurser som Matematisk Statistik grundar sig på att man ska använda sin miniräknare mycket.

OT: N-Spire CAS är en riktigt skön rackare. Använder själv en sådan (ska börja 4an i Civilingenjör Datateknik) och kan varmt rekommendera den. Den är förbaskat grym

Okej, men är det inte något med att man inte får använda räknare med CAS på prov? Har för mig det.

Skrivet av iSw3de:

Orelevant, men vilken skola och program?

Naturvetenskap, Katedralskolan (i Lund).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Väldigt sant och något jag också fascinerats över.
Miniräknarna står ju i princip på samma nivå som när jag gick i gymnasiet i början av 90-talet.
Med all denna tekniska utveckling med diverse Ipads och andra surfplattor så skulle man ju kunna tro att miniräknarna idag skulle ha prestanda liknande dessa.
Att tex snabbt kunna rita 3D grafer i 16 miljoner färger och tex göra laggfria animationer av hur en sådan graf förändras med tiden borde vara en fullständig självklarhet för räknarna. Pekskärm och intuitivt gränsnitt likaså.
En räknare med en fullversion av Mathematica, Matlab eller liknande borde inte vara ens särskilt svårt att skapa. Det är ju i princip bara en liten dator.

Att denna stenåldersteknik som finns i dagens räknare fortfarande säljer är ett mirakel.

Räknare för högskolan är inte nödvändigt på något sätt. Ägde inte en räknare under hela grund och och forskarutbildningen i matematik på universitetet.
Och detsamma gällde de flesta andra.
Uppgifterna på tentorna är vanligen anpassade för att man inte ska behöva utföra några jobbiga mekaniska numeriska uträkningar.
Går man någon kurs som tex numerisk analys där intensiva beräkningar är en naturlig del så kör man självklart på en dator istället.
Miniräknarna är då alldeles för primitiva och användarovänliga.

Hur snabb behöver en räknare vara för lite lätt överslagsräkning? Vilken räknare som helst för en tia är vida överlägsen både månlandaren som Buzz Aldrin och Neil Armstrong landsteg på månen med och ENIAC. Radion har också haft ungefär samma prestanda sedan Nikola Tesla uppfann den 1893.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon155896:

Har precis börjat gymnasiet och behöver en grafräknare till mattekurserna (hade tänkt läsa till ma5). Har tittat på några olika från TI eftersom läraren använder en från TI så blir kanske lättare ifall hon ska visa någon funktion på den om jag har samma räknare (eller åtminstone en liknande). Har ingen aning vad jag ska göra efter gymnasiet men det är ett plus om den funkar även för matteintensiva uni-linjer.

Någon som kan rekommendera en?

(Visste inte vilken forumdel jag skulle lägga i, tog denna för såg en annan tråd om det här)

Jag köpte mig en TI84 till gymnasiet. Har aldrig använt den(Bra köp, i know!). På Chalmers kan du btw glömma räknare då det är helt otillåtet. Om du hade bott i Göteborg hade du kunnat få min TI84;a. För mig fyllde en grafritare för 1000 kr noll funktion. Ska det ritas grafer gör datorn det både snabbare och snyggare! Lycka till med studierna

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rixard:

Mjo batteritiden för en räknare skall ju vara ett tag tycker man. Det som jag tycker är dåligt är att det inte finns nya räknare i klass med ti-82/83/84 etc. serien som är byggda med dagens teknik.

Jag tror ju inte det skulle vara problem att fixa en likadan räknare idag med solcelldrift och t.ex. en energisnål skärm i ett betydligt smidigare format. Istället säljer Texas Instruments 17 år gamla miniräknare med 17 år gamla priser vilket är helt tokigt. Om det hade vart lite mer konkurrens mellan casio och ti hade nog läget sett annorlunda ut idag.

ps.

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.supware.tip...

Modern teknik? Jag som trodde att Z80 fortfarande användes till embeded saker då den är så liten och enkel. Finns det verkligen nya processorer som drar så mycket mindre ström att du kan driva dem med en solcell? Du har ett par hundra milliwatt att leka med i idealfallet om du har en hyfsat effektiv solcell och står ute i direkt solljus mitt på dagen. Det sjunker snabbt till tiotals milliwatt när du inte har direkt solljus. Ska du ha mer än så krävs det att miniräknaren blir mycket större.

En Z80 verkar ju dessutom kosta några tior att köpa. Till och med Elfa har dem för en hundralapp styck och vi vet alla hur bra priser Elfa har på enskilda komponenter... Minnet den kräver kostar ju bara några kronor också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garumental:

Jag köpte mig en TI84 till gymnasiet. Har aldrig använt den(Bra köp, i know!). På Chalmers kan du btw glömma räknare då det är helt otillåtet. Om du hade bott i Göteborg hade du kunnat få min TI84;a. För mig fyllde en grafritare för 1000 kr noll funktion. Ska det ritas grafer gör datorn det både snabbare och snyggare! Lycka till med studierna

Suck, det där varierar fortfarande extremt mycket mellan olika program. Jag har också läst civilingenjör på Chalmers och jag använde min Ti-83+ så mycket att jag direkt köpte en Ti-84+ när den försvann. De enda tentorna jag inte haft med den på och använt den är mattetentor. I vissa fall hade det gått lika bra med en enkel räknare för en hundralapp men i andra fall har den varit helt ovärderlig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Okej, men är det inte något med att man inte får använda räknare med CAS på prov? Har för mig det.

Man får använda vilken räknare som helst på Universitetet så länge den inte är förprogrammerad. På gymnasiet kan annat gälla, du för höra med din lärare angående hur det är på ditt gymnasium.

Förprogrammerad betyder att man har lagt in program själv.

Mitt råd är att satsa på en Nspire. Den är helt gudomligt bra. Jag har också en TI-82 som jag använde på gymnasiet (köpte Nspire när jag började på Universitetet). När man väl är van vid Nspire så ser man vilken enorm skillnad det är på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Modern teknik? Jag som trodde att Z80 fortfarande användes till embeded saker då den är så liten och enkel. Finns det verkligen nya processorer som drar så mycket mindre ström att du kan driva dem med en solcell? Du har ett par hundra milliwatt att leka med i idealfallet om du har en hyfsat effektiv solcell och står ute i direkt solljus mitt på dagen. Det sjunker snabbt till tiotals milliwatt när du inte har direkt solljus. Ska du ha mer än så krävs det att miniräknaren blir mycket större.

En Z80 verkar ju dessutom kosta några tior att köpa. Till och med Elfa har dem för en hundralapp styck och vi vet alla hur bra priser Elfa har på enskilda komponenter... Minnet den kräver kostar ju bara några kronor också.

Komponenterna i miniräknarna är som du säger väldigt billiga, tänk på vilken marginal Ti har vid försäljning av dem. Typ 90% måste ju vara ren vinst?

Ok, det kanske är tekniskt svårt att fixa en grafritare med solcell men faktum är att Z80 är en CPU som senast uppdaterades på 90-talet och lanserades -76 (!) och som du säger inte kostar mer än ett par tior, skärmen lär inte vara mycket bättre. Har det verkligen inte hänt något på denna fronten sedan dess?
Tänk om vinsten på dessa miniräknare hade gått till utveckling av en Ti-84a med snabbare processor, mer högupplöst skärm (inte nödvändigtvis färg) och bättre formfaktor, då kanske priset på ca 1000kr hade varit rimligt...

Permalänk

Syrran har denna http://education.ti.com/en/us/products/calculators/graphing-c... och skulle jag pilla på den kommer hon mörda mig

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Naturvetenskap, Katedralskolan (i Lund).

Vänta till du börjar skolan! Då får du bra tips på vad du ska köpa. Du behöver inte köpa den innan du börjar.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Läser just nu andra året på teknik, har planerat att läsa matte 5 och använder denna Casio:
http://www.clasohlson.com/se/Kalkylator-CASIO-FX-9750GII/Pr38...

