Permalänk
Föredetting
Skrivet av AlexanderW:

Hur gör man en factory reset på MSI GE70 (Win8)?
När jag trycker F3 under boot så kommer windows egna färgglada restore tjosan, och inte den klassiska recovery menyn som vanligtvis känns mer "MSdos-aktig" där man själv väljer vilken recovery partition som den skall återställa ifrån.
Om jag förstår rätt så kommer inte drivrutiner och sådant installeras vid windows egna factory reset.

Det skall väl finnas en egen MSI Recovery Manager som man skall kunna starta vid boot?

Det är alltså INTE så här det ser ut när jag försöker köra recovery just nu:
http://65.244.195.67/faq/images/Restore%202.JPG

De olika valen som man kan se längst ned till vänster syns heller ej när jag bootar datorn:
http://65.244.195.67/faq/images/Restore%201.JPG

Sådär, då har jag funnit ett svar. Restore-processen ser ut såhär med Windows 8: http://service.msicomputer.com/msi_user/TechFAQdetail.aspx?fo...

Den är betydligt mer färgglad än till Windows 7, så det låter som att du är på rätt spår.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hejsan Jonas/Meantek!

Har ni en 15":s revision på gång av er GS70 laptop? Är väldigt intresserad av just den modellen, men föredrar datorn bärbar före släpbar, hehe.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Marcuswb:

Hejsan Jonas/Meantek!

Har ni en 15":s revision på gång av er GS70 laptop? Är väldigt intresserad av just den modellen, men föredrar datorn bärbar före släpbar, hehe.

Ingenting i nuläget. GE40 finns, den är väldigt bärbar, men det är dåligt med 15"-modeller i nuläget. GS70 är hyfsat bärbar ändå, om man ser på det så, men jag kan personligen hålla med om att en GS60 vore något.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Är MSI B85I på g?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av tmv:

Är MSI B85I på g?

Jajamän. Det ska dyka upp i Sverige i början av September hos våra vanliga återförsäljare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag hade tänkt att köpa en ny dator i delar, och har valt ett MSI moderkort. Det jag undrar är om moderkortet: MSI 970A-G46 klarar av processorn:AMD FX-8350 utan en bios uppdatering.
Och sen om de är möjligt att uppdatera bioset med en processor som ej stöds av moderkortet för tillfället?

mvh Fjompex

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk

Hej, jag har ett MSI h77ma-g43 med en 3570K. Jag köpte i helgen en ny CPU-kylare för att kunna överklocka min CPU, och såg tillochmed att OC Genie II som finns på moderkortet erbjuder "One touch overclocking" (Här är en bild på lådan t.ex : http://goo.gl/CyRYDM).

Igår tittade jag runt lite i BIOS och märker att jag inte kan höja Multipliern till högre än 38. Efter lite konsultation från andra Sweclockare så uppfattar jag det som att "One touch overclocking" inte riktigt stämmer, eftersom att man inte kan överklocka med detta moderkort överhuvudtaget.
Är detta bara ett enda stort missförstånd, eller vad har jag missat?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av fjompex:

Hej!
Jag hade tänkt att köpa en ny dator i delar, och har valt ett MSI moderkort. Det jag undrar är om moderkortet: MSI 970A-G46 klarar av processorn:AMD FX-8350 utan en bios uppdatering.
Och sen om de är möjligt att uppdatera bioset med en processor som ej stöds av moderkortet för tillfället?

mvh Fjompex

De nyare 970A-G46-moderkorten ska vara utrustade med ett BIOS som stödjer FX-8350. Gällande uppdatering, det måste jag kolla upp hur det lirar på just det moderkortet.

Skrivet av Narcissisten:

Hej, jag har ett MSI h77ma-g43 med en 3570K. Jag köpte i helgen en ny CPU-kylare för att kunna överklocka min CPU, och såg tillochmed att OC Genie II som finns på moderkortet erbjuder "One touch overclocking" (Här är en bild på lådan t.ex : http://goo.gl/CyRYDM).

Igår tittade jag runt lite i BIOS och märker att jag inte kan höja Multipliern till högre än 38. Efter lite konsultation från andra Sweclockare så uppfattar jag det som att "One touch overclocking" inte riktigt stämmer, eftersom att man inte kan överklocka med detta moderkort överhuvudtaget.
Är detta bara ett enda stort missförstånd, eller vad har jag missat?

