Intel Ivy Bridge-E prissätts av återförsäljare

Permalänk
Medlem

Vad ger det för fördel att 4820k inte är en 8/6 kärnig med avstängda cores?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur kan en 4670K i 4,6GHz vara sämre än en 2500K i 5GHz? Har vi blivit emotionellt engagerade i frågan och börjat hjärntvätta oss eller vad är det frågan om?

Skrivet av Pepsin:

400 MHz är ungefär vad Ivy behöver för att uppnå samma prestanda som Haswell, så det jämnar ut sig ganska bra

Ehm, försöker du vara rolig? Det är snarare 50MHz. En 2500k i 5.0GHz får väldans många fler FPS än en 4670k i 4.6GHz.

Skrivet av Pepsin:

Håller med om att HT är ganska onödigt i de flesta fall, även om det kan ge en prestandaökning på ~20% i vissa applikationer.

Ja, vardagsanvändare kommer ALDRIG använda dessa få program som kan utnyttja HT, och även om dom skulle göra det så skulle dom inte märka skillnaden, för det betalar dom 1000kr, bra processor val. Det sorgliga är att det är på SweClockers vi är på, ett datorforum där folk kommer för att ta till sig information och frågar efter råd innan dom köper, SweClockers redaktion testar även processorerna åt oss så att vi kan välja rätt utan att behöva fråga någon, ÄNDÅ kastar massor av personer bort pengarna på helt onödiga komponenter, på saker dom aldrig kommer använda, något har gått mycket snett på SweClockers dom senare åren, fler och fler entusiaster försvinner och det kommer bara fler nybörjare som vill lära sig, så det är nästan bara okunnigt folk kvar som tjaffsar emot varandra och vägrar ta till sig något för dom inte litar på någon. Så dom tar för givet att allt någon annan säger är felaktigt. (Nypa salt ja men ungefär så är det)

Skrivet av Pepsin:

China DIY är en av få som har hunnit testa IB-E. De kom upp i 4.6 GHz på luft och 4.8 GHz med LN2. Några 5 GHz blev det aldrig. Det kan förstås bero på att moderkorten och BIOS inte är helt mogna ännu.

Går inte att lita på dom resultaten för fem öre, hör du inte hur dumt det låter, 4.8GHz på LN2, när 3930k klarar 5.7GHz, dom är nybörjare och deras mål var aldrig att ta några världsrekord, skulle inte förvåna mig om dom ens testade LN2 från första början.

Skrivet av Pepsin:

Svaret kommer när några hundra överklockningsresultat kommit in så man kan se trenden.

Nej, svaret kommer när en trovärdig person får tag på ett exemplar, valfri känd överklockare rättare sagt.

Men inte ens det behövs, vi vet att 3930k 32nm SB-E klarar 5.7GHz, då är det extremt sannolikt att 4930k 22nm IB-E klarar lika mycket och mer därtill.

Skrivet av DevilsDad:

Han gjorde personlig påhopp på mig i en annan tråd om exakt samma fråga. Han bad senare om ursäkt och skyllde på att han var förbannad på intel. Så ja, detta är tydligen en högst emotionell fråga för honom

Ursäkta? Vad pratar du om? Jag har aldrig gjort något personligt påhopp mot dig, bett om ursäkt och skyllt på att jag varit "förbannad" på Intel, varför ljuger du för?

Skrivet av virtual void:

HT är i de flesta fall negativt för spel, men det verkar som de flesta moderna spel "upptäcker" att CPUn har HT och ser till att bara använda en CPU-tråd per CPU-kärna. Den enda fördelen man då får av 4770/4820 över 4670 är större L3 cache, något som är irrelevant för majoriteten av alla spel. De spel jag mätt på ligger ju rätt nära 90% cache-hit-rate redan i L2 cachen som bara är 256kB.

Om man däremot kör rendering, kompilering eller liknande så fungerar HT bra och kan vara värt den extra kostnaden.

Att HT skulle vara negativt för spel är en myt, likaså att det förbättrar prestandan, båda stämmer men vi pratar om 1 FPS, +-, dvs ingen idé att ens ta upp det.

