Överklockning i7 2600k nytt moderkort. (OSTABILT)

Permalänk
Medlem

Överklockning i7 2600k nytt moderkort. (OSTABILT)

Hur mycket jag än försöker så verkar jag inte kunna komma upp i en stabil klock. 4.2Mhz funkade på ca 1.35 vcore men väldigt varmt. Är nu uppe i 4.5 och försöker få det relativt stabilt men lyckas ej. Har som högst varit uppe i 1.385 vcore och datorn crashar efter att CPU kommit upp i 80 grader.

Jag har kört med samma processor, samma kullkasta samt samma kylare med ett annat moderkort och låg då i full Load 4.5Mhz mellan 69-72 grader. Varför är det såhär ? Fattar ingenting??

Tack på förband mvh simon.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Vissa exemplar klockar väldigt dåligt, ditt verkar dock vara särskilt dåligt. Det ex jag har nu tar sig upp till runt 4.5 Ghz, medan mitt gamla gick upp till 5 Ghz (båda med h100). Följer du någon speciell guide?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

samma sak hände för mig när jag klockade men jag kom förbi det genom att klocka kärnorna individuellt.
2 stycken blev varmare än andra dom drog jag upp till 4,5 och dom som var svalare drog jag upp i 4,7 och 4,8 Så att alla kom upp i samma temp resultatet blev att jag ligger på en stabil klock på ~ 4,6
För övrigt datorn i sign. nedan.

Visa signatur

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vissa exemplar klockar väldigt dåligt, ditt verkar dock vara särskilt dåligt. Det ex jag har nu tar sig upp till runt 4.5 Ghz, medan mitt gamla gick upp till 5 Ghz (båda med h100). Följer du någon speciell guide?

Nej inget speciellt, testar mig fram. Jag kanske gör något fel ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

samma sak hände för mig när jag klockade men jag kom förbi det genom att klocka kärnorna individuellt.
2 stycken blev varmare än andra dom drog jag upp till 4,5 och dom som var svalare drog jag upp i 4,7 och 4,8 Så att alla kom upp i samma temp resultatet blev att jag ligger på en stabil klock på ~ 4,6
För övrigt datorn i sign. nedan.

Tycker det är mycket lustigt hur som helst. Skilljer det så mycket fron moderkort till moderkort ? Att jag inte ens kan få datorn att gå på 1.38 vcore är ju helt absurt. Ingen aning om vad detta kan bero på ?

Visa signatur

Äsch då!