alvarligt problem med datorn (blue screen)

Permalänk

alvarligt problem med datorn (blue screen)

Hej, jag satt vid datorn en stund och spelade BeamNG och Dishonored i typ 2,5 timme. och jag har märkte att i BeamNG i editorn fryser spelet då och då, men jag tänkte, det är säkert inget alvarligt. och sedan när jag satt och surfade så blev skärmen helst plötsligt svart och sedan det lös upp en blå skärm vars det stog "det har skett ett problem i datorn, datorn stängs av för att skydda data" eller något sådant, och nedan för det stog det x0000000000000000000000
och massor med annat. resten han jag inte läsa för den startade om direkt. Vad beror det på? Snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps på CPU och GPU i idle och load?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ta reda på den riktiga BSOD-koden. Det kan du kolla under Eventlog -> System i Manage Computer.
Posta koden här så blir det enklare

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

men det har inget och göra med virus eller så? (virus programmet säger att jag inte har virus) (Norton)

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Vad har du för temps på CPU och GPU i idle och load?

vars kan jag se tempen?

Permalänk
Skrivet av Qupid:

Ta reda på den riktiga BSOD-koden. Det kan du kolla under Eventlog -> System i Manage Computer.
Posta koden här så blir det enklare

jag inte till vars du säger att jag ska gå

Permalänk
Medlem

Vi kan ju börja med att editera din tidigare post det är emot reglerna att posta flera gånger i rad efter varandra.

Ladda ner hw monitor här så kan du se tempen:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Det han menade tror jag är gå till start>>kör>> skriv "eventvwr.msc" utan"
Sen in i windows-loggar sen in i system, där ska du kunna se om det står fel, error eller något liknande, högerklicka på felet ta händelse egenskaper och då ska du kunna skriva in den informationen du får där här.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

För att komma in i event viewern så gör som baZZe skrev, sedan gör du såhär:

Sedan scrollar du tills du hittar den tidpunkt blue screen:en inträffade, där borde det stå nåt error eller liknande, kopiera det och lägg sedan upp det i en ny post här.

Det var väldigt länge sen jag behövde göra nåt liknande så om instruktionerna är lite oklara är det p.g.a det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

jag inte till vars du säger att jag ska gå

Sry, hade lite lite med tid.
Men bra förklarat av BaZZe i posten nedan min.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Vi kan ju börja med att editera din tidigare post det är emot reglerna att posta flera gånger i rad efter varandra.

Ladda ner hw monitor här så kan du se tempen:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Det han menade tror jag är gå till start>>kör>> skriv "eventvwr.msc" utan"
Sen in i windows-loggar sen in i system, där ska du kunna se om det står fel, error eller något liknande, högerklicka på felet ta händelse egenskaper och då ska du kunna skriva in den informationen du får där här.

Temperaturen på processorn:

Ny startad:
http://i.imgur.com/UHgk1Vb.png

Efter spelande:
http://i.imgur.com/4R8xrbd.png

När jag gick in på windows-loggar>system så var det som stod under kategorin "händelser" var tjänstetillgångshändelse, (7010), (4), (103), (1102) och några andra nummer i parantes. under kategorin "nivå" så stod det information hela tiden, förutom 4 gånger ,då stod det varning under kategorin information. Men inget om error, fel osv

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Vi kan ju börja med att editera din tidigare post det är emot reglerna att posta flera gånger i rad efter varandra.

Ladda ner hw monitor här så kan du se tempen:
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Det han menade tror jag är gå till start>>kör>> skriv "eventvwr.msc" utan"
Sen in i windows-loggar sen in i system, där ska du kunna se om det står fel, error eller något liknande, högerklicka på felet ta händelse egenskaper och då ska du kunna skriva in den informationen du får där här.

Skrivet av YouKnowBlom:

För att komma in i event viewern så gör som baZZe skrev, sedan gör du såhär:

Sedan scrollar du tills du hittar den tidpunkt blue screen:en inträffade, där borde det stå nåt error eller liknande, kopiera det och lägg sedan upp det i en ny post här.

Det var väldigt länge sen jag behövde göra nåt liknande så om instruktionerna är lite oklara är det p.g.a det.

Skrivet av Qupid:

Sry, hade lite lite med tid.
Men bra förklarat av BaZZe i posten nedan min.

Skrivet av Wrathborn771:

Vad har du för temps på CPU och GPU i idle och load?

Skrivet av Qupid:

Ta reda på den riktiga BSOD-koden. Det kan du kolla under Eventlog -> System i Manage Computer.
Posta koden här så blir det enklare

http://i.imgur.com/aVhybh3.png

http://i.imgur.com/lk0dgK1.png

Permalänk
Medlem

0x000000d1 betyder: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Detta är i största sannolikhet drivrutin. Men i värsta fall kan det vara hårdvara. Om du har tur om det är hårdvara så är det hårdvaruinkompatibilitet.
Uppdatera alla dina drivare. Kvarstår prioblemet, testa nedgradera.
Om fortfarande problem börja plocka ur hårdvara från datorn. Börja med saker du inte behöver. Alla USB kopplade, sedan extrakort (PCIe, PCI), och till sist minnen. Plocka bara bort ett i taget. Ifall du fortfarande får samma problem koppla loss alla hårddiskar du inte behöver. Det jag försöker komma fram till är att göra en kontrollerad strip down av datorn. Plocka ut sak för sak och testa.

Dock tror jag att det med störst sannolik har med drivrutin att göra. Dock finns det undantag (och de är många också).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Qupid:

0x000000d1 betyder: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Detta är i största sannolikhet drivrutin. Men i värsta fall kan det vara hårdvara. Om du har tur om det är hårdvara så är det hårdvaruinkompatibilitet.
Uppdatera alla dina drivare. Kvarstår prioblemet, testa nedgradera.
Om fortfarande problem börja plocka ur hårdvara från datorn. Börja med saker du inte behöver. Alla USB kopplade, sedan extrakort (PCIe, PCI), och till sist minnen. Plocka bara bort ett i taget. Ifall du fortfarande får samma problem koppla loss alla hårddiskar du inte behöver. Det jag försöker komma fram till är att göra en kontrollerad strip down av datorn. Plocka ut sak för sak och testa.

Dock tror jag att det med störst sannolik har med drivrutin att göra. Dock finns det undantag (och de är många också).

det har aldrig hänt igen ännu, och jag har inte ens gjort något. Betyder det att det kommer hända igen? eller ska jag låta det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyThisTme:

det har aldrig hänt igen ännu, och jag har inte ens gjort något. Betyder det att det kommer hända igen? eller ska jag låta det vara?

Det kan hända igen ändå. Men man kan hoppas att det inte gör det och att det kanske endast var något tillfälligt som muppade i någon drivrutin eller så.
Låt det vara för nu. Om det händer igen så börjar du kolla runt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Qupid:

Det kan hända igen ändå. Men man kan hoppas att det inte gör det och att det kanske endast var något tillfälligt som muppade i någon drivrutin eller så.
Låt det vara för nu. Om det händer igen så börjar du kolla runt.

Tack för hjälpen