Permalänk
Medlem

Göra spel

Tja, vill väldigt gärna bli en "game developer". Vet att det är många olika saker man ska kunna. Har gjort några lätta saker i unity, men hur ska jag börja och vilka program ska jag använda? är 14 och behöver all hjälp jag kan få, tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landro:

Tja, vill väldigt gärna bli en "game developer". Vet att det är många olika saker man ska kunna. Har gjort några lätta saker i unity, men hur ska jag börja och vilka program ska jag använda? är 14 och behöver all hjälp jag kan få, tack!!

http://www.codecademy.com/ börja där

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Ser bra ut, men vad ska jag börja med? Java, Python eller något annat?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte börja från grunden. Du kan ju börja med att göra ett spel i RPG maker eller liknande och se hur det är att utveckla ett spel när du har en spelmotor och 90% av arbetet redan utfört.

Senare om intresset fortfarande finns kvar efter du fått veta hur mycket jobb det är så kan du börja från grunden. Rätt många tänker inte på hur mycket tid det krävs för att göra även otroligt simpla saker men när dom får reda på det så blir det ofta att dom lägger ner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du behöver inte börja från grunden. Du kan ju börja med att göra ett spel i RPG maker eller liknande och se hur det är att utveckla ett spel när du har en spelmotor och 90% av arbetet redan utfört.

Senare om intresset fortfarande finns kvar efter du fått veta hur mycket jobb det är så kan du börja från grunden. Rätt många tänker inte på hur mycket tid det krävs för att göra även otroligt simpla saker men när dom får reda på det så blir det ofta att dom lägger ner.

Ska prova det

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad man vill göra.

Antingen lär man sig development-kits så som Unreal Dev Kit, CryEngine 3 SDK, Unity, etc. Eller så börjar man koda eget, men det är en helt annan nivå av svårighetsgrad.

När jag var så där 14-15 satt jag och moddade skins och ljudfiler till C&C Renegade.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det är väldigt mycket jobb!

Jag har jobbat på mitt i två år snart och är inte klar på länge

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Beror helt på vad man vill göra.

Antingen lär man sig development-kits så som Unreal Dev Kit, CryEngine 3 SDK, Unity, etc. Eller så börjar man koda eget, men det är en helt annan nivå av svårighetsgrad.

När jag var så där 14-15 satt jag och moddade skins och ljudfiler till C&C Renegade.

Har tänkt att göra något FPS liknande, men är dev-kits eller koda eget bäst?

Skrivet av SwedenVirre:

Det är väldigt mycket jobb!

Jag har jobbat på mitt i två år snart och är inte klar på länge

Får börja och se om jag tycker att det är roligt, så får jag se hur länge jag orkar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men ska jag börja med Python, java eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landro:

Ser bra ut, men vad ska jag börja med? Java, Python eller något annat?

java om du vill göra typ ett browser baserat spel

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

java om du vill göra typ ett browser baserat spel

Är java det lättaste för mig som aldrig har gjort ett riktigt spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landro:

Har tänkt att göra något FPS liknande, men är dev-kits eller koda eget bäst?

Beror ännu en gång på vad du är ute efter, samt vad du tycker är roligt. Level-design kan jag själv uppskatta, men kod gör med vansinnig på 5 minuter.

Men är man helt ny kan nog ett dev-kit vara att rekommendera, där finns det gott om guider. I ett dev-kit är motorn mer eller mindre färdig, endast spelet som behöver byggas. Ska du koda får du koda en hel spelmotor från grunden och allt vad det innebär.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Beror ännu en gång på vad du är ute efter, samt vad du tycker är roligt. Level-design kan jag själv uppskatta, men kod gör med vansinnig på 5 minuter.

Men är man helt ny kan nog ett dev-kit vara att rekommendera, där finns det gott om guider. I ett dev-kit är motorn mer eller mindre färdig, endast spelet som behöver byggas. Ska du koda får du koda en hel spelmotor från grunden och allt vad det innebär.

Okej, men ska jag köra Unity, CryEngine eller något annat? Som sagt så har jag provat unity, men vill gärna prova något annat. Är CryEngine bra och enkel?

Permalänk

Har du någon som helst erfarenhet av programmering?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Har du någon som helst erfarenhet av programmering?

Typ ingenting, bara pytte lite.

Permalänk

Om du satsar på att jobba som spelutvecklare i framtiden så skulle jag rekommendera att börja lära sig programmering. Språk kan du välja lite själv då det är viktigare att bli duktig på själva "programmeringstänket". Satsa på typ C++/C#/Python/Java och börja kolla guider/tutorials/kurser på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Om du satsar på att jobba som spelutvecklare i framtiden så skulle jag rekommendera att börja lära sig programmering. Språk kan du välja lite själv då det är viktigare att bli duktig på själva "programmeringstänket". Satsa på typ C++/C#/Python/Java och börja kolla guider/tutorials/kurser på internet.

Lär mig "the basics" av Java just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landro:

Okej, men ska jag köra Unity, CryEngine eller något annat? Som sagt så har jag provat unity, men vill gärna prova något annat. Är CryEngine bra och enkel?

CryEngine kan vara lite komplicerad. UDK är i min mening mera användarvänlig. 3D Buzz har en serie med bra tutorials med, samt en gammal livestreamad lektion på ett par timmar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har aldrig programemrat något men mitt tips är att inte börja från grunden utan göra så som de här ovanför tipsade om. Läste en gång att det tog nästan ett halvår för några heltidsanställda utbildade programerare att skapa angry birds vilket kan kännas som ett rätt simpelt spel. Nu är det kanske lättare för dator men tänk på det, det krävs väldigt mycket jobb om man ska göra ett spel från grunden.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Har aldrig programemrat något men mitt tips är att inte börja från grunden utan göra så som de här ovanför tipsade om. Läste en gång att det tog nästan ett halvår för några heltidsanställda utbildade programerare att skapa angry birds vilket kan kännas som ett rätt simpelt spel. Nu är det kanske lättare för dator men tänk på det, det krävs väldigt mycket jobb om man ska göra ett spel från grunden.

Verkar antingen som struntprat, eller riktigt dåliga utvecklare, alternativt kod. Notch programmerade ju Minecraft från grunden, och det var inte allt för lång dev-tid där.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

CryEngine kan vara lite komplicerad. UDK är i min mening mera användarvänlig. 3D Buzz har en serie med bra tutorials med, samt en gammal livestreamad lektion på ett par timmar.

Ska ladda ner UDK och kolla, tack

Permalänk

Jag måste rekommendera Unity 3D som är en 3D-motor. En hel del är redan färdigprogrammerat och det som inte är det kan du ganska lätt googla dig fram till. Det finns väl en hel del tutorials för Unity också och språket(java?) som det använder sig av.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650