TV 50-55'' 12-20.000kr. Ej Plasma. Vad är bäst just nu? :)

Permalänk
Medlem

TV 50-55'' 12-20.000kr. Ej Plasma. Vad är bäst just nu? :)

Hej,

är som vanligt uppdaterad på allt vad gäller datorer och har stenkoll på haswell och haswell refresh och MSI Lightning och så..

... men som vanligt har jag mindre koll på TV-apparater!

Vad tycker ni är bäst just nu?

Tänkte mig 50-55 tum och 12-20.000 kr.

Inte Plasma då den ska stå på ganska mycket och ibland visa stillbilder och så. Dessutom så är jag känslig för "flimmret" som jag sett på en del plasma. Jag gillar helt enkelt LCD bättre även om jag också ser att svärtan är bättre på plasma.

Appar och sådant bryr jag mig inte så mycket om utan jag räknar med att koppla upp den till HTPC via HDMI iaf. Så inbyggda internet funktioner och sådant är inget för mig.

Jag undrar helt enkelt vad ni tycker har bäst bildkvalitet just nu och är mest prisvärt. Har kikat en del på LG själv och tyckte de verkade väldigt fina och mycket för pengarna. Bilden såg bra ut i butiken.

Sedan var det någon som sa att SONY är vassa på LCD just nu och kanske t.o.m. snäppet bättre än Samsung.

Vilka modeller tycker ni man bör kolla på just nu?

Tackar!

Permalänk
Medlem

Samsung och LGs högre segment borde passa er bra

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag undrar helt enkelt vad ni tycker har bäst bildkvalitet just nu och är mest prisvärt.

Panasonic plasma

Skrivet av CFSsss:

Tänkte mig 50-55 tum och 12-20.000 kr.

Inte Plasma

Sony kanske?

Men dom är rätt dyra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Hej,

är som vanligt uppdaterad på allt vad gäller datorer och har stenkoll på haswell och haswell refresh och MSI Lightning och så..

... men som vanligt har jag mindre koll på TV-apparater!

Vad tycker ni är bäst just nu?

Tänkte mig 50-55 tum och 12-20.000 kr.

Inte Plasma då den ska stå på ganska mycket och ibland visa stillbilder och så. Dessutom så är jag känslig för "flimmret" som jag sett på en del plasma. Jag gillar helt enkelt LCD bättre även om jag också ser att svärtan är bättre på plasma.

Appar och sådant bryr jag mig inte så mycket om utan jag räknar med att koppla upp den till HTPC via HDMI iaf. Så inbyggda internet funktioner och sådant är inget för mig.

Jag undrar helt enkelt vad ni tycker har bäst bildkvalitet just nu och är mest prisvärt. Har kikat en del på LG själv och tyckte de verkade väldigt fina och mycket för pengarna. Bilden såg bra ut i butiken.

Sedan var det någon som sa att SONY är vassa på LCD just nu och kanske t.o.m. snäppet bättre än Samsung.

Vilka modeller tycker ni man bör kolla på just nu?

Tackar!

Tycker faktiskt du ska tänka om på plasma. De har väldigt mycket bättre bildkvalitet. Och för den prislappen får du panasonics VT-serie (helt otrolig tv).
Inbränningsproblemet har Panasonic fixat och ja, nästan alla problem är lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Tycker faktiskt du ska tänka om på plasma. De har väldigt mycket bättre bildkvalitet. Och för den prislappen får du panasonics VT-serie (helt otrolig tv).
Inbränningsproblemet har Panasonic fixat och ja, nästan alla problem är lösta.

Jag kikade på den modellen och andra plasma men jag kan se 60Hz "flimmret" jättetydligt. Antar att jag har känsliga ögon för jag kan se det hur lätt som helst och det är väldigt störande. LCD har mycket lugnare bild och upplevs av mig som behagligare även om svärtan inte är lika bra.

