Permalänk

Hur kopplar jag strömbrytaren?

Okej jag är väl helt dum men hur ska jag koppla detta?
Jag har en 12Volt nätadapter som är kopplad till en liten strömbrytare sedan en 80mm fläkt.
alltså så här:

Fläkten går igång så det är inga problem men det är just att på strömbrytaren så är 0=fläkten på, 1=fläkten av. byter jag plats på + och - så är det samma sak.
Är säkert så simpelt så det är skrattretande. Men tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Okej jag är väl helt dum men hur ska jag koppla detta?
Jag har en 12Volt nätadapter som är kopplad till en liten strömbrytare sedan en 80mm fläkt.
alltså så här:
http://i.imgur.com/xrJHgo7.png

Fläkten går igång så det är inga problem men det är just att på strömbrytaren så är 0=fläkten på, 1=fläkten av. byter jag plats på + och - så är det samma sak.
Är säkert så simpelt så det är skrattretande. Men tack på förhand!

Du menar att när 1 är "nedtryckt" så är fläkten avstängd?

En vanlig strömbrytare är ju inte magisk direkt, antingen så sluter den kretsen eller inte. Jag tycker det låter som att du antingen har en konstig förväntning angående märkningen eller att den möjligen är konstigt märkt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Du menar att när 1 är "nedtryckt" så är fläkten avstängd?

En vanlig strömbrytare är ju inte magisk direkt, antingen så sluter den kretsen eller inte. Jag tycker det låter som att du antingen har en konstig förväntning angående märkningen eller att den möjligen är konstigt märkt.

Jo exakt, är 1 nedtryckt så är fläkten av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Jo exakt, är 1 nedtryckt så är fläkten av.

Vad är det för strömbrytare då?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vad är det för strömbrytare då?

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/s...

Permalänk
Medlem

Den där är ju 1pol, på din skiss ser det ju ut som att du kopplat alla (fyra) sladdändarna dit...?

Med en sån där brytare så borde den ena tåten bara gå förbi och den andra gå genom brytaren.

Hur är det där kopplat egentligen? Jag blir lite orolig att du kopplat ihop grejerna så att fläkten egentligen är fast ansluten och att fläkten stängs av genom att du kortsluter?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Klipp den röda sladden mitt av, fäst sen brytaren i skarven.
Så här: röd sladd ------brytare-------röd sladd. den svarta skal du inte röra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Du, min herre, har inte närvarat på fysiklektionerna.
Gör som skog1s skriver.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Den där är ju 1pol, på din skiss ser det ju ut som att du kopplat alla (fyra) sladdändarna dit...?

Med en sån där brytare så borde den ena tåten bara gå förbi och den andra gå genom brytaren.

Hur är det där kopplat egentligen? Jag blir lite orolig att du kopplat ihop grejerna så att fläkten egentligen är fast ansluten och att fläkten stängs av genom att du kortsluter?

Jo det har du nog rätt i... Kopplade precis som du ser på bilden. Det var ju jävligt osmart.

Skrivet av skog1s:

Klipp den röda sladden mitt av, fäst sen brytaren i skarven.
Så här: röd sladd ------brytare-------röd sladd. den svarta skal du inte röra.

Det funkade ju lite bättre... Tack

Edit: nu vet jag det till nästa gång... Men hur stor är risken att fläkten/nätadapter går sönder när man klantar sig och kortsluter som jag gjorde?

Permalänk
Avstängd

Uh! Tänk hur många sådana tokkopplingar som borde finnas runt om i världen men där vederbörande inte brytt sig och bara tänk "jaja, det funkar ju"?

Jäkla bra att du frågade på swec och inte nöjde dig med funktionen. För visst är det så att du med all sannolikhet fixat en finfin kortslutning.

Om ekipaget fungerar nu som det är tänkt behöver du nog inte vara orolig för att nätagget har tagit skada. Fläkten har naturligtvis inte tagit skada av det, antingen har den fått sin ström eller inte.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Jo det har du nog rätt i... Kopplade precis som du ser på bilden. Det var ju jävligt osmart.

Det funkade ju lite bättre... Tack

Edit: nu vet jag det till nästa gång... Men hur stor är risken att fläkten/nätadapter går sönder när man klantar sig och kortsluter som jag gjorde?

När du (kort)slöt kretsen så kopplades ju fläkten i praktiken förbi, istället matades så mycket ström som nätadaptern kunde leverera den andra vägen.

Dvs ofarligt för fläkten men riktigt dåligt i övrigt. (Beror ju på lite vad det där är för nätadapter och hur den hanterar överbelastning men rent principiellt går det ju att starta bränder på det där viset...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304