AMD uppdaterar processorplaner för 2014 och 2015

Permalänk
Melding Plague

AMD uppdaterar processorplaner för 2014 och 2015

Efter erkännandet om att A-serien Kaveri försenas ett kvartal talar nya uppgifter för att Kabini för stationära datorer och dess uppföljare skjuts framåt i tiden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmmm, så länge dom inte lägger ner någonting så....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Puh!

Kan man tolka det här som att det trotts allt blir steamroller till am3+?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Puh!

Kan man tolka det här som att det trotts allt blir steamroller till am3+?

Hoppas på övergång till ny styrkrets, 990FX har stått kvar mot 3 styrkretsar från Intel...

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Så, förseningar igen?
Jag frågar mig fortfarande när de släppte en processor i tid. Var det Palomino? Kom den i tid?

Skrivet av Ozzed:

Puh!

Kan man tolka det här som att det trotts allt blir steamroller till am3+?

Nä tvärtom. Kaveri finns i high perfomance nu. De nämner inte en uppföljare till Piledriver för AM3+ någonstans. Finns verkligen inget som pekar på en uppföljare till Piledriver till AM3+. Samtidigit finns det inget som pekar på att Kaveri på FM2+ blir stark nog för att kunna ta över rollen från Piledriver på AM3+ heller.

Permalänk

Hoppas på prestandaprocessor från AMD. Däremot är det inte bra att det blir uppskjutet ännu längre.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker det är en otydlig attityd till entusiasterna som vill ha högpresterande processorer.

Permalänk
Medlem

Tror personligen alla dessa förseningar beror på Xbox one och Ps4. Dem behöver lägga mycket fokus på att rulla ut så många chip som möjligt till dessa konsoler då det förmodligen kommer vara en hel del tryck vid lanseringen, men det är bara en gissning från min sida!

Permalänk
Medlem

Tolkar detta som att AMD kastat in handduken once and for all när det kommer till stationära prestandasegmentet, d.v.s uppföjlaren till Piledriver FX-8350 etc etc. I alla fall de närmsta två åren. Någon ny styrkrets (1090FX) lär vi inte heller få se...
Men vem vet dom kanske gör en storstilad comeback nångång 2015...
Meanwhile får man väl börja tänka på att gå över till ze dark side......

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tycker det är en otydlig attityd till entusiasterna som vill ha högpresterande processorer.

Jag tror de har gett upp de högpresterande segmentet... Men knappast något man vill erkänna att man inte klarar leverera. Men hoppas på bra APU er i mellansegmentet... Grafikdelarna kan förhoppningsvis bli så pass starka att de är fullgoda alternativ till icke hardcore gamers. Då kan jag tänka mig köpa och rekommendera en sådan processor.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat nu ett tag tänkte det skulle va roligt och se en ny cpu för am3+ eller ny sockel skulle komma men man har inte läst något om det så kommer den här nyheten så tänker man gött sen läser man igenom och tänker vafan 2015:O.
Jag menar nuvarande vishera e ju snart ett år om dom inte släpper nytt förrän 2015 kommer ju ju vishera vara så utdaterat så det e inte sant.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Jag tror de har gett upp de högpresterande segmentet... Men knappast något man vill erkänna att man inte klarar leverera. Men hoppas på bra APU er i mellansegmentet... Grafikdelarna kan förhoppningsvis bli så pass starka att de är fullgoda alternativ till icke hardcore gamers. Då kan jag tänka mig köpa och rekommendera en sådan processor.

De har väl redan sagt att de inte längre fokuserar på prestanda. Att de gett upp är kanske att ta in men de fokuserar som sagt inte i det längre och har inga större planer på det ännu skulle jag gissa. AMD fokuserar där de kan och pengarna finns vilket tydligt syns på marknaden idag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara så att MS och Sonys konsollsläpp går bättre än väntat och AMD blir tvungna att prioritera de två kunderna. Speciellt om ryktena gällande Microsofts yield-problem stämmer.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Meanwhile får man väl börja tänka på att gå över till ze dark side......

Gjorde nyss det, kan inte säga att det var ett lätt beslut...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Det där med att "Kabini för stationära datorer" skulle vara försenad låter väldigt underligt. Hur kan man försena en produkt som redan finns? Det är ju samma krets som redan finns till försäljning antar jag, annars hade det ju inte varit Kabini. Nej, jag har lite svårt att lita på detta.

Permalänk
Avstängd

Dom borde vara ha en sockel istället för två eller tre.
Det skulle väl vara billigare och bättre?

By the way, jag tycker AMDs namnsättning är väldigt förvirrande.
Med Intel känner jag att jag hänger med.
Vet inte om det är AMDs nämnsättning, men på AMD sidan hänger jag inte alls med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

De har väl redan sagt att de inte längre fokuserar på prestanda. Att de gett upp är kanske att ta in men de fokuserar som sagt inte i det längre och har inga större planer på det ännu skulle jag gissa. AMD fokuserar där de kan och pengarna finns vilket tydligt syns på marknaden idag.

