Permalänk
Medlem

bygga trä-chassie till PS3

Tjenare, har precis börjat 9:an och då vill man ju få det bästa möjliga betyg osv. och då har jag ett PS3 här hemma som jag knappt använder och då tänkte jag att det hade varit riktigt utmanande och roligt att göra ett nytt chassie.

jag ville bara skriva här och fråga efter lite tips o tricks..

jag skall strax ta bort plask "skalet" som finns på orginal konsollen (PS3 slim) och då kan jag skicka bilder på hur stor plats alla komponenter kommer ta och då kan ni ge tips på hur jag kan bygga ett riktigt fräckt chassie.

jag tänkte ha en 140mm fläkt på toppen av trä chassiet och två stycken 60mm som utsug där bak på lådan.
tror ni detta blir bra eller ska jag ha större fläkt samt om ni har tips på bra fläktar som skulle passa till detta bygge.

jag har en extern strömkälla till fläktarna så det är redan klart.

budget för detta bygge är ca400kr helst under

MVH Erik

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

bump

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Låter som en trevlig idé, är det slöjd du tänkt dig göra detta i? Börja med att skissa upp chassit som du vill ha det och bygg efter det. Kanske vore det något att bocka och svetsa ihop något i metall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Låter som en trevlig idé, är det slöjd du tänkt dig göra detta i? Börja med att skissa upp chassit som du vill ha det och bygg efter det. Kanske vore det något att bocka och svetsa ihop något i metall?

japp, träslöjden på skolan.. metall är inte riktigt min grej så trä får det bli

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

japp, träslöjden på skolan.. metall är inte riktigt min grej så trä får det bli

Du kan försöka kombinera det med teknik så får du ännu fler poäng till Gymnasiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Du kan försöka kombinera det med teknik så får du ännu fler poäng till Gymnasiet

hur tänker du då?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

hur tänker du då?

Jag menar att du ska presentera din idé för teknikläraren och bygga lådan i slöjden, jag och en kompis gjorde en liknande sak förra året och det gick bra

Permalänk
Medlem

PS3:an är nog inte det lättaste att bygga chassi emot. Iaf jämnfört med en dator som har standardiserade fästpunkter. Men visst du kan säkert få till det. Kolla in på sidor hur det ser ut innanför skalet innan bu börjar skruva. Så vet du ungefär vad du måste arbeta med.

http://www.ifixit.com/Teardown/PlayStation-3-Slim/1121/1

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag menar att du ska presentera din idé för teknikläraren och bygga lådan i slöjden, jag och en kompis gjorde en liknande sak förra året och det gick bra

Skrivet av Ctrl:

PS3:an är nog inte det lättaste att bygga chassi emot. Iaf jämnfört med en dator som har standardiserade fästpunkter. Men visst du kan säkert få till det. Kolla in på sidor hur det ser ut innanför skalet innan bu börjar skruva. Så vet du ungefär vad du måste arbeta med.

http://www.ifixit.com/Teardown/PlayStation-3-Slim/1121/1

tack för tipset om teknik läraren!

Dr.Spackel: det kommer jag kunna lösa, har redan plockat isär mitt PS3 och planerat lite om hur bygget skall gå till.

har du tips på vilka/ hur många fläktar jag borde använda, jag kommer använda original kylaren inne i lådan för annars behöver jag ta bort kylpasta etc och det vill jag ikke göra

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Låter som en trevlig idé, om du kan så gör ett galleri!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tob@X:

Jag är rädd att den typen av inlägg som bara är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag är rädd att den typen av inlägg som bara är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.

okej, skall tänka mig för nästa gång

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Låter som en trevlig idé, om du kan så gör ett galleri!