Permalänk
Medlem

Uppfriskande med någon som inte vill ha en plasma, håller enbart med TS.

Köpte den här modellen själv för ett par månader sen och är supernöjd (plus att den ligger i underkanten av din budget):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1726817

Färgerna är de bästa jag sett (efter lite tweaking) och rörelser/panoreringar är silkeslena. 3Dn är bra också (om man gillar det), Samsungs aktiva glasögon gör att bilden behåller sin ljusstyrka (till skillnad från LGs passiva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag kikade på den modellen och andra plasma men jag kan se 60Hz "flimmret" jättetydligt. Antar att jag har känsliga ögon för jag kan se det hur lätt som helst och det är väldigt störande. LCD har mycket lugnare bild och upplevs av mig som behagligare även om svärtan inte är lika bra.

Verkligen?
För när jag kollar så tycker jag tvärtom! haha. Jag tycker plasma har en mycket "mjukare" bild. Vissa lcd:s har lite småhack men plasma flyter på bra.
Har du kollat i butik?

Edit: om ni har någon liten butik i eran stad som har vt serien kan du be dem släcka ner lite så kan du se i olika ljuslägen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Uppfriskande med någon som inte vill ha en plasma, håller enbart med TS.

Köpte den här modellen själv för ett par månader sen och är supernöjd (plus att den ligger i underkanten av din budget):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1726817

Färgerna är de bästa jag sett (efter lite tweaking) och rörelser/panoreringar är silkeslena. 3Dn är bra också (om man gillar det), Samsungs aktiva glasögon gör att bilden behåller sin ljusstyrka (till skillnad från LGs passiva).

Den ser intressant ut! Klart elegant design och priset är ju inte fel. Ska lägga modellen på minne helt klart! Tackar!

Skrivet av foxzox7:

Verkligen?
För när jag kollar så tycker jag tvärtom! haha. Jag tycker plasma har en mycket "mjukare" bild. Vissa lcd:s har lite småhack men plasma flyter på bra.
Har du kollat i butik?

Edit: om ni har någon liten butik i eran stad som har vt serien kan du be dem släcka ner lite så kan du se i olika ljuslägen också.

Japp - det var så jag kom på det för jag hade hört så mycket gott om Panasonic VT att jag gick in till HiFi-klubben för att kika på den. Dom säljer Panasonic VT, LG och diverse Samsung och jag såg direkt att för Panasonicen flimmrade som värsta lysröret i mina ögon jämfört med dom andra. Stod och snackade ett tag med försäljaren som var lika oförstående som du är men har man känsliga ögon så har man antar jag. Jag såg att svärtan var bättre men för mina ögon såg LG:n för 12.000 bättre ut än panasonic VT:n för 20.000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Den ser intressant ut! Klart elegant design och priset är ju inte fel. Ska lägga modellen på minne helt klart! Tackar!

Japp - det var så jag kom på det för jag hade hört så mycket gott om Panasonic VT att jag gick in till HiFi-klubben för att kika på den. Dom säljer Panasonic VT, LG och diverse Samsung och jag såg direkt att för Panasonicen flimmrade som värsta lysröret i mina ögon jämfört med dom andra. Stod och snackade ett tag med försäljaren som var lika oförstående som du är men har man känsliga ögon så har man antar jag. Jag såg att svärtan var bättre men för mina ögon såg LG:n för 12.000 bättre ut än panasonic VT:n för 20.000.

Haha, ok. Synd. Men sony ska ha bra färger på sina led. Har du kollat på dem?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en LCD som presterar med bra bildkvalite så får du ligga ganska högt i pris runt 23k för Sonys w905 i 55 tum. Den är också en extrem HC-gamer klassad Tv som inte bara levererar en låg input lag på 19ms med nya mätmetoden(8ms gamla) utan kan också simulera CRT tekniken på ett liknande sätt som en plasma utan interpolering. Dvs du förlorar inte 100+ms med en motion effekt. Kostnaden är bara 6ms och det ger dig en totalt suddfri och skarp bild i 60fps spel.

Sonys andra apparater ner till w600 kör samma effekt om man vill, men dock med ännu lägre input lag(hc-gamer klassad). Närmast är w807/805 (17ms/6ms) som har en bra bild förutom sämre betrakningsvinkel som blir några tusen billigare på 55 tums klassen, runt 15k nuvarande pris.

Om du inte spelar nämnvärt är Samsungs 8005 helt ok i bildkvaliten och genererar en av de bästa 3D bilderna. Lider dock av lite hög input lag på 45ms. Men kostar runt 20k i största klassen.

Panasonics LCD är riktigt bra i den högre klassen för filmvisning och kan hittas för runt 15k i 55 tum, men är även här inget för gamern med en riktigt hög input lag som är högre än Samsungs 8005 serie. (Ops verkar slutsåld).

Ingen av ovanstående kan generera Panasonics Plasma kvalité i mörklagt rum, men de ligger rätt nära de hackar ingenting, ger en fin och klar bild med hög detaljrikedom i mörka scener. Totalt Judderfria mjuka panoreringar på filmläge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Hej,

är som vanligt uppdaterad på allt vad gäller datorer och har stenkoll på haswell och haswell refresh och MSI Lightning och så..

... men som vanligt har jag mindre koll på TV-apparater!

Vad tycker ni är bäst just nu?

Tänkte mig 50-55 tum och 12-20.000 kr.

Inte Plasma då den ska stå på ganska mycket och ibland visa stillbilder och så. Dessutom så är jag känslig för "flimmret" som jag sett på en del plasma. Jag gillar helt enkelt LCD bättre även om jag också ser att svärtan är bättre på plasma.

Appar och sådant bryr jag mig inte så mycket om utan jag räknar med att koppla upp den till HTPC via HDMI iaf. Så inbyggda internet funktioner och sådant är inget för mig.

Jag undrar helt enkelt vad ni tycker har bäst bildkvalitet just nu och är mest prisvärt. Har kikat en del på LG själv och tyckte de verkade väldigt fina och mycket för pengarna. Bilden såg bra ut i butiken.

Sedan var det någon som sa att SONY är vassa på LCD just nu och kanske t.o.m. snäppet bättre än Samsung.

Vilka modeller tycker ni man bör kolla på just nu?

Tackar!

Personligen gillar jag Samsung, men Sony och Samsung kör bägge två med PVA-paneler, bra svärta och helt enastående bild. Förstår mig inte på dessa plasma-förespråkare, hela skärmen är full av dithering, man måste komma långt från TV'n för att det inte ska synas. Men smaken är ju som baken som tur är.

Ett tips om du ska koppla in datorn till TV'n, kör med jordavskiljare på antennuttaget för att minimera risken för stötar och även skador på grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med Skuggan, om du är casual gamer eller inte spelar så är klart Samsungs 55 tums 8005 bäst med otroligt bra bildkvalite samtidigt som du tjänar några tusen under w905, förbehållet att du inte kommer att gama på högre nivå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1722078

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Håller med Skuggan, om du är casual gamer eller inte spelar så är klart Samsungs 55 tums 8005 bäst med otroligt bra bildkvalite samtidigt som du tjänar några tusen under w905, förbehållet att du inte kommer att gama på högre nivå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1722078

Den ska inte "game-as" med alls i princip - mest filmer, TV-serier och vanlig internet. Om jag spelar blir det 99,9% av tiden framför vanlig dataskärm.

Gör det någon skillnad då? Om man inte behöver så bra responstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Verkligen?
För när jag kollar så tycker jag tvärtom! haha. Jag tycker plasma har en mycket "mjukare" bild. Vissa lcd:s har lite småhack men plasma flyter på bra.
Har du kollat i butik?

Edit: om ni har någon liten butik i eran stad som har vt serien kan du be dem släcka ner lite så kan du se i olika ljuslägen också.

Han syftar inte på flytet i bilden utan att bilden flimrar. Hade exakt samma upplevelse som trådskaparen då jag hade hemma en VT30 i 55" för ett par år sen. Tittade man i ena hörnet på tvn så såg man i periferin hur bilden flimrade i andra hörnet. Behövde inte sitta mer än i 5-10 minuter framför den för att få huvudvärk. Därav är plasma inte aktuellt för mig och tydligen inte trådskaparen heller.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Den ska inte "game-as" med alls i princip - mest filmer, TV-serier och vanlig internet. Om jag spelar blir det 99,9% av tiden framför vanlig dataskärm.

Gör det någon skillnad då? Om man inte behöver så bra responstid?

Det spelar ingen roll om du har hög Svarstid om du inte kommer att spela på TVn. Musen kan släpa efter en del när du kopplar datorn, samt så ligger svarstiden lite efter om du skriver, men ska du inte spela så klarar du dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Han syftar inte på flytet i bilden utan att bilden flimrar. Hade exakt samma upplevelse som trådskaparen då jag hade hemma en VT30 i 55" för ett par år sen. Tittade man i ena hörnet på tvn så såg man i periferin hur bilden flimrade i andra hörnet. Behövde inte sitta mer än i 5-10 minuter framför den för att få huvudvärk. Därav är plasma inte aktuellt för mig och tydligen inte trådskaparen heller.

Exakt - skönt att det är fler som har samma upplevelse så man inte känner sig knäpp.

Skrivet av koreinu:

Det spelar ingen roll om du har hög Svarstid om du inte kommer att spela på TVn. Musen kan släpa efter en del när du kopplar datorn, samt så ligger svarstiden lite efter om du skriver, men ska du inte spela så klarar du dig.

Låter bra - jag ska gå och kika i butikerna igen och titta med ögonen. Faktiskt ett underskattat sätt att välja TV i dessa tider verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Håller med Skuggan, om du är casual gamer eller inte spelar så är klart Samsungs 55 tums 8005 bäst med otroligt bra bildkvalite samtidigt som du tjänar några tusen under w905, förbehållet att du inte kommer att gama på högre nivå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1722078

Köpte denna tv för någon vecka sedan, kan start rekommendera den.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Det spelar ingen roll om du har hög Svarstid om du inte kommer att spela på TVn. Musen kan släpa efter en del när du kopplar datorn, samt så ligger svarstiden lite efter om du skriver, men ska du inte spela så klarar du dig.

Det går inte få en LCD utan dålig svarstid. Men det är verkligen inget som märks av vid film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Det går inte få en LCD utan dålig svarstid. Men det är verkligen inget som märks av vid film och serier.

6 och 8 ms med gamla mätmetoden är ju inte direkt dålig svarstid även för en datorskärm, när vi pratar input lag på TV räknas 20 ms som snabbt

LCD är snabbare än Plasman idag till ex där Sony´s snabbaste apparater har 6ms med gamla mätmetoden och 15ms med den nya. Nya mätmetoden på de plasmor som visar 16ms med gamla metoden visar idag 30-40ms med den nya mätmetoden och har ställt om hela listan med vad som egentligen är bäst för den TV-bundna gamern.

Permalänk
Medlem

Ni kan inte vara så generella. Det finns snabba LCD och det finns långsamma LCD. Det finns snabba plasmor och det finns långsamma plasmor. Det varierar kraftigt från modell till modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Köpte denna tv för någon vecka sedan, kan start rekommendera den.

Kan även jag skriva under på denna TV. Köpte den när den släpptes och trivs fortfarande kanon med den!
Provat några 3D filmer och bara man sitter lite närmare än vad jag brukar göra så är det kanonbra!

Använder dock aldrig smartfunktionen. Så jävla långsam, men det gissar jag att det är på alla TV-apparater.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |