Intel 9-serien styrkretsar kan bryta kompatibiliteten med Haswell

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad intel gör. De flesta köper av dem ändå.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Oftast brukar väl folk uppgradera både moderkort och cpu samtidigt, så i praktiken spelar det kanske inte någon gigantisk roll?

Såvida man inte tittar på socket när man väljer processor och råkar välja en ny Haswell

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

...Apple visade upp med sin "lightning connector"..
...Samsung och de andra Android-OEM'erna fortsatte med micro-USB och var är Apple idag?...
...Om AMD's Kaveri blir något vettigt så kan det bli en kandidat som min nästa CPU efter min 4 år gamla(5 nästa år) i5 750K'a.

Nu var det ju iofs Intel som plockade fram thunderbolt.
Var är Apple idag? Tja deras port sitter i allt från stereos till bilar och you name it... Berätta gärna om alla devicer som connectar med din microusb telefon.

AMD är slagna på prestanda desktopen. Dom har inte styrkan eller pengarna att kriga med intel på en så liten marknad.. Deras framtid ligger i att bygga ihop sin grafik med med arm och göra det tegra aldrig blivit (än?)

Permalänk

Precis som andra redan nämnt förstår jag inte problemet i detta? När man uppgraderar så byter man ju ut allt! Tror ni jag kommer och sitta och leta efter en processor med 1156 sockel när jag ska byta ut min i5 750..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Köper man mobo och cpu idag så lär man behålla grejerna i två år. Sen har det ändå kommit ut nya grejer? Förstår inte problemet.

Två år? Skulle inte säga att det händer tillräckligt mycket på två år för stt göra byten värda En CPU idag håller snarare 3-6 år, beroende på vad man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Ett litet suffix efter sockelbeteckningen vore trevligt för att markera skillnaden.
Sedan när det kommer till bakåtkompatibilitet, så är dessvärre inte AMD särskilt mycket bättre nuförtiden. FM1 varade väl bara en generation och FM2 två. Dessutom kommer väl en ny socket till nästa FX generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på ett ordentligt generationsskifte efter Haswell Refresh? Något som kan ersätta min gen1 i5 750?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Ett litet suffix efter sockelbeteckningen vore trevligt för att markera skillnaden.
Sedan när det kommer till bakåtkompatibilitet, så är dessvärre inte AMD särskilt mycket bättre nuförtiden. FM1 varade väl bara en generation och FM2 två. Dessutom kommer väl en ny socket till nästa FX generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det kommer någon mer FX... :-\
Det vore ändå på tiden att byta sockel till AM4 eller något helt nytt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av discodns:

Såvida man inte tittar på socket när man väljer processor och råkar välja en ny Haswell

Jo, den biten verkar allmänt ogenomtänkt...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Köper man mobo och cpu idag så lär man behålla grejerna i två år. Sen har det ändå kommit ut nya grejer? Förstår inte problemet.

Njääe, jag bytte från en Athlon X2 till Phenom 2 X4, men bytte inte moderkortet. Varför skulle jag göra det bara för att det finns nya grejer ute??

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av robbah99:

Nu var det ju iofs Intel som plockade fram thunderbolt.
Var är Apple idag? Tja deras port sitter i allt från stereos till bilar och you name it... Berätta gärna om alla devicer som connectar med din microusb telefon.

Lightning är inte Thunderbolt, utan namnet på den nya anslutningen på iOS-prylar, som INTE är kompatibel med alla stereoapparater, bilar etc som har den gamla anslutningen.

Permalänk
Skrivet av sharpless:

Lightning är inte Thunderbolt, utan namnet på den nya anslutningen på iOS-prylar, som INTE är kompatibel med alla stereoapparater, bilar etc som har den gamla anslutningen.

men det finns adapter att köpa

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2