OC Genie II fungerar lite annorlunda beroende på plattform. Köper du ett Z77/Z87-moderkort med en K-CPU överklockas CPU-frekvensen. Kör du Z77/Z87 med en icke-K-CPU överklockas IGP:n. Kör du H77/H87 sker samma sak - OC Genie överklockar IGP:n, då plattformen inte stödjer överklockning av CPU:n som sådan, utan endast IGP.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej!

Sommaren 2011 var jag i USA och köpte en MSI FX420. Den har fungerat fint större delen av tiden, men på sista tiden har jag fått två problem som jag undrar hur jag ska lösa.

1. Det har blivit glapp i laddningen, jag tror att det är i själva kontakten där man sätter in laddaren. Det gör att jag bara kan ladda datorn om jag "drar" laddningssladden så att den trycker mot ena kanten. Det började med att det inte gick att ladda om sladden låg i vissa vinklar, och har blivit värre och värre. Ibland står det bara "plugged in, not charging" när sladden är i, ibland laddar den. Ibland "blinkar" laddningen mellan ansluten och inte ansluten. Det händer också att datorn oväntat stängs av. Jag gissar att något måste bytas ut i datorn (laddaren är redan utbytt en gång), men är osäker på hur vad som gäller med garanti och reparatör eftersom jag köpte datorn i USA.

2. Jag har haft problem med att uppdatera grafikkortsdrivrutinerna. Det började med att jag installerade ett spel som gick mycket långsammare än det borde göra, och jag misstänker att det har med grafikkortet att göra eftersom spelet går klart snabbare på min frus dator som generellt har sämre prestanda. Gissningsvis beror det på lösningen med "switchable graphics" där datorn har ett Intel-kort och ett AMD-kort. Lite googlande ledde mig till att se att det tydligen inte finns uppdaterade drivrutiner för lösningen Intel+AMD-grafik? Hur ska jag göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Raphael:

Hej!

Sommaren 2011 var jag i USA och köpte en MSI FX420. Den har fungerat fint större delen av tiden, men på sista tiden har jag fått två problem som jag undrar hur jag ska lösa.

1. Det har blivit glapp i laddningen, jag tror att det är i själva kontakten där man sätter in laddaren. Det gör att jag bara kan ladda datorn om jag "drar" laddningssladden så att den trycker mot ena kanten. Det började med att det inte gick att ladda om sladden låg i vissa vinklar, och har blivit värre och värre. Ibland står det bara "plugged in, not charging" när sladden är i, ibland laddar den. Ibland "blinkar" laddningen mellan ansluten och inte ansluten. Det händer också att datorn oväntat stängs av. Jag gissar att något måste bytas ut i datorn (laddaren är redan utbytt en gång), men är osäker på hur vad som gäller med garanti och reparatör eftersom jag köpte datorn i USA.

2. Jag har haft problem med att uppdatera grafikkortsdrivrutinerna. Det började med att jag installerade ett spel som gick mycket långsammare än det borde göra, och jag misstänker att det har med grafikkortet att göra eftersom spelet går klart snabbare på min frus dator som generellt har sämre prestanda. Gissningsvis beror det på lösningen med "switchable graphics" där datorn har ett Intel-kort och ett AMD-kort. Lite googlande ledde mig till att se att det tydligen inte finns uppdaterade drivrutiner för lösningen Intel+AMD-grafik? Hur ska jag göra?

Tack på förhand!

Som jag ser det finns det två spår på fråga #1: Service (jag förmodar att garantin har gått ut - det ska vara två år worldwide), det sker via Infocare, och de tar förstås betalt för nöjet. De når du här: http://www.infocare.se/serviceportal/boka-service/
Det andra alternativet är att du öppnar upp datorn och tittar efter själv, för att se om själva kontakten för laddaren är av utbytbar typ eller fastlödd på moderkortet. Är det en lös typ som sitter med kablar på moderkortet är det för det mesta ett lätt jobb att byta själv, sitter den på moderkortet... Ja, då måste hela moderkortet bytas. Jag har själv dessvärre ingen information om hur FX420 är uppbyggd inuti.

