Kan ett företag neka mig att köpa?

Permalänk

Kan ett företag neka mig att köpa?

Jag har ett problem med ett internetföretag som bland annat säljer muminmuggar. Jag har köpt av detta företag ett tag. På sistone så har flera av muggarna varit 2:a sortering dvs någon prick eller liknande. Jag har påpekat detta och tagit bild på felet. De har då snällt och mycket bra service gått med på att skicka en ny mugg utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga muggen. Detta gick bra kanske 2,3 gånger men sen ville de (av förståeliga skäl) att jag skulle lämna tillbaka den felaktiga muggen så att jag fick en ny. Inga konstigheter så här långt.

Men nu har de tröttnat på mig och sagt att jag får köpa i en fysisk butik där kan välja och vraka? Problemet är bara att de fysiska butikerna är typ 30 % dyrare eller nått.

Så min fråga är. Har företag rätt att göra så här mot mig, eller finns det någon lag eller så som säger att jag ska kunna få köpa produkter. Felet har ju faktiskt egentligen legat hos deras leverantör som skickar dem defekta muggar. Så jag själv tycker att företaget borde skälla på deras leverantör istället för att neka mig som storkund att köpa hos dem. De förlorar ju en storkund nu.

Permalänk
Medlem

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

Ett företag får bestäma vem de vill sälja till, vill de inte sälja till TS behöver de inte göra det med all rätt på sin sida.

Permalänk
Medlem

Ganska säker företag får välja vilka de vill sälja till.
Dock inte av anledningar som är diskriminerande eller rent ut sagt olagliga.

Men om de anser att du som kund innebär mer besvär än vinst får de nog det.

Fast är inte helt hundra på det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

Skrivet av Ernesto:

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Skrivet av villaforever:

Jag har ett problem med ett internetföretag som bland annat säljer muminmuggar. Jag har köpt av detta företag ett tag. På sistone så har flera av muggarna varit 2:a sortering dvs någon prick eller liknande. Jag har påpekat detta och tagit bild på felet. De har då snällt och mycket bra service gått med på att skicka en ny mugg utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga muggen. Detta gick bra kanske 2,3 gånger men sen ville de (av förståeliga skäl) att jag skulle lämna tillbaka den felaktiga muggen så att jag fick en ny. Inga konstigheter så här långt.

Men nu har de tröttnat på mig och sagt att jag får köpa i en fysisk butik där kan välja och vraka? Problemet är bara att de fysiska butikerna är typ 30 % dyrare eller nått.

Så min fråga är. Har företag rätt att göra så här mot mig, eller finns det någon lag eller så som säger att jag ska kunna få köpa produkter. Felet har ju faktiskt egentligen legat hos deras leverantör som skickar dem defekta muggar. Så jag själv tycker att företaget borde skälla på deras leverantör istället för att neka mig som storkund att köpa hos dem. De förlorar ju en storkund nu.

En affär kan neka köp av vilken anledning som helst så länge anledningen inte är könstillhörighet, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller funktionshinder.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Är du säker på att de har rätt att göra det?
Verkar svårt att motivera när företaget har gjort fel och skickat defekta varor, och när kunden påpekar detta flertalet gånger blir nekad fortsatt handel över nätet.

ja de får neka en kund att köpa sålänge du inte betalt varan så är varan deras att göra som de känner med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Ganska säker företag får välja vilka de vill sälja till.
Dock inte av anledningar som är diskriminerande eller rent ut sagt olagliga.

Men om de anser att du som kund innebär mer besvär än vinst får de nog det.

Fast är inte helt hundra på det

Stämmer

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

De har absolut rätt att inte sälja till dig.

Du kostar dem troligen mer än det smakar, och att ha en kund som kostar pengar istället för att man tjänar pengar är aldrig en bra affär.

Ja fast köper jag 12 muggar så kanske 1 är det fel på. Så de förlorar knappast på det. Även om de skulle göra det så är det ju inte mitt fel utan deras leverantör.

Permalänk
Medlem

Det tar ju tid för dem att hantera, paketera, prata med dig, maila till dig, lägga in nya ordrar, reklamera gamla varan etc etc.

Om du köper 12 muggar som kostar 100 spänn styck har de antagligen max 600 spänn i marginal (50%). Den marginalen ska ju täcka inköp, hantering, fakturering, lager etc etc. Så om de måste jobba mer än 5 minuter med dig kommer det nog bli en förlustaffär. Det är ju givetvis OK vid ett enstaka tillfälle för goodwill, men om det händer många gånger kommer det ju kosta mycket mer än de tjänar på det.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det tar ju tid för dem att hantera, paketera, prata med dig, maila till dig, lägga in nya ordrar, reklamera gamla varan etc etc.

Om du köper 12 muggar som kostar 100 spänn styck har de antagligen max 600 spänn i marginal (50%). Den marginalen ska ju täcka inköp, hantering, fakturering, lager etc etc. Så om de måste jobba mer än 5 minuter med dig kommer det nog bli en förlustaffär. Det är ju givetvis OK vid ett enstaka tillfälle för goodwill, men om det händer många gånger kommer det ju kosta mycket mer än de tjänar på det.

Dålig stil är det hur som helst att jag som kund ska drabbas när felet inte ens ligger hos företaget utan hos deras leverantör.

Permalänk

Tjena!

Fråga företaget om du får köpa muggarna till samma pris i butik som de har på deras webbhandel. Kan vara värt ett försök antar jag, om du nu bor inom rimligt avstånd dvs.

Vet själv hur det är att beställa porslin, min fru gillar fint porslin, men vi åker numera till butik där man kan titta ordentligt innan man köper.

Mvh
Ola

Skrivet av villaforever:

Dålig stil är det hur som helst att jag som kund ska drabbas när felet inte ens ligger hos företaget utan hos deras leverantör.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Skrivet av thomasson:

Tjena!

Fråga företaget om du får köpa muggarna till samma pris i butik som de har på deras webbhandel. Kan vara värt ett försök antar jag, om du nu bor inom rimligt avstånd dvs.

Vet själv hur det är att beställa porslin, min fru gillar fint porslin, men vi åker numera till butik där man kan titta ordentligt innan man köper.

Mvh
Ola

de har endast lagerbutik, och de säger att de inte har personal till att låta mig plocka och välja själv. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villaforever:

Ja fast köper jag 12 muggar så kanske 1 är det fel på. Så de förlorar knappast på det. Även om de skulle göra det så är det ju inte mitt fel utan deras leverantör.

Rimmar illa med vad du skrev i första posten

Skrivet av villaforever:

På sistone så har flera av muggarna varit 2:a sortering dvs någon prick eller liknande. Jag har påpekat detta och tagit bild på felet. De har då snällt och mycket bra service gått med på att skicka en ny mugg utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga muggen. Detta gick bra kanske 2,3 gånger men sen ville de (av förståeliga skäl) att jag skulle lämna tillbaka den felaktiga muggen så att jag fick en ny. Inga konstigheter så här långt.

Räkna på hur många frakter de tvingats betala för att du ska bli nöjd, och hur många gratismuggar du sitter på nu.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Avtalsfrihet - Rätt att sluta avtal med vem man vill om vad man vill. Undantag finns så som diskriminering, avtal mot lag, oskäliga avtal och kontraheringsplikt (avtalsplikt).

Så ja, de måste knappast sälja till dig om de inte vill.

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad om det är ett företag eller privatperson. Säljaren väljer alltid vem/vilka den vill sluta avtal med (köp är en form av avtal).
Händer rätt ofta när bostäder säljs att det inte alltid är högsta bud som får köpa bostaden.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Okej, då tackar jag för alla svar. Förbannat bra forum för övrigt, snabbt med svar och många svar det tackar jag för.
Jag får ta min flickvän till hjälp o fortsättningen med att köpa muggar. Blir det några fler defekta muggar får jag ta det problemet då.

Ha en bra vecka.

Jonas.

Permalänk
Medlem

Jag blev portad/bannad från en godisbutik när jag var liten
Ville bara byta mitt godis eftersom jag inte tyckte om det men då blev jag utvisat och aldrig mera välkommen