klart att det blir!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Lycka till! gör nåt snyggt xD. inte typ bara en runt låda. typ kanske matcha med olika träslag och nån frän design

använd inte mdf eller för tjocka trä skivor, ser as puckat ut xD

EDIT: annars kör med mdf och sätt på faner utanpå, typ valnöts faner eller nåt annat fint å lacka
eller varför inte steampunk?
här ahr du en ide som du säkert kan göra bättre
https://www.floorstoyourhome.com/blog/wp-content/uploads/2010...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Lycka till! gör nåt snyggt xD. inte typ bara en runt låda. typ kanske matcha med olika träslag och nån frän design

använd inte mdf eller för tjocka trä skivor, ser as puckat ut xD

EDIT: annars kör med mdf och sätt på faner utanpå, typ valnöts faner eller nåt annat fint å lacka
eller varför inte steampunk?
här ahr du en ide som du säkert kan göra bättre
https://www.floorstoyourhome.com/blog/wp-content/uploads/2010...

tror inte det blir något med steampunk i detta projekt;) men om jag tar "vanliga" plankor och lackerar i någon mörk färg.. hade det funkat bra tror du?

och som jag har frågat innan men ej fått svar på, vad tror du blir bra som kylning? dvs inblås/utblås

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

tror inte det blir något med steampunk i detta projekt;) men om jag tar "vanliga" plankor och lackerar i någon mörk färg.. hade det funkat bra tror du?

och som jag har frågat innan men ej fått svar på, vad tror du blir bra som kylning? dvs inblås/utblås

Okej, vanliga plankor kan jag inte rekommendera, iaf inte tjocka. 2cm max, och det är absolut max. om du inte ska skära till nån specifik design osv vilket jag tycker du ska göra.

kylningen beror ju helt på hur du ska bygga den.

släng upp en koncept bild på hur du har tänkt dig, vi kan inte läsa tankar ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Okej, vanliga plankor kan jag inte rekommendera, iaf inte tjocka. 2cm max, och det är absolut max. om du inte ska skära till nån specifik design osv vilket jag tycker du ska göra.

kylningen beror ju helt på hur du ska bygga den.

släng upp en koncept bild på hur du har tänkt dig, vi kan inte läsa tankar ;).

Paint: http://imgur.com/fCGhsY7
ursäkta mig men Paint är inte mig grej hade tänkt mig någon liknande färg (kunde inte hitta bättre i färgpanelen) och något snyggt träslag typ: https://www.google.se/search?q=cool+wooden+pc&um=1&ie=UTF-8&h...

MVH Erik

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

kör på, ser ut som det bara ska va en låda e ju inga konstigheter där inte.

rekommenderar att du bygger en sådan först å provar, men smycka bygg ut den till nån egen design inte bara en vanlig låda.

bygg en modell i sketchup tex, googles gratis 3d ritnings program som är enkelt att använda.

bygg en i wellpap så du ser hur den blir. prova testa och gör en egen design, annars e de bara meh om de ska vara en vanlig låda :).

men de e bara vad jag tycker hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

kör på, ser ut som det bara ska va en låda e ju inga konstigheter där inte.

rekommenderar att du bygger en sådan först å provar, men smycka bygg ut den till nån egen design inte bara en vanlig låda.

bygg en modell i sketchup tex, googles gratis 3d ritnings program som är enkelt att använda.

bygg en i wellpap så du ser hur den blir. prova testa och gör en egen design, annars e de bara meh om de ska vara en vanlig låda :).

men de e bara vad jag tycker hehe.

det var ju bara konceptet du ville ha såklart att den inte bara kommer vara en låda. en enkel men cool ide är att man bränner in ett riktigt snyggt motiv exempel:lejon..

steampunk är ju ganska ballt också men jag vill att den skall vara kompakt;) så steampunk med en massa rör och ventiler kan nog uteslutas. om jag kommer på några ideer imorgon under skolans gång kommer jag meddela det här i tråden kul att det är någon/några som visar intresse!