Det går absolut snabbare att rendera med HT, men frågan är.. hur mycket snabbare? Senast jag testade Vegas .WMV rendering med en 3930k CPU så var skillnaden 20% mellan HT och avstängt, på ett 10 minuters klipp så var det 10min vs 12min ~ ungefär, dvs renderar du t.ex. 3st 10-15min spelfilmer i veckan med HT påslaget på en 3930k så sparar du 5 timmar renderingstid på ett helt år, är det värt 2000kr? 0 Skillnad i Spel, 20% skillnad i Renderingstider för enkla Spelfilmer

Många baserar faktiskt sina 4770k köp på just detta, att det är snabbare i rendering, när dom renderar en film nån gång ibland, kanske 2-3 gånger i månaden, det är så fruktansvärt liten skillnad så det knappast är värt pengarna, inte ens om det renderade dubbelt så fort skulle det knappt va värt dom där extra 1000 kronorna. Blir bara varmare och kräver mer kylning, når inte lika hög OC heller, dvs en 4670k som når 4.6 är bättre än en 4.4 i 4770k, (overall) i spel, de flesta program och små renderingar, betydligt vettigare köp på alla vis.

Renderar du däremot filmer varje dag, som ett arbete, visst, då är 4770k ett bättre köp, men renderar du varje dag, då köper du uppenbart en 3930k istället, 4770k är alltså en "mellanting" för folk som har svårt att bestämma sig, uruselt processor val verkligen.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

Att HT skulle vara negativt för spel är en myt, likaså att det förbättrar prestandan, båda stämmer men vi pratar om 1 FPS, +-, dvs ingen idé att ens ta upp det.

Det går absolut snabbare att rendera med HT, men frågan är.. hur mycket snabbare? Senast jag testade Vegas .WMV rendering med en 3930k CPU så var skillnaden 20% mellan HT och avstängt, på ett 10 minuters klipp så var det 10min vs 12min ~ ungefär, dvs renderar du t.ex. 3st 10-15min spelfilmer i veckan med HT påslaget på en 3930k så sparar du 5 timmar renderingstid på ett helt år, är det värt 2000kr? 0 Skillnad i Spel, 20% skillnad i Renderingstider för enkla Spelfilmer

Många baserar faktiskt sina 4770k köp på just detta, att det är snabbare i rendering, när dom renderar en film nån gång ibland, kanske 2-3 gånger i månaden, det är så fruktansvärt liten skillnad så det knappast är värt pengarna, inte ens om det renderade dubbelt så fort skulle det knappt va värt dom där extra 1000 kronorna. Blir bara varmare och kräver mer kylning, når inte lika hög OC heller, dvs en 4670k som når 4.6 är bättre än en 4.4 i 4770k, (overall) i spel, de flesta program och små renderingar, betydligt vettigare köp på alla vis.

Renderar du däremot filmer varje dag, som ett arbete, visst, då är 4770k ett bättre köp, men renderar du varje dag, då köper du uppenbart en 3930k istället, 4770k är alltså en "mellanting" för folk som har svårt att bestämma sig, uruselt processor val verkligen.

Dold text

HT är negativt för spel då huvudtråden är den stora flaskhalsen och om man använder den andra CPU-tråden på samma CPU-kärna så har man helt plötsligt bara 60-70% av kapaciteten på huvudtråden. HT är faktiskt negativt för i princip alla interaktiva program, HT ökar "throughput" på en CPU (något som är väldigt önskvärt på t.ex. servers), men det gör det på bekostnad av svarstid (enkeltråd-prestanda sjunker). På en dator som direkt interagerar med en människa är svarstid betydligt viktigare än rå "throughput".

Att det inte märks mer i praktiken är därför att CPU-kraften på moderna CPUer är overkill för de flesta saker, även om svarstiden ökar med 60-80% av att den andra CPU-tråden används så är den ändå så pass låg att det inte blir ett problem i de flesta fall.

Har du däremot "rätt" arbetslast så kan HT ge nära nog dubbla prestanda (men då talar vi om arbetslaster som överhuvudtaget inte får plats i CPU-cache), finns en anledning varför "rena" server-CPUer har både 4 och 8 trådar per CPU-kärna... På desktop får man aldrig en så stor effekt av HT, håller själv inte på med rendering men för kompilering ger HT typiskt 30-35% kortare kompileringstider och för mig är det nog för att betala för en i7:a i stället för en i5:a.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ehm, försöker du vara rolig? Det är snarare 50MHz. En 2500k i 5.0GHz får väldans många fler FPS än en 4670k i 4.6GHz.