Det andra du beskriver kan vara besläktat med det första problemet. Det kan vara så att du måste ha datorn på nätström för att det dedikerade grafikkortet ska hoppa igång, och ibland även strömprofilen "maximum performance" eller liknande. Drivrutiner för notebooks är modellspecifika och tillhandahålls generellt av systemtillverkaren (inte GPU-tillverkaren som är fallet på stationära sidan), vilket betyder att du får kika på datorns produktsida efter nya drivrutiner.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hej. jag har ett MSI N780-3GD5 och undrar om EVGAs backplate fungerar?

Länk till backplattan: http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=100-BP-2780-B9

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av alteam:

Hej. jag har ett MSI N780-3GD5 och undrar om EVGAs backplate fungerar?

Länk till backplattan: http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=100-BP-2780-B9

N780-3GD5 är av referensdesign... Vilket betyder att allting som är anpassat för referensdesign kommer passa. Vad EVGA gjort med sin backplate eller utformat den för har jag, av naturliga skäl, lite svårare att sia om. Av deras kompabilitetslista att döma kommer det fungera, däremot.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

När är de tänkt att Msi Radeon HD7970 Lightning kommer ut till Svenska butiker ???

Kommer de Lightning till GTX680 också ??

De finns redan, jag har ett 680 lightning.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Har MSI några nya X79 kort p G inför släppet av Ivy Bridge-E ?
(ursäkta om frågan kommit upp tidigare, har bara läst en sida bakåt..)

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Föredetting
Skrivet av MayorTroll:

De finns redan, jag har ett 680 lightning.

Jag har ingen aning om vart du hittade Jonas79s inlägg, men jag misstänker att inlägget är rätt gammalt.

Skrivet av Gorgeous-George:

Har MSI några nya X79 kort p G inför släppet av Ivy Bridge-E ?
(ursäkta om frågan kommit upp tidigare, har bara läst en sida bakåt..)

X79 är lite fesljummet, om man kan säga så. Det är inte sådär jättemycket nytt, vi fokuserar mest på X79A-GD45 Plus, som är vårt nyaste X79-kort, utan att för sakens skull vara nytt. Jag har ingen information om något purfärskt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en MSI GE40 här om veckan, och mina drivisar till grafikkort och liknande spökar endel.
Jag klarar t.ex inte köra DotA2 på någorlunda grafik utan att jag ska få FPS drops med jämnamellan rum.

Vad ska jag göra för att åtgärda dessa problem?
Tack på förhand.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mmpiez:

Jag köpte en MSI GE40 här om veckan, och mina drivisar till grafikkort och liknande spökar endel.
Jag klarar t.ex inte köra DotA2 på någorlunda grafik utan att jag ska få FPS drops med jämnamellan rum.

Vad ska jag göra för att åtgärda dessa problem?
Tack på förhand.

Kraschar spelen, får du några fel? Kan du logga temperaturer med Afterburner och se om det är så att dina FPS-drops sker exempelvis i samband med att grafikkortet överhettar och throttlar? Är det samma problem i alla spel, eller bara vissa? Jag behöver lite mer information för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kraschar spelen, får du några fel? Kan du logga temperaturer med Afterburner och se om det är så att dina FPS-drops sker exempelvis i samband med att grafikkortet överhettar och throttlar? Är det samma problem i alla spel, eller bara vissa? Jag behöver lite mer information för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Det som jag tror som spökar är att jag av någon anledning inte kan uppdatera drivrutinerna på grafikkortet till dom senaste som finns tillgängliga. Ska försöka se över fall jag kan logga temperaturerna också.

Men angående drivrutiner, så varför går inte dom uppdatera?

Permalänk

Hej, har en fråga angående moderkort till min laptop. Mitt moderkort till min msi gt780-236NE ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923173 ) har gått sönder. Det går tyvärr inte på garantin, det går tyvärr inte att laga heller. Jag undrar om det går att köpa ett moderkort från er och vem jag ska kontakta isf.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Som jag ser det finns det två spår på fråga #1: Service (jag förmodar att garantin har gått ut - det ska vara två år worldwide), det sker via Infocare, och de tar förstås betalt för nöjet. De når du här: http://www.infocare.se/serviceportal/boka-service/
Det andra alternativet är att du öppnar upp datorn och tittar efter själv, för att se om själva kontakten för laddaren är av utbytbar typ eller fastlödd på moderkortet. Är det en lös typ som sitter med kablar på moderkortet är det för det mesta ett lätt jobb att byta själv, sitter den på moderkortet... Ja, då måste hela moderkortet bytas. Jag har själv dessvärre ingen information om hur FX420 är uppbyggd inuti.

Det andra du beskriver kan vara besläktat med det första problemet. Det kan vara så att du måste ha datorn på nätström för att det dedikerade grafikkortet ska hoppa igång, och ibland även strömprofilen "maximum performance" eller liknande. Drivrutiner för notebooks är modellspecifika och tillhandahålls generellt av systemtillverkaren (inte GPU-tillverkaren som är fallet på stationära sidan), vilket betyder att du får kika på datorns produktsida efter nya drivrutiner.

Garantin har mycket riktigt gått ut (jag borde ju lämnat in redan när det började glappa i våras...). Har du nån koll på ungefär vad det kan tänkas kosta?

Jag har också misstänkt att det är nätströmmen som spökar, men Windows visar det som att laddaren är i men det verkar ändå gå långsamt. Jag har ställt in high performance men är inte säker på att det faktiskt går på det dedikerade kortet ändå. Finns det nåt sätt att kontrollera det? Jag har kollat efter drivrutiner hos MSI och den som finns är från 2011. Jag såg också att andra hade rekommenderat tredjepartsdrivrutiner härifrån?

Permalänk
Medlem

Har du något exakt datum när vi får 780Lightning i svenska butiker?

Permalänk
Medlem

Hej Jonas!

Jag har följande moderkort och minnen
MSI P67A-GD55 Socket 1155, P67, ATX B3(https://www.inet.se/produkt/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3)
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3 (https://www.inet.se/produkt/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...)

Jag har problem med att aktivera XMP på mina minnen.. just nu körs dem i 1333mhz, men alternativet för XMP är gråmarkerat i bios.. Har kontaktat både MSI och corsair..

MSI sa att jag skulle kolla SPD för minnena och se om de var samma

DIMM # 1
SPD registers
80 43 4D 5A 38 47 58 33 4D 32 41 31 36 30 30 43 39
90 20 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

DIMM # 2
SPD registers
80 43 4D 58 38 47 58 33 4D 32 41 31 36 30 30 43 39
90 20 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

De är olika på ett ställe vid SPD80.. och MSI sa att det var olika minnen eftersom det var olika SPDs.. och det skulle vara svaret på varför alternativet för XMP var gråmarkerat i bios..
De sa att jag skulle kontakta Corsair så det gjorde jag och dom sa att jag skulle köra memtest med ett minne i taget och se om det blev några errors..

Körde en minnesmodul åt gången i XMP 1600mhz och fick inga errors på något av dom..
Men problemet återstår, varför kan jag inte aktivera XMP med båda modulerna i moderkortet?

Har senaste bios.. t.o.m. betaversionen på senaste

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Har du något exakt datum när vi får 780Lightning i svenska butiker?

Svarar på min egen fråga då Såg att komplett har ett fåtal inkommande till den 3 sep ifall någon annan är i köptankar.

Håller tummarna på att man får korten nästa vecka

Permalänk
Föredetting
Skrivet av mmpiez:

Det som jag tror som spökar är att jag av någon anledning inte kan uppdatera drivrutinerna på grafikkortet till dom senaste som finns tillgängliga. Ska försöka se över fall jag kan logga temperaturerna också.

Men angående drivrutiner, så varför går inte dom uppdatera?

Jag måste kolla angående drivrutiner - jag har inget direkt svar på det just nu, är jag rädd.

Skrivet av Boombox21:

Hej, har en fråga angående moderkort till min laptop. Mitt moderkort till min msi gt780-236NE ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923173 ) har gått sönder. Det går tyvärr inte på garantin, det går tyvärr inte att laga heller. Jag undrar om det går att köpa ett moderkort från er och vem jag ska kontakta isf.

Mvh

Vi har ingen försäljning av reservdelar löst. Det enda sättet att få sin notebook reparerad är att skicka in den till Infocare, som återkommer med kostnadsförslag. Värt att notera är att de tar betalt för felsökningen också, och delarna är inte gratis. Ibland finns det delar på exempelvis Ebay, men jag kan inte rekommendera de heller, då vi officiellt inte säljer där - det är dock i princip det enda sättet att få det löst själv på, utan att blanda in verkstäder.

Skrivet av Raphael:

Garantin har mycket riktigt gått ut (jag borde ju lämnat in redan när det började glappa i våras...). Har du nån koll på ungefär vad det kan tänkas kosta?