Jag vet att de har sagt att de inte satsar på high end längre... men kommentaren ifrågasatte varför de var otydliga om högpresterade system. Och jag tror inte man som företag vill "tjata" om att man inte riktigt klarar av att konkurrera med Intel på absolut högsta CPU prestandan. Men jag gillar de satsar på FM2+. Hoppas de lyckas få ut riktigt vassa produkter där... De har väl lyckats redan på sätt och vis med Playstation och Xbox, men AMD behöver allt de kan få för att inte försvinna.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom borde vara ha en sockel istället för två eller tre.
Det skulle väl vara billigare och bättre?

By the way, jag tycker AMDs namnsättning är väldigt förvirrande.
Med Intel känner jag att jag hänger med.
Vet inte om det är AMDs nämnsättning, men på AMD sidan hänger jag inte alls med.

Ja den är inget vidare. Med intel har du t.ex. Ivy Bridge-arkitekturen, det är det enda du behöver hålla koll på den generationen förutom atom så klart. Sedan fvet man IB för bärbart, IB för 1155, eller IB för 2011 eller eventuellt någon Xeon-socket. Kodnamnet är ändå IB och du vet precis vad det pratas om.
Med AMD så har de ett kodnamn för arkitekturen, sedan olika för olika kärnor, sedan lite olika kodnamn beroende på segment. Sedan ska de gärna heta något konstigt, som man lätt glömmer eller förväxlar, som Kabini och Kaveri.

Permalänk
Medlem

Tycker det är förvirrande rykten, ena gången är de enligt plan och i nästa stund är det väldiga förseningar. Vad ska man tro på?

Steamroller "on track in 2013"
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20130331080217_AMD_W...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tycker det är förvirrande rykten, ena gången är de enligt plan och i nästa stund är det väldiga förseningar. Vad ska man tro på?

Steamroller "on track in 2013"
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20130331080217_AMD_W...

Från Mars månad.

Skrivet av Naxos:

PS4 gddr5 är 176 gb/s snabbt. Och det är hela 8 gb.

Fast helt andra latenser. Fast nu har du kommenterat fel nyhet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Från Mars månad.

Fast helt andra latenser. Fast nu har du kommenterat fel nyhet också.

Haha gjorde det från iPad därför det blev knasigt. Tog bort inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Från Mars månad.

Jaha det kanske förklarar saken. Sorry...

Permalänk
Inaktiv

Är det inte bättre att lägga någon krona till för att få kvalitet och prestanda. AMD är ju så efter i utvecklingen.
Se denna jämförelse från Aug 2013. OBS det är inte emot Haswell som är ännu bättre. LÄNK:

Permalänk
Medlem

De satsar fortfarande på server, "big-cores" och "small-cores". Rakt översatt i dagsläget Kaveri och Jaguar. Då en plattform som inte stödjer APU är helt ointressant för dem så är det såklart AM3+ försvinner, däremot helt frivilligt för dem att göra 8-16 core Kaveris. Ny serversockel blir det ändå i slutet av 2014 eller början av 2015. Får Carrizo DDR4 så fungerar den inte i FM2+. Att de eventuellt inte uppdaterar chipset har inte med den saken att göra, det skulle bara betyda att de fortsätter koppla ihop processorn och chipset med ("UMI") PCIe 2.0 x4. AMD har tradition av att ta gamla chipset till nya socklar.

Saken med server är ju bara att vi enbart sett roadmaps gå till 2014. Kaveri för servrar kommer dock för 1P nästa år. Saken är ju den att BD har varit så trasig och dåligt presterande vid flertrådat att det inte har varit någon mening att fortsätta server-roadmapen de hade tidigare. De kommer garanterat hoppa i generationer på det segmentet. "Big cores" är just high-performance eller deras prestanda-arkitektur och det har de inte gett upp även om Jaguar och efterföljare är heta och de ska få ut 64-bit ARM för servrar nästa år också. Kaveri tillverkas just nu i Dresden och vi har produktionskisel innan året är slut frågan är bara var i kedjan. Custom AMD-chip för konsolerna tillverkas just nu och färdiga skickas ut till konsoltillverkningen. Då konsoler skeppar om ett par månader. Jaguar-baserade serverchip aka Opteron har tillverkats och för den delen nya Hawaii-gpuer alla de i Hsinchu, så de gör ändå en hel del.