Ja, vardagsanvändare kommer ALDRIG använda dessa få program som kan utnyttja HT, och även om dom skulle göra det så skulle dom inte märka skillnaden, för det betalar dom 1000kr, bra processor val. Det sorgliga är att det är på SweClockers vi är på, ett datorforum där folk kommer för att ta till sig information och frågar efter råd innan dom köper, SweClockers redaktion testar även processorerna åt oss så att vi kan välja rätt utan att behöva fråga någon, ÄNDÅ kastar massor av personer bort pengarna på helt onödiga komponenter, på saker dom aldrig kommer använda, något har gått mycket snett på SweClockers dom senare åren, fler och fler entusiaster försvinner och det kommer bara fler nybörjare som vill lära sig, så det är nästan bara okunnigt folk kvar som tjaffsar emot varandra och vägrar ta till sig något för dom inte litar på någon. Så dom tar för givet att allt någon annan säger är felaktigt. (Nypa salt ja men ungefär så är det)

Går inte att lita på dom resultaten för fem öre, hör du inte hur dumt det låter, 4.8GHz på LN2, när 3930k klarar 5.7GHz, dom är nybörjare och deras mål var aldrig att ta några världsrekord, skulle inte förvåna mig om dom ens testade LN2 från första början.

Nej, svaret kommer när en trovärdig person får tag på ett exemplar, valfri känd överklockare rättare sagt.

Men inte ens det behövs, vi vet att 3930k 32nm SB-E klarar 5.7GHz, då är det extremt sannolikt att 4930k 22nm IB-E klarar lika mycket och mer därtill.

Ursäkta? Vad pratar du om? Jag har aldrig gjort något personligt påhopp mot dig, bett om ursäkt och skyllt på att jag varit "förbannad" på Intel, varför ljuger du för?

Att HT skulle vara negativt för spel är en myt, likaså att det förbättrar prestandan, båda stämmer men vi pratar om 1 FPS, +-, dvs ingen idé att ens ta upp det.

Det går absolut snabbare att rendera med HT, men frågan är.. hur mycket snabbare? Senast jag testade Vegas .WMV rendering med en 3930k CPU så var skillnaden 20% mellan HT och avstängt, på ett 10 minuters klipp så var det 10min vs 12min ~ ungefär, dvs renderar du t.ex. 3st 10-15min spelfilmer i veckan med HT påslaget på en 3930k så sparar du 5 timmar renderingstid på ett helt år, är det värt 2000kr? 0 Skillnad i Spel, 20% skillnad i Renderingstider för enkla Spelfilmer

Många baserar faktiskt sina 4770k köp på just detta, att det är snabbare i rendering, när dom renderar en film nån gång ibland, kanske 2-3 gånger i månaden, det är så fruktansvärt liten skillnad så det knappast är värt pengarna, inte ens om det renderade dubbelt så fort skulle det knappt va värt dom där extra 1000 kronorna. Blir bara varmare och kräver mer kylning, når inte lika hög OC heller, dvs en 4670k som når 4.6 är bättre än en 4.4 i 4770k, (overall) i spel, de flesta program och små renderingar, betydligt vettigare köp på alla vis.

Renderar du däremot filmer varje dag, som ett arbete, visst, då är 4770k ett bättre köp, men renderar du varje dag, då köper du uppenbart en 3930k istället, 4770k är alltså en "mellanting" för folk som har svårt att bestämma sig, uruselt processor val verkligen.

Dold text

Du svarar inte på min fråga. Hur kan en 4670K i 4,6GHz vara ett sämre alternativ än en 2500K i 5GHz? Sedan vill jag väl påstå att antalet 2500K som tar sig till 5GHz är ganska överskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Som de flesta kommer att säga så väntar vi hellre in 8-kärniga Haswell-E nästa år.