Jag har också misstänkt att det är nätströmmen som spökar, men Windows visar det som att laddaren är i men det verkar ändå gå långsamt. Jag har ställt in high performance men är inte säker på att det faktiskt går på det dedikerade kortet ändå. Finns det nåt sätt att kontrollera det? Jag har kollat efter drivrutiner hos MSI och den som finns är från 2011. Jag såg också att andra hade rekommenderat tredjepartsdrivrutiner härifrån?

Jag har dessvärre dålig koll på ungefärliga priser - men vet att ett moderkortsbyte inte sällan landar på 3-5000:- inkl arbete.

Prestandan är väl det bästa sättet att se vilket grafikkort som används - eventuellt kan du kika i Afterburner eller GPU-Z och se vad de anger för belastning på din dedikerade GPU under stresstester.

Skrivet av Vact:

Har du något exakt datum när vi får 780Lightning i svenska butiker?

Såg att du svarat själv (jag har hunnit med att vara sjuk - ber om ursäkt för slöheten), men det verkar trilla in en drös i Sverige mot slutet av nästa vecka. Komplett kan eventuellt få in lite tidigare.

Skrivet av 173445:

Hej Jonas!

Jag har följande moderkort och minnen
MSI P67A-GD55 Socket 1155, P67, ATX B3(https://www.inet.se/produkt/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3)
Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3 (https://www.inet.se/produkt/5308675/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...)

Jag har problem med att aktivera XMP på mina minnen.. just nu körs dem i 1333mhz, men alternativet för XMP är gråmarkerat i bios.. Har kontaktat både MSI och corsair..

MSI sa att jag skulle kolla SPD för minnena och se om de var samma

DIMM # 1
SPD registers
80 43 4D 5A 38 47 58 33 4D 32 41 31 36 30 30 43 39
90 20 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

DIMM # 2
SPD registers
80 43 4D 58 38 47 58 33 4D 32 41 31 36 30 30 43 39
90 20 20 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

De är olika på ett ställe vid SPD80.. och MSI sa att det var olika minnen eftersom det var olika SPDs.. och det skulle vara svaret på varför alternativet för XMP var gråmarkerat i bios..
De sa att jag skulle kontakta Corsair så det gjorde jag och dom sa att jag skulle köra memtest med ett minne i taget och se om det blev några errors..

Körde en minnesmodul åt gången i XMP 1600mhz och fick inga errors på något av dom..
Men problemet återstår, varför kan jag inte aktivera XMP med båda modulerna i moderkortet?

Har senaste bios.. t.o.m. betaversionen på senaste

MVH

Problemet är, som du själv säger, att SPD:erna inte är desamma, därför funkar inte XMP. Corsair har förmodligen gett dig ett standardsvar, misstänker jag, och inte riktigt greppat ditt problem. Jag skulle råda dig att helt enkelt notera timings från XMP, trycka i båda minnena, sätta 1600MHz och de timings du vill ha och köra manuellt, istället för via XMP.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

"Problemet är, som du själv säger, att SPD:erna inte är desamma, därför funkar inte XMP. Corsair har förmodligen gett dig ett standardsvar, misstänker jag, och inte riktigt greppat ditt problem. Jag skulle råda dig att helt enkelt notera timings från XMP, trycka i båda minnena, sätta 1600MHz och de timings du vill ha och köra manuellt, istället för via XMP."

Okej. Är det samma sak? Ska jag skita i att de har olika SPDs alltså? Hur ställer jag in det med timings? ska jag sätta Dram timing mode till link eller unlinked? sen se till att de står på 9-9-9-24 på de första raderna då eller? (som det står i specen för minnena: Hastighet 1600 MHz, Latens 9-9-9-24, Spänning 1,65V)

En annan sak, i CPU-Z, så visar timings table för minnena olika.. I XMP-1600 profilen så är det ena minnet på 1.5V och det andra på 1.65V.. ska det inte vara på 1.65 för båda minnena?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av 173445:

"Problemet är, som du själv säger, att SPD:erna inte är desamma, därför funkar inte XMP. Corsair har förmodligen gett dig ett standardsvar, misstänker jag, och inte riktigt greppat ditt problem. Jag skulle råda dig att helt enkelt notera timings från XMP, trycka i båda minnena, sätta 1600MHz och de timings du vill ha och köra manuellt, istället för via XMP."