Det som de bör vara oroade för är som vanligt laptops! Kaveri måste vara bra, drivrutinerna måste vara bra, chipset måste vara bra, enduro/hybridgrafik måste vara bra och samarbetet med OEM-tillverkarna måste vara bra. Arbetsstationer och server (som kan köra på samma plattform) får de ordna med ny sockel, DDR4-stöd osv, vilket kanske hinner bli Excavator eller tom efterföljaren. Hur som helst vi ser inte Haswell-E och LGA2011-3 fören i slutet av nästa år. Så för entusiaster är ändå en stor prestandauppgradering och ny prestandaplattform långt borta. AMD har annat att koncentrera sig på än spelburkar och det som kommer ut måste ändå konkurrera med Ivy-Bridge-E och Haswell-E likväl vanliga Haswell/Broadwell. Att bara släppa ett AM3+-chip löser inget där, 990-chipset är från 2011 samt knappt någon skillnad från äldre chipset och sockeln är i princip baserad på och väldigt lite förändrad av en sockel som kom ut 2006. AM3+ har ingen framtid i servrar, för det ger dem bara 3 serversocklar och det är ingen prisskillnad mellan AM3+ 1P och C32 1P (som också kan byggas 2P). Så det är bara dumt att förlänga det. 1P Berlin (APU) borde betyda att det är FM2+ eller en mobil variant. Eventuellt BGA. Det får tiden visa. Du behöver en plattform som stödjer grafik iaf. AM3+ är död, det kan vi iaf anta säkert. Två olika socklar för konsumenter ser vi förhoppningsvis inte på det sättet igen.

Permalänk
Medlem

Jag vill uppgradera min FM1...
Kan lika gärna byta till Intel om jag ändå måste byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Är det inte bättre att lägga någon krona till för att få kvalitet och prestanda. AMD är ju så efter i utvecklingen.
Se denna jämförelse från Aug 2013. OBS det är inte emot Haswell som är ännu bättre. LÄNK:

Lägga till en extra krona för kvalitet och prestanda: Ja.

Lägga till en extra krona och hjälpa Intel på vägen till monopol och allt otrevligt det medför? NEJ.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

am3 am3+ är ju så utdaterad! är ju som intels 775 socket ju om den skulle funnits kvar!

Kom med nån ny bra socket AMD med bra cpu's nån gång! så man får äga en AMD dator igen! Fm1 FM2 är ju inget man byter ut sin intel rigg för!

Till HTPC sure men till sin vanliga datorn nej verkligen inte! köpa en amd dator med am3+ är ju inget man gör direkt skulle kännas så fel att äga nåt så gammalt.

Permalänk
Medlem

Vågra man hoppas på att AMD tjuvhåller på en schysst ARM-arkitektur?

http://www.engadget.com/2013/06/18/amd-seattle-arm-server-chi...

Citat:

It's hardly a secret that AMD has stepped out of its x86 comfort zone to develop an ARM-based server chip, but now we know a little more about it. Going by the name of "Seattle" and scheduled for launch in the second half of next year, it'll be built around ARM's 64-bit Cortex-A57 in either 8- or 16-core configurations, which will likely be clocked at a minimum of 2GHz. In an apparent acknowledgement of ARM's superiority at low wattages, we're told that this design has the potential to deliver 4x the performance of AMD's current Opteron X processors, with improved compute-per-watt.

Microsoft vill ju inte släppa Windows RT helt heller, även om intel menar att de håller på att komma i fatt ARM i flops per watt. Här en artikel i ämnet

http://vr-zone.com/articles/arm-says-it-can-beat-haswell-at-t...

Citat:

Intel’s keynote at Computex was defined by its push into the mobile sector. Indeed, Intel’s Tom Kilroy said the next-generation of the company’s hardware would be able to break the “x86 power myth” meaning that these chips would have a total power draw similar to ARM’s chips — which are known for their austere power requirements.

Båda uttalanden kommer från juni i år.

Kanske det blir något med ARM som kommer ifatt prestandatopparna inom x86?

Vågar man hoppas?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Lägga till en extra krona för kvalitet och prestanda: Ja.

Lägga till en extra krona och hjälpa Intel på vägen till monopol och allt otrevligt det medför? NEJ.

AMD har aldrig varit ett bra köp på det viktigaste området – bärbara. Intel har således aldrig haft någon konkurrens heller. Det blev aldrig så att Netburst slog på bärbara. Så de byggde ju från PIII-M till P-M, till Core duo till Core 2 Duo osv. Medan Intel hade motvindar på sin desktop/server-arkitektur. På mikroserver-området så har de från AMD både Piledriver, Jaguar och ARM att sätta emot Intel. På desktop och bärbara finns det inte så mycket från dem i dagsläget och det förbättras faktiskt med Kaveri. På handhållna enheter så konkurrerar dem inte. Att man väljer det som är bäst i ens bärbara eller spelmaskin betyder inte monopol utan det är mer eller mindre det som alltid gällt. När AMD K8 kom fanns det för den delen inte riktigt OEM-maskiner med AMD utan det kom egentligen främst efter de tappat sitt försprång. Idag är inte AMD utlåsta, de säljer en hel del men allt är inte konkurrenskraftigt. Var glad att de har sina semi-custom i konsolerna. Framtiden är inte Netburst och K8.

Permalänk
Medlem

Usch och fy, ser ut som jag kommer köpa min första intel dator...