Den är lite av en standard vad jag förstår

Permalänk
Medlem

Jag har en HP 50g och läser just nu matte 5 på gymnasiet. Den fungerar perfekt till det arbete som vi gör och man kan spela tetris och zelda på den

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addy1995:

Jag har en HP 50g och läser just nu matte 5 på gymnasiet. Den fungerar perfekt till det arbete som vi gör och man kan spela tetris och zelda på den

Framför allt är det också en rpn-räknare, vilket ju är oomtvistat häftigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snill3t:

Man får använda vilken räknare som helst på Universitetet så länge den inte är förprogrammerad. På gymnasiet kan annat gälla, du för höra med din lärare angående hur det är på ditt gymnasium.

Förprogrammerad betyder att man har lagt in program själv.

Mitt råd är att satsa på en Nspire. Den är helt gudomligt bra. Jag har också en TI-82 som jag använde på gymnasiet (köpte Nspire när jag började på Universitetet). När man väl är van vid Nspire så ser man vilken enorm skillnad det är på dem.

Okej jag kör på nspiren då!

Skrivet av Vasadu:

Vänta till du börjar skolan! Då får du bra tips på vad du ska köpa. Du behöver inte köpa den innan du börjar.

Eh, började förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Okej jag kör på nspiren då!

Det gör du helt rätt i

Permalänk
Skrivet av bluppblupp:

Läser till civilingenjör på KTH och vi har inte fått använda miniräknare på någon matematiktenta hittills.

Jag läser även civilingenjör på KTH (data) och jag har gått mattekurser där man fått ha miniräknare. Speciellt sannolikhet och statistik brukar man få använda miniräknare. En grafräknare som klarar av sannolikhetsfunktionerna är nästan ett krav då du inte har tid att sitta och räkna för hand (även om det är helt klart möjligt) på tentorna.

Har själv TI-84+ men alla TI-räknare bör fungera. Kurserna på KTH där du får använda miniräknare grundar sig på att du har en TI-räknare och inte t.ex. en casio. (Eller Kass-io som lärarna säger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Okej jag kör på nspiren då!

Nspire kommer du bli otroligt nöjd med! Inte bara kan den lösa dina horribelt stora ekvationssystem och kryssprodukter på två sekunder. Det bästa med den är den enorma högupplösta skärmen (en bit kvar till HD men ljusår framför ti84). På de gamla TI blir hela skärmen bara en svart gegga till slut och framförallt när du ska plocka gamla uträkningar till nya så är det nya gränssnittet en barnlek att använda.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Körde på TI-86 när jag läste till Elektroingenjör.

Användes flitigt i de flesta kurserna, vi behövde ha dem även på matte-tentor, det enda de kollade var så man inte klarade symbolhantering, så "han med TI-89an" (vi kallade honom ofta det faktiskt, hehe) fick ha en TI-83 i reserv med sig då.

Det var iofs 2002 så de kanske har flyttat om fokus ännu mer på metoder och mindre på knapptryckandet än när jag läste, men TI gör bra räknare hursomhelst.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zache_:

Nspire kommer du bli otroligt nöjd med! Inte bara kan den lösa dina horribelt stora ekvationssystem och kryssprodukter på två sekunder. Det bästa med den är den enorma högupplösta skärmen (en bit kvar till HD men ljusår framför ti84). På de gamla TI blir hela skärmen bara en svart gegga till slut och framförallt när du ska plocka gamla uträkningar till nya så är det nya gränssnittet en barnlek att använda.

Skärmen är alltså bättre? Jag menar alltså inte CX-versionen, utan denna. Är skärmen bättre på den också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon155896:

Skärmen är alltså bättre? Jag menar alltså inte CX-versionen, utan denna. Är skärmen bättre på den också?

Upplösningen verkar väl vara samma på alla: 320x240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Skärmen är alltså bättre? Jag menar alltså inte CX-versionen, utan denna. Är skärmen bättre på den också?

Japp. Fortfarande samma sort, svart-vit, men otroligt mycket högre upplösning än de gamla Ti 84, 89. Framförallt det som jag tycker gör den till en mycket bättre räknare, man får ju mycket mer arbetsplats. Ekvationerna blir mycket snyggare då de ställs upp som man ritar dem på papper, istället för / som bråktal osv.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tog mig igenom gymnasiet och sitter just nu på Universitet med min Ti-82 och kör lite större beräkningar på http://www.wolframalpha.com/

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hur snabb behöver en räknare vara för lite lätt överslagsräkning? Vilken räknare som helst för en tia är vida överlägsen både månlandaren som Buzz Aldrin och Neil Armstrong landsteg på månen med och ENIAC. Radion har också haft ungefär samma prestanda sedan Nikola Tesla uppfann den 1893.

Förstår inte riktigt varför du påpekar detta för mig.
Jag är ingen större förespråkare för att använda räknare överhuvudtaget i skolmatematiken och självfallet duger en tiokronorsräknare bra för lite överslagsräkning. Snabbheten på att göra enkla aritmetiska operationer för överslagsräkning har jag verkligen inte sagt något om. Svaret kommer ju direkt.
Däremot om man skapar en räknare som klarar lite mer så kan jag tänka mig att beräkningskapaciteten behöver snabbas upp.

Datorerna idag är extremt mycket bättre än de var för säg 20 år sedan och då tycker jag att det är konstigt att den utvecklingen inte gjort något genomslag på miniräknarsidan eftersom dessa borde tillhöra samma utvecklingsområde.

Och att inte tillvarata teknisk utveckling känns bara dumt. Visst klarade en dator med sämre prestanda än dagens miniräknare att landa månlandaren, men det är ju inte direkt så att NASA struntat i all teknisk utveckling därefter och bara fortsatt med samma teknik som då bara för att det dög och fungerade då. Självfallet har de uppgraderat sina prylar i takt med den tekniska utvecklingen.

Jag tror att många skulle ha glädje (tex i jobbet för enklare problem, eller studenter som gillar att få lite känsla för hur grafer för olika funktioner ser ut eller så) av en riktigt hypad lättanvänd räknare även om batteritiden kanske inte kommer att bli den bästa. Det är ju inte alltid man har tillgång till en dator med Mathematica eller liknande, men ändå tex vill plotta någon 3d graf i färg, förenkla lite uttryck, taylorutveckla någon funktion, faktorisera något eller vad det nu kan vara.
Det behöver inte klara lika mycket som Mathematica på en dator, men att göra en skärm med upplösning över tidig 90-tals nivå med färg och lite fler funktioner torde verkligen inte vara high-tech idag.

Skrivet av Kattmat97:

Skärmen är alltså bättre? Jag menar alltså inte CX-versionen, utan denna. Är skärmen bättre på den också?

Ok, det verkar trevligt att de åtminstone börjat med något som liknar teknisk utveckling här. Vore kul att testa den där räknaren.
Kanske får vi se lite utveckling på miniräknarsidan till sist.

Edit : Ser att dom tom har färgskärmar, att man kan göra små animeringar och "symbolisk" algebra. Kanske är de där räknarna trots allt inte så långt ifrån vad jag efterfrågat. Runt 1500 spänn var inte något hiskeligt högt pris heller.
En sådan skulle jag köpa om jag var sugen på en miniräknare. Men som sagt, det är lätt att sätta igång och förlita sig för mycket på räknaren istället för på förståelsen. Men rätt använd kan den säkert vara till stor glädje.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Börjar snart på högskola, ska läsa civilingenjör inom datorsäkerhet och undrar vad för sorts miniräknare man behöver. Fungerar en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362093?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Lånar tråden lite. Börjar snart på högskola, ska läsa civilingenjör inom datorsäkerhet och undrar vad för sorts miniräknare man behöver. Fungerar en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362093?

Torde funka alldeles utmärkt.
På mattekurserna brukar man, som sagt, sällan få använda någon räknare alls.
I andra ämnen kan det tänkas att man kan behöva räknare, även om det vanligen är en dator som gäller om man ska utföra mer komplicerade beräkningar.
Att en kurs verkligen kräver att studenterna ska införskaffa en high-end räknare har jag aldrig hört om, men eftersom jag inte känner till alla kurser så kan jag inte utesluta det...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.