Okej. Är det samma sak? Ska jag skita i att de har olika SPDs alltså? Hur ställer jag in det med timings? ska jag sätta Dram timing mode till link eller unlinked? sen se till att de står på 9-9-9-24 på de första raderna då eller? (som det står i specen för minnena: Hastighet 1600 MHz, Latens 9-9-9-24, Spänning 1,65V)

En annan sak, i CPU-Z, så visar timings table för minnena olika.. I XMP-1600 profilen så är det ena minnet på 1.5V och det andra på 1.65V.. ska det inte vara på 1.65 för båda minnena?

Jag börjar bakifrån, så att säga: jag kan inte riktigt säga vad du har för minnen, och vi tillverkar och supportar heller inte minnen - men det låter som om du har två helt olika minnen, helt klart, minnen finns med olika spänningsspecar.

Förmodligen kommer ditt moderkort köra 9-9-9-24 även om du sätter allt på Auto och bara ändrar frekvensen till 1600MHz, men väljer du linked och sätter dina timings själv kan du se till att du till 100% får det. Du sätter timings precis som du beskriver det, de första raderna till 9-9-9-24.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag ändrade frekvensen till 1600MHz, och timings blev 11-9-9-24 på auto.. ställde om det till 9-9-9-24.. Det funkade ju men efter omstart så ställer frekvensen in sig på Auto (1333MHz) igen utan att jag rört nåt.. Man ska väl inte behöva ställa in det varje gång man startar datorn? En annan sak, vet du vad Command Rate för minnena innebär? enligt XMP-1600 profilen så är den 2T, och nu är den inställd på 1T.

Är det säkert att det är minnena det är fel på och inte har nåt att göra med moderkortet eller processorn? Inet skrev till mig..
"Det troligaste i detta fall om moderkortet läser ut att minnena inte stämmer överens är att det nu mera är fel på minnena, moderkortet eller processorn."

Tack för hjälpen

Permalänk
Föredetting
Skrivet av 173445:

Jag ändrade frekvensen till 1600MHz, och timings blev 11-9-9-24 på auto.. ställde om det till 9-9-9-24.. Det funkade ju men efter omstart så ställer frekvensen in sig på Auto (1333MHz) igen utan att jag rört nåt.. Man ska väl inte behöva ställa in det varje gång man startar datorn? En annan sak, vet du vad Command Rate för minnena innebär? enligt XMP-1600 profilen så är den 2T, och nu är den inställd på 1T.

Är det säkert att det är minnena det är fel på och inte har nåt att göra med moderkortet eller processorn? Inet skrev till mig..
"Det troligaste i detta fall om moderkortet läser ut att minnena inte stämmer överens är att det nu mera är fel på minnena, moderkortet eller processorn."

Tack för hjälpen

Minnena kan klocka ner sig om det är några timings som är satta för tight. Exempelvis Command Rate, 2T är lösare än 1T, sätt den manuellt till 2T. Annars, se till att köra senaste BIOS, det kan vara någon liten fix som är relaterad till specifika minnen.

Det låter, med den infon du gett mig, som att minnena helt enkelt inte matchar. Kan SPD-data läsas och allt funkar i övrigt har jag väldigt svårt att se hur moderkortet skulle fallera. Jag rekommenderar att du testar med ett annat par minnen, alternativt dina minnen i en annan dator och se om du får samma fel där. Det är absolut snabbast så.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI GTX 560ti med Twin Frozr kylaren, som på senare tid börjat låta riktigt illa, stundvis.

Det jag lyckats komma fram till är att det är den ena utav två fläktar som för oljud. (Det blir tyst ifall man inte låter den snurra.)

Underligt nog är det bara ibland den låter konstigt, ex. vid uppstart och hög load.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av HerrGoreMann:

Jag har ett MSI GTX 560ti med Twin Frozr kylaren, som på senare tid börjat låta riktigt illa, stundvis.

Det jag lyckats komma fram till är att det är den ena utav två fläktar som för oljud. (Det blir tyst ifall man inte låter den snurra.)

Underligt nog är det bara ibland den låter konstigt, ex. vid uppstart och hög load.

Att fläkten låter vid vissa scenarion kommer förmodligen snart ändras till att den låter illa hela tiden, förutsatt att det inte är något som ligger emot fläkten - jag antar att du rensat den på damm, etc. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till din återförsäljare för en reklamation i det här fallet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.