MVH Erik

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Varm luft stiger uppåt så ha en fläkt däruppe som blåser in motverkars av naturens lagar lite.
Bättre att ha en som suger ut och sen ha bara hål som luftintag där det behövs. Jag tror inte du behöver de där 60mm fläktarna.
Jag är lite osäker på hur derans kylare fungerar men kan du leda kall intake-luft direkt till den som sen sugs ut av den stora 140mm fläkten så tror jag det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Varm luft stiger uppåt så ha en fläkt däruppe som blåser in motverkars av naturens lagar lite.
Bättre att ha en som suger ut och sen ha bara hål som luftintag där det behövs. Jag tror inte du behöver de där 60mm fläktarna.
Jag är lite osäker på hur derans kylare fungerar men kan du leda kall intake-luft direkt till den som sen sugs ut av den stora 140mm fläkten så tror jag det blir bra.

tack för tanken, men fläkten/fläktarna som skall vara som utblås. har du något tips på fläkt? typ som flyttar mycket luft snabbt eller som har högt statiskt tryck?

MVH Erik

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

corsair SP serien är bra tx, men finns mycket bra.

själv kör jag enbart noctua fläktar då jag tycker de är riktigt bra. inte snyggaste men bra

Permalänk
Skrivet av Tob@X:

tack för tanken, men fläkten/fläktarna som skall vara som utblås. har du något tips på fläkt? typ som flyttar mycket luft snabbt eller som har högt statiskt tryck?

MVH Erik

Jag tror vad som helst fungerar. En 140mm skyfflar så mycket luft i förhållande till vad du har som orginalkylning så en tyst Noctua runt 1000rpm funkar utmärkt är jag övertygad om. Har du något annat som ligger och skräpar så fungerar nog det med.
Enda problemet är ju att du måste dirigera luftflödet som sugs in. Ev med små klossar i taket eller liknande så luften kyler och inte sugs in och sen ut direkt.
Kartong fungerar med men är inte lika snyggt.

Permalänk
Medlem

Mahogny skulle va saika najs XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

corsair SP serien är bra tx, men finns mycket bra.

själv kör jag enbart noctua fläktar då jag tycker de är riktigt bra. inte snyggaste men bra

Skrivet av Hoggaforfan:

Jag tror vad som helst fungerar. En 140mm skyfflar så mycket luft i förhållande till vad du har som orginalkylning så en tyst Noctua runt 1000rpm funkar utmärkt är jag övertygad om. Har du något annat som ligger och skräpar så fungerar nog det med.
Enda problemet är ju att du måste dirigera luftflödet som sugs in. Ev med små klossar i taket eller liknande så luften kyler och inte sugs in och sen ut direkt.
Kartong fungerar med men är inte lika snyggt.

Skrivet av TheFlyingFin:

Mahogny skulle va saika najs XD

noctua har ju varit en tanke genom hela projektet, den kommer sitta på insidan isf

om jag har rätt nu, mahogny är la ganska dyrt? p.s det skall göras i skolans träslöjd

tack för att ni hjälper mig!

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Mahognypriser http://www.calexicowood.se/PDF/Kahya_Mahogny_Pris_Info.pdf

Bygg i amarant istället.
Blir hårt och bra

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köra på formplyfa sedan färga eller en brädor 1"7 ( 22x170) eller större! Sedan hyvla ner brädan någon centimeter (som lock då) sedan göra likadant med resten

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Du skulle kunna köra på formplyfa sedan färga eller en brädor 1"7 ( 22x170) eller större! Sedan hyvla ner brädan någon centimeter (som lock då) sedan göra likadant med resten

det var ju smart! och det borde finnas på skolan

nu har jag fått svar på alla mina frågor och under så nu är det bara att börja bygget!

det kommer bli ett galleri ganska så snart

ha det gött gubbar!

Erik

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk

Lycka till, ska bli intressant att se

Permalänk
Medlem

Kör med faner i valfritt träslag billigt å de blir snyggt.