Köpare kräver pengarna tillbaka eller polisanmälan

Permalänk
Medlem

Köpare kräver pengarna tillbaka eller polisanmälan

Hejsan har tyvär råkat ut för en missnöjd köpare på en mobil jag sålt. Till och börja med så köpte jag den för att se om den dög åt mig men gillade den inte alls var en sony xperia så tänkte jaja gör återköp gick inte för jag hade öppnat för packningen, Eftersom jag hade använt mobilen max en timma så tänkte jag att jag lägger ut den på tra.... obs den funkade dock bra när jag hade den! Nu påstår hon att den är använd mer än timma vilket inte är fallet vill inte lura någon så då vill hon ha pengarna tillbaka eller så går hon vidare enligt henne. Jag har inte fått något svar av henne nu men sade att jag kan lösa så hon får en ny eller lagad för touchen krånglar tydligen har ju fortfarande garantin dock i mitt namn. Vad hade ni gjort har jag lagen på min sida? Jag har ingen lust att betala tillbaka när hon kommer med hot hade hon vart trevlig från första början hade jag antagligen gjort det och bitit i det surat äpplet så länge hon skickar tillbaka mobilen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tryck gärna på "ENTER" lite oftare
Klart att du ska stå på dej och säga att mobilen var i bra skick när du hade den och att du bara hade den i en timma.
Erbjud henne igen att få den lagad eller reparead via garantin.
Jag har svårt att se vart du skulle ha begått en olaglig handling någonstans så länge du inte ljög om i vilket skick den var.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tryck gärna på "ENTER" lite oftare
Klart att du ska stå på dej och säga att mobilen var i bra skick när du hade den och att du bara hade den i en timma.
Erbjud henne igen att få den lagad eller reparead via garantin.
Jag har svårt att se vart du skulle ha begått en olaglig handling någonstans så länge du inte ljög om i vilket skick den var.

Oki ska tänka på det nästa gång. Ok nee jag förstår inte heller riktigt hur det skulle gå igenom hade jag vetat det vart trasig hade jag givetvis utnyttjat garantin och antingen fått den lagat eller fått en helt ny som många gör.

Jag återkommer med vad hon svarar när jag vet! inte någon här som är ordentligt insatt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Låt hon anmäla. Att touchen är dålig behöver för övrigt inte betyda att den är trasig.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Låt hon anmäla.

Jag funderar på det men samtidigt vill man inte åka på något för en sån här lite sak:/

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Om du talar sanning så har du inte gjort något fel. Låt köparen polisanmäla om den ser det som en lösning. Dessa ärenden är svåra då köparen måste kunna bevisa att säljaren sålde den med problem. Kan inte köparen övertyga så är det kört för denne.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

polisen lyckas knappt ta folk som lurar folk på pengar över internet även om dom har all personlig info som går få tag i så jag tror knappast att dom skulle ta dig för något ... (polisen ska liksom dra igång en utredning och börja tjoa och jobba för att touchen funkar lite dåligt.... DOH!)

Permalänk
Medlem

Finns inte en åklagare som tar i liknande med tång. De kommer hänvisa till att det är civilrättsligt och hon får stämma dig så rätten får bedöma det hela.

Problemet hon har är att styrka att du vetat om att den använts mer än du påstod vid försäljningen om det inte tydligt går att se på t.ex. slitage etc.

Polisanmäld kan du såklart bli, men du kommer förmodligen inte ens höras utan det läggs ner efter sållningen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Okey skönt å höra tråkigt när det blir så faktiskt har sålt å köpt massor utan problem bara råkat ut nyligen för ett köp jag gjorde där schenker slarvat bort paket men annars har det alltid gått smärtfritt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag funderar på det men samtidigt vill man inte åka på något för en sån här lite sak:/

Äsch, kommer inte hända något.

Inte ens våldtäktsmän får ett års fängelse längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Finns inte en åklagare som tar i liknande med tång. De kommer hänvisa till att det är civilrättsligt och hon får stämma dig så rätten får bedöma det hela.

Problemet hon har är att styrka att du vetat om att den använts mer än du påstod vid försäljningen om det inte tydligt går att se på t.ex. slitage etc.

Polisanmäld kan du såklart bli, men du kommer förmodligen inte ens höras utan det läggs ner efter sållningen.

ja det kan hon alllt få väldigt svårt med. Nu hämta jag självklart inte mobilen och sålde den efter en timma. Men kollade på när jag hämta ut den på posten 6 aug. Startad aktion 12 aug så i praktiken om jag skulle varit oärlig skulle jag kunna vart använd i 6 dagar som längst vilket den absolut inte var

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Poliser är lata grisar. Om någonting händer så blir det om 10 år men tror att som vanligt de kommer lägga ner fallet 5 minuter efter de har tagit anmälan.

Permalänk
Medlem

Rackarns dålig meningsbyggnad, mer läxläsning mindre dataspelande.... Men stå på dig, du har ju inte gjort ngt fel.

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem

köpt är köpt pompa! du sålde en vara enligt beskrivningen! hon köpte den i befintligt skick..

Case closed! bara igga muppan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

polisen lyckas knappt ta folk som lurar folk på pengar över internet även om dom har all personlig info som går få tag i så jag tror knappast att dom skulle ta dig för något ... (polisen ska liksom dra igång en utredning och börja tjoa och jobba för att touchen funkar lite dåligt.... DOH!)

Haha så jävla roligt. "ja hejsan polisen ,jag vill polisanmäla en kille för att jag tycker att touchen fungerar lite dåligt på mobilen".

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Låter mer som att hon försöker blåsa dig. Hon vill väl att du ska betala tillbaka innan hon skickar tillbaka någon telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Låter mer som att hon försöker blåsa dig. Hon vill väl att du ska betala tillbaka innan hon skickar tillbaka någon telefon.

ja jo det låter verkligen som det, annars hade hon väl varit mer intresserad av garantin.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Fick hon inte kvittot på varan? Om du har kvar det kan det ju vara sjyst att låta henne lämna in den på garantin men att ni skriver ett papper på att om det kostar så får hon stå för kalaset. Tycker det är minsta man kan göra om man har möjlighet och det gäller garantiärende. Nu är jag inte så insatt i eran situation, men behandla andra som du velat bli behandlad själv. Att hon bitchar om att den är använd mer än en timme, liksom vad spelar det för roll om den är använd 2 veckor. Är nyskick oavsett. Be henne tagga ner så kan du kanske hjälpa henne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Låter mer som att hon försöker blåsa dig. Hon vill väl att du ska betala tillbaka innan hon skickar tillbaka någon telefon.

Hon har även hon bra omdömen så jag tror inte det men man kan aldrig veta men visst ville hon ha pengarna tillbaka före:D

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistral86:

Fick hon inte kvittot på varan? Om du har kvar det kan det ju vara sjyst att låta henne lämna in den på garantin men att ni skriver ett papper på att om det kostar så får hon stå för kalaset. Tycker det är minsta man kan göra om man har möjlighet och det gäller garantiärende. Nu är jag inte så insatt i eran situation, men behandla andra som du velat bli behandlad själv. Att hon bitchar om att den är använd mer än en timme, liksom vad spelar det för roll om den är använd 2 veckor. Är nyskick oavsett. Be henne tagga ner så kan du kanske hjälpa henne!

Jo har garanti kvitto på hemsidan så det ska väll gå och lösa tycker man.
Jag tror dock hon lär få skicka den till mig isf om dem inte kan gå med på det efter mail kontakt eller något

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jo har garanti kvitto på hemsidan så det ska väll gå och lösa tycker man.
Jag tror dock hon lär få skicka den till mig isf om dem inte kan gå med på det efter mail kontakt eller något

Kan du länka till auktionen (eller skicka som PM). Det viktigaste är vad som står i auktionsbeskrivningen. Vad menas med att "touchen fungerar dåligt"? Hur som helst är det köplagen som gäller: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om du verkligen inte har gjort något fel så ska inte något hända dig. Det måste finnas bevis med andra ord.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan du länka till auktionen (eller skicka som PM). Det viktigaste är vad som står i auktionsbeskrivningen. Vad menas med att "touchen fungerar dåligt"? Hur som helst är det köplagen som gäller: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Hejsan Exakt så här står det i annonsen

Hej efter att spräckt skärmen på min iphone ett par gånger tänkte jag köpa något billigare och lära mig den.
Men har svårt för att släppa iphone då jag gillar hur pass simpel den är den är köpt på eliganten för ett par veckor sen och använd max en timma alla tillbehöver medföljer
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan Exakt så här står det i annonsen

Hej efter att spräckt skärmen på min iphone ett par gånger tänkte jag köpa något billigare och lära mig den.
Men har svårt för att släppa iphone då jag gillar hur pass simpel den är den är köpt på eliganten för ett par veckor sen och använd max en timma alla tillbehöver medföljer
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

med den telen så kan jag förstå att touchen var kass.. hade en wildfire för det dubbla som sög hårdare än cod på ett lan utan internet....

så det är bara att säga till henne: vad förväntade du dig? nypris 599 du kommer inte få en supertelefon med senaste hårdvaran och bästa touchen....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det är ju en budget lur.. Klart touchskärmen inte är den bästa!
Hon försöker med andra ord lura dig.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hejsan Exakt så här står det i annonsen

Hej efter att spräckt skärmen på min iphone ett par gånger tänkte jag köpa något billigare och lära mig den.
Men har svårt för att släppa iphone då jag gillar hur pass simpel den är den är köpt på eliganten för ett par veckor sen och använd max en timma alla tillbehöver medföljer
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Hittade auktionen. Står ju inget om skick osv. men om den är i nyskick och fungerande har du inget att oroa dig för. Du svarade dock inte på min fråga gällande touchen. Vad är det som ska vara fel på den? Fungerar den inte alls, är den trög eller vad?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hittade auktionen. Står ju inget om skick osv. men om den är i nyskick och fungerande har du inget att oroa dig för. Du svarade dock inte på min fråga gällande touchen. Vad är det som ska vara fel på den? Fungerar den inte alls, är den trög eller vad?

Hon skrev bara att den var skit dålig inte att den inte funkar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Hon skrev bara att den var skit dålig inte att den inte funkar.

Det är en budgettelefon. Man får inte bra touch på en budgettelefon.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Hon skrev bara att den var skit dålig inte att den inte funkar.

Då är allt i sin ordning, det är en inbyggd finess när det gäller budget-android Hon stör sig säkert på allt lagg och hack men det är helt normalt. Har haft en Xperia Go och det är ta mig fan en p***-telefon.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Angående polisanmälan så är det som tidigare nämnts. Så länge du inte försökt lura henne (begrägeri) så är det inget brott och ska därmed lösas via stämning till tingsrätt. Det är alltså hon och eventuellt hennes advokat som ska sköta jobbet. Polis eller åklagare har inte med saken att göra. Påstår hon att telefonen är använd mer än en timme så är det hon som ska bevisa det, vilket nog är omöjligt om telefonen inte är märkbart använd.

Angående felet så har säljaren i första hand rätt att försöka avhjälpa felet om denne vill.

36§ - KöpL "Även om köparen inte kräver det, har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren."

Väsentlig olägenhet är ett ganska snårigt begrepp men generellt sett kan du byta ut/reparera de flesta saker två gånger innan det anses väsentligt.

Vill hon inte skicka tillbaka mobilen för att du ska fixa den så får hon leva med att den är trasig. Du behöver inte skicka tillbaka pengarna först eller liknande.