Är det någon skillnad mellan A1B1 gentemot A2B2?

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad mellan A1B1 gentemot A2B2?

Tjena

Hjälpte en mindre kunnig kompis då jag insåg att jag själv inte vet svaret på detta.

Så scenariet är att vi har en plattform med två minneskanaler och fyra slots där två stickor ska in. Att man ska ha dem i varsin kanal vet jag (oftast kodat med samma färg) men är det någon skillnad mellan att sätta dem i A1B1 gentemot A2B2. Kan ju vara bra och veta gällande bökiga kylare och sånt.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Närmare CPU-sockel: mer värme, kortare väg till CPU
Längre från CPU: mindre värme, längre väg till CPU.

Jag kör mina närmast CPU eftersom min värme transporteras bort via vatten, plus att lilla Antec-pumpen inte är ivägen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thandol:

Tjena

Hjälpte en mindre kunnig kompis då jag insåg att jag själv inte vet svaret på detta.

Så scenariet är att vi har en plattform med två minneskanaler och fyra slots där två stickor ska in. Att man ska ha dem i varsin kanal vet jag (oftast kodat med samma färg) men är det någon skillnad mellan att sätta dem i A1B1 gentemot A2B2. Kan ju vara bra och veta gällande bökiga kylare och sånt.

Det borde stå i din manual (du vet, den där man inte läser) vilka du ska använda först.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa, jag kollar alltid manualen för att se om det är någon speciell kombination som krävs.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Printscreen:

Närmare CPU-sockel: mer värme, kortare väg till CPU
Längre från CPU: mindre värme, längre väg till CPU.

Jag kör mina närmast CPU eftersom min värme transporteras bort via vatten, plus att lilla Antec-pumpen inte är ivägen

Det här var något nytt, och väldigt intressant! Spelar det verkligen roll?

I moderkortets manual brukar det stå hur man ska montera minnena. För de moderkort jag har byggt med har det varit rekommenderat att montera minnena i slot 2 och 4, om slot 1 är närmast CPU och de sitter i ordningen 1-2-3-4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det borde stå i din manual (du vet, den där man inte läser) vilka du ska använda först.

Skrivet av Azpire:

Som ovanstående sa, jag kollar alltid manualen för att se om det är någon speciell kombination som krävs.

Inte mitt moderkort. Undrade i vilket fall om mer allmängilitgt.

Skrivet av Printscreen:

Närmare CPU-sockel: mer värme, kortare väg till CPU
Längre från CPU: mindre värme, längre väg till CPU.

Jag kör mina närmast CPU eftersom min värme transporteras bort via vatten, plus att lilla Antec-pumpen inte är ivägen

Så det är ingen skillnad förutom detta? OK tackar tackar