Det är för lång tid in i framtiden.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se ett jämförande test mellan 4770 och 4820 här på Sweclockers.
När jag letar på Nätet så listas att det är en nackdel att 4820 inte har en inbyggd grafikdel. Men är det verkligen en nackdel? Vill inte de flesta som köper en prestanda CPU även ha en prestanda GPU?
En jämförelse mellan 4770 och 4930/4960 tycker jag också kunde vara kul men på grund av den stora prisskillnaden mindre intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Hoppas vi får se ett jämförande test mellan 4770 och 4820 här på Sweclockers.
När jag letar på Nätet så listas att det är en nackdel att 4820 inte har en inbyggd grafikdel. Men är det verkligen en nackdel? Vill inte de flesta som köper en prestanda CPU även ha en prestanda GPU?
En jämförelse mellan 4770 och 4930/4960 tycker jag också kunde vara kul men på grund av den stora prisskillnaden mindre intressant.

Kan fortfarande vara nackdel att inte ha inbyggd grafikdel. Kan vara skönt att veta att man kan sälja sitt grafikkort en månad innan en lansering och köpa nytt sedan. Eller att man på en minut kan få igång datorn igen om grafikkortet gett upp. Grafikkort är ju ändå en komponent som relativt ofta ger upp.

Permalänk
Medlem

OK.
Mina grafikkort har aldrig gått sönder och skulle det hända så är det bara att dra ut en låda och sätta in ett tidigare annat kort.
Man får ju även fler minneskanaler till 4820 så jag som skall köpa delar till en helt ny dator avvaktar gärna på både en jämförande test och Windows 8.1.
Kan ju inte köra XP med 64 GB minne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

OK.
Mina grafikkort har aldrig gått sönder och skulle det hända så är det bara att dra ut en låda och sätta in ett tidigare annat kort.
Man får ju även fler minneskanaler till 4820 så jag som skall köpa delar till en helt ny dator avvaktar gärna på både en jämförande test och Windows 8.1.
Kan ju inte köra XP med 64 GB minne!

Ja det kanske inte är en stor nackdel för de flesta. Men en liten nackdel är det ju ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Kan ju inte köra XP med 64 GB minne!

gränsen för win XP pro 64 är väll 128gb.

Det går men det är inget att rekomendera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Snusfri

Gör moderkort i mITX format med LGA2011 så har ni en köpare här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gör moderkort i mITX format med LGA2011 så har ni en köpare här.

Och gärna under 1300:- vill jag flika in med, mer än 1000:- extra för att gå upp från 1150 eller 1155 för motsvarande 2011 känns saftigt.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

HT är negativt för spel då huvudtråden är den stora flaskhalsen och om man använder den andra CPU-tråden på samma CPU-kärna så har man helt plötsligt bara 60-70% av kapaciteten på huvudtråden. HT är faktiskt negativt för i princip alla interaktiva program, HT ökar "throughput" på en CPU (något som är väldigt önskvärt på t.ex. servers), men det gör det på bekostnad av svarstid (enkeltråd-prestanda sjunker). På en dator som direkt interagerar med en människa är svarstid betydligt viktigare än rå "throughput"..

hintar lite att du har rätt : http://chipreviews.com/main-feature/main-news/frostbite-2s-li...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som avvek från trådens ämne.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Asså varför skulle man nu köpa 4770k över 4820k ?
Finns X79 moderkort som inte kostar mycket och det kommer nya X79 refresh moderkort.

4820k kommer nog a lödd IHS och kommer nog klocka som en gud.
Och denna 4core är ingen 8 core med 4 cores borta eller en 6 core med 2 cores borta.
Detta är en RIKTIGT 4 core

Vill bara påpeka att 3820 var en äkta quadcore. Det är däremot de sexkärniga som är äkta hexacore nu, till skillnad från octacore-chip som hade två kärnor inaktiverade.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flamso:

Vill bara påpeka att 3820 var en äkta quadcore. Det är däremot de sexkärniga som är äkta hexacore nu, till skillnad från octacore-chip som hade två kärnor inaktiverade.

Aha hade det omvänt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Aha hade det omvänt

Yes! Fattar inte riktigt varför vi inte kan få åttakärniga processorer till entusiastplattformar. Men de har inte direkt någon konkurrens heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld